مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

ذخیره سازی و حفاظت از اطلاعات از جمله مواردی است که معمولاً کاربران با توجه به ظرفیت حافظه ای که برای سیستم خود در نظر می گیرند می توانند ذخیره سازی را در حجم های مختلف و در طولانی مدت نگهداری کنند. هاردها در دو نوع اکسترنال و اینترنال موجود می باشند که هر کدام به نوبه خود تعبیری از حافظه را برای مخاطبان به دنبال دارند که در این مقاله با مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال این امکان را برای کاربران ایجاد نموده ایم تا بتوانند بسته به بودجه و نیاز خود، حافظه و نوع هارد مورد نظر را انتخاب کنند و در خرید هارد را انجام دهند.

هارد چیست؟

دیسک سخت یا همان هارد دیسک یک قطعه داخلی در سیستم های کامپیوتری می باشد که وظیفه اصلی آن خفظ و ذخیره سازی داده ها و اطلاعات به صورت دائمی می باشد. هاردها، معمولاً سازوکار مربوط به داده ها را برای خواندن و نوشتن را بر عهده می گیرند تا کاربران بتوانند در سریع ترین زمان ممکن به محتوا و اطلاعات خود دست پیدا کنند و یا اینکه آنها را انتقال دهند. البته برای آشنایی با انواع هارد و سایر بخش های آن مقاله هارد چیست را مطالعه کنید.

هارد اینترنال

از آنجایی که حفظ داده ها و اطلاعات یکی از اصلی ترین ویژگی هارد دیسک ها به شمار می رود، شرکت های تولید کننده برای امنیت بیشتر داده ها، حافظه یا همان هارد را در دو نوع اینترنال و اکسترنال در اختیار مخاطبان خود قرار داده اند. هارد اینترنال همان طور که از نام آنها پیداست داخل کامپیوتر قرار می گیرند و اطلاعات در آنها به صورت دائمی ذخیره خواهند شد و تنها زمانی که کاربران شخصاً آنها را پاک نکنند این محتوا محفوظ خواهند بود.

البته برای آگاهی و اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله مرتبط با این موضوع را که راهنمای خرید هارد اینترنال می باشد را مطالعه فرمایید.

هارد اکسترنال

هارد اکسترنال نوع دیگری از حافظه ها محسوب می شوند که بر عکس هارد اینترنال در خارج از سیستم به محافظت و ذخیره داده ها می پردازند، هارد اکسترنال را می توان از طریق کابل USB به کامپیوتر و یا لپ تاپ وصل کرد و از این طریق به اطلاعات و داده ها دسترسی پیدا کرد. یکی از قابلیت های هارد اکسترنال این است که می توان آن را برای امنیت بیشتر در صورت تمایل از سیستم جدا کرده و حمل نمود. البته هارد های اکسترنال در نوع خود به دو دسته پاسپورتی و رومیزی تقسیم می شوند که به هر کدام از آنها اشاره کوچکی خواهیم داشت.

برای اطلاعات بیشتر می توانید راهنمای خرید هارد اکسترنال را مطالعه نمایید.

هارد دیسک اکسترنال پاسپورتی

هارد دیسک پاسپورتی  تنها از طریق USB می توانند اطلاعات را در خود ذخیره و یا انتقال دهند. این نوع از هاردها به دلیل کوچک بودن بسیار سبک وزن می باشند که سبب حمل آسان آنها نیز می شود، این قابلیت برای آن دسته از افراد که مدام در حال رفت و آمد و سفر می باشند بهترین گزینه خواهد بود، چرا که به راحتی امکان جداسازی آنها وجود دارد.

هارد دیسک اکسترنال رومیزی

در این نوع از هارد دیسک ها علاوه بر تعبیه شدن پورت USB برای نقل و ذخیره سازی محتوا، دارای یک اداپتور برای تأمین برق مورد نیاز هارد می باشد. این نوع از هاردها برای افرادی که نیاز به جا به جایی هارد ندارند بسیار پرکاربرد می باشد.

هارد اکسترنال رومیزی

تفاوت بین هارد اینترنال و اکسترنال

به طور کلی وظیفه اصلی هارد یا همان حافظه ذخیره و محافظت از محتوا و اطلاعات به صورت داخلی و خارجی می باشد که در هر کدام از آنها نگهداری و ذخیره سازی اطلاعات با تفاوت هایی در اختیار کاربران قرار می گیرد. در اینجا به تفاوت های اصلی بین هارد اینترنال و اکسترنال می پردازیم.

تفاوت در ساختار

از لحاظ ساختاری و فیزیکی هاردهای اینترنال و اکسترنال تقریباً می توان گفت که ظاهری شبیه به هم دارند، با این تفاوت که هاردهای اکسترنال معمولاً درون جعبه ای برای حفاظت قرار گرفته اند که بر روی آنها دو پورت USB و FireWire برای ارجاع داده و محتوا قرار گرفته شده است.

این نوع از هاردها به نسبت هاردهای اینترنال از لحاظ ظاهری به دلیل آنکه در کنار سیستم قرار می گیرند از جلوه و ظاهر شیک تری برخوردار می باشند که البته همین ظاهر خاص دلیلی بر آن شده تا این مدل از هاردها با قیمت بیشتری در مقایسه با هاردهای اینترنال در اختیار افراد قرار گیرد. این نوع از هاردها به دلیل آنکه قابلیت جدا شدن از سیستم را دارند به راحتی می توان آنها را به چندین کامپیوتر وصل کرد و اطلاعات را در آنها رد و بدل کرد.

از آنجایی که هاردهای اینترنال داخل کِیس تعبیه شده اند، امکان جا به جایی ندارند و همین امر سبب شده تا از لحاظ ظاهری زیاد مورد توجه قرار نگرفته باشند و از قیمت بسیار پایین تری به نسبت هارد های اکسترنال برخوردار باشند. هاردهای اینترنال بر عکس هاردهای اکسترنال که از طریق USB نقل و انتقال داده ها را امکان پذیر می کنند با رابط های اتصالی چون، SATA، IDE که با سرعت قابل ملاحظه ای ذخیره سازی و پشتیبانی اطلاعات را انجام می دهند این عملیات را ممکن ساز کرده اند.

ساختار هارد اینترنال

تفاوت در سرعت پردازش

بسیاری از افراد به تصور اینکه سرعت انتقال و ذخیره سازی اطلاعات در هاردهای اکسترنال بیشتر است به این قطعه سخت افزاری روی آورده اند، اما لازم به تذکر است که هارد اینترنال بسیار سریع تر از هارد اکسترنال می تواند ذخیره سازی، پشتیبانی و یا انتقال داده ها را انجام دهد.

با این تعریف اولین سؤالی که ممکن است برای کاربران به وجود بیاید این خواهد بود که با وجود ساختار پیچیده هاردهای اینترنال این سرعت انتقال چگونه امکان پذیر می باشد، در جواب می توانیم بگوییم که بزرگترین دلیل این پشتیبانی وجود رابط های اتصال است که به صورت مستقیم به کامپیوتر متصل می شوند، چرا که این رابط ها با روشن شدن سیستم فوراً اطلاعات را در اختیار افراد قرار می دهند. پس با این توضیحات می توان گفت که هاردهای اکسترنال به مراتب کندتر می توانند داده ها و اطلاعات را ذخیره و یا انتقال دهند.

ظرفیت

اگر بخواهیم بحثی را به ظرفیت هاردها اختصاص دهیم، بدون شک نمی توان به طور کامل بیان کرد که کدام نوع از هاردها از ظرفیت بیشتری برخوردار است چرا که کاربران با توجه به عملکرد و کاری که با کامپیوتر خود انجام می دهند می توانند حجم متناسب را انتخاب کنند. اما اگر به طوری کلی به این قضیه نگاه کنیم هاردهای اینترنال به دلیل آنکه داخل دستگاه قرار می گیرند از گنجایش بیشتری برخوردار می باشند، نا گفته نماند این بدان معنا نیست که دیگر هاردها ظرفیت کمی را دارا می باشند.

امنیت

یکی از فاکتورهای اصلی که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است امنیت اطلاعات و داده ها می باشد که با در نظر گرفتن این مسأله به صراحت می توان گفت هاردهای اکسترنال بهترین نوع حافظه ها هستند، زیرا که هاردهای اکسترنال به دلیل قابلیت جا به جایی که دارند این امکان را برای کاربران به وجود می آورند که بتوانند اطلاعات و محتوا را همراه خود حمل و نگهداری کنند. با این وجود حتی اگر کاربر دیگری به سیستم شما دسترسی پیدا کند نمی تواند از محتوا و مطالب شخصی شما مطلع شود.

هاردهای اینترنال به دلیل آنکه داخل سیستم قرار می گیرند می توانند تمام اطلاعات را بر روی سیستم نگهداری کنند و تنها در صورتی که مخاطبان بر روی محتوای خود رمز گذاری کنند می توانند از رؤیت داده های خود توسط دیگران جلوگیری به عمل آورند. هاردهای اینترنال برای دوربین های مداربسته به کار می روند که در فروشگاه اینترنتی آترین کالا نیز مدل های متنوع آن در دسته بندی هارد دوربین مداربسته قرار گرفته است.

کلام آخر

به طور کلی هاردها در دو نوع اینترنال و اکسترنال موجود می باشند که هر کدام به نوعی در ذخیره و پشتیبانی داده ها دخالت دارند که مخاطبان می توانند با توجه به کارایی و عملکردی که از سیستم خود انتظار دارند و میزان حجمی که برای پردازش اطلاعات نیاز دارند حافظه متناسب را انتخاب و خریداری کنند. در این نوشته با مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال این امکان را برای آن دسته از کاربران که قصد خرید هارد را دارند ایجاد کرده ایم تا بتوانند با اطلاعات کامل تری این قطعه ضروری را برگزینند. با این اوصاف آترین کالا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی کلکسیونی از بهترین هاردهای اینترنال و اکسترنال را با قیمت های بسیار مناسبی در اختیار مشتریان خود قرار داده است تا در شراط کنونی که وضعیت اقتصادی چندان مناسب نیست بتوانند یک خرید فوق العاده و مقرون به صرفه را برای خود به ارمغان داشته باشند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *