راهنمای خرید هارد SSD

زمان مطالعه مطلب: 9 دقیقه

سرعت خواندن و نوشتن داده ها یکی از اولویت های یک سیستم به حساب می آید که مخاطبان بسیار آن را در نظر می گیرند و برای بهبود عملکرد سیستم های خود و همچنین با توجه به نحوه کاری که از دستگاه خود انتظار دارند نوع هارد مورد نظر خود را انتخاب می کنند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، هارد SSD یکی از حافظه های بسیار قدرتمند برای سیستم محسوب می شود که می تواند به بهترین شکل ممکن و با سرعت خارق العاده ای داده های شما را بنویسد و بخواند. در این نوشته ما سعی داریم با در اختیار گذاشتن اطلاعات دقیقی به عنوان یک راهنمای خرید هارد SSD عمل کرده و تمام مواردی را که در هنگام خرید حافظه SSD مورد نیاز است را در اختیار شما قرار دهیم.

هارد SSD چیست؟

اگر جزو آن دسته از مخاطبان هستید که سرعت در حین کار برای شما حرف اول را می زند استفاده از هاردهای SSD برای شما بهترین انتخاب و گزینه خواهد بود چرا که می توانند در پردازش و ذخیره سازی داده ها به نحو احسنت جوابگوی انتظارات شما باشند و به نحوی این امکان را دارند تا بدون هیچ گونه مکث و یا تاخیری اطلاعات و محتوا را برای شما رد و بدل کنند.

مقاله مرتبط: هارد چیست؟

مزایای استفاده از هارد SSD

زمانی که شما یک سیستم کامپیوتری را خریداری می کنید بی شک توقع دارید تا در سریع ترین زمان ممکن به تمام فایل ها و اطلاعات خود دسترسی داشته باشید که در چنین مواقعی تعبیه نمودن یک هارد SSD بر روی سیستم می تواند به خوبی تمامی داده ها را در اختیار شما قرار دهد. البته هاردهای SSD از قابلیت های کاربردی بسیاری برخوردارند که در سرعت نمایش اطلاعات و یا ذخیره سازی آنها بسیار تاثیر گذار می باشند. از جمله مزایای استفاده از هارد SSD عبارتند از :

راه اندازی سریع

زمانی که شما سیستم خود را روشن می کنید بدون شک انتظار دارید تا در کمترین زمان ممکن به صفحه اصلی آن دست پیدا کنید و کار خود را شروع کنید، که در این حالت وجود یک حافظه SSD به خوبی می تواند این امکان را برای شما به وجود آورد و در کمترین زمان شما بتوانید به صفحه اصلی کامپیوتر خود دست پیدا کنید.

صرفه جویی در زمان جستجو

از دیگر قابلیت های هارد SSD، صرفه جویی در وقت است به طوری که برای دسترسی به فایل ها و برنامه های مَد نظر می توانید زمان خود را بهینه سازی کنید و بسیار سریع به هر آنچه می خواهید دست پیدا کنید، چرا که با تبعیت سیستم شما از حافظه SSD لود برنامه ها و محتوا بسیار سریع تر از آنچه فکرش را می کنید انجام می گیرد.

کپی کردن و انتقال

به طور کلی اگر به ماهیت کار حافظه SSD نگاه کنیم، سرعت بخشیدن به زمان دسترسی اطلاعات یکی از برترین کارایی های آن است که بسیار مهم و چشمگیر می باشد. با این اوصاف قدرت هارد SSD در انتقال و ذخیره داده  ها یکی از برترین مواردی است که حافظه های SSD موجب می شوند و به همین واسطه کاربران این امکان را خواهند داشت که در زمان بسیار کمی تمام اطلاعاتی را که می خواهند ذخیره و یا انتقال دهند.

صرفه جویی در انرژی

یکی دیگر از مواردی که سبب ارجحیت هاردهای SSD به نسبت هارد دیسک های دیگر شده است صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد که با در نظر گرفتن این مهم می توان گفت باتری سیستم شما در زمان کار تقریباً 30 دقیقه بیشتر دوام و ماندگاری خواهد داشت، یعنی به عبارتی شما می توانید انرژی مصرفی را بهینه کرده و مدت زمان بیشتری از سیستم خود استفاده نمایید.

مقاوم در برابر گرما و ضربه

شاید برای همه شما پیش آمده باشد که بسیاری مواقع مجبور شده باشید تا اطلاعات و داده های موجود در سیستم را به خارج از محیط منزل و یا محل کار انتقال دهید، که در اینجا باز هم حافظه SSD بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. این نوع از هاردها به دلیل وزن سبکی که دارند بسیار راحت می توان آنها را جا به جا کرد، همچنین در صورت صدمه و یا برخورد با گرمای بیش از حد در حین انتقال اصلاً مشکلی نخواهند داشت چرا که ساختار بدنه آنها بسیار محکم و سخت می باشد.

نکات اصلی در هنگام خرید هارد SSD

بدون شک زمانی که شما بخواهید از یک حافظه قدرتمند برای سیتم خود بهره مند شوید قطعاً باید مواردی را در نظر بگیرید تا بتوانید در عالی ترین سطح ممکن داده های خود را نقل و انتقال دهید، که در این سطر ما به چند مورد از اصلی ترین نکاتی که در هنگام خرید هارد دیسک SSD باید در نظر بگیرید اشاره خواهیم نمود.

سرعت خواندن و نوشتن

از آنجایی که وظیفه اصلی یک هارد SSD خواندن و نوشتن داده ها و اطلاعات می باشد بدون اغراق می توان گفت که سرعت از جمله ویژگی های بارز آن به حساب می آید که باید مَد نظر قرار بگیرد. پس با این وجود شما می توانید با در نظر گرفتن عملیاتی که با سیستم خود انجام می دهید حافظه SSD خود را با ظرفیت قابل ملاحظه ای انتخاب کرده و خریداری نمایید.

ظرفیت هارد SSD

جدای از مقوله سرعت، ظرفیت از دیگر مواردی است که مخاطبان در هنگام ذخیره سازی آن را در نظر می گیرند و سعی می کنند تا حافظه هایی را انتخاب کنند که بتوانند محتوای بیشتری را ذخیره کنند، معمولاً اس اس دی هایی که ظرفیتی با معادل 256 گیگا بایت را دارند قادر خواهند بود که در کنار حافظه اصلی سیستم به بهترین نحو ممکن تمام اطلاعات شما را بایگانی و نگهداری کند.

ظرفیت هارد ssd

انتخاب نوع SSD

زمانی که شما می خواهید سیستم کامپیوتری را ارتقاء ببخشید بدون شک باید این مساله را در نظر بگیرید که سیستم از چه ورژنی پیروی می کند به نحوی که با تبعیت از آن بتوانید SSD مناسب را انتخاب کرده و داخل سیستم قرار دهید، زیرا که کارایی و همچنین نحوه قرار گیری این نوع از هاردها با توجه به دستگاه شما می تواند متغیر باشد یعنی به عبارتی باید حافظه ای را انتخاب کنید که مادربرد سیستم با آن تطابق داشته باشد.

درگاه ارتباطی SSD

به طور کلی چند نوع درگاه ارتباطی SSD داخل سیستم های کامپیوتری تعبیه شده است، به طوری که هر کدام به نحوی در انتقال داده بسیار مهم و اساسی عمل می کنند. یکی از این درگاه های ارتباطی، SATA می باشد که امکان اتصال هارد دیسک را به سیستم مقدور می کند. معمولاً این نوع از رابط ها در همه لپ تاپ ها موجود می باشد و با سرعتی بالغ بر 600 مگابایت بر ثانیه توانایی خواندن و نوشتن محتویات و اطلاعات را برای کاربران امکان پذیر می کنند.

نوع دوم از درگاه ارتباطی موجود می باشد  برای سیستم های جدید طراحی شده است و از رابط PCle با استاندارد NVME پیروی می کند که به دلیل پهنای باند وسیعی که دارد می تواند سرعتی برابر 5000 مگابایت بر ثانیه را داشته باشد. از دیگر درگاه های ارتباطی که می تواند محتوا و داده ها را به نوعی ذخیره سازی نماید درگاه 2.M می باشد که می تواند با سرعت 10 گیگابایت بر ثانیه اطلاعات را حفظ و نگهداری کند، البته نا گفته نماند که درگاه اتصال M.2 دارای انواع مختلفی می باشد که با سرعت های مختلفی اطلاعات و محتوا را ذخیره و بایگانی می کنند.

قیمت

جدای از تمام کارایی ها و عملکرد یک هارد بودجه از اصلی ترین مواردی است که در خرید قطعات سخت افزاری بسیار مَد نظر قرار می گیرد که با توجه به این مساله معمولاً کاربران به دنبال هارد هایی می باشند که بتوانند علی رغم سرعت بالایی که دارند از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشند که در این بین هاردهای با ظرفیت 120 مگا بایت SSD می تواند گزینه نسبتاً خوبی باشند، اما لازم به ذکر است که این نوع از هاردها به نسبت هارهای دیگر عملکرد ضعیف تری را دارند و همچنین از سرعت کمتری برخوردار می باشند.

به طور کلی اگر شما به دنبال یک هارد SSD پر سرعت با کمترین قیمت هستید معمولاً یک هارد 500 مگابایت می تواند انتخاب خوبی برایتان به حساب آید چرا که با توجه به ظرفیت مناسبی که برای ذخیره سازی دارد بسیار کم هزینه نیز می باشد.

تفاوت هارد SSD با HDD

امروزه نسل جدیدی از هاردها با قدرت ذخیره سازی سریعی وارد بازار شده است که از ساختار بسیار ساده ای برخوردار می باشند به گونه ای که در آنها همانند هارد دیسک های HDD از موتور چرخان، هد و دیگر اجزا خبری نیست که در حالت کلی می توان این موارد را به عنوان یکی از اصلی ترین تفاوت های بین این دو هارد تلقی کرد. سرعت در زمان دسترسی به اطلاعات در هاردهای SSD بسیار سریعتر از هاردهای HDD می باشد به گونه ای که قدرتمند ترین هارد دیسک ها نیز توانایی رقابت با حافظه های SSD را ندارند.

هارد دیسک های HDD معمولاً دارای قطعات و بخش های سخت افزاری متنوعی می باشند که سبب شده تا در مقابل صدمات بسیار حساس عمل کنند، اما هاردهای SSD معمولاً یکپارچه می باشند و از قطعات خاصی در آنها استفاده نشده است، پس با این وجود می توان گفت هاردهای SSD در برابر هر گونه ضربه و صدمه ای و حتی در دماهای بالا نیز دوام و استحکام خود را حفظ کنند.

در جمع بندی نهایی می توان گفت سرعت بوت کردن، اجرا، بارگذاری و انتقال داده ها و همچنین بهینه سازی مصرف انرژی در حافظه های SSD به قدری سریع است که می توان بدون اغراق از آنها به عنوان فاکتورهای اصلی در تفاوت بین این نوع از هاردها با حافظه های HDD نام برد.

تفاوت هارد HDD با SSD

سؤالات متداول

چگونه بفهمیم هارد SSD است؟

تشخیص هارد کامپیوتر به ترفند و یا فوت و فن خاصی نیاز ندارد به طوری که در صورت نیاز می توانید با ورود به منوی استارت گزینه Optimize را تایپ کنید که در این صورت به طور خودکار وارد صفحه جستجو خواهید شد و از این طریق به نوع حافظه مندرج در سیستم خود دست پیدا خواهید کرد.

هارد SSD چی بخریم؟

هاردهای SSD در انواع مختلفی موجود هستند که رایج ترین آنها SATA SSD، PCle، NVMe می باشد و مخاطبان می توانند با توجه به نوع کاری که با سیستم خود انجام می دهند، SSD مورد نظر را برای کارایی بهتر سیستم خود انتخاب کنند. البته در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مرتبط با این موضوع را که بهترین هارد SSD می باشد را مطالعه کنید.

هارد SSD چه قیمتی خوبه؟

با توجه به تنوع بالای حافظه های SSD چه در میزان ظرفیت و سرعت و چه در قیمت، انتخاب این نوع از حافظه ها بسیار مشکل و دشوار شده است، چرا که بسیاری از مدل ها از لحاظ میزان ظرفیت حافظه و قیمت بسیار نزدیک به هم می باشند و به همین دلیل نمی توان مدل خاصی را در اولویت قرار داد. اما به طور کلی هارد SSD از نوع NVMe یکی از بهترین نوع حافظه ها با مناسب ترین قیمت البته به نسبت کارایی که دارند می باشند، این نوع از حافظه ها به دلیل ابعاد بسیار کوچکی که دارند می توان از آنها در انواع سیستم ها استفاده نمود.

کدام هارد SSD بهتر است؟

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم سرعت و ظرفیت یکی از اصلی ترین مواردی است که در انتخاب یک هارد SSD بسیار مورد نظر قرار می گیرد. پس با این وجود می توان گفت هر چه سرعت و گنجایش حافظه برای خواندن و نوشتن داده ها و اطلاعات بیشتر باشد قطعاً پاسخگوی بهتری برای عملکرد سیستم شما خواهد بود.

کاربرد هارد SSD در لپ تاپ چیست؟

یکی از اصلی ترین مواردی که قبل از خرید یک هارد SSD برای لپ تاپ باید در نظر گرفت، ساپورت کردن مدل هارد شما با مادربرد است چرا که بسیاری از لپ تاپ ها به دلیل قدیمی بودن نمی توانند از هر نوع هاردی پشتیبانی کنند. اما اگر به طور کلی کاربرد SSD را در لپ تاپ در نظر بگیریم باید به صراحت و در وهله اول ذکر کنیم که یک سیستم قطعاً بدون هارد هیچ گونه کاربردی برای مخاطبان نخواهد داشت، چرا که ذخیره سازی تمام فایل ها، برنامه ها و اطلاعات و همچنین سرعت پردازش داده ها توسط این قطعه انجام پذیر می باشد که نمی توان آن را نا دیده گرفت.

کاربرد هارد SSD در لپ تاپ

بهترین مارک هارد SSD کدام است؟

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و فناوری، کمپانی های متعددی شروع به تولید و ساخت هارد های SSD نموده اند که به دلیل پایین بودن کیفیت محصولاتی که دارند سبب آن شده اند تا مخاطبان در هنگام خرید با حساسیت بیشتری این قطعه اصلی و مهم را خریداری کنند. اما در این بین شرکت های قدیمی و قَدری چون سامسونگ (Samsung)، وسترن دیجیتال (Western Digital)، ای دیتا (ADATA)، سیلیکون پاور (Silicon Power)، لکسار (Lexar) را می توان به عنوان بهترین مارک های هارد SSD نام برد که مخاطبان می توانند با توجه به بودجه که دارند مارک مورد نظر را انتخاب و خریداری کنند.

سخن پایان

یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های یک سیستم هارد سیستم است که اگر بخواهیم بهترین نوع هارد را معرفی کنیم بی شک و قطعاً هارد SSD بهترین انتخاب خواهد بود چرا که این نوع از حافظه ها نه تنها از سرعت فوق  العاده ای برای خواندن و نوشتن اطلاعات برخوردارند بلکه میزان انرژی مصرفی را تا حد بسیار زیادی نیز بهینه سازی می کنند و سبب می شود تا مخاطبان بتوانند از سیستم خود نهایت استفاده را ببرند. با این حال اگر به دنبال خرید هارد SSD می باشید می توانید با به مراجعه به فروشگاه آنلاین آترین کالا با بهترین مارک هارد SSD آشنا شوید و با در نظر گرفتن بودجه و همچنین مدل سیستم خود هارد لازم را خریداری نمایید. لازم به ذکر است در صورت تمایل، قبل از خرید می توانید برای داشتن اطلاعات کافی این نوشته را که به عنوان یک راهنما خرید هارد SSD در اختیار شما قرار داده ایم مطالعه فرمایید تا بتوانید با آگاهی کامل تری هارد مورد نیاز خود را خریداری کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *