راهنمای خرید هارد اکسترنال

زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

پشتیبان گیری از داده های مهم همیشه جزو دغدغه های اصلی کاربران بوده است. همه ما به این فکر هستیم که حافظه ای تهیه کنیم تا هم دسترسی به آن سریع و آسان باشد و هم داده ها در امنیت کامل حفظ شوند. هارد دیسک ها جزو بهترین حافظه های ذخیره سازی هستند که کاربر می تواند با خرید هارد HDD یک فضای مطمئن برای ذخیره و پشتیبانی از فایل های مهم خود استفاده کند.

با ظهور هارد اکسترنال پشتیبان گیری از فایل ها برای کاربران راحت تر شد به طوری که به راحتی می توانستند از محتوای خود یک نسخه کپی تهیه کرده و هر جا که خواستن آن را با خود داشته باشند. اما مسئله مهم تر این است که امروزه با وجود انواع مدل های مختلف هارد اکسترنال در بازار بهترین مدل را انخاب و خریداری کنیم. در ادامه این مقاله راهنمای خرید هارد اکسترنال را ارائه می دهیم و همچنین با معرفی بهترین هارد اکسترنال به شما کمک خواهیم کرد تا یک خرید ایده آل داشته باشید.

راهنمای خرید هارد اکسترنال

ظرفیت، اولین فاکتور در خرید هارد اکسترنال

ظرفیت هارد اولین فاکتوری است که باید در هنگام خرید هارد اکسترنال به آن توجه شود. ظرفیت متناسب با خواسته کاربر و نوع کسب و کار آن انتخاب می شود. امروزه هارد دیسک هایی با ظرفیت های مختلف و توسط برندهای مختلف تولید و عرضه می شوند که حداقل ظرفیت 1 ترابایت است. برندهایی همچون وسترن دیجیتال، سیگیت، سامسونگ و ADATA از برندهای معروفی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند و مدل های زیادی از هارد اکسترنال را با ظرفیت های مختلف و طراحی های گوناگونی تولید و عرضه بازار می کنند.

قابلیت حمل بودن هارد اکسترنال

هدف از خرید هارد اکسترنال قابلیت حمل و جابه جایی راحت آن است. اما ممکن است برخی کاربران از هارد اکسترنال برای پشتیبان گیری فایل ها در خانه خود استفاده کنند که در این صورت قابلیت حمل بودن زیاد مهم نیست و دستگاه های ذخیره سازی NAS برای آنها می تواند گزینه بهتری باشد. اما اگر بخواهید همیشه هارد را در کیف خود داشته باشید باید به این مورد که آیا هارد اکسترنال مورد نظر شما قابلیت حمل را دارد بیشتر توجه کنید. برای شناخت انواع هارد مقاله هارد چیست؟ را مطالعه کنید و برگردید تا به ادامه موضوع بپردازیم.

قابلیت حمل بودن هارد اکسترنال

سرعت انتقال داده و ذخیره سازی هارد external

سرعت انتقال داده نیز از دیگر نکات مهمی است که لازم بود تا در راهنمای خرید هارد اکسترنال در مورد آن توضیح دهیم. از هارد اکسترنال معمولا برای تهیه نسخه پشتیبانی از فایل ها و یا به عنوان یک حافظه جانبی برای انتقال فایل از یک سیستم به سیستم دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین باید سرعت انتقال هارد جوابگوی نیاز ما باشد تا با تاخیر کمی بتوانیم داده های خود را انتقال دهیم.

هارد اکسترنال از طریق درگاه USB به کامپیوتر وصل می شود و معمولا از ورژن های 3.0، 3.1 Gen1 و USB 3.2 Gen1 که از سرعت انتقال 5 گیگابیت برثانیه برخوردار اند استفاده می کنند. درایوهای جدید که بهترین هاردهای اکسترنال موجود در بازار هستند از رابط اتصال USB 3.1Gen2 و USB 3.2 Gen2 نیز پشتیبانی می کنند که قابلیت انتقال داده با سرعت 10 گیگابیت برثانیه را برای شما فراهم می کنند. بنابراین شما می توانید با بهره گیری و استفاده از درگاه USB 3.2 با سرعت زیادی فایل های خود ار انتقال و بر روی هارد خود ذخیره کنید.

سرعت انتقال داده و ذخیره سازی هارد external

کدام رابط اتصال هارد اکسترنال بهتر است؟

در حال حاضر سه نوع اتصال eSATA – Firewire و USB در بازار موجود است که USB به دلیل سرعت انتقال مناسب و همچنین سازگاری بهتر با بیشتر دیوایس ها محبوبیت بالایی دارد. امروزه نسخه های جدیدتر آن یعنی USB 2.0 و USB 3.0 رایج ترین اتصال ها هستند که سرعت انتقال بالاتر را ارائه می دهند.

کدام رابط اتصال هارد اکسترنال بهتر است؟

eSATA نیز یک اتصال ترکیبی است که برای درایو های اکسترنال مورد استفاده قرار می گیرد. پورت eSATA در واقع یک رابط مبتنی بر SATA اما با ظاهری متفاوت است که برای کار با SATA و USB طراحی شده و با هر دوی آنها سازگار است. تفاوت این پورت با SATA در طراحی ظاهری و همچنین نوع اتصال است که با مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال از نظر رابط اتصال این موضوع را بهتر درک خواهید کرد. رابط Esata از USB سریع تر و از USB 2.0 و نسخه های بالاتر کندتر است که با این توصیف رابط اتصال USB البته نسخه های جدیدتر می تواند گزینه بهتری باشد.

امنیت و مقاوم بودن درایو اکسترنال

هارد اکسترنال برخلاف سرویس های شبکه ای مورد حمله سایبری قرار نمی گیرد بنابراین فایل های ذخیره شده در آن از امنیت بیشتری برخوردار اند. اما باید در نظر گرفت که فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که در مورد امنیت هارد باید در نظر گرفت. هارد اکسترنال از تکنولوژی مغناطیسی برای ذخیره داده استفاده می کند و دارای بازوهای مکانیکی و پلاتر هستند، بنابراین با وارد شدن ضربه به هارد ممکن است دچار خرابی و از بین رفتن فایلهای موجود در آن شود.

امنیت و مقاوم بودن درایو اکسترنال

امروزه شرکت های تولیدکننده هارد اکسترنال مدل هایی با قابلیت ضد ضربه و یا ضد آب تولید می کنند. علاوه براین، وسترن دیجیتال، سیگیت و ADATA که بهترین مارک هارد اکسترنال هستند درایوهایی با قابلیت کد گذاری نرم افزاری و یا حتی کد گذاری سخت افزاری روانه بازار می کنند که از این نوع هاردها معمولا برای ذخیره داده های حساس و مهم استفاده می شود.

تکنولوژی ذخیره سازی؛ هارد HDD یا ssd؟

تکنولوژی ذحیره سازی نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که شما باید در هنگام خرید هارد اکسترنال آن را در نظر بگیرید. به طور کلی هاردهای اکسترنال از نظر تکنولوژی ذخیره سازی دارای دو نوع ssd و HDD هستند که هارد HDD از صفحه های دیسک برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کند و دارای اجزای مکانیکی است اما حافظه ssd هیچگونه اجزای مکانیکی ندارد و از تکنولوژی فلاش برای ذخیره سازی استفاده می کند. حافظه های ssd معمولا درصد خرابی کمتری دارند اما در مقابل هزینه آنها بالاتر است و همچنین نسبت به هاردهای اکسترنال معمولی ظرفیت کمتری نیز دارند.

تکنولوژی ذخیره سازی؛ هارد HDD یا ssd؟

برای خرید هارد اکسترنال چقدر هزینه می کنید؟

بودجه از دیگر فاکتورهای مهمی است که در هنگام خرید هارد اکسترنال باید آن را در نظر گرفت. در واقع قصد داریم با در نظر گرفتن بودجه در کنار سایر موارد دیگر می خواهیم راهنمای خرید هارد اکسترنال ارزان را به شما راائه دهیم. خوشبختانه امروزه مدل های متعددی از هارد اکسترنال با قیمت و ظرفیت های مختلفی در بازار موجود هستند که این ویژگی انتخاب بیشتری به شما می دهد و می توانید بسته به بودجه خود مدل مورد نظر را متناسب با کسب و کار خود انتخاب و خریداری کنید.

در فروشگاه اینترنتی آترین کالا مدل های متعددی از هارد اکسترنال با کمترین قیمت موجود است. شما می توانید در میان مدل های موجود یکی را انتخاب و نسبت به خرید آن اقدام کنید.

سوالات متداول

بهترین مارک هارد اکسترنال کدام است؟

برندهای زیادی در زمینه هارد اکسترنال فعالیت می کنند که وسترن دیجیتال، ADATA، سیلیکون پاور، سیگیت و توشیبا از جمله بردندهای معروف و پر طرفداری هستند.

آیا هارد اکسترنال به گوشی وصل می شود؟

هارد اکسترنال برای فعالیت خود نیاز به یک منبع تغذیه دارد تا بتوانید از آن استفاده کنید. هارد آداپتوردار را می توانید به راحتی به گوشی وصل کنید اما هارد اکسترنال بدون آداپتور برای اتصال به گوشی نیازمند یک منبع تغذیه مجزا برای ادامه فعالیت است. البته علاوه بر منبع تغذیه فرمت سیستم عامل ویندوز با فرمت سیستم عامل گوشی های اندروید و یا IOS متفاوت است و باید فرمت آن را تغییر داد تا بتوانید به درایو را به گوشی متصل کنید.

آیا هارد اکسترنال به تلویزیون وصل می شود؟

برای اتصال هارد به تلویزیون ابتدا باید تلویزیون را در مورد پشتیبانی از هارد بررسی کرد، برای این کار شما باید اطلاعات تلویزیون خود را بر روی دفترچه آن و یا در قسمت تنظیمات تلویزیون بررسی کنید. سپس باید موارد دیگری همچون رمزگذاری هارد، ساختار پارتیشن و فرمت فایلها را بررسی کرد.

اگر هارد رمزگذاری شده است باید آن را به کامپیوتر وصل کرده و آن را غیر فعال کنید، ساختار پارتیشن نیز اگر در حالت GPT بود باید آن را به Basic تغییر داد. برای تغییر فرمت فایل ها نیز باید هارد را دوباره فرمت کرد و نوع آن را نیز FAT32 انتخاب کنید.(با فرمت کردن هارد تمامی اطلاعات هارد شما حذف خواهد شد، پیشنهاد می شود قبل از انجام این کار از هارد خود نسخه پشتیبان تهیه کنید).

چند نوع هارد اکسترنال داریم ؟

هارد اکسترنال HDD در دو نوع آداپتوردار و بدون آداپتور طراحی می شود که نوع آداپتوردار به دلیل داشتن آداپتور طراحی بزرگتری دارد و برق مصرف خود را به صورت مستقیم دریافت می کند. این نوع هاردها نیازی به برق سیستم ندارند و در صورت اتصال به لپ تاپ فشاری به آن وارد نمی کند، علاوه براین قطعی برق در آنها رخ نمی دهد و احتمال خرابی را نخواهند داشت.

چه هارد اکسترنالی بخریم ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که انتخاب نوع هارد بسته به نوع استفاده شما از آن هارد دارد. به این منظور که اگر از هارد برای پشتیبانی از فایل هاو یا ذخیره فیلم در خانه استفاده می کنید، پی تهیه نوع آداپتور دار باشید. اما اگر می خواهید هارد اکسترنال را همیشه با خود حمل کنید نوع پرتابل گزینه مناسب تری خواهد بود.

از کجا هارد اکسترنال بخریم ؟

فروشگاه های معتبر زیادی در سراسر ایران وجود دارند که هارد اکسترنال را عرضه می کنند و شما می توانید خرید خود را در آنجا انجام دهید. فروشگاه اینترنتی آترین کالا از فروشگاه های معتبر است که به صورت آنلاین فعالیت می کند و شما می توانید با مراجعه به سایت آترین کالا و دسته بندی هارد اکسترنال نسبت به خرید هارد مورد نظر خود اقدام کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *