آیفون چی بخرم؟

زمان مطالعه مطلب: 12 دقیقه

آیفون چی بخرم؟ شاید یکی از ده ها سوالاتی باشد که در هنگام خرید گوشی آیفون می تواند برای مخاطبان به یک چالش تبدیل شود. از آنجایی که شرکت اپل یکی از کمپانی های بزرگ تولید کننده گوشی در جهان به شمار می رود و از محبوبیت ویژه ای در میان مخاطبان برخوردار است، همواره در تلاش بوده تا مسیری متفاوت تری را از سایر رقبای خود در این زمینه در پیش گیرد. اپل هر ساله با تولید گوشی هایی در مدل های محدود که هر چند سال یک بار آیفون SE نیز به عنوان یک گوشی میان رده به جمع آنها اضافه می شود، پا به این عرصه رقابتی می گذارد. منظور از تولید مدل های محدود از سوی شرکت اپل این بوده که مخاطبان در خرید گوشی آیفون با سردرگمی همراه نخواهند بود و می توانند با آرامش خاطر بیشتری به نسبت سایر برندها در میان گوشی های آیفون دست به انتخاب بزنند. در ادامه مطلب سعی داریم به سوال «آیفون چی بخرم» با اشاره به مؤلفه های مهم در انتخاب گوشی اپل و مقایسه گوشی آیفون با رقبای خود، پاسخ دهیم.

این افراد نباید آیفون بخرند!

قبل از پرداختن به پاسخ آیفون چی بخرم باید به یکی از مهم ترین نکات که قبل از خرید گوشی آیفون باید به آن توجه شود، خواهیم پرداخت. یکی از ویژگی های برجسته و بسیار مهمی که در همان ابتدای خط تولید آیفون، شرکت اپل به آن توجه ویژه ای داشته، بحث امینت اطلاعات گوشی است. اپل، امنیت گوشی را بسیار جدی گرفته به طوریکه ایجاد این امنیت، باعث کاهش و ایجاد محدودیت های بسیار زیادی در دسترسی مخاطبان به محتواهای مختلف شده است.

اگر شما نیز از آن دست افرادی هستید که سابقه استفاده از گوشی های اندرویدی را دارید و علاقمند به رابط کاربری اندرویدی هستید، پیشنهاد می شود به نکاتی که در ادامه اشاره می شود توجه داشته باشید چرا که در صورت عدم آگاهی به این مسائل، در کمترین زمان ممکن و پس از روشن کردن گوشی آیفون، از خرید خود پشیمان خواهید شد. بنابراین قبل از خرید باید به موارد رایج در گوشی آیفون از جمله علت داغ شدن گوشی آیفون و همچنین رابط کاربری و نوع سیستم عامل آن توجه کنید.

اپل در گوشی های آیفون از سیستم عامل اختصاصی IOS بهره گرفته است که رابط کاربری آن با گوشی های اندرویدی هیچ وجه شباهتی ندارد و عملکرد کاملا متفاوت تری را از خود ارائه می کند. از مهم ترین دلایل برای منصرف شدن کاربران اندرویدی از خرید گوشی های آیفون، دسترسی محدود به نرم افزارها، دانلود پیچیده محتوای صوتی و تصویری، عدم دسترسی برای دانلود سرگرمی ها و بازی ها به غیر از App Store، عدم اشتراک گذاری برنامه و فایل ها به کاربران در گوشی های غیر از آیفون و در آخر نبود دسترسی به پوشه ها که شاید برای کاربران اندرویدی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده، یک معضل به حساب آید که در صورت خرید گوشی آیفون میبایست با این محدودیت ها کنار آمد.

این افراد نباید آیفون بخرند

اپل در گوشی های آیفون از سیستم عامل اختصاصی IOS بهره گرفته است که رابط کاربری آن با گوشی های اندرویدی هیچ وجه شباهتی ندارد و عملکرد کاملا متفاوت تری را از خود ارائه می کند.

از مهم ترین دلایل برای منصرف شدن کاربران اندرویدی از خرید گوشی های آیفون، دسترسی محدود به نرم افزارها، دانلود پیچیده محتوای صوتی و تصویری، عدم دسترسی برای دانلود سرگرمی ها و بازی ها به غیر از App Store، عدم اشتراک گذاری برنامه و فایل ها به کاربران در گوشی های غیر از آیفون و در آخر نبود دسترسی به پوشه ها که شاید برای کاربران اندرویدی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده، یک معضل به حساب آید که در صورت خرید گوشی آیفون میبایست با این محدودیت ها کنار آمد.

گوشی آیفون بخرم یا نه؟

 هر نظر که بخواهیم گوشی های آیفون را بسنجیم به یک جواب خواهیم رسید؛ گوشی های آیفون از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار هستند. با توجه به محدودیت هایی که در گوشی های آیفون اعمال شده است (در پاراگراف بالا اشاره شده) همچنان می توان اذعان داشت که اپل برای خرید یک گوشی، بهترین انتخاب است.

گوشی آیفون بخرم یا نه؟

در ادامه آیفون چی بخرم به چندتا از مهم ترین ویژگی های گوشی آیفون اشاره خواهیم کرد که می تواند شما را بیشتر به خرید گوشی آیفون سوق دهد تا اینکه از خرید آن صرف نظر یا چشم پوشی کنید.

طراحی منحصربفرد

به کارگیری طراحی متفاوت و منحصربفرد، یکی از عوامل بسیار مهمی است که توانسته جذابیت گوشی های آیفون را به بالاترین سطح خود در میان مخاطبان برساند. اپل تا حد امکان تلاش کرده طراحی گوشی های آیفون را در مقایسه با رقبای خود متمایز کند.

طراحی منحصربفرد گوشی های آیفون

امروزه سطح طراحی گوشی های آیفون به مرزی رسیده است که بر پرستیژ افراد نیز موثر واقع می شود. فریم آلومینیومی، پشت شیشه ای، انحنای کوچک در لبه های گوشی و عدم وجود ضخامت آنچنانی ایجاد شده، از مهم ترین نکات رعایت شده در گوشی های آیفون تلقی می شود که در کنار استفاده از رنگبندی های کاربر پسند و خوش ذوق، بسیار متفاوت و البته جذاب ظاهر شده است.

قابلیت ضد آب

قابلیت ضد آب، یکی دیگر از ویژگی های مهم در گوشی های آیفون می باشد که شاید در مدل های پایین تر نظیر آیفون 7 و 8 این قابلیت از چشم مخاطبان دور مانده بود. اپل در سال 2016 برای اولین بار گوشی های آیفون را که شروع کننده آن آیفون 7 بود، به قابلیت ضد آب مجهز کرد.

قابلیت ضد آب گوشی های آیفون 7 به بعد (آیفون چی بخرم؟)

استفاده از IP67 در گوشی های آیفون 7 و 8 از مهم ترین تغییراتی بود که پس از تولید آیفون 6 اس در گوشی های آیفون با روبرو بودیم. مجهز بودن به IP67 نشان دهنده مقاوم بودن گوشی در برابر آب و گرد و غبار است که البته اپل در ادامه روند تولید گوشی های آیفون خود توانسته آن را به IP68 ارتقا دهد. IP68 در گوشی آیفون 12 می تواند به مدت زمان 30 دقیقه در اعماق 6 متری نیز سالم بماند.

نمایشگر OLED

نمایشگر، پرکاربردترین بخش گوشی به حساب می آید که کاربر همواره در طول روز با آن ارتباط برقرار می کند. اپل با در نظر گرفتن پرکاربرد بودن نمایشگر، در سری X به بعد گوشی های آیفون از نمایشگرهای Super Retina XDR OLED بهره برده است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و از جمله نمایشگرهای برتر به کار گرفته شده در دنیای موبایل نیز به حساب می آیند.

نمایشگر OLED گوشی آیفون

نمایشگرهای OLED گوشی های آیفون، توانایی ایجاد روشنایی 800 تا 1200 نیت را دارند که این میزان از روشنایی در گوشی، بسیار رضایت بخش است.

پلتفرم اختصاصی

پلتفرم اختصاصی IOS، بدون شک بزرگترین نقطه عطف گوشی های آیفون است. اپل با ایجاد پلتفرم اختصاصی IOS، انقلاب بزرگی را در سیستم عامل های وقت خود ایجاد کرد و برخلاف شرکت نوکیا در این زمینه بسیار موفق عمل کرد.

پلتفرم اختصاصی IOS در آیفون چی بخرم؟

از امتیازات ویژه سیستم عامل IOS باید به رابط کاربری آسان، امنیت بسیار بالای داده ها و اطلاعات و جلوگیری از ورود بد افزارها به گوشی نام برد که این به منزله ممانعت از سواستفاده سودجویان می شود.

قدرتمندترین تراشه جهان

یکی دیگر از ویژگی هایی که می تواند شما را به خرید گوشی های آیفون سوق دهد، قدرتمندترین تراشه جهان است که هر ساله در جدیدترین گوشی های آیفون به کار گرفته می شود. قدرتمندترین تراشه جهان، A14 بیونیک می باشد که در گوشی آیفون 12 استفاده شده است.

تراشه قدرتمند A14 در گوشی آیفون 12

این تراشه تنها بر 5 نانومتر سوار آمده است که در کنار پردازشگر قدرتمند 3.1GHz و پردازنده گرافیکی 4 هسته ای گوشی آیفون 12، توانسته بهترین عملکرد را به نسبت رقبای خود داشته باشد و اجرای صاف و روان را به ارمغان آورد.

رم

یکی دیگر از بخش هایی که در کنار تراشه و پردازنده گوشی می تواند بر عملکرد اجرای گوشی موثر واقع شود، رم گوشی است. قدرت رم گوشی، برای گیمرها یکی از مهم ترین مؤلفه ها در اجرای روان و بدون لگ به حساب می آید به طوریکه می تواند نقش تعیین کننده ای را در برنده یا بازنده بودن کاربر داشته باشند. رم گوشی های آیفون، شاید از نظر کمیت به نسبت گوشی هایی که رقبای اپل تولید می کنند پایین باشد اما از نظر کیفیت از اکثریت گوشی ها برتر بوده و همواره به عنوان قدرتمندترین رم ها از آنها نام برده می شود.

دوربین های حرفه ای

اپل، در یکی دیگر از قسمت های مهم گوشی های خود، همواره رویه ای متفاوت را به نسبت رقبا در پیش گرفته است و برای ایجاد و تعبیه بهترین دوربین، به دنبال بهره گرفتن از مگاپیکسل های خیالی نبوده؛ کاری که برندهایی نظیر سامسونگ، شیائومی و سایر برندهای فعال در این زمینه برای جذب مخاطبان و فروش بیشتر گوشی های خود از این ترفند استفاده کرده اند.

شاید برای بسیاری از مخاطبانی که پیگیر آخرین اطلاعات و اخبارهای گوشی هستند، این سوال پیش آمده باشد که چرا لنزهای گوشی رده بالایی مانند آیفون 12 پرومکس، تنها 12 مگاپیکسل دارد اما گوشی های میان رده مانند شیائومی بیش از این ارقام هستند؟!

دوربین های حرفه ای گوشی آیفون

در پاسخ به این شائبه به وجود آمده میبایست عنوان کرد که کیفیت دوربین های آیفون به هیچ وجه پایین تر از رقبای خود نیستند و از طرفی نیز از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار هستند. اما با کدام استدلال رزولوشن 12 مگاپیکسل گوشی های آیفون بر لنزهای 48 مگاپیکسلی گوشی های میان رده برتری دارد؟

ابتدا باید در نظر داشت که برای برتری یک گوشی از نظر کیفیت دوربین، نباید تنها به رزولوشن یا همان مگاپیکسل توجه کرد چرا که برای ایجاد بهترین کیفیت در یک لنز، عوامل مختلفی دخیل هستند که یکی از مهم ترین آنها اندازه سنسور است. مطابقت اندازه سنسور با رزولوشن لنزها، همان نقطه عطف گوشی های آیفون است که توانسته بهترین کیفیت را ایجاد کند؛ نکته ای که در گوشی های میان رده به هیچ وجه به آن توجه نشده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که لنزهای مگاپیکسل بالا به دلیل رعایت نکردن استانداردهای اندازه سنسور با آن مواجه هستند، تداخل پیکسل و کاهش قدرت پیکسل ها در جذب نور است که حتی باعث ایجاد نویز در تصاویر نیز می شوند. اما در گوشی های آیفون به سبب رعایت تمامی استانداردها، با ایجاد بهترین کیفیت در عکاسی از سوژه ها، همواره در بین برترین گوشی ها از نظر دوربین قرار می گیرند.

باتری؛ وجه منفی گوشی های آیفون

شاید تنها بخشی که بتوان به گوشی های آیفون نمره منفی داد، حجم و ظرفیت باتری های آیفون است که متاسفانه اپل در این بخش، آنچنان قدرتمند ظاهر نشده که البته ذکر این ادعا به دلیل عدم ایجاد تناسب در ارتقای باتری با سایر بخش های گوشی است که سبب شده تا این بخش از گوشی بسیار بیشتر به چشم آید.

باتری گوشی آیفون 12 «آیفون چی بخرم»

آیفون بخرم یا سامسونگ؟

برای پاسخ به سوال «آیفون بخرم یا سامسونگ» نیاز به بررسی گوشی از جنبه های مختلف نظیر طراحی، مقاومت گوشی، دوربین، رم، باتری و سایر بخش ها دارد که برای پاسخ به آن سعی کردیم در مقاله «آیفون بهتر است یا سامسونگ» به تمامی جوانب آن پرداخته ایم که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

آیفون چی بخرم؟

همانطور که در ابتدای مقاله آیفون چی بخرم نیز اشاره شد، اپل، گوشی ها را در مدل های محدودی تولید و به بازار عرضه می کند که با گذشت مدت زمان کوتاهی پس از تولید، مدل های آکبند در بازار به پایان می رسد و مدل هایی از گوشی استوک ایفون راهی بازار می شوند. برای پاسخ به این سوال، به معرفی مدل های موجود در بازار می پردازیم که می تواند شما را در خرید گوشی آیفون یاری دهد و شما را به پاسخ سوالات خود برساند. ناگفته نماند در مقاله گوشی استوک چیست؟ به صورت کامل به موضوع گوشی های استوک پرداخته ایم که پیشنهاد می شود برای اطلاع بیشتر، مقاله مذکور را با دقت مطالعه کنید.

آیفون 7 و 7 پلاس

گوشی آیفون 7 و 7 پلاس از جمله مدل های اپل هستند که با گذشت پنج سال از عرضه، مدل های استوک و کارکرده آن در بازار موجود بوده و اما این گذشت زمان سبب شده تا متقاضیان این گوشی کاهش چشمگیری را داشته باشد. گوشی آیفون 7 و 7 پلاس با تفاوت های نسبی از نظر باتری، دوربین و اندازه نمایشگر به بازار عرضه شده اند که سبب ایجاد تفاوت هایی در میان این دو مدل از گوشی ها شده است.

آیفون چی بخرم «آیفون 7 و 7 پلاس»

به طور کلی در مورد ارزش خرید گوشی آیفون 7 و 7 پلاس میبایست عنوان کرد که با توجه به گذشت چندین سال از عرضه این نسخه از گوشی ها، باید در نظر داشت که اپل به زودی و در طی سال های آتی، پشتیبانی خود را از این گوشی ها قطع خواهد کرد و مخاطبان شاهد دریافت بروزرسانی های جدید از سوی شرکت اپل نخواهند بود و در این صورت میبایست با همان نسخه های قدیمی به کار خود ادامه دهند.

آیفون 8 و 8 پلاس

اپل، نسخه بعدی گوشی های آیفون را با گذشت یک روز از معرفی آیفون 7، آیفون 8 و 8 پلاس را نیز معرفی و به بازار عرضه کرد. این مدل از گوشی های آیفون از نظر طراحی، دوربین و عملکرد تفاوت آنچنانی را در مقایسه با آیفون 7 و 7 پلاس به خود نمی بیند و از طرفی حتی باتری آن نیز با کاهش همراه بوده است.

آیفون چی بخرم؟ «آیفون 8 و 8 پلاس»

از تغییرات مثبت این گوشی به نسبت نسخه های قبل باید به تراشه A11 Bionic و شیشه ای بودن پشت گوشی اشاره داشت که با یک نتیجه گیری کلی می توان به این نتیجه رسید که تغییرات میان نسخه های آیفون 7 و 8 آنچنان چشمگیر نبوده و خرید گوشی آیفون 8 پلاس، از نظر اقتصادی و حتی کارایی نیز نمی تواند برای مخاطبان منطقی باشد.

آیفون X – XS – XS MAX – XR

بدون شک یکی از مدل هایی که توانست در ساخت و تولید گوشی های اپل، تفاوت ها را رقم زند و از طراحی نسخه های پیشین خود فاصله بگیرد، سری آیفون X بود. آیفون x که به مناسبت 10 ساله شدن شرکت اپل تولید شد، توانست بازار جهانی گوشی را تحت تاثیر خود قرار دهد. این گوشی از یک نمایشگر تمام صفحه 5.8 اینچ OLED و با حاشیه های چند میلی متری ناچ که دوربین سلفی و سنسورها را خود قرار داده، طراحی شده است.

آیفون X - XS -XS MAX - XR - «آیفون چی بخرم»

ماژول دوربین عمودی شکل گوشی آیفون X، طراحی متفاوتی را به این گوشی بخشیده است. آیفون X و نسخه های دیگر آن که شامل آیفون XS و XS MAX و همچنین XR است، دارای ویژگی های نزدیک به این گوشی هستند و با توجه به کارایی و عملکرد قدرتمندی که دارند می توانند انتخاب مناسبی از نظر اقتصادی و کارایی در میان گوشی های استوک آیفون برای مخاطبان باشند.

آیفون 11 – 11 پرو – 11 پرومکس

گوشی آیفون 11 و سایر نسخه های آن، در سپتامبر ۲۰۱۹ توسط شرکت اپل معرفی و به بازار عرضه شد. گوشی های آیفون ۱۱ که شامل گوشی آیفون 11 128 عادی، گوشی آیفون پرو و پرومکس است، دارای ویژگی ها و مشخصات منحصربفردی می باشند که مخاطبان می توانند با توجه به بودجه خود، در میان هریک از این مدل ها دست به انتخاب بزنند. گوشی های آیفون ۱۱ تا پیش از تولید آیفون ۱۲ به قدرتمندترین تراشه جهان مجهز بودند و از نظر عملکرد در میان برترین قرار داشت.

آیفون 11 - «آیفون چی بخرم؟»

آیفون 11 به واسطه تولید آیفون 12 و عرضه آن به بازار، مدل های آکبند و بدون کارکرد در بازار به اتمام رسیده و با آمدن نسخه های استوک، این فرصت ایدئال برای مخاطبان فراهم آمده است تا با یک انتخاب اقتصادی، از یک گوشی باکیفیت و کارآمد بهره مند شوند.

آیفون 12 – 12 پرو – 12 پرومکس

گوشی های آیفون ۱۲ به عنوان یکی از بهترین گوشی های ۲۰۲۰ شناخته می شوند که با طراحی مشابه و بسیار نزدیک به نسخه آیفون ۱۱، مدلسازی شده اند. اپل در گوشی آیفون ۱۲ از یک دوربین دوگانه و در گوشی آیفون پرو و گوشی آیفون پرومکس از دوربین چهارگانه با لنزهای ۱۲ مگاپیکسلی بهره برده است.

آیفون 12 بخرم؟ - آیفون چی بخرم؟

مجهز بودن به تراشه قدرتمند A14 Bionic، رم 6 گیگابایت و پردازنده 3.1GHz در کنار نمایشگر OLED از مهم ترین مشخصه گوشی های آیفون 12 است و از نظر ارزش خرید، صرف نظر از بودجه ی بالایی که باید برای آن در نظر گرفت، انتخاب ویژه و استثنایی برای هر کاربری خواهد بود.

گوشی آیفون 13 – 13 پرو – 13 پرو مکس

اپل در سال 2021 نیز همانند سال های قبل جدیدترین نسخه از گوشی خود را با نام آیفون 13 معرفی کرد که در سه نسخه 13 معمولی آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس عرضه می شوند. اپل در این سری نیز از همان طراحی و شکل ظاهری نسل قبلی یعنی آیفون 12 الگو گرفته و از تفاوت بسیار کمی برخوردار است، اما در قسمت سخت افزار و نرم افزار پیشرفته هایی به محصول جدید خود داده که از جمله آنها می توان به بهره گیری از تراشه قدرتمند 5 نانومتری Apple A15 Bionic اشاره داشت. تراشه A15 در حال حاضر قویترین تراشه استفاده شده در گوشی های هوشمند است که باعث شده تا گوشی آیفون 13 را به یک مدل بی رقیب تبدیل شود و حتی با در نظر گرفتن قیمت ایفون 13 پرو مکس 256 که نسبت به سایر مدل های موجود در بازار گرانتر است، همچنان این گوشی یکی از خوش فروش ترین گوشی های اپل به شمار می رود.

کلام آخر

در مقاله آیفون چی بخرم سعی کردیم تا تمامی جوانب گوشی های آیفون را بسنجیم و ارزش خرید گوشی های آیفون را مورد بررسی قرار دهیم و از طرفی نیز ارزش خرید مدل های موجود در بازار را برای شما مخاطبان مشخص کنیم. در کل باید عنوان کرد که گوشی های آیفون از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند چراکه عملکرد عالی و بدون افت را در طولانی مدت ارائه می کنند. برای خرید گوشی آیفون و راهنمایی بیشتر در انتخاب گوشی خود می توانید با فروشندگان ما در آترین کالا در ارتباط باشید تا شما را در یک خرید ایدئال و موفق یاری دهند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *