بهترین کارت گرافیک گیمینگ

زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

انتخاب بهترین کارت گرافیک اصلی ترین مورد برای یک سیستم گیمینگ است. امروزه مدل های زیادی از کارت گرافیک گیمینگ از هر دو برند انویدیا و AMD در بازار موجود است و شما گزینه های زیادی در پیش رو دارید که می توانید بهترین سیستم گیمینگ را برای خود راه اندازی کنید. البته وجود گستردگی مدل در کارت گرافیک ممکن است انتخاب را برای خرید کارت گرافیک گیمینگ با بهترین عملکرد را دشوار کند مخصوصا اگر بخواهید با کمترین هزینه به بالاترین عملکرد برسید. معمولا پیدا کردن یک کارت گرافیک که بالاترین ارزش را نسبت به قیمت و عملکرد داشته باشد کمی سخت بوده و در بیشتر مواقع بعد از مدتی نمی تواند جوابگوی نیاز شما باشد.

در این مقاله معیارهای مهم برای انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ را به شما خواهیم گفت، همچنین بهترین مدل ها از هر دو برند AMD و nvidia که بر اساس بهترین قیمت و عملکرد دسته بندی شده اند را معرفی می کنیم. بنابراین اگر به تازگی تصمیم به راه اندازی سیستم گیمینگ جدید گرفته اید و می خواهید بهترین کارت گرافیک برای بازی را تهیه کنید، این مقاله می تواند به شما کمک کند و خرید بهینه تری داشته باشید.

بهترین کارت گرافیک گیمینگ

معیارهای مهم برای انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ

معیارها برای انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ بسته به نیاز کاربر متفاوت است. اما به طور کلی مواردی همچون حافظه گرافیکی، سرعت کلاک، خروجی تصویر، پشتیبانی از فناوری ها و همچنین قیمت از جمله معیارهای مهم در انتخاب بهترین کارت گرافیک برای بازی هستند. این موارد در کارت گرافیک انویدیا و همچنین AMD کاربردی است و با رعایت آنها می توانید بهترین مدل را برای خود تهیه کنید.

چه مقدار حافظه گرافیکی نیاز داریم؟

کارت گرافیک برای اجرای بازی بدون لگ و کیفیت بالا به پهنای باند زیادی نیز احتیاج دارد. بنابراین حافظه گرافیکی در انتخاب بهترین کارت گرافیک برای گیم نقش مهمی دارد و از مواردی است که در هنگام خرید GPU باید به آن توجه شود. حافظه 6 گیگابایت برای بازی 1080p مناسب است اما اگر بخواهید بهترین عملکرد را تجربه کنید باید به فکر تهیه کارت گرافیک 8GB باشید، همچنین اگر با وضوح بالاتر بازی می کنید مثلا 4K حافظه گرافیکی بیشتر از 8 گیگابایت ایدئال شما است.

چه مقدار حافظه گرافیکی نیاز داریم؟

عملکرد سریع تر در بازی با سرعت کلاک بیشتر

سرعت کلاک یا Clock Speed سرعت هسته های یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) را محاسبه می کند و نشان می دهد که چقدر سریع است. Clock Speed با مگاهرتز(MHz) اندازه گیری می شود و ارائه گرافیکی است، بنابراین هرچه سرعت کلاک GPU بیشتر باشد، پردازش سریع ترصورت می گیرد. به عنوات مثال کارت گرافیک RX 6900 نسبت دارای سرعت ساعت بیشتری نسبت به RX 6600 است به همین دلیل نیز عملکرد پردازشی بالاتری را نیز ارائه می دهد.

عملکرد سریع تر در بازی با سرعت کلاک بیشتر

خروجی تصویر ایدئال برای بازی

یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب بهترین کارت گرافیک مخصوص بازی خروجی تصویر برای صفحه نمایش است. کارت گرافیک های نسل گذشه معمولا دارای پورت های خروجی VGA و HDMI هستند که VGA قابلیت اتصال به نمایشگرهای قدیمی را دارد و HDMI نیز برای بازی های 1080p و همچنین 1440 مناسب هستند. اما در مدل های جدید همچون کارت گرافیک RTX 3060 پورت VGA حذف شده و کانکتور DisplayPort جایگزین آن شده که از حداکثر رزولوشن 4320 × 7680 پشتیبانی می کند.

خروجی تصویر ایده آل برای بازی

فناوری های پشتیبانی کارت گرافیک گیمینگ

انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ تنها به قسمت سخت افزاری آن محدود نمی شود و اینکه از چه تکنولوژی هایی پشتیبانی می کند نیز برای گیمرها اهمیت بالایی دارد. Ray tracing از جمله این فناوری ها است که سال ها مورد هدف تولید کنندگان GPU بوده و اخیرا هم به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری ارائه می شود و عملکرد بازی را بهبود بخشیده است.

بیشتر بخوانید : کارت گرافیک چیست؟

بهترین کارت گرافیک برای بازی

انتخاب بهترین کارت گرافیک برای بازی بسته به نوع استفاده کاربر متفاوت است که با توجه به معیارهای مذکور می توانید آن را انتخاب کنید. در این مقاله پنج مدل از بهترین کارت گرافیک های گیمینگ که از جنبه های مختلفی دارای برتری هستند را به شما معرفی می کنیم و مشخصات آنها و دلیل برتری را توضیح خواهیم داد که با مشاهده مشخصات آنها می توانید مدل مورد نظر را انتخاب کنید.

1- RTX 3090 Ti، سریع ترین کارت گرافیک برای بازی

اگر می خواهید قویترین کارت گرافیک جهان 2022 را داشته باشید، RTX 3090 Ti گزینه ایدئال شما است. RTX 3090 Ti در حال حاضر سریع ترین کارت گرافیک انویدیا است که 10 تا 15 درصد عملکرد سریع تری نسبت به RTX 3090 ارائه می دهد و به عنوان برترین پردازنده پرافیکی این برند سلطنت می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد TI و تاثیر آن در توان GPU می توانید مقاله Ti در کارت گرافیک چیست؟ مطالعه کنید.

سریع ترین کارت گرافیک برای بازی

  • تعداد هسته : 10752 هسته کودا
  • معماری AMPERE
  • فرکانس پایه : 1670 مگاهرتز
  • فرکانس بوست : 1860 مگاهرتز
  • ظرفیت حافظه : 24 گیگابایت
  • نوع حافظه : GDDR6X

2- RX 6950، سریع ترین پردازنده گرافیکی AMD

سریع ترین پردازنده گرافیکی AMD

RX 6950 XT سریع ترین و البته گرانترین کارت گرافیک AMD است که عملکرد نهایی RDNA 2 را ارائه می دهد. عملکرد کارت گرافیک RX 6950 XT به طور متوسط 9 درصد سریع از از نسل قدیمی تر خود یعنی RX 6900 XT است که از نظر عملکرد استاندارد بازی به عنوان سریع ترین کارت گرافیک گیمینگ برای بازی های 1080p و 1440p رتبه بندی می شود اما برای 4K ضعیف است. این کارت گرافیک همچنین به نسل جدید حافظه های گرافیکی یعنی GDDR6 با ظرفیت 16 گیگابایت، رابط 128 بیت و سرعت انتقال 18 گیگابیت برثانیه نیز مجهز شده است.

بیشتر بخوانید : ddr کارت گرافیک چیست

  • تعداد هسته : 5120 هسته استریم
  • معماری RDNA2
  • فرکانس پایه : 1890 مگاهرتز
  • فرکانس بوست : 2310 مگاهرتز
  • ظرفیت حافظه : 16 گیگابایت
  • نوع حافظه : GDDR6

 

3- RTX 3080، بهترین کارت گرافیک برای بازی 4K

یکی دیگر از کارت گرافیک های قدرتمند سری RTX که می توان آن را در کنار بهترین کارت گرافیک های بازی قرار داد، RTX 3080 است. این کارت گرافیک بر پایه معماری AMPERE طراحی شده و از پردازنده 8704 هسته کودا نیز برخوردار است که برای درک بیشتر قدرت این کارت گرافیک می توانیم نسل قبل این کارت گرافیک که در مدل RTX 2060 تولید شده بود را مثال بزنیم.

بهترین کارت گرافیک برای بازی 4K

کارت گرافیک RTX 3080 همچنین قدرت پردازشی دو برابر RTX 2060 را ارائه می کند و از طرفی نیز بازی ها را با کیفیت تصویر 4K با نرخ فریم ریت بالای 60 فریم، اجرا می کند و تجربه لذت بخشی را از اجرای بازی ها به مخاطبان می بخشد. یکی دیگر از دلایل محکمی که توانسته این کارت گرافیک را در رتبه سوم معرفی «بهترین کارت گرافیک برای بازی» قرار دهد، سرعت در اجرای داده های گرافیکی است؛ چرا که این کارت گرافیک مجهز به حافظه GDDR6X است که سرعت پردازش آن دو برابر بیشتر نسبت به GDDR6 بوده و فرایند انتقال داده در آن با عالی ترین سرعت ممکن انجام می شود.

  • تعداد هسته : 8960 هسته کودا
  • معماری AMPERE
  • فرکانس پایه : 1260 مگاهرتز
  • فرکانس بوست : 1440 مگاهرتز
  • ظرفیت حافظه : 10 گیگابایت
  • نوع حافظه : GDDR6X

4- RX 6800 XT، بهترین کارت گرافیک AMD با قیمت مناسب

کارت گرافیک RX 6800 XT مبتنی بر پردازنده گرافیکی Navi 21 طراحی شده که افزایش قابل توجهی در عملکرد و ویژگی نسبت به نسل قبلی ارائه می کند. علاوه براین، RX 6800 XT از معماری RDNA 2 بهره برده و قابلیت پشتیبانی از ردیابی پرتو را نیز دارد که به طور چشمگیری بر عملکرد GPU تاثیر گذار بوده و عملکرد آن را بهبود بخشیده است. بخش بزرگی از عملکرد کارت گرافیک RX 6800 XT به لطف پهنای باند 128 مگابایتی صورت می گیرد که به گفته AMD پهنای باند موثر را تا 119 درصد بهبود می بخشد و اجرایی بدون لگ را تضمین می کند.

بهترین کارت گرافیک AMD با قیمت مناسب

16 گیگابایت فضای رم GDDR6 نیز فضای مورد نیاز برای یک اجرای بدون نقص را ایجاد می کند و یک بازی بدون لگ را تجربه خواهید کرد. RX 6800 XT از رابط PCI Express 4.0 برای اتصال به مادربرد استفاده می کند و انرژی مورد نیاز خود را از دو کانکتور برق 8 پین تامین می کند که دارای 300 وات TBP است و به نسبت RTX 3080 انرژی کمتری مصرف می کند.

  • تعداد هسته : 4608 هسته استریم
  • معماری RDNA 2
  • فرکانس گیم : 2015 مگاهرتز
  • فرکانس بوست : 2250 مگاهرتز
  • ظرفیت حافظه : 16 گیگابایت
  • نوع حافظه : GDDR6

5- RTX 3060 Ti، بهترین کارت گرافیک اقتصادی برای بازی 1440p

کارت گرافیک RTX 3060 Ti تنها 9 درصد کمتر از RTX 3070 عمل می کند اما در مقابل آن 20 درصد ارزان تر است. پردازنده گرافیکی استفاده شده در کارت گرافیک RTX 3060 Ti دارای 4864 هسته کودا است و حداکثر فرکانس 1670 مگاهرتز را ارائه می دهد که می تواند برای بازی 1440p بهترین انتخاب باشد. تنها موردی که در این کارت گرافیک جای نگرانی است حافظه گرافیکی آن است که 8 گگیابایت در نظر گرفته شده و ممکن است در آینده نتواند جوابگوی گیمرها باشد و مجبور به ارتقاء آن بشوند.

بهترین کارت گرافیک اقتصادی برای بازی 1440p

البته 8 گیگابایت در حال حاضر برای بازی 1440p کافی است و بدون نگرانی می توانید استفاده کنید و با سرعتی دو برابر GTX 1070 به بازی خود ادامه دهید. کارت گرافیک RTX 3060 Ti همچنین در مقابل RX 6650 XT و RX 6600 نیز بهتر عمل می کند مخصوصا در بازی های ردیابی پرتو که بهترین عملکرد را خواهد داشت.

  • تعداد هسته : 4864 هسته کودا
  • معماری AMPERE
  • فرکانس پایه : 1410 مگاهرتز
  • فرکانس بوست : 1670 مگاهرتز
  • ظرفیت حافظه : 8 گیگابایت
  • نوع حافظه : GDDR6

کدام کارت گرافیک برای گیمینگ مناسب است؟

یک کارت گرافیک خوب برای گیم باید بتواند بازی بدون لگ و سریعی را برای کاربر فراهم کند. در این مقاله به مهم ترین معیارها برای انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ پرداخته ایم و همچنین پنج تا از بهترین مدل ها را معرفی کرده ایم که در میان کارت های موجود در بازار جزو برترین ها هستند و می توانند انتخاب خوبی برای گیمرهای حرفه ای باشند. در آخر نیز انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ بسته به نیاز کاربر می تواند متفاوت باشد و به نوع بازی، کیفیت نمایش و همچنین بودجه ای که برای آن درنظر گرفته بستگی دارد.

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

1 دیدگاه در “بهترین کارت گرافیک گیمینگ

واقعا مقاله جامع و بدرد بخوری بود
ولی بهترین کارت گرافیک گیمینگ میتونست شامل مدل های دیگه هم باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *