تفاوت آیفون ۱۳ و ۱۴، کدام رو بخریم؟

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

هر دو گوشی آیفون 13 و 14 ظاهر یکسانی دارند اما آیا مشخصات آنها نیز یکسان است؟ اپل در سری جدید آیفون ترجیح داده از همان کلاس طراحی سری 13 و ایفون 12 استفاده کند و در نگاه اول تفاوتی به چشم نمی خورد. با بررسی بیشتر متوجه می شویم که آیفون جدید نسبت به نسل قبلی بهبودی هایی پیدا کرده و البته در مقایسه با قیمت گوشی آیفون ۱۲ و 13 نیز گرانتر است.

برخی کاربران دوست دارند آیفون جدید تهیه کنند و یا کسانی هستند که می خواهند یک گوشی آیفون داشته باشند، آیا ارزش آن را دارد که برای آیفون 14 هزینه کنند یا مدل قدیمی بهتر است؟ شاید با دانستن تفاوت آیفون ۱۳ و ۱۴ بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک را انتخاب کنید، به همین دلیل در ادامه به بررسی این دو سری خواهیم پرداخت.

تفاوت آیفون ۱۳ و ۱۴، کدام رو بخریم؟

تفاوت ایفون ۱۳ با ۱۴ در قسمت طراحی

آیفون 14 با همان طراحی سری 13 عرضه شده است. از نظر طراحی و شکل ظاهری تفاوت چندانی باهم ندارند و ممکن است در نگاه اول نتوانید آنها را از هم جدا کنید اما با کمی دقت متوجه می شوید که لنزهای دوربین آیفون 14 کمی ضخیم تر شده و ماژول آن نیز اندازه بزرگ تری دارد. دیگر تفاوت ایفون ۱۴ با ۱۳ در رنگ بندی است که رنگ های آیفون 13 نسبت به سری 14 تیره تر هستند، برای مثال آیفون ۱۴ با رنگ آبی روشن تر از رنگ آبی سری 13 است.

شایان ذکر است که اپل آیفون 13 در چهار نسخه معمولی، پرو، پرو مکس و مینی عرضه می شود، این در حالی است که در سری 14 مدل مینی حذف شده و ایفون 14 پلاس جایگذین آن شده است. بنابراین در سری 14 خبری از نسخه مینی نیست اما در نسخه های دیگر تقریبا هم اندازه هستند و تنها از نظر ضخامت با هم فرق می کنند و غیر از آن تفاوت چندانی باهم ندارند.

تفاوت ایفون ۱۳ با ۱۴ در قسمت طراحی

تفاوت آیفون 13 و 14 از نظر صفحه نمایش

دیگر موردی که در مبحث تفاوت ایفون ١٣ با ١۴ به آن می پردازیم صفحه نمایش است. آیفون ۱۴ معمولی با همان صفحه نمایش 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED در سری 14 عرضه شده که دارای وضوح 1170 × 2532 در 460 PPI و نسبت کنتراست 2000000:1 است. میزان روشنایی صفحه نمایش در هر دو مدل گوشی در حالت معمولی 800 نیت و حداکثر روشنایی آنها نیز 1200 نیت است. مورد دیگر اینکه آیفون 14 معمولی نیز همچنان با فرکانس 60 هرتز کار می کند و مانند مدل های پرو از ویژگی ProMotion با فرکانس 120 هرتز پشتیبانی نمی کند.

بریدگی بالای صفحه نمایش نیز در هر دو مدل آیفون 13 و 14 معمولی طراحی یکسانی دارند، این بریدگی که در مقایسه با آیفون 12 کوچک تر شده اما همچنان ممکن است بزرگ به نظر برسد. اپل در آیفون 14 پرو و همچنین پرو مکس طراحی این قسمت را تغییر داده و با ظاهری کپسول مانند و در اندازه ای کوچکتر طراحی کرده است که جزیره پویا نامیده می شود. اگر می خواهید از قابلیت های این قسمت بهره مند شوید، باید یکی از مدل های آیفون 14 پرو و یا پرومکس را انتخاب کنید اما اگر این ویژگی برای شما مهم نیست می توانید مدل های معمولی و یا خرید آیفون ۱۲ پرو مکس انتخاب بهتری هستند.

تفاوت آیفون 13 و 14 از نظر صفحه نمایش

ارتقاء وضوح دوربین در آیفون 14

در نگاه اول آیفون 14 از همان ماژول دوربین دوگانه در سری 13 بهره برده اما با بررسی های بیشتر متوجه وجود قابلیت های بیشتر در سری جدید می شویم. دوربین اصلی آیفون جدید دارای دیافراگم سریع تر و سنسور بزرگ تر است و همچنین از سیستم محاسباتی Photonic Engine نیز پشتیبانی می کند که با استفاده از آن می توانید پرتره های بهتری ایجاد کنید. عکاسی در شب نیز نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است و علاوه براین، اپل در آیفون 14 یک حالت اکشن برای فیلمبرداری اضافه کرده که به تثبیت بهتر دوربین در حین فیلمبرداری کمک می کند و فیلم هایی با حالت سینمایی ایجاد کنید.

موارد مذکور مربوط به سری معمولی است و در واقع مهمترین تفاوت ایفون 14 و 13 در نسخه های پرو و پرو مکس مشاهده می شود. در سری آیفون 14 پرو دوربین 48 مگاپیکسل جایگزین لنز 12 مگاپیکسل شده است و در کنار آن نیز از یک لنز تله فوتو 12 مگاپیکسل با زوم اپتیکال 3x و لنز اولتراواید 12 مگاپیکسل با زاویه گسترده 120 درجه و همچنین لنز 3D LiDAR بهره می برد. با توجه به توضیحات مذکور می توان گفت بیشترین بهبودی در آیفون 14 مربوط به قسمت دوربین اصلی است به همین دلیل نیز قیمت آیفون سری 14 بیشتر از سری 13 است.

عملکرد و سرعت کدام یک بیشتر است؟

اپل به ندرت مدل های معمولی را از نظر سخت افزاری ارتقاء می دهد و در سری 14 نیز آیفون 14 معمولی و 14 پلاس از همان پردازنده سری قبلی یعنی تراشه Apple A15 بهره برده است. اما در سری پرو و پرومکس از تراشه 4 نانومتری Apple A16 استفاده شده که در مقایسه با تراشه A15 سرعت و عملکرد بیشتری دارد و همچنین با مدیریت بهتر برنامه ها باعث مصرف بهینه انرژی نیز می شود. این یعنی آیفون 14 پرو مکس در اجرای برنامه ها و بازی ها کارایی بهتری دارد و همچنین شارژدهی بهتری نسبت به 13 پرومکس ارائه می دهد. اگر این موارد برای شما اهمیت ندارد می توانید سری قدیمی تر یعنی ایفون ۱۳ پرومکس و یا نسخه پرو را انتخاب کنید که در مورد رجیستری نیز مشکلی نخواهید داشت.

برای مشاهده مشخصات و قیمت آیفون ۱۳ پرو وارد سایت آترین کالا شوید.

عملکرد و سرعت کدام یک بیشتر است؟

ویژگی های امنیتی بیشتر در آیفون 14

تا اینجا مواردی که بررسی کردیم در آیفون 13 وجود داشت و اپل در سری 14 آن را ارتقاء داده بود اما می خواهیم یک ویژگی جدید معرفی کنیم که قبلا در آیفون های اپل وجود نداشت. اپل در سال 2022 قابلیت تشخیص تصادف یا Crash Detection را به محصولات جدید خود اضافه کرد که آیفون 14 نیز یکی از آنها است و این ویژگی به آیفون کمک می کند تا در صورت تصادف با توجه به شدت برخورد صحنه تصادف را تشخیص داده و به اورژانس زنگ بزند.

ویژگی های امنیتی بیشتر در آیفون 14

علاوه براین، آیفون 14 قابلیت اتصال ماهواره‌ای را نیز دارد و حتی در مکان هایی که شبکه موبایل کار نکند نیز می تواند ارتباط خود را حفظ کند. بنابراین می توان گفت قابلیت تشخیص تصادف و اتصال ماهواره ای مهمترین تفاوت آیفون ۱۳ و ۱۴ هستند که در واقع برای کسانی که به دنبال تغییر هستند این دو ویژگی می تواند دلیل قانع کننده ای باشد. اما باید در نظر داشت که مدل های جدید ایفون قیمت بسیار بالایی دارند و ممکم است برای بسیاری از کاربران به صرفه نباشد که در این مورد گوشی های استوک به صرفه تر هستند می توانند با خرید آیفون 11 و یا سری 12 استوک در بودجه خود صرفه جویی کنند.

کدام گوشی بهتر است؟ آیفون ۱۳ یا آیفون ۱۴

اگر بخواهیم تفاوت ایفون ١٣ و ١۴ را به صورت خلاصه در یک کلام توضیح دهیم؛ این دو سری بسیار شبیه به هم هستند. در واقع اکثر آپدیت های موجود در آیفون 14 تکراری هستند مانند پردازنده، ارتقاء دوربین، ظرفیت باتری و تنها دو مورد تماس اضطراری ماهواره ای و تشخیص تصادف ویژگی های جدیدی هستند که می تواند به طور کلید سری 14 را از 13 جدا کند. به طور کلید اگر به عکاسی علاقه مند هستید و یا می خواهید بهترین گوشی برای بازی داشته باشید، خرید ایفون 14 برای شما گزینه مناسبی است اما اگر این موارد برای شما اهمیت چندانی ندارد شاید آیفون 13 گزینه مناسبی برای شما باشد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *