شارژر تایپ سی چیست

زمان مطالعه مطلب: 4 دقیقه

USB-C نسل جدید USB و استانداردی برای اتصال دستگاه های دیجیتال است. USB Type-C در واقع یک کانکتور استاندارد صنعتی برای انتقال داده و برق روی یک کابل واحل است که سرعت و عملکرد بالاتری نسبت به USB-A دارد. عملکرد بالای USB-C باعث شده تا به عنوان بهترین جایگزین USB-A برای انتقال داده و همچنین به عنوان شارژر نسل جدید برای انواع دیوایس های دیجیتالی مورد استفاده قرار گیرد. شارژر تایپ سی یک نوع آداپتور شارژ است که از کانکتور USB-C استفاده می کند. شارژر Type-C دارای ظاهری کوچک است که هر دو طرف آن طراحی یکسانی دارد و برای اتصال به دیوایس نیازی به در نظر گرفتن جهت درست نخواهید داشت. شارژر تایپ سی به عنوان یک استاندارد جهانی امروزه در انواع تبلت، لپ تاپ و گوشی موبایل استفاده شده و حتی اپل نیز این کابل را عنوان رابط استانداد آیفون 15 پذیرفته است. در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد این رابط می پردازیم و در مورد اینکه شارژر تایپ سی چیست توضیح می دهیم و مزایا و معایب آن را نیز به شما خواهیم گفت.

شارژر تایپ سی چیست

مزایا و معایب شارژر تایپ سی

تا اینجا در مورد USB Type-C و اینکه شارژر تایپ سی چیست توضیح دادیم، حالا نوبت آن است مزایا و معایب آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم. با اینکه شارژر تایپ سی یک استاندارد جهانی است و از طرف تمامی تولید کنندگان لپ تاپ و کامپیوتر و همچنین برای استفاده در دستگاه های دیجیتالی پذیرفته شده اما برای شناخت بیشتر آن باید مزایا و معایب این کابل را نیز بدانیم.

بزرگ ترین مزیت شارژر تایپ سی انعطاف پذیری بالای آن است که به شما امکان می دهد از یک کابل برای شارژر چندین دستگاه استفاده کنید. البته دستگاه های اپل از این بابت بسیار حساس هستند و اگر تبلت اپل دارید با توجه به بالا بودن قیمت ایپد اپل بهتر است کابل مورد تایید اپل را تهیه کنید.

مزایا و معایب شارژر تایپ سی

مزایای شارژر تایپ سی

  • شارژر تایپ سی سرعت بالاتری در انتقال داده دارد، استاندارد USB 3.1 انتقال داده تا 10 گیگابایت بر ثانیه را ممکن می سازد.
  • سرعت شارژ سریع تری دارد، شارژر تایپ سی به لطف پشتیبانی از فناوری هایی همچون Quick Charge و Power Delivery می تواند گوشی و تبلت ها را در زمان کمتری شارژ کند.
  • شارژر Type-C از جریان‌های شارژ نسبتا بزرگ تری در محدوده 3A و 5A و همچنین از شارژ معکوس نیز پشتیبانی می کند.
  • درگاه های تایپ C از درج معکوس پشتیبانی می کنند که می توانید هر دو طرف کابل را وارد کنید.
  • از نظر ساختاری نسبت به درگاه‌های USB Micro اصلاح شده تر است و هر دو طرف یک طراحی دارد که نیازی به دانستن جهت صحیح را نخواهید داشت.
  • انعطاف پذیری بیشتری دارد و می تواند برای اتصال انواع دستگاه های الکترونیکی استفاده شود، این یعنی شما می توانید برای اتصال و شارژ دیوایس های مختلف تنها یک کابل داشته باشید. برای مثال اگر آیپد معمولی دارید و می خواهید آن را با مدل پرو به روزرسانی کنید می توانید از همان کابل آیپد خود استفاده کنید که برای تهیه ipad pro قیمت کاهش پیدا می کند.

مزایای شارژر تایپ سی

معایب شارژر تایپ سی

  • انعطاف پذیری بالای شارژر تایپ سی می تواند منجر به سردرگمی کاربران شود و در اتصال پورت اشتباه کنند.
  • پورت های USB 3.1 و Thunderbolt 3 از یک سیستم اتصال USB-C استفاده می کنند اما وجود USB-C در دیوایس ها به معنی پشتیبانی از Thunderbolt 3 نیست و این می تواند باعث سردرگمی شود.
  • کابل های نامناسب یا غیر استاندارد می تواند به قطعات سخت افزاری دستگاه شما آسیب وارد کند.
  • عدم پشتیبانی دیوایس های قدیمی و گوشی آیفون قبل از سری 15 از شارژر تایپ سی

در واقع معایب شارژر تایپ سی محدود به موارد مذکور می شود و در برابر مزایای آن اصلا به چشم نمی خورد. با توجه به اینکه کانکتور USB-C توسط شرکت های بزرگ تکنولوژی پذیرفته شده می تواند در آینده جایگاه بهتری نیز داشته باشد. برای مثال شرکت شیائومی علاوه بر گوشی های موبایل در دیوایس های دیگر نیز از کانکتور USB-C استفاده کرده که با این وجود برای استفاده از آنها به کابل های متعددی نیاز نخواهید داشت. اگر گوشی شیائومی دارید پیشنهاد می کنیم مقاله معایب گوشی شیائومی را نیز مطالعه کنید.

آیا شارژر تایپ سی می تواند جایگزین شارژرهای قدیمی شود؟

شارژر تایپ سی یک نوع آداپتور شارژ است که از کانکتور USB-C استفاده می کند و مزایای متعددی نسبت به شارژرهای قدیمی دارد. از جمله مزایای شارژر USB-C می توان به انعطاف پذیری بالا، شارژدهی سریع و سرعت بالا در انتقال داده اشاره داشت. کانکتورهای تایپ C به یک استاندارد جهانی تبدیل شده و به سرعت در حال جایگزینی شارژرهای قدیمی هستند، به طوری که حتی آیفون 15 نیز به این لیست اضافه شده است و پشتیبانی از USB-C در کنار قیمت آیفون ۱۵ بزرگترین تغییری بود که در اپل سری جدید گوشی های خود ایجاد کرد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *