تفاوت نسل های پردازنده اینتل در چیست؟

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

چه نسل پردازنده ای برای زمینه‌ی فعالیت من مناسب است؟ این سوالی است که ذهن بیشتر کاربران را در هنگام خرید لپ تاپ درگیر کرده است. برای اینکه یک انتخاب عالی داشته باشید باید با قطعات مهم سخت افزاری لپ تاپ آشنا شوید. مهم ترین قطعه‌ی سخت افزاری در لپ تاپ، CPU یا همان (Central Processing Unit) است که واحد پردازشی مرکزی است و به مغز آن نیز معروف است. به همین دلیل سطح این قطعه را باید مطابق با انتظاراتی که از عملکرد سیستم دارید انتخاب نمایید.

برای نمونه گیمرها و کسانی که در کاهایی نظیر رندرینگ فعالیت دارند باید پردازنده قدرتمندی انتخاب کنند اما کاربران معمولی با انتخاب یک لپ تاپ core i5 نیز کارهای خود را به خوبی پیش ببریند. حال یکی از معروف ترین تولید کننده CPU در دنیا شرکت intel است که پردازنده های مختلفی در سری های متفاوتی تولید کرده است. موضوع اصلی نسل های پردازنده اینتل است، به همین دلیل بسیاری از مردم فکر می‌کنند که Core i3، i5 و i7 نسل‌های پردازنده‌ هستند. اما باید این تصور غلط را کنار زد، در واقع این مدل‌ها یا سری های پردازنده‌های برند اینتل هستند. در ادامه در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد بنابراین اگر می خواهید با نسل های پردازنده و سال انتشار آنها آشنا شوید با ما تا آخر توضیحات همراه باشید.

تفاوت نسل های پردازنده اینتل در چیست؟

نسل های پردازنده های اینتل :

سال انتشار نسل پردازنده CODE NAME
2008 نسل اول Nehalem
2011 نسل دوم Sandy Bridge
۲۰۱۲ نسل سوم Ivy Bridge
2013 نسل چهارم Haswell
2015 نسل پنجم Broadwell
2015 نسل ششم Skylake
2016 نسل هفتم Kaby Lake
2017 نسل نهم Coffee Lake
2017 نسل دهم Cannon Lake و Ice Lake
2020 نسل یازدهم Tiger Lake و Comet Lake
2021 نسل دوازدهم Alder Lake
2023 نسل سیزدهم Raptor Lake
2023 نسل چهاردهم Meteor Lake

کدام نسل پردازنده انرژی بیشتری مصرف می کند؟

پردازنده Alder Lake نسل دوازدهم: اینتل با تولید این پردازنده به سمت معماری هیبریدی حرکت کرده است، در پردازنده‌های نسل 12 اینتل سوکت LGA 1700 استفاده شده است و از هر دو نوع حافظه رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می کند. به طور کلی نمی‌توان از آن‌ها به طور مشترک روی یک مادربرد استفاده کرد. این پردازنده هم از معماری ۱۰ نانومتری بهره می‌برد. با بررسی های انجام شده درباره‌ی هر پردازنده به این نتیجه می رسیم که Alder Lake نبست به نسل های یازدهم و دهم انرژی بیشتری مصرف می کنند. شرکت اینتل در پردازنده‌های نسل دوازدهم توجه ویژه‌ای روی گیم داشته است به همین دلیل نیز Alder Lake در بخش گیمینگ نسبت به پردازنده AMD عملکرد بالاتری دارد. برای نمونه لپ تاپ hp در سری های مختلف بیشترین استفاده را از پردازنده آلدر لیک داشته است. پردازنده‌های Alder Lake در چهار توان حرارتی (TDP) طراحی و تولید شده اند:

  • پردازنده‌های ۱۶۵ واتی
  • پردازنده‌های ۱۲۵ واتی
  • پردازنده‌های ۶۵ واتی
  • پردازنده‌های ۳۵ واتی

کدام نسل پردازنده انرژی بیشتری مصرف می کند؟

تعداد هسته کدام نسل پردازنده اینتل از همه بیشتر است؟

یکی از راه های معیار سنجش قدرت CPU تعداد هسته‌ی آن است، پس برای اینکه بدانیم هر پردازنده چه قدرتی دارد باید تعداد هسته ها را مقایسه و ارزیابی کنیم. در اکثر مواقع هرچه تعداد این اعداد بالاتر باشد نشان دهنده‌ی قدرت زیاد پردازش CPU است همچنین بیانگر این است که می توانید انتظار عملکرد بیشتری از سیستم داشته باشید. تعداد هسته‌های پردازنده تنها برای افزایش قدرت پردازنده بیش‌تر نشده است بلکه برای عملکرد و سرعت هم تاثیر گذار هستند.

اینتل در پردازنده‌های جدید خود از هسته‌های بهینه سازی شده استفاده می‌کند تا انرژی کمتری مصرف شود و حداکثر صرفه جویی را داشته باشد. هسته‌های جدید عمر باتری لب تاپ شما را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهند. در نتیجه با مقایسه های انجام شده پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل در تعداد هسته‌ها پردازش بیش‌تری نسبت به نسل پردازنده های دیگر دارد. پس اگر پردازنده ای می خواهید که با آن سرعت عملکرد و کارکرد بهتری در هنگام فعالیت های خود داشته باشید به دنبال نسل های یازدهم به بالا باشید. حال برای بسیاری کاربران این سوال پیش می آید که دلیل بالا بودن قیمت پردازنده‌ نسل های بالاتر چیست؟ برای نمونه قیمت لپ تاپ core i7 در سری دوازدهم به دلیل داشتن هسته های زیاد بودجه بالاتری را می خواهد، در نتیجه هر چه هسته و نسل پردازنده بالاتر باشد بودجه بالاتری برای تهیه می طلبد.

تعداد هسته کدام نسل پردازنده اینتل از همه بیشتر است؟

کدام نسل دارای بالاترین Clock Speed را دارد؟

سرعت کلاک (Clock Speed) یا سرعت ساعت در سی پی یو نشان‌ دهنده‌ی تعداد پردازش سیکل CPU در ثانیه است. این اصطلاح با عباراتی مانند سرعت پردازنده، فرکانس CPU و فرکانس کامپیوتر نیز می‌شود. واحد اندازه‌گیری سرعت کلاک در پردازنده گیگاهرتز (GHz) است. به معنی بیلیون پالس در ثانیه است. روش کارایی  سرعت ساعت به ما تعداد عملیاتی که یک هسته در ثانیه می تواند انجام دهد را به ما اطلاع می‌دهد. امروزه پردازنده‌های مدرن با سرعت‌های متنوعی کار می‌کنند و با بازه فرکانسی 1.5 تا بالای 5 گیگاهرتز توانایی انجام کار دارند. به این نتیجه می رسیم هر چه فرکانس کلاک هسته‌ بالاتر باشد، فعالیت هایی که با آن انجام می شود سریع‌تر و عملکردی بهتری دارد.

کسانی که گیمر هستند برای لپ تاپ گیمینگ خود معمولاً سرعت کلاک بالاتر برای پردازنده در نظر می گیرند همچنین نیاز بیشتری نسبت به تعداد هسته دارند. پس در کل واحد پردازشی موجود درون هر پردازنده، دارای یک سرعت ساعت (Clock Speed) است که با نام‌های فرکانس ساعت (Clock Frequency شناخته می‌شود. با این وجود بررسی انجام شده نشان می دهد که پردازنده نسل سیزدهم  Core i9 13900KS دارای یکی از پر سرعت ترین سی پی یو است و نسبت به سری های قبلی عملکرد و قدرت بیشتری دارد. پردازنده نسل سیزدهم 13900KS دارای سرعت فرکانس 2.40 گیگاهرتز تا حداکثر 6.00 گیگاهرتز است همچنین حافظه‌ی کش آن تا 36 مگابایت است.

هر پردازنده سرعت ساعت/ کلاک دارد، کدام نسل دارای بیشترین Clock Speed است؟

کدام پردازنده شرکت اینتل بهتر است؟

با این توضیحات و مشخصاتی که تا الان ارائه دادیم باید فهمیده باشید که کمپانی اینتل چه تعداد نسل پردازنده دارد. حال کاربری که تازه با این سری ها آشنا می شود انتخاب کردن بهترین سری برای آن سخت است و نیاز به اطلاعات کلی دارد. پس در نتیجه پیدا کردن گزینه ای مناسب میان ده ها نوع پردازنده کار آسانی نخواهد بود. در همه‌ی نسل پردازنده ها کد ها و اعداد خاصی وجود دارد که هر کدام کاربرد و عملیاتی به خصوصی انجام می دهند که برای بعضی از کاربران این سوال به وجود می آید که چه معنی خاصی در پردازنده خواهند داشت؟؟ جالب است بدانید که شرکت intel در انواع برند لپ تاپ استفاده شده که تا قبل از سال 2020 در مک بوک اپل استفاده شده است، برای خرید مک بوک استوک همراه با پردازنده اینتل با بهترین قیمت و کیفیت تضمین اصالت به دسته بندی آترین کالا مراجعه فرمایید.

کدام پردازنده شرکت اینتل بهتر است؟

حال با عادی شدن این طرز فکر عمومی مردم که این باور غلط رایج شده که اعداد در کنار هر مدل از پردازنده های اینتل Core i3- i5- i7 –i9 نشان دهنده‌ی میزان قدرت بیشتر است، پس برای انتخاب بهترین نسل CPU باید بیشتر بر سری و نسل این نوع پردازنده تاکید کنید. در هر سری از پردازنده ها اگر نسل بالاتر و جدیدتری انتخاب کنید قدرت پردازشی و عملکرد بیشتر، معماری ساخت بهینه تر در نتیجه مصرف کمتر انرژی و گرمای کمتر تولید شده را خواهید داشت. نکته ی دیگر که نباید آن را فراموش کرد حروف های پردازنده است. برای نمونه در پردازنده های نسل جدید حرف “G” نشان دهنده مناسب بودن برای بازی های کامپیوتری می‌باشد. پردازنده های سری H معمولا برای لپتاپ های گیمینگ طراحی می شوند، این سری را در لب تاپ هایی که خنک کننده حرفه ای دارند و ضخامت بالاتری دارند بسیار استفاده می کنند. پردازنده Core i5 در خیلی از فعالیت ها مورد استفاده است، شما در بهترین لپ تاپ حسابداری هم پردازنده Core i5 را مشاهده می فرمایید.

بهترین سری پردازنده از نظر عملکرد و قیمت در Core i5 پیدا می شود که مدل 13600K نسل سیزدهم خیلی عالی و به صرفه است. با این سری پردازنده نسل سیزدهم 13600K همزمان چندین فعالیت را انجام دهید همچنین توانایی اجرای هر بازی را دارد. پس اگر به دنبال بهترین نسل پردازنده اینتل هستید این سری نسل سیزدهم هم از نظر قیمت و کارکرد عملکردی عالی را ارائه می دهد.

13600K

خرید و قیمت بهترین لپ تاپ  از نظر پردازنده

مهم ترین نکته ای که در هنگام خرید لپ تاپ باید به آن توجه CPU است که بسیاری از کاربران هیچ شناختی از آن ندارند، با این توضیحاتی که تا الان درباره نسل پردازنده ها و بهترین مدل های آن داده ایم باید فهمیده باشید که هنگام تهیه به چه نکاتی توجه کنید. برای خرید بهترین لپ تاپ استوک، اپن باکس در مشخصات سخت افزاری بالا با بهترین قیمت و تضمین اصالت کالا به آترین کالا مراجعه کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *