هارد چیست؟ انواع، کاربرد و مزایا و معایب آن

زمان مطالعه مطلب: 8 دقیقه

زمانی که شما یک کامپیوتر و یا لپ تاپ را خریداری می کنید بدون شک باید دارای فضایی برای ذخیره سازی داده ها، برنامه ها و فایل ها را داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن اطلاعات دیجیتالی خود را نگه داری کند. با این وجود یکی از متداول ترین سوالی که برای شما پیش می آید این خواهد بود که هارد دیسک چیست، که در پاسخ می توان گفت هارد یک قطعه سخت افزاری در هر کامپیوتر و سیستمی است که وظیفه اصلی آن محافظت و ذخیره سازی تمامی داده ها و محتوا می باشد. در  ادامه این نوشته ما سعی بر آن داریم که شما را با انواع هارد و کارایی هر کدام از آنها برای استفاده و ذخیره سازی بیشتر آشنا کنیم.

هارد چیست؟

هارد دیسک یک دستگاه الکترومکانیکی ذخیره سازی داده های دیجیتالی است که با بهره گیری از صفحات دایره ای شکل که با مواد مغناطیسی پوشانده شده است انجام می گیرد. این صفحات با هدهای مغناطیسی که معمولاً روی بازوی متحرک چیده شده اند، داده ها را بر روی سطوح صفحات می خواند و می نویسد و به عبارتی می توان گفت آنها را ذخیره و نگهداری می کند. هارد دیسک ها یک نوع ذخیره سازی غیر فَرار هستند که حتی در زمانی که سیستم شما خاموش باشد می تواند از داده های شما نگهداری و محافظت کند. هارد در دوربین های مداربسته و سیستم های امنیتی نقش بسیار مهم و حیاتی را دارند که همواره پیشنهاد می شود تا از بهترین هارد دوربین مداربسته استفاده شود.

همانطور که اشاره کردیم هارد دیسک یک قطعه سخت افزاری داخل سیستم های کامپیوتری می باشد که محلی برای ذخیره سازی تمامی داده و اطلاعات دیجیتالی شما به حساب می آید و با توجه به آن تمامی محتوای شما بر روی کامپیوتر و یا لپ تاپ محفوظ خواهد ماند، مگر اینکه در صورت تمایل شخصاً بخواهید برنامه و یا فایلی را از روی آن پاک کنید تا دیگر در دسترس نباشد.

قسمت های مختلف یک هارد دیسک

قسمت بازوی مکانیکی (Head Arm)

این قسمت، قطعه ای بسیار ظریف و فلزی می باشد که هد بر روی آن نصب شده است. نحوه قرار گیری این بازو بدین گونه است که بر روی هر دیسک به ازای هر هد یک بازوی مکانیکی وجود دارد که پس از اتصال قسمت چرخان بازو به هسته اصلی یا همان مغز هارد دیسک منتهی می شوند.

قسمت کنترل کننده مرکزی (Actuator)

وظیفه کنترل کننده، تمام حر کت های بازوی مکانیکی را به همراه کارایی سایر بخش های هارد بر عهده دارد. عملکرد این قسمت از هارد بسیار دقیق می باشد چرا که هماهنگی های لازم بین قطعات کامپیوتر را این بخش مرکزی انجام می دهد.

قسمت سر خواندن و نوشتن (Read /Write Head)

بخش Head توسط بازوی متحرک حرکت می کند که وظیفه اصلی آن خواندن و نوشتن داده های شما به صورت باینری بر روی بخش های بسیار ریز دیسک می باشد. زمانی که هد داده ها را ذخیره می کند، مقادیر مغناطیسی صفر و یک در این قسمت ها جای می گیرند. اما زمانی که قصد خواندن داده ها را دارد برعکس حالت نوشتن، مقادیری را در هر یک از قسمت هایی که کنترل کننده مرکزی مشخص می کند قرار می دهد.

قسمت دیسک (Platter)

دیسک ها صفحات دایره ای شکل می باشند که معمولاً از چند دیسک برای حافظه بیشتر در آنها استفاده شده است. دیسک یا همان Platter توانایی ذخیره سازی داده ها را بر روی هر دو طرف دیسک دارند. البته همانطور که ذکر کردیم وظیفه اصلی این صفحات حفظ و ذخیره سازی داده ها به صورت مقادیر مغناطیسی صفر و یک بر روی قسمت های بسیار ریز می باشد که سکتور نامیده می شود، نا گفته نماند هر کدام از این سکتورها توانایی نگه داری یک بیت داده را دارند. در هر اینچ از صفحات یک دیسک بیش از 30000 سکتور با اندازه 846 نانومتر وجود دارد که توانایی ذخیره سازی بسیار گسترده ای را برای کاربران ایجاد می کنند.

قسمت موتور چرخان دیسک (Spindle)

وظیفه این قسمت فقط چرخاندن صفحات می باشد، به طوری که هد بتواند تمام داده های دیجیتالی را بر روی صفحات بخواند و بنویسد. این موتور چرخان می تواند از 4200 تا 15000 دور در دقیقه بچرخد و تمام محتوا را بدون هیچ عیب و نقصی نمایش دهد و یا ذخیره سازی نماید.

قسمت موتور چرخان دیسک

انواع هارد

هاردها در دو نوع اکسترنال و اینترنال در بازار موجود هستند که در دو نوع مختلف از نظر فناوری و عملکرد موجود می باشند که هاردهای  SSD و HDD مهمترین و کاربردی ترین آنها هستند. کاربران با در نظر گرفتن عملکرد خود می توانند مدل مورد نظر خود را انتخاب کنند و بهره وری لازم را ببرند که در اینجا ما با بحث مختصری در مورد انواع هارد شما را با چگونگی کارکردشان آشنا می سازیم.

هارد اینترنال

هارد اینترنال یا همان حافظه داخلی کامپیوتر است که می تواند تمام داده های سیستم، برنامه ها و فایل های خود را بدون نگرانی از بابت حذف شدن بر روی این دیسک سخت ذخیره سازی و محافظت نماید. معمولاً قیمت هاردهای اینترنال با توجه به برند و میزان حافظه ای که دارند متغیر می باشد، به عبارتی هر چه حافظه ذخیره سازی آنها بیشتر باشد و همچنین کمپانی سازنده آن معتبر تر باشد به طبع قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

مقاله مرتبط: راهنمای خرید هارد اینترنال

ظرفیت ذخیره سازی هاردهای اینترنال معمولاً بین 1 تا 18 ترابایت می باشد، البته لازم به ذکر است که مخاطبان می توانند برای ذخیره سازی بیشتر تعداد هاردهای خود را داخل کامپیوتر افزایش دهند و بدون هیچ گونه مشکلی داده های خود را با هر مقدار ظرفیتی که می خواهند حفظ و نگه داری نمایند. هارد 10 ترابایت و 8 ترابایت نیز، از رایج ترین آنها است که می توانید در فروشگاه اینترنتی آترین کالا تمامی مدل ها را مشاهده کنید.

هارد اکسترنال

بسیاری از مخاطبان محتوا و اطلاعاتی دارند که معمولاً تمایل دارند به صورت شخصی و همیشه آن را نگه داری کنند که با این اوصاف همراه داشتن یک هارد اکسترنال بسیار ضروری خواهد بود. یکی از عمده تفاوت های هاردهای اکسترنال با اینترنال این مساله می تواند باشد که هارد دیسک اکسترنال را می توان از سیستم جدا نمود اما هارد اینترنال معمولاً داخل کامپیوتر قرار می گیرند و قابل جدا شدن نمی باشند.

مقاله مرتبط: راهنمای خرید هارد اکسترنال

هاردهای اکسترنال در دو نوع Desktop و Portable در بازار موجود می باشد که از نوع Desktop به دلیل حجم زیاد و وزن نسبتاً بالایی که دارد بیشتر در ذخیره سازی و پشتیبان گیری داده ها در سازمان ها و شرکت های خاص استفاده می شود. البته این نوع از هاردها در مقایسه با هاردهای دیگر از سرعت بیشتر و همچنین میزان حافظه بیشتری برخوردار می باشند که نمی توان آن را نا دیده گرفت.

هارد های Portable نوع دیگری از حافظه می باشند که می توان آن را از طریق USB به سیستم وصل کرد. معمولاً برای ذخیره فیلم ها و محتوایی که کیفیت HD را دارا می باشند از این نوع حافظه استفاده می کنند، چرا که می تواند به بهترین شکل ممکن داده ها و فایل های پشتیبان را ذخیره و نگه داری کند.

هارد اکسترنال

انواع هاردها از لحاظ تکنولوژی

امروزه مخاطبان برای بالا بردن سرعت سیستم های کامپیوتری خود به ارتقا اجزای مختلف آن می پردازند و یا اینکه سعی به خریداری سیستم های پر قدرتی می نمایند که بتوانند به نحوی جوابگوی نیازهای خود باشند، پس با این وجود ما نمی توانیم بگوییم که کدام بهتر است، چرا که هر کدام معایب و مزایای خود را دارا می باشد.

اما بدون شک مساله ای که باید آن را در نظر گرفت این است که کدام یک از هاردها از لحاظ تکنولوژی و عملکرد از سرعت ذخیره سازی بهتر، امنیت بالا و در عین حال از قیمت مناسب تری برخوردار است. همانطور که اشاره کردیم هارد دیسک ها از لحاظ تکنولوژی و عملکرد به دو نوع  HDD  و SSD تقسیم بندی می شوند که در ادامه با بیان نوع کارایی و تفاوت آنها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

HDD چیست؟

Hdd همان مخفف کلمه hard disk drive می باشد که در این نوع از تکنولوژی، ذخیره سازی اطلاعات بر روی پلتر ذخیره می شود و با کمک بازوی متحرک یا هد محتوای شما خوانده می شود. یکی از مزایای دیسک‌های سخت آن است که می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را با ارزان ترن قیمت برای شما نگهداری و حفظ نمایند.

انواع هارد ssd و hdd

SSD چیست؟

SSD مخفف کلمه Solid State Drive یا دیسک حالت جامد می باشد که می تواند اطلاعات را به صورت مستقیم و با سرعت بسیار بالایی حفظ و نگهداری کند. به زبان ساده تر می توان گفت هاردهای SSD نسخه پیشرفته و با ابعاد بزرگ فلش مموری می باشد که می تواند داده ها و اطلاعات بسیار زیادی را در خود ذخیره نمایند.

مقاله مرتبط: راهنمای خرید حافظه ssd

البته نا گفته نماند این نوع از هاردها از قیمت بسیار بیشتری به نسبت هاردهای HDD برخوردار می باشند اما در عوض کارایی فوق العاده بهتری را نیز از خود نشان می دهند.

مزایا و معایب هارد دیسک ها

مقاومت در برابر ضربه

در هاردهای HDD بدلیل داشتن قطعه متحرک و حساس به نام هد و پلتر در برابر هر گونه ضربه و صدمه ای بسیار حساس می باشد اما در هاردهای SSD این مشکل برطرف شده و در آن از هیچ قطعه سخت افزاری و متحرکی استفاده نشده است پس به طور کلی می توان گفت این نوع از هاردها تقریباً ضد ضربه می باشند.

میزان انرژی مصرفی

مصرف انرژی از دیگر موارد بسیار مهم در کارایی هاردها می باشد به طوری که هر چه مصرف کمتر باشد بی شک مقرون به صرفه تر هستند و همچنین گرمای کمتری را نیز متحمل می شود. هارد دیسک های HDD  به طور معمول 6 وات گرما مصرف می کنند و هارد دیسک های SSD در حدود 4 وات انرژی را صرف خواهند نمود به طوری که در حالت Standby حتی به 2 وات نیز کاهش پیدا می کند که می تواند بهترین حالت ممکن برای سیستم شما به حساب آید.

زمان نگهداری داده ها و اطلاعات

یکی از عمده تفاوت های هاردهای HDD و SSD در زمان ذخیره سازی اطلاعات می باشد که معمولا هارد دیسک های SSD دو برابر بیشتر داده ها را به نسبت هاردهای HDD حفظ و نگهداری می کنند. به طور کلی عمر مفید ذخیره سازی هاردهای HDD معمولاً 6000 ساعت می باشد، اما زمان ذخیره سازی هاردهای SSD به طور میانگین 1 میلیون و 200 ساعت است که با توجه به این موضوع می توان گفت این نوع از هاردها بسیار پر کاربرد تر می باشند، به طوری که در طولانی مدت توانایی ذخیره سازی داده های شما را خواهند داشت.

ارتعاش و پخش صدا

قطعاً زمانی که شما با سیستم خود مشغول یک پروژه مهم می باشید بی شک تمایل دارید در آرامش کامل و سکوت آن را انجام دهید، که با در نظر گرفتن این موضوع به طور یقین می توان گفت استفاده از هارد دیسک های SSD انتخاب بسیار مناسبی خواهند بود چرا که اصلاً صدایی را در محیط ایجاد نخواهند کرد، اما هاردهای HDD به نسبت کمی پر سر و صداتر می باشند که اگر این مساله را در نظر بگیریم باز هم استفاده از هارد SSD بسیار کارآمد تر خواهد بود.

کلام آخر

همانطور که اشاره کردیم هارد دیسک یک قطعه سخت افزاری درون هر سیستم کامپیوتری می باشند که با توجه به حجم و میزان حافظه ای که برای آنها در نظر گرفته شده است می توانند داده ها و اطلاعات را ذخیره سازی و نگهداری نمایند. هارد دیسک ها معمولاً در دو نوع اینترنال و اکسترنال موجود می باشند که هر کدام از آنها نیز به نوبه خود از لحاظ تکنولوژی و عملکرد دارای دو نوع HDD و SSD هستند که می توان با توجه به نوع کارایی که دارند مدل مورد نظر را انتخاب نمود. به طور کلی اگر قصد خرید هارد اکسترنال، خرید هارد اینترنال یا خرید حافظه ssd را دارید می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آترین کالا با انواع هارد دیسک آشنا شده و طبق آنچه که می خواهید بهترین مدل هارد را با نازل ترین قیمت انتخاب نموده و یک خرید جنجالی را برای خود رقم بزنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

4 دیدگاه در “هارد چیست؟ انواع، کاربرد و مزایا و معایب آن

من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم ❤️❤️❤️

سلام. میشه راهنمایی کنید هارد اکسترنال بهتره اینترنال برای لپ تاپ

سلام
بستگی داره
ولی ظاهرا هارد اکسترنال بتونه کارت رو راه بندازه
اگر هم برای افزایش سرعت لپ تاپ و ذخیره سازی بیشتر می خوای، پیشنهاد ما ssd هست

به تبع نه به طبع!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *