راهنمای خرید مادربرد

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

مادربرد کامپیوتر اصلی ترین اجزای یک سیستم است. تمامی قطعات کامپیوتر به برد اصلی وصل می شوند و در واقع بدون مادربرد هیچ قطعه ای در کامپیوتر قابل استفاده نیست. نکته دیگری که در مادربرد وجود دارد این است که باید با سایر قطعات دیگر سازگاری داشته باشد و کاربر بتواند تمامی قطعات مورد نیاز خود را بر روی آن نصب کند. انتخاب و خرید مادربرد مخصوصا برای کسانی که می خواهند سیستم خود را به تنهایی اسمبل کنند کار نسبتا دشواری است و باید با دقت تمامی موارد مهم را در نظر بگیرند. به همین منظور نیز ما در آترین کالا تصمیم به ارائه مقاله ای در این باره گرفتیم که در آن به راهنمای خرید مادربرد و ارائه راهکارها و موارد مهم در انتخاب این قطعه کامپیوتری پرداخته ایم.

در این مقاله قصد داریم تا تمامی موارد مهم در انتخاب و خرید مادربرد را توضیح دهیم و با ارائه نکات مهم در این باره به شما کمک کنیم تا مدل مناسب با قطعات سیستم خود را انتخاب کنید. با مطالعه این مقاله هرآنچه که لازم است تا خرید بهینه ای داشته باشید به شما ارائه می شود که پس از به راحتی می توانید نسبت به خرید مادربرد اقدام کرده و کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

راهنمای خرید مادربرد

فرم فاکتور، مهمترین پارامتر در انتخاب مادربرد

در هنگام خرید مادربرد قبل از هر چیزی باید اندازه آن را انتخاب کنید. تولید کنندگان مادربرد مدل هایی با Form Factor های مختلفی از جمله EATX – ATX – Micro ATX و Mini ITX تولید و روانه بازار می کنند که اولین و رایج ترین اندازه آن ATX است. ATX اندازه استانداردی دارد و دارای اسلات های توسعه بیشتری است که همین موضوع نیز باعث شده تا نسبت به سایر اندازه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. مشخص کردن اندازه مادربرد کار دشواری نیست و در این مورد شما باید به نوع استفاده و کسب و کار خود توجه کنید و یا اگر می خواهید برای سیستم قبلی خود مادربرد تهیه کنید، کافی است آن را اندازه بگیرید و نوع آن را مشخص کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد مادربرد و شناخت انواع آن پیشنهاد می کنیم مقاله مادربرد چیست را مطالعه کنید.

فرم فاکتور، مهمترین مورد در انتخاب مادربرد

انتخاب و تشخیص نوع سوکت مادربرد

بعد از آن که فرم فاکتور مادربرد را مشخص کردید، حالا نوبت آن است که نوع سوکت پردازنده را نیز انتخاب کنید، انتخاب سوکت پردازنده به نوع CPU شما بستگی دارد و شما باید با توجه به آن مدل مناسب را خریداری کنید. در اینجا لازم است تا انواع سوکت مادربرد را بشناسید، در حال حاضر فقط سه نوع سوکت LGA – PGA و BGA در بازار موجود است که اینتل از LGA استفاده می کند و AMD نیز از PGA در مادربردهای خود استفاده می کند. سوکت BGA به اندازه دو سری دیگر محبوب نیست، به این دلیل که به صورت دائم بر روی مادربرد قرار می گیرد و کاربر نمی تواند آن را ارتقاء دهد.

انتخاب و تشخیص نوع سوکت مادربرد

با توجه به توضیحات مذکور شما باید نوع استفاده از سیستم را نیز مدنظر داشته باشید، به عنوان مثال اگر از علاقه مندان به بازی هستید و می خواهید یک سیستم گیمینگ داشته باشید باید مادربردی تهیه کنید که از سوکت های قابل ارتقاء بهره می برد تا بعدا بتوانید سیستم خود را برای عملکرد بهتر در بازی ارتقاء دهید. با این کار شما بهترین مادربرد گیمینگ با قابلیت پشتیبانی از قطعات جدید را خواهید داشت و در آینده دچار ضرر نخواهید شد.

 تعداد اسلات PCI مادربرد

اسلات های PCI سالها است که برای اتصال کارت های توسعه از جمله کارت گرافیک، کارت صدا و همچنین آداپتورهای Wi-Fi به مادربرد مورد استفاده قرار می گیرد. اسلات PCI در نسخه های مختلفی بر روی مادربرد قرار می گیرند که باید درنظر بگیرید که آیا مادربرد شما دارای اسلات متناسب با نیاز شما است یا نه. اگر قصد شما از خرید مادربرد برای راه اندازی سیستم گیمینگ است وجود اسلات PCI express x16 بر روی آن لازم است و می توانید به حداکثر سرعت در اجرا برسید. کارت گرافیک های جدید دارای رابط اتصال PCIe X16 هستند که در نسخه های مختلفی عرضه می شوند، شما می توانید با مطالعه مقاله کارت گرافیک چیست؟ در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مادربرد دارای چه تعداد اسلات PCI است؟

اگر می خواهید از مادربرد برای استخراج ارز استفاده کنید می توانید مدل هایی که دارای تعداد زیادی اسلات PCI و اسلات های PCI express کوچک تر هستند را تهیه کنید و بهترین مادربرد ماینینگ را داشته باشید. بعضی از مادربردها تا 13 مسیر PCIe را نیز پشتیبانی می کنند که این ویژگی به کاربر امکان می دهد تا کارت های بیشتری بر روی آن نصب کرده و سودآوری بیشتری داشته باشد.

حداکثر ظرفیت حافظه پشتیبانی مادربرد کامپیوتر

یکی دیگر از موارد مهم در مادربرد کامپیوتر، نوع و تعداد اسلات حافظه رم و همچنین حداکثر ظرفیت حافظه ای است که پشتیبانی می کند. حافظه رم ارتباط مستقیمی با سرعت اجرا و پاسخ دهی در سیستم دارد بنابراین ارزش آن را دارد تا قبل از خرید مادربرد به این موضوع نیز توجه کنید که از چه نوع حافظه ای پشتیبانی می کند. این قسمت نیز مانند سایر قسمت های مادربرد به نوع استفاده و کسب و کار شما بستگی دارد، اما اگر حتی یک سیستم با کارکرد معمولی را می خواهید راه اندازی کنید، مادربردی را انتخاب کنید که قابلیت پشتیبانی از حداکثر حافظه رم تا 16 گیگابایت را داشته باشد.

حداکثر ظرفیت حافظه پشتیبانی مادربرد کامپیوتر
باید در نظر داشت که هر روز قطعات با قابلیت های جدیدی وارد بازار می شود و شما باید مادربردی تهیه کنید که در آینده نیز بتوانید از آن بهره ببرید، بنابراین وجود 4 اسلات حافظه و یا بیشتر در مادربرد نیاز است. مورد دیگر اینکه اگر سرعت اجرا و نمایش در سیستم برای شما مهم است و از آن برای رندر و کارهای گرافیکی استفاده می کنید، باید به فکر بهترین مادربرد برای رندرینگ باشید که قابلیت پشتیبانی از حافظه با ظرفیت بیشتر را داشته باشد.

در مادربرد به چه کانکتورهایی نیاز داریم؟

کسانی که قصد خرید مادربرد معمولی را دارند، تعداد کانکتورها برای آنها اهمیت چندانی ندارد، به این دلیل که اکثر مادربردها دارای پورت های خروجی برای استفاده معمولی و روزمره هستند. مادربردهای گیمینگ و حرفه ای قابلیت های بیشتری دارند و معمولا دارای کانکتورهای پیشرفته ای هستند که این موارد برای کسانی که می خواهند یک سیستم حرفه ای داشته باشند لازم و ضروری است. تعداد پورت های SATA، کانکتورهای USB، داشتن ویژگی هایی همچون Wi Fi و بلوتوث از جمله مواردی هستند که کاربران مخصوصا گیمرها باید در هنگام خرید مادربرد آنها را بررسی کنند و تشخیص دهند که چه کانکتورهایی نیاز دارند تا بتوانند یک سیستم ایدئال داشته باشند.

چه کانکتورهایی نیاز داریم؟

با این تفاسیر، مادربرد چی بخریم؟

مادربرد کامپیوتر با توجه به اینکه تمامی قطعات بر روی آن نصب می شود مهم ترین اجزای یک سیستم به حساب می آید. مادربرد باید متناسب با کسب و کار و همچنین نوع استفاده کاربر انتخاب شود، در غیر این صورت سیستم عمکرد موردانتظار را نخواهد داشت و کاربر مجبور می شود تا برای خرید مادربرد مناسب دوباره هزینه کند. در مقاله راهنمای خرید مادربرد موارد ضروری و مهمی که کاربر در هنگام خرید مادربر باید در نظر بگیرد را ذکر کردیم که با توجه به آنها می توانید تشخیص دهید که متناسب با کسب و کار خود باید چه مادربردی را تهیه کنید.

ناگفته نماند در هنگام انتخاب و خرید مادربرد باید بودجه را نیز در نظر بگیرید و باتوجه به آن و با مقایسه مدل های مختلف موجود در بازار، خرید خود را انجام دهید. ما در این مقاله تمامی موارد لازم در خرید بهترین مادربرد برای استفاده های مختلف را توضیح دادیم حالا نوبت شما است تا تجربیات خود را از استفاده و یا خرید مادربرد با ما به اشتراک بگذارید و نظر خود را در رابطه با انوع مادربردهای موجود در بازار  را بیان کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *