چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه؟ دلایل خرابی سنسور اثر انگشت گوشی

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

حسگر اثر انگشت راهی آسان و امن برای باز کردن گوشی موبایل است اما کار نکردن آن می تواند آزار دهنده باشد. حسگر اثر انگشت نیز مانند هر قسمت دیگری از گوشی موبایل گاهی اوقات از کار می افتد و در واقع از کار افتادن سنسور اثر انگشت می تواند دسترسی به برنامه‌ها و فایل‌ها در گوشی را برای شما بسیار سخت کند. امروزه کار نکردن اثر انگشت گوشی به یک مشکل رایج در بسیاری از گوشی های اندرویدی و ایفون استوک تبدیل شده است.

از آنجا که ما به استفاده از اثر انگشت عادت کردیم، این مشکل می تواند بسیار آزاردهنده باشد و به دنبال جوابی برای این سوال که چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه هستیم. در این مقاله دلایل از کار افتادن سنسور اثر انگشت را به شما خواهیم گفت و همچنین نحوه رفع این مشکل را نیز توضیح خواهیم داد.

چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه؟

کثیف بودن سنسور اثر انگشت، رایج ترین عامل کار نکردن اثر انگشت گوشی

یکی از رایج ترین دلایل از کار افتادن سنسور اثر انگشت، کثیف بودن سنسور است. اگر سنسور اثر انگشت کثیف باشد، اثر انگشت شما را به درستی تشخیص نمی دهد و همچنین اگر انگشت شما نیز کثیف باشد، حسگر قادر به تشخیص آن نیست. ویژگی تشخیص چهره می تواند جایگزین خوبی برای این مشکل باشد که آپل در سری گوشی های جدید خود نیز برای رفع این مشکل ویژگی Face ID را اضافه کرده است.

اگر احساس می کنید با اثر انگشت مشکل دارید خرید یک گوشی با ویژگی تشخیص چهره همچون آیفون 15 می تواند گزینه خوبی باشد. اگر محدودیت بودجه ندارید می توانید آیفون 15 پرو مکس را انتخاب کنید و در غیر اینصورت با توجه به اینکه قیمت آیفون ۱۵ پرو به صرفه تر است، می تواند از نظر اقتصادی انتخاب بهتری برای شما باشد.

کثیف بودن سنسور اثر انگشت

چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه، نقص در سیستم عامل

یکی دیگر از دلایل کار نکردن اثر انگشت گوشی، نقص در سیستم عامل است. اگر سیستم عامل دارای نقص باشد و یا نسخه آن قدیمی باشد ممکن است اثر انگشت به درستی کار نکند. همچنین وجود نقص در نرم افزارهای کاربردی نیز ممکن است مشکل سنسور اثر انگشت را به وجود آورد، برای مثال نصب برنامه های ناسازگار و یا نرم افزارهای مخرب.

مشاهده مشخصات و قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس دست دوم در آترین کالا.

پر شدن حافظه کش باعث کار نکردن اثر انگشت گوشی می شود

گاهی اوقات پر شدن حافظه کش یا پنهان گوشی نیز باعث از کار افتادن سنسور اثر انگشت می شود. اگر حافظه پنهان گوشی پر باشد، گوشی قادر به پردازش نیست و دچار کندی می شود و حتی باعث ایجاد اختلال در حسگر اثرانگشت نیز می شود. اگر حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم چه میشود؟ با پاک کردن حافظه پنهان گوشی فضا برای ذخیره داده ها خالی می شود و در نتیجه گوشی عملکرد سریع تری خواهد داشت.

از کار افتادن اثر انگشت گوشی

چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه؟ دمای نامناسب محیط

دمای نامناسب محیط اطراف نیز ممکن است باعث از کار افتادن سنسور اثر انگشت شود. فرقی نمی کند گوشی آیفون دارید یا اندرویدی اگر در محیط هایی با دمای بسیار گرم و یا بسیار سرد قرار بگیرید عملکرد گوشی موبایل شما دچار اختلال خواهد شد و حسگر اثر انگشت نیز در چنین مواقعی به درستی کار نمی کند. همچنین اگر گوشی شما برای مدتی در یک محیط بسیار گرم قرار گرفته باشد و ناگهان به محیط خنک تری منتقل شود و یا بلعکس، عملکرد سنسور اثر انگشت دچار مشکل می شود.

چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه؟ دمای نامناسب محیط

چرا اثر انگشت گوشی کار نمی‌ کند؟ مشکلات سخت‌افزاری

مشکل سنسور اثر انگشت همیشه نرم افزاری نیست و ممکن است مشکل سخت افزاری باعث ایجاد اختلال در عملکرد حسگر اثرانگشت شده باشد. برای مثال ممکن است سنسور اثر انگشت گوشی شما بر اثر ضربه و یا برخورد با جسم سختی آسیب دیده باشد که در این صورت از کار می افتد. همچنین اگر اتصال سنسور اثر انگشت به مادربرد گوشی مشکل داشته باشد، ممکن است کار نکند.

قصد خرید آیفون استوک را دارید؟ بهترین قیمت گوشی آیفون 12 در آترین کالا

حل مشکل کار نکردن اثر انگشت گوشی

حالا که فهمیدیم مشکل سنسور اثر انگشت چیست و چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه نوبت آن است راه‌حل هایی برای رفع این مشکل را ارائه دهیم. برای حل مشکل کار نکردن اثر انگشت گوشی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • سطح اسکنر اثر انگشت را تمیز کنید
  • گوشی خود را مجدداً راه اندازی کنید، راه اندازی مجدد گوشی می تواند بسیاری از مشکلات نرم افزاری همچون مشکل اثرانگشت و حتی علت زنگ نخوردن گوشی آیفون را برطرف کند.
  • به روز رسانی سیستم عامل، اگر سیستم عامل گوشی به روز نیست، آن را به آخرین نسخه به روز رسانی کنید.
  • حافظه کش گوشی را پاک کنید.
  • اثر انگشت خود را لغو و دوباره ثبت کنید
  • محافظ صفحه را برای اسکنرهای اثر انگشت در صفحه نمایش بردارید
  • اگر اسکنر گوشی شما در لبه کناری است، قاب گوشی را بردارید
  • افزایش حساسیت لمسی را برای اسکنرهای اثر انگشت در صفحه نمایش فعال کنید
  • روش باز کردن قفل را تغییر دهید
  • گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید: اگر هیچ یک از روش‌های مذکور مشکل را حل نکرد، می‌توانید گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید.

توجه داشته باشید که قبل از بازنشانی گوشی خود به تنظیمات کارخانه، از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

حل مشکل کار نکردن اثر انگشت گوشی

اگر سنسور اثر انگشت آسیب دید چکار کنیم؟

به طور کلی علت از کار افتادن سنسور اثر انگشت یا نرم افزاری است و یا سخت افزاری است. در این مقاله راه‌حل های نرم افزاری برای رفع کار نکردن اثر انگشت گوشی ارائه دادیم که با استفاده از آنها می توانید مشکل را برطرف کنید. اما اگر نتوانستید با روش های مذکور مشکل حسگر اثر انگشت را برطرف کنید به احتمال زیاد سنسور گوشی شما آسیب دیده و مشکل سخت افزاری است که در این صورت باید گوشی خود را پیش یک تعمیرکار حرفه ای و کاربلد ببرید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *