راهنمای خرید هارد اینترنال

زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

 

هارد اینترنال یکی از قطعات سخت افزاری داخل سیستم است که وظیفه اصلی آن ذخیره و پشتیبانی داده ها و اطلاعات می باشد که کاربران با در نظر گرفتن عملیاتی که با سیستم خود انجام می دهند ظرفیت آن را انتخاب می کنند، از آنجایی که این نوع از هاردها در مدل ها و گنجایش متنوعی در بازار موجود می باشند کاربران می بایست این نکته را در نظر بگیرند که چه هارد دیسکی برای سیستم آنها مناسب است. در این مقاله ما با قرار دادن دستورالعمل های کارآمد و گنجاندن مطالبی با عنوان راهنمای خرید هارد اینترنال این امکان را برای شما ایجاد نموده ایم تا با اطلاعات کافی بتوانید بهترین هارد اینترنال را انتخاب نمایید.

هارد اینترنال چیست :

هارد دیسک اینترنال یک هارد درایو داخلی است که امکان ذخیره و پشتیبانی داده ها و اطلاعات را در به صورت دائمی برای کاربران مهیا می سازد به طوری که می توانند برای همیشه آنها را بایگانی کنند و تنها در صورتی از بین خواهند رفت که شخصاً آنها را پاک کرده و از بین ببرند. همانطور که از نام این نوع از هاردها پیداست تنها می توان آنها را داخل سیستم قرار داد و بر عکس هاردهای اکسترنال قابلیت جا به جایی ندارند، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که از نظر ظرفیت و کارایی تقریباً عملکردی شبیه به هم دارند. در هارد دیسک اینترنال معممولاً از رابط های داخلی برای اتصال با سیستم استفاده می شود تا داده ها با سرعت بیشتری در اختیار مخاطبان قرار گیرد، البته نا گفته نماند این نوع از هاردها در مقایسه با هاردهای SSD از قیمت کمتر و به صرفه تری برخوردار می باشند که بسیار مورد توجه می باشد. البته برای آگاهی کامل از عملکرد کلی هارد می توانید مقاله مرتبط با این موضوع را که هارد چیست؟ انواع، کاربرد و مزایای آن می باشد را مطالعه کنید.

کاربرد هارد اینترنال

اگر به طور تخصصی به بحث گسترده و پیچیده هارد نگاه کنیم این نکته را باید در نظر بگیریم که هارد یک سیستم در واقع هسته اصلی آن برای ذخیره سازی و پشتیبان گیری به حساب می آید که می تواند داده ها و اطلاعات را به بهترین شکل ممکن حفظ و نگهداری کند. از ویژگی های کاربردی این تراشه می توان به این موارد اشاره نمود :

ذخیره دائمی داده :

یکی از مهم ترین وظیفه هارد دیسک اینترنال حفظ و ذخیره داده ها و اطلاعات به صورت دائمی و همیشگی می باشد به طوری که تا زمان دلخواه، کاربران این امکان را دارند از داده های خود محافظت کنند و تنها در صورتی که شخصاً آنها را از بین ببرند قابل حذف می باشند. اما باید این مساله را در نظر گرفت که هارد دیسک های اینترنال در صورت شرایط محیطی نامساعد ممکن است دچار ضربه و آسیب شوند و این موضوع می تواند باعث از بین رفتن اطلاعات شما شود.

بازیابی و ریکاوری اطلاعات :

از دیگر موارد کاربردی هارد اینترنال می توان به بازیابی و ریکاوری اطلاعات در صورت از بین رفتن آنها اشاره کرد، چرا که شاید برای همه شما اتفاق افتاده باشد که در صورت سوختن، خراب شدن قطعه ای از هارد و یا ویروسی شدن سیستم بخشی از داده ها و در بعضی مواقع همه آنها ممکن است از بین بروند که برای رفع این مشکل کمپانی های بزرگی چون آلفا در صدد رفع این مشکلات برآمده و با بهره گیری از روش های خاصی این امکان را به وجود آورده اند تا اطلاعات از بین رفته را دوباره بازیابی نموده و از هارد مشکل دار به حافظه سالم انتقال دهند و به نحوی این مساله را رفع کنند.

مزایای هارد اینترنال

بسیاری از کاربران بر این باورند چون هارد دیسک های اینترنال دارای قطعات سخت افزاری می باشند دارای تفاوت های بسیاری با هاردهای اکسترنال می باشند، جالب است بدانید که عملکرد و کارایی هارد اینترنال تا حد بسیار زیادی شبیه به هارد اکسترنال می باشد اما با کمی تفاوت به طوری که می توان گفت مزیت هارد دیسک های اینترنال به نسبت هارد اکسترنال شاید حتی کمی بیشتر باشد که عبارتند از :

قابلیت ارتقاء :

از آنجایی که گاهی اوقات ظرفیت و حجم یک هارد دیسک دیگر پاسخگوی ذخیره سازی شما نمی تواند باشد می توان به ویژگی های بارز هارد اینترنال که قابلیت ارتقاء دادن آن است اشاره کرد، به صورتی که در صورت نیاز به ظرفیت بیشتر می توانید این قطعه را عوض کرده و هارد دیگری را جایگزین نمایید.

ظرفیت ذخیره سازی :

ظرفیت و گنجایش یکی از فاکتورهای اصلی یک هارد به حساب می آید که برای کاربران بسیار مهم و اساسی می باشد. هارد دیسک های اینترنال معمولاً از 64 گیگابایت تا چند ترا بایت ظرفیت دارند که کاربران با توجه به کاری که با سیستم خود انجام می دهند این ظرفیت را تعیین می کنند. هارد دیسک های داخلی در واقع از پتانسیل ذخیره سازی بیشتری به نسبت هاردهای اکسترنال برخوردار می باشند که می توان از آن به عنوان دیگر مزیت این نوع از هاردها نام برد.

اتصال و دسترسی :

به دلیل آنکه هارد دیسک های اینترنال همیشه داخل سیستم می باشند با روشن شدن کامپیوتر به طور اتوماتیک داده ها را ریفرش می کنند و موجب می شوند تا اطلاعات به صورت آنی و جامع در اختیار شما قرار گیرند و دیگر نگران این مساله که شاید فایل یا برنامه ای موجود نباشد نخواهید بود.

پردازش سریع :

هارد دیسک های اینترنال به دلیل آنکه به مادربرد و سرور کامپیوتر متصل هستند بسیار سریع داده ها و اطلاعات را پردازش کرده و آنها را در اختیار کاربران قرار می دهند به طوری که در کم ترین زمان ممکن می توانند هر گونه اطلاعاتی را با هر میزان حجمی که دارند رد و بدل کنند.

مزایای هارد اینترنال

نکاتی که باید قبل از خرید هارد اینترنال در نظر گرفت

در ادامه این راهنمای خرید هارد Internal نکاتی را که باید قبل از انتخاب هارد در نظر بگیرید را برای شما مشخص کرده ایم که در صورت لزوم می توانید آنها را مطالعه نمایید.

فضای کش :

زمانی که شما می خواهید داده های خود را از یک بخش هارد به بخش دیگری انتقال دهید حافظه ای به نام کش یا بافر در این بین وجود دارد که هارد، از آن برای جا به جایی استفاده می کند و با توجه به این موضوع هر چه فضای کش بزرگتر باشد این امکان را دارد تا با سرعت هر چه بیشتر داده ها و اطلاعات را ذخیره سازی نماید. هارد دیسک هایی که امروزه در بازار موجود هستند معمولاً بین 8 تا 256 مگابایت حافظه کش دارند که به نظر فضای مطلوبی می باشد.

سرعت Write/Read و انتقال داده :

از آنجایی که سرعت انتقال داده ها و اطلاعات به عوامل بسیاری بستگی دارد سرعت چرخش هارد یکی از برترین مواردی است که باید آن را در نظر گرفت. در واقع سرعت هارد ها با بر اساس چرخش و یا دور دادن دیسک هارد تعیین می شود که با توجه به این مهم می توان گفت هر چه هارد سریع تر دور بزند بدون شک خواندن و نوشتن اطلاعات نیز با شتاب بیشتری انجام می پذیرد. پس قطعاً سرعت و حرکت یک هارد از جمله نکاتی است که در هنگام خرید هارد دیسک باید به آن توجه کرد.

ظرفیت هارد :

مهم ترین تمایز و فاکتوری که بین هارد دیسک اینترنال با دیگر هاردها وجود دارد، ظرفیت ذخیره سازی آنها می باشد، چرا که به دلیل آنکه این قطعه داخل سیستم قرار می گیرد از حجم بیشتری برخوردار می باشند.پس با این وجود باید گفت یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد گنجایش و ظرفیت ذخیره سازی است که با توجه به عملکرد سیستم می توان آن افزایش داد.

قیمت و بودجه :

جدای از تمام مواردی که باید در هنگام خرید هارد اینترنال به آن توجه کرد، قیمت یکی از دیگر نکاتی است که بسیار مورد توجه افراد می باشد. به طور کلی هر چه ظرفیت هارد و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بیشتر و برند معتبر تر باشد بدون شک قیمت نیز به مراتب سیر صعودی خواهد گرفت. بنابراین با قاطعیت می توان گفت قیمت از دیگر مواردی است که توجه کردن به آن بسیار ضروری و اساسی می باشد.

برند :

امروزه به دلیل تقاضای بسیار زیاد افراد به هارد، کمپانی های متعددی در صدد تولید این قطعه بسیار ضروری در کامپیوتر بر آمده اند که در این بین شرکت های نوپا و نوینی به چشم می خورد که اصلاً کیفیت را در نظر گرفته اند و سبب شده اند تا مخاطبان در هنگام خرید با حساسیت بیشتری هارد مورد نیاز خود را انتخاب کنند و به برندهای معتبر، البته با قیمت های هنگفت روی بیاورند. پس اگر این موضوع را مورد توجه قرار دهیم برند یکی دیگر از ویژگی هایی است که برای خرید یک هارد باید آن را در صدر لیست قرار داد.

سوالات متداول

بهترین مارک هارد اینترنال چیست ؟

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم مارک ها و برندهای متنوعی دست به ساخت و تولید هارد دیسک های اینترنال نموده اند که در این بین برندهای معتبری چون توشیبا، وسترن دیجیتال، سیگت، آی دیتا بیشترین بازدهی را در بین کاربران داشته اند و به نوعی توانسته اند رده های نخست جدول را از لحاظ کیفیت به خود اختصاص دهند.

بهترین مارک هارد اینترنال

از کجا هارد اینترنال بخرم ؟

بدون شک زمانی که شما یک هارد دیسک را برای سیستم خود انتخاب می کنید، انتظار کارایی بالا و مقرون به صرفه ای را دارید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن بهره برداری لازم را ببرید که قطعاً این امکان با تبعیت از یک خرید مطمئن انجام پذیر خواهد بود. برای خرید هارد اینترنال می توانید به اماکن تخصصی که با اطلاعات کاملی اجناس خود را در اختیار کاربران قرار می دهند مراجعه کنید، چرا که نه تنها می توانید یک خرید ایدئال و مقرون به صرفه را برای خود رقم بزنید بلکه در صورت خرابی و یا مشکل در قطعه ای می توانید از خدمات پس از فروش و گارانتی های همراه نیز استفاده کنید.

چند نوع هارد اینترنال داریم ؟

هارد دیسک های اینترنال معمولاً در انواع متنوعی از لحاظ ظرفیت و اتصال موجود می باشند که از لحاظ ظرفیت از 64 گیگابایت تا چند ترا در بازار موجود هستند و همچنین از لحاظ تنوع در رابط اتصالی می توان به هارد دیسک های اینترنال با رابط های SAS، SATA، IDE، SCSI اشاره کرد.

چه هارد اینترنالی بخریم ؟

هارد اینترنال را می توانید با در نظر گرفتن عملکرد و کارایی که از سیستم خود انتظار دارید انتخاب کنید. چنانچه از PC در انجام فعالیت های خود بهره می گیرید بهتر است از هارد دیسک هایی استفاده کنید که از ظرفیت های بالایی برخوردار می باشند استفاده کنید تا بتوانید بدون مشکل در بوت و یا لود شدن به کارهای خود بپردازید و مشکلی در ذخیره سازی اطلاعات نداشته باشید.

کدام هارد اینترنال بهتر است ؟

بدون شک هارد اینترنالی بهتر است که از هم از لحاظ ظرفیت، گنجایش ایدئال را داشته باشد، هم اینکه سرعت چرخش دیسک آن بالا باشد و از همه مهمتر از لحاظ قیمت مقرون به صرفه باشد.

کلام آخر

هارد دیسک اینترنال یکی از اجزای سخت افزاری داخل کامپیوتر می باشد که توانایی ذخیره سازی داده ها و اطلاعات را در ظرفیت بسیار بالایی دارد. هارد دیسک های اینترنال از مزایا و کارایی های خاصی در مقایسه با دیگر هارد ها برخوردار می باشند که در این مقاله راهنمای خرید هارد اینترنال سعی کرده ایم موارد لازم را لحاظ کنیم. فروشگاه اینترنتی آترین کالا با قرار دادن کلکسیون کاملی از انواع هارد اینترنال امکان خریدی ایدئال، بی نظیر و مقرون به صرفه را برای کاربران همیشگی خود هموار نموده است تا بتوانند با کم ترین قیمت با کیفیت ترین محصول را انتخاب نمایند.

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *