علت خراب شدن باتری لپ تاپ

زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

بزرگ ترین تفاوت لپ تاپ با کامپیوتر در قابل حمل بودن آن است. در واقع باتری قلب یک لپ تاپ است که انرژی مورد نیاز تمامی اجزای آن را تامین می کند و به شما امکان می دهد تا آن را با خود به هر جایی که خواستید حمل کنید. اگر باتری لپ تاپ خراب شود دیگر ویژگی قابل حمل بودن را نخواهد داشت و مجبور هستید در مکانی ثابت و با برق مستقیم شهری کار کنید و یا به فکر تعویض باتری باشید.

عوامل متعددی در خراب شدن باتری لپ تاپ تاثیر گذار هستند، اما دلیل اصلی آن قدیمی بودن باتری است که این مورد در لپ تاپ استوک و کارکرده رواج بیشتری دارد. دانستن علت خراب شدن باتری لپ تاپ می تواند به شما در نگهداری بهتر آن کمک کند و مدت زمان بیشتری بتوانید از باتری استفاده کنید. در ادامه مهم ترین عوامل و همچنین علائم خراب شدن باتری لپ تاپ را به شما خواهیم گفت که با دانستن آنها می توانید عمر باتری را به بالاترین سطح برسانید

پایان عمر مفید باتری (چرخه شارژ)

باتری لپ تاپ شما برای همیشه دوام نمی آورد و یک روز بلاخره از بین می رود. باتری لپ تاپ های جدید و حتی بیشتر مدل های قدیمی بر اساس فناوری لیتیوم یون ساخته شده اند که دارای چرخه شارژ (حداکثر 500 چرخه) هستند و این چرخه با گذشت زمان کاهش پیدا می کند. این تنها موردی است که نمی توانید از آن جلوگیری کنید اما با شارژ صحیح می توانید چرخه شارژ را طولانی تر کنید، به این منظور که از تخلیه کامل و شارژ 100 درصد جلوگیری کنید و شارژ باتری را بین 40 تا 80 درصد نگه دارید.

پایان عمر مفید باتری (چرخه شارژ)

خراب شدن باتری بر اثر فرسودگی

مانند هر قطعه دیگری، باتری لپ تاپ نیز با گذشت زمان و استفاده طولانی مدت ممکن است دچار فرسودگی شود. اگر باتری لپ تاپ شما به صورت طبیعی دچار فرسودگی و یا سایش شده باشد ممکن است در هنگام وصل شدن به لپ تاپ به شدت داغ شود و در این صورت به سایر قطعات دیگر نیز آسیب وارد می کند. در چنین مواقعی باید لپ تاپ را خاموش کنید و در صورت داغ بودن باتری صبر کنید تا خنک شود و سپس آن را خارج کنید و به فکر تهیه باتری نو باشید.

خراب شدن باتری بر اثر فرسودگی

استفاده از شارژ باتری برای کارهای سنگین

استفاده از شارژ باتری برای اجرای برنامه های سنگین و بازی نیز یکی دیگر از علائم خراب شدن باتری لپ تاپ است. در هنگام بازی و یا کارهای گرافیکی و رندرینگ سنگین، سخت افزار لپ تاپ از حداکثر توان خود استفاده می کند و باتری توانایی تامین انرژی مورد نیاز آنها را نخواهد داشت. در این مواقع فشار زیادی به باتری وارد می شود و علاوه براینکه زود خالی می شود، ممکن است آسیب ببیند و حتی روی سایر قطعات دیگر نیز اثر منفی می گذارد.

با توجه به بالا بودن قیمت لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ های گرافیکی، این می تواند خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می شود در هنگام بازی و یا کارهای گرافیکی و رندرینگ که لپ تاپ از حداکثر توان خود استفاده می کند از شارژ باتری استفاده نکنید و شارژ لپ تاپ را وصل کنید.

استفاده از شارژ باتری برای کارهای سنگین

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ یا قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد

علت خراب شدن باتری لپ تاپ می تواند در اثر گرمای بیش از حد باشد. گرمای لپ تاپ به باتری آسیب می رساند و در نتیجه کاهش عمر باتری را به دنبال خواهد داشت، بنابراین باید سعی کنید آن را خنک نگه دارید. در هنگام استفاده از لپ تاپ مطمئن شوید که دریچه های آن باز است، اگر لپ تاپ شما زود گرم می کند می توانید با تهیه خنک کننده این مشکل را برطرف کنید.

همچنین توصیه می شود در زیر گرمای خورشید با لپ تاپ کار نکنید، چون این کار باعث بالا رفتن دمای آن می شود. نمایشگرهای لمسی شارژ باتری را سریع تر خالی می کنند، بنابراین اگر لپ تاپ لمسی دارید به هیچ عنوان از آن در مکان هایی با دمای بالا و زیر نور آفتاب استفاده نکنید.

اتصال دائم باتری به برق و شارژ مداوم لپ تاپ

اگرچه لپ تاپ های جدید با شارژ شدن کامل باتری به صورت هوشمند جریان برق را قطع می کند و از شارژ بیش از حد جلوگیری می کند اما همه مدل ها این ویژگی را ندارند. لپ تاپ های جدید ایسوس و همچنین مدل های رده بالای سایر برندهای دیگر این قابلیت را دارند و در صورت شارژ شدن 100 درصد باتری، جریان برق به صورت خودکار قطع می شود. همچنین شما می توانید محدوده شارژ باتری را محدود کنید، مثلا باتری شما فقط در محدوده 40 تا 80 درصد شارژ شود.

بنابراین اگر لپ تاپ شما جدید است لازم نیست نگران این موضوع باشید و حتی در صورت اتصال مداوم نیز آسیبی به باتری وارد نمی شود. اما اگر لپ تاپ شما یک مدل میانرده و یا قدیمی است باید مراقب شارژ کردن آن باشید و از شارژ بیش از 100 درصد جلوگیری کنید.

اتصال دائم باتری به برق و شارژ مداوم لپ تاپ

استفاده از لپ تاپ در دمای پاییت و مناطق بسیار سرد

دلیل زود خالی شدن باتری لپ تاپ می تواند در اثر سرمای زیاد باشد. استفاده از لپ تاپ در دمای بسیار پایین باعث افت شارژ و تخلیه سریع باتری می شود و در صورت استفاده مداوم باعث از بین رفتن آن می شود. بنابراین اگر می خواهید عمر باتری لپ تاپ را بالا ببرید و مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم در محیط های بسیار سرد و دمای پایین از لپ تاپ استفاده نکنید.

استفاده از شارژر غیر استاندارد

اگر از آداپتوری با ولتاژ متفاوت استفاده می کنید، منتظر خراب شدن باتری لپ تاپ خود باشید. استفاده از شارژر با ولتاژ بالاتر باعث می شود باتری بیش از حد داغ شود و در نتیجه میزان سلامت آن کاهش پیدا می کند و در صورت تکرار باتری به طور کامل از بین می رود. برای مثال لپ تاپ دل مدل Latitude 5179 دارای باتری 35 وات است، اگر از شارژر 45 وات برای شارژ کردن آن استفاده کنید ولتاژ زیادی وارد می شود که باعث داغ شدن بیش از حد آن می شود.

استفاده از شارژر غیر استاندارد

علائم خراب شدن باتری لپ تاپ

با خراب شدن باتری لپ تاپ ممکن است سایر قطعات سخت افزاری دیگر نیز دچار مشکل شوند، بنابراین باید این مشکل را سریع بر طرف کنیم. اما باید علائم خراب شدن باتری لپ تاپ را بدانیم تا در صورت بروز چنین مشکلی با خطاهای ساده اشتباه گرفته نشود و سریع رسیدگی و بر طرف شود. در ادامه علائم و نشانه های خراب شدن باتری لپ تاپ را به شما خواهیم گفت که با کمک آنها می توانید سریع مشکل را شناسایی و بر طرف کنید.

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می تواند نشان دهنده بروز مشکلات نرم وافزاری و یا سخت افزاری باشد که شایع ترین آنها داغ شدن بیش از حد و همچنین خراب شدن باتری است. باتری خراب باعث بالا رفتن دمای لپ تاپ نیز می شود، بنابراین در صورت مشاهده خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و یا خاموش و روشن شدن مکرر مانیتور سریع باتری را بررسی کنید.

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

طولانی بودن مدت زمان شارژ شدن باتری

طولانی شدن مدت زمان شارژ باتری به معنای کاهش عمر باتری لپ تاپ است. معمولا بعد از چند سال استفاده از لپ تاپ و با استفاده طولانی مدت از آن، عمر باتری کاهش پیدا می کند و عموما بر روند شارژ شدن آن نیز تاثیر می گذارد. اگر بعد از مدتی متوجه شدید که باتری لپ تاپ شما به کندی شارژ می شود، بدون شک مشکل از باتری است و به احتمال زیاد در حالت خراب شدن است.

کاهش مدت زمان شارژدهی

یکی دیگر از علائم خراب شدن باتری لپ تاپ کاهش زمان شارژدهی است. مدت زمان شارژدهی به معنای مدت زمانی است که باتری لپ تاپ بدون اتصال به برق اصلی دوام می آورد و می توانید از شارژ آن استفاده کنید. این مورد مربوط به چرخه شارژ است و معمولا در صورت استفاده درست و اصولی تا 2 سال با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد. ناگفته نماند نوع پردازنده نیز در مدت زمان نگه داری شارژ باتری نیز تاثیر گذار است و معمولا پردازنده های Core i7 به دلیل فرکانس توربو بوست بالاتر، نسبت به لپ تاپ core i5 انرژی کمتری مصرف می کند.

شارژ نشدن باتری لپ تاپ

گاهی مواقع پیش میاد که با اینکه شارژر به لپ تاپ وصل است اما باتری شارژ نمی شود و علامت شارژ شدن روی آیکون باتری در نوار وظیفه مشاهده نمی شود. در صورت مشاهده چنین موردی ابتدا با یک پریز برق سالم آن را تست کنید و اگر باز هم باتری شارژ نشد از یک آداپتور دیگر که سالم باشد استفاده کنید. اگر بازهم شارژ نشد احتمال خراب بودن باتری لپ تاپ شما زیاد است و باید به فکر تعویض آن و تهیه یک باتری جدید باشید.

شارژ نشدن باتری لپ تاپ

خالی شدن غیر طبیعی باتری

خالی شدن غیر طبیعی و ناگهانی نیز یکی دیگر از نشانه های خراب شدن باتری لپ تاپ است. شرکت هایی همچون اچ پی، اپل، دل، ایسوس و لنوو که به عنوان بهترین مارک لپ تاپ شناخته می شوند باتری هایی با حداکثر 500 چرخه شارژ تولید می کنند که بعد از مدتی شارژدهی کامل را نخواهند داشت. مورادی همچون کاهش چرخه شارژ، دمای بالا و قدیمی بودن باتری نیز می توانند دلیل زود خالی شدن باتری لپ تاپ باشند و در نهایت باعث از بین رفتن آن می شود.

نمایش اخطار BIOS در برخی سیستم ها

برخی لپ تاپ ها با نشان دادن اخطار روی صفحه شما را از خرابی سخت افزارها از جمله باتری باخبر می کند. در این لپ تاپ ها معمولا با نشان دادن پیغامی بر روی صفحه به کاربر اخطار می دهد که باتری دچار نقص فنی شده و باید آن را تعویض کنید.

نمایش اخطار BIOS در برخی سیستم ها

چگونه باتری لپ تاپ را تعویض کنیم؟

اگر باتری لپ تاپ شما دچار نقص فنی شده و یا متوجه آن شده اید که مانند قبل شارژدهی نمی کند باید باتری را تعویض کنید. برخی لپ تاپ ها باتری به آسانی و از قسمت خارجی تعویض می شود که به آسانی و بدون نیاز به تخصص می توانید با تهیه یک مدل جدید باتری را تعویض کنید، مانند بسیاری از لپ تاپ های لنوو و اچ پی که در قسمت بیرونی قابل تعویض است.

اما در برخی مدل ها مانند لپ تاپ های ایسوس که باتری آن دسترسی بسیار سختی دارد، تعویض باتری برای شما مقدور نیست. بنابراین در این مورد شما مجبور هستید برای تعویض باتری لپ تاپ به سراغ یک متخصص بروید که باجایگزین کردن یک باتری جدید مشکل شما را برطرف کند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *