افزایش سلامت باتری آیفون با ترفندهایی ساده

زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

هیچ راهی برای تضمین افزایش طول عمر باتری آیفون وجود ندارد، اما با یادگیری نحوه نگهداری از آن می توانید به حفظ سلامت باتری کمک بیشتری کنید. باتری جزو آسیب پذیرترین قطعات در گوشی های آیفون است و کاهش سریع سلامت باتری آیفون همیشه از دغدغه های اصلی کاربران بوده است همیشه در این فکر هستند که برای سلامت باتری ایفون چه کنیم. یک گوشی موبایل تا زمانی که باتری آن سالم باشد مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجایی که برای خرید آیفون ۱۴ و یا حتی مدل های پایین تر نیز باید هزینه بالایی بپردازید بنابراین لازم است به خوبی از آن مراقبت کنیم تا سلامت باتری برای مدت طولانی حفظ شود.

چگونه سلامت باتری را در 100 درصد نگه داریم؟ سلامت باتری ایفون تا چند درصد خوب است؟ سوالات رایجی که توسط بیشتر کاربران آیفون پرسیده می شود. به همین دلیل در این مقاله به شما خواهیم گفت که سلامت باتری آیفون کجاست و همچنین نکات کلیدی برای افزایش سلامت باتری آیفون را توضیح خواهیم داد.

افزایش سلامت باتری آیفون با ترفندهایی ساده

نحوه بررسی سلامت باتری آیفون

قبل از اینکه به سراغ ترفندهایی برای افزایش سلامت باتری آیفون برویم ابتدا لازم است از سلامت باتری گوشی خود مطلع شویم. روش های مختلفی برای تست سلامت باتری آیفون وجود دارد که ساده ترین آنها قسمت تنظیمات خود گوشی است. از IOS 11.3 به بعد این امکان وجود دارد که با مراجعه به تنظیمات گوشی و سپس قسمت باتری (مانند آدرس پایین) مشخصات مربوط به باتری آیفون را مشاهده کنید که با انتخاب گزینه Battery Health می توانید از درصد سلامتی باتری آیفون مطلع شوید.

Settings > Battery > Battery Health

نحوه بررسی سلامت باتری آیفون

علاوه براین، نرم افزارهایی برای تست سلامت باتری آیفون نیز وجود دارد که علاوه بر سلامت باتری اطلاعات دیگری نیز به شما می دهد. البته قسمت تنظیمات باتری در خود گوشی آیفون برای بررسی سلامت باتری و مشاهده مشخصات دیگر کافی است اما فقط در مدل های بالای آیفون امکان مشاهده اطلاعات کامل وجود دارد. اگر قصد خرید گوشی آیفون ۱۳ یا مدل های بالاتر را دارید و یا آیفون فعلی شما یکی از این مدل ها است با مشاهده مشخصات باتری در تنظیمات گوشی می توانید اطلاعات کافی را دریافت کنید. اما اگر آیفون قدیمی دارید و می خواهید اطلاعات کاملی در مورد باتری را کسب کنید می توانید از نرم افزار Battery Life Doctor و یا اگر مک بوک دارید از نرم افزار Console App استفاده کنید.

افزایش سلامت باتری آیفون

با استفاده از روش های مذکور می توانید درصد سلامت باتری آیفون خود را مشاهده کنید. اگر در وضعیت بدی قرار داشت و باتری قادر به نگهداری شارژ نیست باید آنها تعویض کنید اما اگر وضعیت خوبی دارد با استفاده از ترفندهایی که در ادامه توضیح می دهیم می توانید هلث باتری ایفون خود را افزایش دهید تا برای مدت بیشتری بتواند شارژدهی انجام دهد. اگر وضعیت سلامتی باتری آیفون شما در سطح پایین قرار دارد، تعویض باتری بهترین حالت ممکن است چون اگر بخواهید یک آیفون جدید تهیه کنید با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت ایفون ۱۱ پرو که در سال 2019 عرضه شده در حدود 30 میلیون است و باید هزینه بالایی بابت آن بپردازید.

از به حداکثر رساندن چرخه شارژ خودداری کنی

طبق گفته اپل، باتری آیفون پس از 500 چرخه شارژ، 80 درصد از ظرفیت اصلی خود را حفظ می کند. یک چرخه شارژ برابر است با یک بار خالی شدن کامل باتری و زمانی که 100 درصد باتری خود را مصرف می کنید یک چرخه شارژ کامل را پشت سر گذرانده اید. با کاهش سلامت باتری آیفون، شارژ آن سریع تر خالی می شود و مدت زمان شارژ مجدد نیز کمتر شده که در نتیجه آن عمر باتری کاهش پیدا می کند.

ممکن است فکر کنید که چرخه شارژ باتری سریع تمام می شود و با در نظر گرفتن قیمت گوشی اپل، ضرر جبران ناپذیری متحمل خواهید شد اما در واقع چنین نیست و به طور متوسط یک کاربر در طول یک و نیم تا دو سال 500 چرخه شارژ را انجام می دهد. بنابراین هر چه کمتر از آیفون خود استفاده کنید چرخه شارژ کمتری را نیز پشت سر می گذرانید و در نتیجه باتری دوام بیشتری خواهد داشت.

نگه داری باتری دستگاه بین 40 تا 80 درصد

بهترین راه برای شارژ کردن گوشی آیفون؛ شارژ جزئی است. ممکن است فکر کنید که بهترین راه برای سالم نگه داشتن باتری آیفون این است که باید باتری به طور کامل شارژ شده و سپس تا 0 درصد خالی شود. اما این در مورد باتری های قدیمی صدق می کند و در باتری های لیتیوم یونی حافظه ای برای کالیبره کردن وجود ندارد و شما با شارژ کامل در واقع به باتری فشار وارد می کنید.

در حالت ایدئال باید باتری خود را تا حدود 80 درصد شارژ کنید و از افت کمتر از 30 درصد نیز جلوگیری کنید. اگر این روش برای شما عملی نیست سعی کنید حداکثر 90 درصد شارژ شود و قبل از رسیدن به 20 درصد نیز گوشی را مجدد شارژ کنید.

از شارژ بیش از 100 درصد خودداری کنید

شارژ بیش از حد در واقع عمر باتری را کاهش می دهد. این یک عادت رایج در میان کاربران است که گوشی خود را در طول شب شارژ می کنند، این روش راحت ترین گزینه است اما سلامت باتری را به خطر می اندازد. شارژ بیش از 100 درصد باعث می شود تا جریان بیشتری وارد شود که نه تنها استرس بیشتری از ولتاژ بالاتر را تجربه می کند، بلکه دمای آن را نیز افزایش می دهد.

اپل برای حل این مشکل در IOS 13 قابلیت optimized battery charging را معرفی کرده که از شارژ بیش از حد باتری جلوگیری می کند. برای فعال کردن این ویژگی در آیفون ۱۲ و یا مدل های بالاتر به مسیر زیر رفته و Optimized Battery Charging را فعال کنید.

Settings > Battery > Battery Health & Charging > Optimized Battery Charging

فعال کردن قابلیت Optimized Battery Charging در آیفون

تنظیمات گوشی را مدیریت کنید

فعالیت پس زمینه برخی ویژگی ها نیز یکی دیگر از مواردی است که باعث کاهش سلامت باتری می شود. بلوتوث، تنظیمات مکان (GPS) و اعلان های فشاری از جمله ویژگی هایی هستند در صورت فعال بودن شارژ زیادی مصرف می کند و با مدیریت آنها می توانید از مصرف باتری جلوگیری کنید. همچنین قابلیت نمایشگر همیشه روشن نیز می تواند بر روی عمر باتری تاثیر منفی داشته باشد، برای تغییر حالت این ویژگی به قسمت Display & Brightness در تنظیمات گوشی و سپس Always On Display مراجعه کنید.

آیفون خود را برای مدت طولانی بدون شارژ رها نکنید

سلول های باتری های لیتیومی طول عمر محدودی دارند و اگر سلولی خالی شود برای مدت طولانی در همان حالت بماند، وارد حالت تخلیه عمیق می شود. برخی کاربران با تهیه آیفون جدید، مدل قدیمی را نگه می دارند و ممکن است برای مدت زیادی بدون استفاده و خاموش بماند که در صورت نداشته شارژ باعث افت باتری می شود. چند ماه دیگر قرار است آیفون ۱۵ معرفی شود، بنابراین اگر می خواهید با تهیه آیفون جدید مدل فعلی خود را نگه دارید و از آن استفاده نکنید، پیشنهاد می شود شارژ باتری را به حدود 50 درصدر برسانید و سپس آن را خاموش کنید.

از شارژرهای رسمی اپل استفاده کنید

استفاده از شارژرهای غیر استاندارد می تواند روی باتری و احتمالا خود گوشی نیز تاثیر منفی داشته باشد. اپل همیشه توصیه می کند که از کابل و آداپتورهای رسمی خود شرکت اپل استفاده کنید و از شارژرهای غیر استاندارد که توسط شرکت های دیگر تولید می شوند، خودداری کنید. این شارژرها ممکن است نسبت به آداپتور خود اپل، رتبه بندی ولتاژ متفاوتی داشته باشند که استفاده از آن باعث خراب شدن باتری و حتی سایر اجزای داخلی گوشی نیز می شود.

شارژر رسمی اپل

فقط در صورت لزوم از شارژ سریع استفاده کنید

استفاده از شارژ سریع باعث صرفه جویی در زمان می شود، اما برای سلامت باتری خوب نیست. شارژرهای سریع میزان ولتاژ بیشتری را در زمان کمتری وارد می کنند و در صورت استفاده از شارژ سریع در واقع شما فشار بیشتری را به باتری وارد می کنید. بنابراین اگر می خواهید عمر باتری خود را افزایش دهید و برای مدت زمان بیشتری از آیفون خود استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم از شارژرهای استاندارد که به آرامی شارژ می کنند استفاده کنید و فقط در مواقع ضروری شارژ سریع را به کار ببرید.

البته قابلیت شارژ سریع از آیفون 8 به بعد اضافه شده و حتی اپل در سری 11 نسخه های پرو و پرو مکس یک شارژر سریع را نیز همراه گوشی عرضه کرده است. این یعنی اگر گوشی شما آیفون 12 و یا یک مدل قدیمی تر است، استفاده از شارژر سریع ایرادی نخواهد داشت اما استفاده از شارژر استاندارد پیشنهاد می شود.

برای مشاهده مشخصات و قیمت آیفون۱۲ پرو در فروشگاه اینترنتی آترین کالا مراجعه کنید.

اجازه ندهید آیفون شما بیش از حد گرم شود

ایمن نگه داشتن آیفون در برابر دمای شدید می تواند به حفظ سلامت باتری آن کمک کند. آیفون می تواند بدون مشکل در دمای 35 درجه سانتی گراد کار کند اما دمای بیشتر از آن می تواند آسیب جبران ناپذیری به گوشی شما وارد کند و باعث تخلیه سریع باتری می شود. علاوه براین، قرار گرفتن آیفون در دمای کمتر از 0 درجه سانتی گراد باعث اختلال در ذخیره شارژ می شود و در نتیجه عمر باتری را کاهش می دهد.

داغ شدن گوشی آیفون نه تنها باعث آسیب رساندن به باتری می شود بلکه ممکن است در نوع عملکرد گوشی نیز اختلال ایجاد می کند. در برخی مواقع باعث خاموش شدن ناگهانی گوشی می شود و اگر فوری برطرف نشود ممکن است حتی باعث آسیب رساندن به سایر قطعات گوشی آیفون شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله علت خاموش و روشن شدن گوشی ایفون را مطالعه کنید.

داغ شدن بیش از حد آیفون

IOS را به آخرین نسخه آپدیت کنید

آخرین نکته برای حفظ سلامت باتری آیفون به روزرسانی IOS است. گاهی اوقات اشکالات نرم افزاری باعث اختلال در سلامت باتری می شود که اپل از طریق بروزرسانی های نرم افزاری این مشکل را برطرف می کند. بنابراین با بروزرسانی IOS می توانید عملکرد باتری را بهبود ببخشید و همچنین این بروزرسانی ها اغلب دارای ویژگی های جدید صرفه جویی در باتری هستند که باعث عملکرد بهتر باتری و شارژدهی بیشتر آن می شود.

به روزرسانی IOS

چگونه سلامت باتری ایفون را افزایش دهیم ؟

متاسفانه هیچ راهی برای افزایش عمر باتری آیفون و جلوگیری از کاهش کارایی آن وجود ندارد. اما شما می توانید با نگهداری درست از گوشی خود و رعایت موارد ذکر شده در این مقاله، از تخلیه سریع باتری آیفون خود جلوگیری کنید و اینکه چرا سلامت باتری ایفون زود کم میشود بهتر بدانید. با رعایت نکات مذکور تا حدودی می توانید مدت زمان استفاده از آیفون را بالا ببرید و برای مدت ها بدون نیاز به تعویض باتری از گوشی خود استفاده کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

1 دیدگاه در “افزایش سلامت باتری آیفون با ترفندهایی ساده

سلام من گوشیم 13 ساده مرداد خریدم الان دیدم شده 98 آیا خوبه چه کار کنم کم نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *