بهترین کارت گرافیک لپ تاپ

زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

لپ تاپ از جمله دیوایس های بسیار محبوب و پرکاربرد در میان عموم کاربران است که برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. امروز می خواهیم درباره یکی از اجزای بسیار مهم در خرید لپ تاپ ها یعنی کارت گرافیک که نقش تعیین کننده ای در کیفیت و عملکرد آنها دارند، صحبت کنیم. در این مقاله با بهترین کارت گرافیک لپ تاپ و معیارهای انتخاب بهترین کارت گرافیک آشنا خواهیم شد.

تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر

شاید برای مخاطبان جای سوال باشد که کارت گرافیک کامپیوتر با لپ تاپ چه تفاوتی دارد؟ آیا کیفیت و عملکرد آنها از هم متفاوتند؟ در جواب این سوال باید خاطر نشان کرد که در گذشته تفاوت های چشمگیری از نظر عملکرد میان کارت گرافیک های کامپیوتر و لپ تاپ ها وجود داشت به طوریکه کارت گرافیک هایی که برای لپ تاپ طراحی می شدند، با پسوند M که در آخر مدل ها اضافه می شدند، قابل تشخیص بود. اما امروزه با توجه به درخواست مخاطبان، دو برند انویدیا و AMD، تلاش خود را در جهت یکسان کردن عملکرد و کیفیت این دو کارت گرافیک به کار گرفتند. با بررسی صورت گرفته، به این نتیجه رسیدیم که تفاوت میان کارت گرافیک های لپ تاپ و کامپیوتر به حداقل رسیده است و از نظر کیفیت نیز، عملکرد کاملا نزدیک به هم را ارائه می کنند.

معیارهای انتخاب بهترین کارت گرافیک لپ تاپ

انتخاب بهترین کارت گرافیک از منظر و نوع مصرف هر مخاطبی می تواند کاملا از هم متفاوت باشد اما برای انتخاب و خرید بهترین کارت گرافیک لپ تاپ چند معیار کلی وجود دارد که می تواند شما را به کارت گرافیک ایدئال خود برساند.

نوع کاربری و نیاز شما

در انتخاب و خرید هر محصولی، مؤلفه ای که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، شناسایی نوع مصرف و سطح توقعات خود از آن محصول می باشد. به این معنی که شما باید تعیین کنید که سطح انتظارات شما از کارت گرافیک چیست و برای چه نوع کاربری می خواهید؟

نوع کاربری مهم ترین فاکتور در انتخاب کارت گرافیک است. اگر شما از آن دست مخاطبانی می باشید که تنها به وب گری مشغول هستید و از لپ تاپ های خود برای تماشای عکس و فیلم استفاده می کنید، کارت گرافیک های یکپارچه و یا کارت گرافیک های مستقل پایین رده هم می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر شما لپ تاپ را برای انجام کارهای گرافیکی یا اجرای بازی های سنگین می خواهید، کارت گرافیک میان رده و بالارده برای این نوع کاربری کارآمدتر خواهد بود. شما برای آشنایی با بهترین گرافیک های بازی می توانید مقاله بهترین کارت گرافیک برای بازی را مطالعه کنید.

قیمت

در وهله دوم، بودجه ای که برای خرید کارت گرافیک در نظر گرفته اید می تواند بسیار تعیین کننده باشد. از آنجایی که به سبب تقاضای بی سابقه ای که در خرید کارت گرافیک به واسطه ماینینگ شکل گرفته، قیمت کارت گرافیک ها به طرز حیرت انگیزی افزایش پیدا کرده اند و بعضا قیمت ها 3 تا 4 برابر شده اند. قیمت کارت گرافیک بسته به مدل ها، اختلاف قیمت قابل ملاحظه ای را در مقایسه با یک دیگر دارند و شما مخاطبان می توانید با استفاده از فیلتر نوع کاربری، در میان مدل هایی که به سطح انتظارات شما نزدیک هستند، دست به انتخاب بزنید و گزینه هایی که از نوع کاربری شما فاصله دارند را با استفاده از آن حذف نمایید. قیمت کارت گرافیک در لپ تاپ ها نیز تفاوت چندانی با کارت گرافیک های کامپیوتری ندارد و از این نظر هم حدودا با هم یکسان هستند.

AMD یا Nvidia؟

کارت گرافیک AMD را برای لپ تاپ خود تهیه کنیم یا Nvidia؟ هر دو برند AMD و Nvidia از بزرگترین و معتبرترین شرکت های تولید کننده کارت گرافیک به شمار می آیند و بهترین مرجع برای علاقمندان به کارت گرافیک محسوب می شوند. دو برند AMD و Nvidia دارای مدل های اقتصادی، میان رده و بالارده می باشند که عملکردهای بسیار نزدیکی را به یک دیگر ارائه می کنند. از این رو پیشنهاد می کنم برای آگاهی از تفاوت ها و برتری آنها، مقاله «مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia» را مطالعه کنید.

حافظه ویدیویی

یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم برای انتخاب بهترین کارت گرافیک لپ تاپ، حافظه ویدیویی یا همان ویدیو رم است. ویدیو رم یک حافظه مخصوص ذخیره سازی داده های گرافیکی است که کارت گرافیک برای دسترسی و ذخیره سازی داده های گرافیکی از آن بهره می برد. از این رو ظرفیت ذخیره سازی به هر میزان که بالاتر باشد، به طبع شاهد گرافیک بهتر خواهید بود. برای مثال کارت گرافیک RTX 3080 از ظرفیت حافظه 10 گیگابایت برخوردار می باشد و از سرعت رم GDDR6X بهره برده است که توانایی بسیار بالایی را در ذخیره سازی داده های گرافیکی دارد و آنها را نیز با سرعت خیره کننده ای اجرا می کند.

معرفی بهترین کارت گرافیک لپ تاپ

حال که با مؤلفه های انتخاب بهترین کارت گرافیک انتخاب شدید، در این بخش 5 تا از بهترین کارت گرافیک های لپ تاپ را معرفی خواهیم کرد. لازم به ذکر است در بسیاری از وبلاگ ها و مقالات نوشته شده، به اشتباه کارت گرافیک های کامپیوتری را به عنوان بهترین کارت گرافیک های لپتاپ درج کرده اند در حالی که لپ تاپ با توجه به ضخامت و ظرفیت بسیار باریکی که از نظر طراحی دارند، تحت هیچ شرایطی نمی توان کارت گرافیک های مستقل را در لپتاپ ها جاگذاری کرد مگر اینکه به صورت اکسترنال آن را نصب نمایید.

RTX 3080؛ بهترین کارت گرافیک lopTop

بهترین کارت گرافیک لپ تاپ

RTX 3080 یکی از جدیدترین کارت گرافیک های انویدیا از سری 3000 می باشد و به نوعی از قدرتمندترین کارت گرافیک های انویدیا تلقی می شود. کارت گرافیک RTX 3080 از یک پردازنده قدرتمند با تعداد هسته 8704 هسته کودا بهره مند شده است که بر معماری نوین AMPERE طراحی شده است. این کارت گرافیک انویدیا از حافظه 10 گیگابایت و رم GDDR6X برخوردار است که عالی ترین عملکرد در ذخیره سازی داده های گرافیکی و اجرای آنها را ارائه خواهد کرد.

RX 6800M؛ کارت گرافیک اختصاصی لپ تاپ

یکی از بهترین کارت گرافیک های لپ تاپ؛ RX 6800M

کارت گرافیک RX 6800M یکی از مدل های اختصاصی تولید شده توسط شرکت AMD برای لپ تاپ های حرفه ای است که از عملکرد بسیار قدرتمندی برخوردار است و از جمله مدل های بالارده سری 6000 شرکت AMD به حساب می آید که از قیمت مقرون به صرفه تری به نسبت مدل های بالارده انویدیا برخوردار هستند. این کارت گرافیک AMD از مشخصه های بسیار برجسته ای برخوردار است اما یکی از ویژگی هایی که بسیار چشمگیر است، استفاده از حافظه داخلی 16 گیگابایت می باشد که در اجرای پیچیده ترین رندرگیری ها و بازی های گرافیکی نیز با مشکل روبرو نخواهد شد. علاوه براین سرعت رم GDDR6 نیز دیگر نقطه قوت این کارت گرافیک بالارده AMD به حساب می آید که عملکرد مشابه و یا حتی قدرتمندتر از سرعت رم RTX 3080 ارائه خواهد کرد.

معرفی بهترین کارت گرافیک برای رندر

پردازنده 4608 هسته ای استریم و بهره مند شدن از معماری RDNA 2.0 با لیتوگرافی 7 نانومتری و فرکانس بوست 2360 مگاهرتز، از دیگر مشخصه های بسیار مهم بهترین کارت گرافیک لپ تاپ AMD می باشد که می تواند از نظر عملکرد بهترین انتخاب و از نظر نیز خرید و انتخاب هوشمندانه ای باشد.

RX 5700M؛ برترین کارت گرافیک میان رده لپ تاپ

بهترین کارت گرافیک لپ تاپ RX 5700M

مدل RX 5700M یکی دیگر از بهترین کارت گرافیک ها برای لپتاپ است که از عملکرد قدرتمند و قیمت مقرون به صرفه ای نیز برخوردار است. کارت گرافیک RX 5700M از مدل های تولید شده سری 5000 شرکت AMD است که از معماری RDNA 2 با لیتوگرافی 7 نانومتر بهره برده است. توان پردازشی قابل توجه 7.9 ترافلاپس از دیگر دلایل بسیار محکم برای قرارگیری این کارت گرافیک در بین بهترین کارت گرافیک ها برای لپ تاپ ها به شمار می رود. حافظه 8 گیگابایت، سرعت رم GDDR6 و پهنای باند حافظه 448 گیگابایت بر ثانیه سایر بخش های مهم این کارت گرافیک است که عملکرد بسیار رضایت بخشی را ارائه کرده است و با توجه رنج قیمت بسیار مناسبی هم که دارد می تواند عملکرد در خور انتظاری را ارائه کند.

RTX 2070؛ بهترین پردازنده گرافیکی لپتاپ

RTX 2070؛ بهترین کارت گرافیک برای لپ تاپ

یکی از مدل های بالارده ای که امروزه به سبب عرضه سری جدید کارت گرافیک به یک مدل میان رده در میان عموم مخاطبان تبدیل گشته است، کارت گرافیک انویدیا RTX 2070 می باشد. RTX 2070 را می توان به عنوان یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین کارت گرافیک های انویدیا معرفی کرد که تا به امروز تولید شده است. این کارت گرافیک انویدیا از تراشه TU106-400 با ریز معماری Turing طراحی شده است و از پردازنده 2304 هسته ای با توان پردازشی قابل قبول 7.5 ترافلاپس برخوردار است. از دیگر مشخصه های این کارت گرافیک میان رده قدرتمند انویدیا می توان به ظرفیت حافظه 8 گیگابایت GDDR6 با پهنای باند 448 گیگابایت بر ثانیه اشاره کرد که توانایی برآورده ساختن نیاز یک مصرف کننده عادی تا گیمر حرفه ای را برآورده خواهد ساخت.

GTX 1650؛ اقتصادی ترین انتخاب

GTX 1650

آخرین مدلی که به عنوان بهترین کارت گرافیک لپ تاپ می تواند در این مقاله قرار بگیرد، کارت گرافیک GTX 1650 می باشد. این کارت گرافیک به عنوان یک مدل اقتصادی کارآمد و باکیفیت شناخته می شود که می تواند عملکرد مطلوب را از خود ارائه کند. کارت گرافیک GTX 1650 برای مصارف کاربری عادی گزینه بهتری است چرا که تعداد ریز معماری Turing و پردازنده 896 هسته ای با لیتوگرافی 12 نانومتری، نشان دهنده عملکرد مطلوب این کارت گرافیک است. ظرفیت حافظه 4 گیگابایت و نوع حافظه GDDR5 از مشخصه های ویدیو رم این کارت گرافیک است که تاثیر چشم گیری را بر روی عملکرد کارت گرافیک دارد. به طور کلی اگر به دنبال بهترین کارت گرافیک لپ تاب با اقصتادی ترین قیمت هستید، کارت گرافیک GTX 1650 می تواند عالی ترین انتخاب باشد.

البته می توانید با مطالعه بهترین کارت گرافیک میان رده، انتخاب های بیشتری را برای خود داشته باشید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

11 دیدگاه در “بهترین کارت گرافیک لپ تاپ

سایت خیلی خوبی دارید
امیدوارم موفق باشید

مرسی از توضیحاتتون.یه سوال هم داشتم من یه لپ تاپ سونی دارم سری اف سریز میخواستم بدونم براش چه کارت گرافیکی بگیرم لطفا راهنماییم کنید

سلام وقتتون بخیر
خب باید مشخصات کامل لپ تاپ رو یادداشت کنید تا براساس سایر قطعاتت، یه کارت گرافیک خوب رو پیشنهاد کرد

laptop model:PCG-81312L 8 گیگ رم سی پی یو کور آی 7 ممنون میشم راهنماییم کنید

برند سونی

هشت گیگ رم داره سی پی یو کور آی سون کارت گرافیکشم جی تی پونصدوچهل هستش

کارت گرافیک rtx 2060 یا rtx 2070 رو تهیه کن

کارت گرافیک rtx 2060 یا rtx 3060 رو بگیر

سلام ببخشید من میخواستم بدونم میشه کارت گرافیک لپتاپ رو ارتغاع داد یا نه لپتاپم اسمش لنووip520هست قابل ارتغاع هست یا نه

سلام
اگه کارت گرافیک لپ تاپ شما آنبرد نباشه، بله میشه ارتقاش داد

سلام برای لپ تاپ دل مدل DELL Latitude E6540- i7 8G چه کارت گرافیک هایی مناسبه؟اصلا ایم مدل لبتاب قابلیت ارتقا داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *