علت کند شدن گوشی چیست؟ 5 راهکار عملی

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

کند شدن گوشی بسیار آزاد دهنده بوده و در عین حال یک مشکل رایج است. اما علت کند شدن گوشی چیست؟ و راه‌حل برای رفع کند شدن گوشی چیست؟ ابتدا باید بفهمید که چه چیزی باعث کند شدن گوشی می شود و سپس به دنبال راه‌حل برای رفع این مشکل باشیم. در واقع گوشی های هوشمند و تبلت بعد از مدتی استفاده، دیگر سرعت و عملکرد روز اول را نخواهند داشت و گاهی مواقع به سختی می توانید با آن کار کنید.

کند شدن گوشی بعد از استفاده طولانی مدت طبیعی است اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث کند شدن گوشی می شود. ممکن است علت کند شدن گوشی ناشی از مشکلات نرم افزاری مانند نصب برنامه های ناسازگار، برنامه های پس زمینه و یا پر شدن حافظه باشد و یا حتی ممکن است یک مشکل سخت افزاری باشد. برای مثال مدت زیادی از خرید ipad و یا گوشی شما نگذشته اما با خراب شدن یک قطعه سخت افزاری مانند باتری، حافظه ذخیره سازی و یا پردازنده باعث بروز چنین مشکلی شده است که در ادامه به بررسی هر یک از این دلایل می پردازیم.

مشکلات سخت‌افزاری، علت کند شدن گوشی

قطعات سخت افزاری گوشی ممکن است به دلایل مختلفی همچون ضربه، آب رفتگی و یا اتصالات برق دچار آسیب شوند. قطعاتی همچون پردازنده، حافظه رم و یا باتری ممکن است به دلایل مذکور دچار خرابی شوند و این می تواند مشکلات مختلفی به دنبال داشته باشد و باعث کند شدن گوشی و یا تبلت شما شود که در این صورت باید پیش یک تعمیر کار حرفه بروید و قطعه آسیب دیده را تعویض کنید.
در این مواقع با توجه به بالا بودن قیمت گوشی و تبلت مخصوصا در مدل رده بالا همچون ایفون و تبلت ایپد پرو، تعویض قطعه خراب شده بهینه تر است و نیازی نیست یک گوشی و یا تبلت جدید تهیه کنید.

علت کند شدن گوشی چیست؟

مشکلات نرم‌افزاری، دلیل کند شدن گوشی

گاهی مواقع ممکن است مشکل ساده تر باشد و علت کند شدن گوشی ناشی از مشکلات نرم افزاری باشد. مشکلات نرم افزاری نیز می توانند باعث کند شدن گوشی شود که با رفع آنها به آسانی می توانید سرعت گوشی خود را بالا ببرید. از مشکلات سخت افزاری که باعث کند شدن گوشی می شوند می توان به نصب برنامه‌های ناسازگار، برنامه های پس زمینه، پر شدن حافظه و بروز رسانی های ناموفق اشاره داشت که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر قصد خرید گوشی شیائومی دارید پیشنهاد می کنیم مقاله خوش دست ترین گوشی شیائومی را مطالعه کنید.

نصب برنامه‌های ناسازگار باعث کندی گوشی می شود

یکی از دلایل کند شدن گوشی نصب برنامه های ناسازگار است. گاهی مواقع ممکن است سرخود و بدون اطلاع برنامه ای نصب کنید که با مشخصات گوشی شما ناسازگاری دارد که در این صورت باعث اختلال در عملکرد گوشی شده و در نتیجه دستگاه کند می شود.

نصب برنامه‌های ناسازگار باعث کندی گوشی می شود

کند شدن سرعت گوشی؛ اجرای برنامه در پس زمینه

در دراز مدت اپلیکیشن های زیادی روی گوشی نصب می کنیم که برخی از آنها بدون استفاده هستند. بعد از مدتی ممکن است فراموش کنیم برنامه های بدون استفاده را حذف کنیم که این کار باعث می شود که در پس زمینه گوشی اجرا شده و باعث کندی آن شود. اجرای برنامه ها در پس زمینه همچنین ممکن است باعث بالا رفتن دمای گوشی شده و روی قطعات سخت افزاری همچون باتری نیز تاثیر منفی بگذارد که می تواند جوابی به این سوال که چرا گوشیم شارژ نمیشه باشد.

اجرای برنامه در پس زمینه

بروز رسانی های ناموفق، دلیلی برای کندی گوشی

یکی دیگر از مشکلات کاربران گوشی های هوشمند کند شدن گوشی بعد از آپدیت است. بروزرسانی های ناموفق نرم افزاری نه تنها باعث کندی گوشی، بلکه ممکن است علت کند شدن اینترنت گوشی نیز باشد. بروزرسانی های جدید همیشه بهبودی هایی به دنبال دارد اما اگر به صورت کامل صورت نگیرد نه تنها باعث بهبود گوشی نمی شود بلکه ممکن است باعث اختلال در عملکرد آن نیز شود.

آیا پر شدن حافظه باعث کند شدن گوشی می شود؟

علت کند شدن سرعت گوشی می تواند ناشی از پر شدن حافظه باشد. با مرور زمان و استفاده از گوشی فایل های زیادی در حافظه گوشی ذخیره می شود که در صورت عدم مدیریت باعث پر شدن حافظه و در نتیجه کند شدن گوشی شما می شود.

پر شدن حافظه گوشی

چگونه از کند شدن گوشی خود جلوگیری کنیم؟

تا اینجا دلیل کند شدن گوشی را توضیح دادیم و گفتیم که چه چیزهایی باعث می شود عملکرد گوشی کاهش پیدا کند. اما آیا راهی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد؟ در ادامه قصد داریم چند نکته به شما بگوییم که با رعایت آنها می توانید از کند شدن گوشی جلوگیری کنید. گوشی های رده بالا، مشخصات سخت افزاری بهتری دارند و معمولا تا مدت ها کند نخواهند شد، شما می توانید با خرید جدیدترین گوشی آیفون از این بابت خیال خود را راحت کنید.

سری آیفون 15 پرومکس انتخاب مناسبی است اما اگر بودجه کافی در اختیار ندارید می توانید مدل معمولی آن را انتخاب کنید. علاوه براینکه قیمت ایفون ۱۵ معمولی از سری پرو مکس ارزان تر است، طراحی بسیار خوش دست و تنوع رنگ های زیادی نیز دارد که که این به شما امکان انتخاب بهتری می دهد.

  • از نصب برنامه‌های ناشناس خودداری کنید. برنامه‌های ناشناس ممکن است حاوی ویروس یا کدهای مخرب باشند که می‌توانند باعث کند شدن گوشی شما شوند.
  • گوشی خود را بروز نگه دارید. بروزرسانی‌های نرم‌افزاری معمولاً حاوی رفع اشکالات و بهبود عملکرد هستند که می‌توانند به جلوگیری از کند شدن گوشی شما کمک کنند.
  • از حافظه گوشی خود به درستی استفاده کنید. پر کردن حافظه گوشی می‌تواند باعث کند شدن عملکرد آن شود.
  • گوشی خود را به طور مرتب پاک‌سازی کنید. پاک‌سازی گوشی می‌تواند باعث بهبود عملکرد آن شود.

چگونه از کند شدن گوشی خود جلوگیری کنیم؟

رفع کند شدن گوشی با 5 راهکار ساده

راه های جلوگیری از کند شدن گوشی را توضیح دادیم، اما اگر گوشی کند شد چگونه آن را رفع کنیم؟ خوشبختانه، پس از اطلاع از مشکل به وجود آمده، طیف وسیعی از راه حل های آسان برای رفع کند شدن گوشی وجود دارد. اگر مدت زیادی است که از گوشی استفاده می کنید می توانید با تعویض آن به یک مدل جدید برای همیشه از شر این مشکل راحت شوید اما مشکل اینجا است که این مورد برای همه مقدور نیست. به هر حال اگر گوشی شما به هر دلیل کند شد، برای رفع این مشکل مراحل زیر را انجام دهید.

  • گوشی را ریستارت کنید. ریستارت کردن گوشی ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای رفع بسیاری از مشکلات است.
  • برنامه‌های باز را ببندید. اگر گوشی شما به دلیل باز بودن بیش از حد برنامه‌ها کند شده است، می‌توانید برنامه‌های باز را ببندید.
  • گوشی را به روزرسانی کنید. اگر گوشی شما از آخرین نسخه سیستم عامل استفاده نمی‌کند، ممکن است با مشکلاتی مانند کند شدن مواجه شود. برای بروزرسانی گوشی خود، به تنظیمات گوشی بروید و به بخش System یا Software update بروید. سپس، آخرین نسخه سیستم عامل را دانلود و نصب کنید.
  • از برنامه‌های پاک‌کننده حافظه پنهان استفاده کنید.
  • از برنامه‌های بهینه‌ساز گوشی استفاده کنید.

چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟

در این مقاله نکاتی برای جلوگیری از کند شدن گوشی را توضیح دادیم و همچنین برای رفع آن نیز راه‌کارهایی ارائه دادیم. شما می توانید با رعایت موارد مذکور مشکل کند شدن گوشی را برطرف کنید، اما اگر با انجام آنخا همچنان مشکل برطرف نشد ممکن است مشکل از سخت افزار گوشی باشد. در این صورت باید گوشی را پیش یک تعمیرکار معتبر ببرید و یا گوشی خود را با یک مدل تازه تعویض کنید. اگر قصد خرید گوشی را دارید می توانید با مراجعه به دسته بندی گوشی آیفون در فروشگاه آترین کالا و مقایسه مشخصات و قیمت آیفون های موجود، بهترین مدل را برای خود انتخاب کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *