علت خاموش روشن شدن گوشی آیفون

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

هیچ چیز به اندازه خاموش شدن ناگهانی و مداوم آیفون در هنگام کار کردن با آن آزار دهنده نیست. تصور کنید یک تماس ضروری دارید و دقیقا در زمانی که می خواهید شماره بگیرید گوشی ناگهان خاموش می شود، یا در هنگام انتقال فایل هستید و با خاموش شدن گوشی داده های خود را از دست می دهید. اما علت خاموش روشن شدن گوشی آیفون چیست و چه راه حلی برای رفع این مشکل وجود دارد؟

خاموش و روشن شدن گوشی آیفون می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و ممکن است مشکل سخت افزاری و یا نرم افزاری باشد. در ادامه این مقاله دلیل خاموش شدن ناگهانی گوشی اپل و همچنین راه حل های آن را به شما خواهیم گفت، اگر آیفون شما نیز این مشکل را دارد مواردی که در ادامه توضیح می دهیم می تواند به شما در حل این مشکل کمک کند.

نشانگر باتری معیوب است

یکی از رایج ترین دلایل این است که حتی با اینکه باتری شارژ دارد، اما نشانگر 0 درصد را نشان می دهد. با نشان دادن شارژ 0 درصد، سیستم عامل به اشتباه تشخیص می دهد که باتری شارژ ندارد و به صورت خودکار آیفون را خاموش می کند. با یک بار ریستارت کردن گوشی معمولا مشکل برطرف می شود، سعی کنید گوشی را یک بار راه اندازی مجدد کنید، اما چگونه ایفون را خاموش روشن کنیم؟

نشانگر باتری معیوب است

در Iphone 8 تا ایفون ۱۴ با نگه داشتن دکمه های افزایش و کاهش صدا و سپس نگه داشتن دکمه کناری، گوشی خاموش و سپس روشن می شود. دکمه کناری را تا زمانی که لوگوی اپل نمایش داده می شود نگه دارید. اگر گوشی شما آیفون 7 و یا 7 پلاس است دکمه های پاور و کم کردن صدا را به مدت 10 ثانیه نگه دارید تا لوگوی اپل ظاهر شود سپس انگشت خود را بردارید. در سری آیفون 6 و نسل های قبلی نیز با نگه داشتن همزمان دکمه های پاور و home می توانید گوشی را ریستارت کنید.

بعد از راه ادازی مجدد آیفون آن را برای مدتی شارژ کنید، اگر نشانگر باتری شارژ را نشان می دهد اما بعد از خارج کردن شارژر بازهم گوشی خاموش شد ممکن است مربوط به سلامت باتری باشد. به بخش تنظیمات باتری بروید و در آنجا میزان سلامت باتری را بررسی کنید، مطابق آدرس زیر.

Settings > Battery > Battery Health

بررسی سلامت باتری آیفون

اگر سلامت باتری در سطح پایینی قرار دارد باید آن را تعویض کنید تا مشکل برطرف می شود. اما اگر باتری سالم است و همچنان مشکل برطرف نشد ممکن است علت خاموش روشن شدن گوشی آیفون موارد دیگری باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

نصب بد افزارها

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ناگهانی گوشی اپل وجود بد افزارها است. با اینکه گوشی های آیفون از نظر امنیت شهرت بالایی دارند اما همچنان در مقابل نرم افزارهای مخرب آسیب پذیر هستند و گاهی با نصب یک برنامه مخرب دچار مشکل می شود. در اکثر مواقع این مشکل با هارد ریست کردن برطرف می شود، برای اینکار ابتدا دکمه افزایش صدا و سپس دکمه کاهش صدا را فشار دهید و فوری رها کنید، در ادامه نیز دکمه کناری را فشار دهید و تا نشان دادن لوگوی اپل نگه دارید.

کمبود فضای ذخیره سازی

ممکن است علت خاموش روشن شدن گوشی آیفون به دلیل کمبود فضای ذخیره سازی باشد. محدودیت حافظه ذخیره سازی بزرگ ترین ایراد گوشی آیفون است مخصوصا در مدل های قدیمی همچون آیفون 11 که نسخه 64 گیگابایتی نیز دارد. اگر فضای ذخیره سازی گوشی شما محدود است می توانید با حذف فایل های اضافی و غیر ضروری فضای کافی را ایجاد کنید.

عدم بروز رسانی برنامه ها

برخی مواقع مشکل خاموش روشن شدن گوشی آیفون بعد از بروزرسانی IOS اتفاق می افتد. معمولا بعد از ارتقاء IOS اپلیکیشن هایی هستند که با نسخه جدید سیستم عامل همخوانی ندارند که در نتیجه باعث اختلال در عملکرد می شود. در این مواقع معموما با سیاه شدن صفحه گوشی اپل و یا خاموش شدن ناگهانی روبه رو خواهید شد که می توانید با بروزرسانی برنامه ها در اپ استور و یا با بازگرداندن گوشی خود به حالت اولیه با استفاده از DFU مشکل را برطرف کنید.

قرار دادن آیفون در حالت DFU

برای اینکار با استفاده از کابل، آیفون خود را به کامپیوتر وصل کرده و در برنامه iTunes در پنجره اصلی با کلیک بر روی Back Up Now از گوشی خود پشتیبانی بگیرید. بعد از Back Up گرفتن، آیفون را در وضعیت DFU قرار دهید که در سری های مختلف متفاوت است. در آیفون های قدیمی همچون Iphone 6 پس از خاموش کردن گوشی، دکمه های home و Power را به مدت 10 ثانیه نگه دارید و سپس دکمه پاور را رها کنید ولی تا وضعیت DFU توسط iTunes شناسایی نشده دکمه home را رها نکنید.

در آیفون 7 و 7 پلاس نیز به همین صورت است اما به جای دکمه home باید از دکمه کاهش صدا استفاده کنید. در سری 8 به بالاتر تا جدیدتر گوشی اپل که آیفون 15 است باید ابتدا دکمه افزایش صدا و سپس دکمه کاهش صدا را فشار دهید و سریع رها کنید. سپس دکمه کناری را تا خاموش شدن صفحه گوشی نگه دارید و در ادامه دکمه کاهش صدا را نیز همراه دکمه کناری فشار دهید و بعد از 5 ثانیه دکمه کناری را رها کنید.

گوشی ضربه فیزیکی دیده است

خاموش شدن گوش آیفون ممکن است به دلیل ضربه فیزیکی باشد. ضربه فیزیکی باعث آسیب دیدن LCD گوشی می شود و یا ممکن است قسمت سخت افزاری دچار مشکل شود که در نهایت منجر به خاموش شدن ناگهانی و در برخی مواقع باعث سیاه شدن صفحه گوشی اپل می شود. اگر گوشی از دستتون افتاده و یا بر اثر برخورد با یک جسم سخت آسیب دیده و صفحه آن سیاه شده و یا به صورت مکرر خاموش و روشن می شود در اولین فرصت آن را پیش یک تعمیرکار خوب ببرید.

گوشی ضربه فیزیکی دیده است

آب خوردگی باعث خاموش شدن ایفون می شود

اغلب گوشی های اپل از آیفون 12 به بعد دارای گواهینامه IP68 هستند که در برابر آب تا عمق یک متر مقاوم هستند. اما اگر به مدت زیادی و در عمق بیشتری زیر آب بماند ممکن است آب به داخل گوشی نفوذ کند و سخت افزار گوشی آسیب ببیند. در این مورد نیز اگر گوشی آیفون شما در اثر آب خوردگی دچار مشکل شد و روشن نمی شود آن را شارژ نکنید و در اولین فرصت پیش یک متخصص ببرید.

آب خوردگی باعث خاموش شدن ایفون می شود

داغ شدن گوشی آیفون

دلیل خاموش شدن ناگهانی گوشی اپل می تواند بر اثر دمای کاری بالا باشد. گوشی آیفون در دمای 0 تا 35 درجه سانتی گراد عملکرد بدون نقصی دارد اما در دمای بالاتر از آن با اختلال عملکرد روبه رو خواهید شد. اگر دمای کاری آیفون بالای 35 درجه باشد و داغ کند یک پیام هشدار دما روی صفحه نمایش ظاهر می شود و گوشی به صورت خودکار خاموش می شود. در این مواقع تا زمانی که دمای گوشی در سطح مناسبی نباشد روشن نمی شود، بنابراین باید دمای آن را پایین بیاورید و بعد از آن گوشی را روشن کنید. دلایل مختلفی باعث بالا رفتن دمای کاری آیفون می شود که برای دانستن آنها می توانید مقاله علت داغ شدن گوشی آیفون را مطالعه کنید.

داغ شدن گوشی آیفون

چگونه مشکل خاموش روشن شدن گوشی آیفون را برطرف کنیم؟

علت خاموش روشن شدن گوشی آیفون می تواند در اثر آسیب های سخت افزاری و یا نرم افزاری باشد که در این مقاله به تمامی آنها پرداخته ایم. اگر مشکل نرم افزاری باشد، معمولا در اکثر مواقع با خاموش کردن گوشی مشکل بر طرف می شود که در این مقاله توضیح دادیم چگونه ایفون را خاموش روشن کنیم. اما اگر گوشی آیفون بر اثر ضربه و یا آب خوردگی خاموش شد پیشنهاد می کنیم آن را پیش یک متخصص ببرید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *