ti در کارت گرافیک چیست؟

زمان مطالعه مطلب: 3 دقیقه

پسوند Ti در کارت گرافیک به چه معنا است؟ شاید در هنگام خرید کارت گرافیک، مدل هایی با پسوند Ti را مشاهده کرده باشید و می خواهید بدانید که Ti در کارت گرافیک چیست؟ این نسخه چه تفاوتی با نسخه معمولی دارد؟ Ti مخفف کلمه Titanium است که مختص کارت گرافیک های انویدیا و بخشی از نام گذاری های این شرکت برای برخی از محصولات آن که ارتقاء یافته اند، استفاده می شود. نام گذاری این مدل به این معنی نیست که از مواد تیتانیوم در ساخت آن استفاده شده، بلکه اشاره به نوع کارکرد آن دارد و نشان دهنده قدرت پردازشی بیشتر  است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا کارت گرافیک های انویدیا نسخه Ti را با نسخه های معمولی از جهات مختلفی همچون تعداد هسته های CUDA، حافظه گرافیکی و حداکثر فرکانس موثر مقایسه کنیم تا درک بهتری از آن داشته باشید و در هنگام خرید کارت گرافیک مدل مناسب را انتخاب کنید.

ti در کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک Ti با هسته های CUDA بیشتر

CUDA یک رابط برنامه نامه نویسی است که به نرم افزار اجازه می دهد تا از انواع خاصی از GPU برای پردازش یا هدف کلی استفاده کند. تعداد هسته های کودا در کارت گرافیک رابطه مستقیمی با سرعت و قدرت پردازشی آن دارد، با این توصیف می توان گفت کارت هایی که هسته های کودا بیشتری دارند از قدرت اجرا و پردازش بیشتری نیز برخوردار هستند. با مقایسه دو مدل کارت گرافیک RTX 3080 Ti و نسخه معمولی آن یعنی RTX 3080 از نظر تعداد هسته های کودا این موضوع را بیشتر درک خواهیم کرد.

RTX 3080 TI دارای 10240 هسته کودا است اما RTX 3080 تنها از 8704 هسته کودا بهره می برد، بنابراین با مشاهده این دو عدد می توانید تفاوت کارت گرافیک TI با معمولی را بیشتر درک کنید. قدرت پردازشی در کارت گرافیک برای کاربران مخصوصا گیمرها که می خواهند سرعت و عملکرد بیشتری در اجرای بازی داشته باشند، اهمیت بالایی دارد. انویدیا جدیدا نسخه LHR کارت گرافیک های جدید خود را نیز که مخصوص گیمرها است تولید و عرضه کرده تا گیمرها کارکرد بهینه تری داشته باشند. در مقاله کارت گرافیک hhr چیست؟ در این باره توضیحات بیشتری ارائه داده ایم که برای اطلاعات بیشتر می توانید آن را مطالعه کنید.

کارت گرافیک Ti با هسته های CUDA بیشتر

حافظه کدام یک بیشتر است؟ کارت گرافیک Ti یا معمولی

کارت گرافیک Ti از نظر حافظه نیز با نسخه معمولی متفاوت است که در برخی مدل ها همچون RTX 3080 Ti حافظه گرافیکی بیشتری دارد. کارت گرافیک RTX 3080 Ti دارای حافظه 12 گیگابایت است اما در مقابل مدل پایه آن از حافظه 10 گیگابایت بهره می برد. با این توصیف می توان گفت که این مدل علاوه بر تعداد هسته های کودا، دارای حافظه بیشتر با پهنای باند گسترده تر نیز است و از آن می توان به عنوان بهترین کارت گرافیک گیمینگ یاد کرد. این ویژگی برای تمامی مدل های کارت گرافیک انویدیا یکسان نیست، به عنوان مثال RTX 3070 Ti تفاوت چندانی با نسخه معمولی آن ندارد و کارت گرافیک RTX 3060 Ti نیز از حافظه کمتری نسبت به نسخه معمولی برخوردار است.

حافظه کدام یک بیشتر است؟ کارت گرافیک Ti یا معمولی

کارت گرافیک Ti بخریم یا معمولی؟

در مقاله TI در کارت گرافیک چیست؟، تفاوت کارت گرافیک Ti با معمولی را از جنبه های مختلف توضیح دادیم و به این نتیجه رسیدیم که کارت گرافیک Ti قدرت پردازشی بیشتر، در برخی مدل ها همچون RTX 3080 حافظه بیشتری نیز دارد و از نظر قیمت نیز گرانتر است. با توجه به توضیحات مذکور می توان گفت انتخاب و خرید کارت گرافیک به نوع استفاده شما و همچنین بودجه در نظر گرفته شده بستگی دارد. به عنوان مثال اگر کارت گرافیک را برای گیم می خواهید و یا قصد تهیه بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ را دارید که هش ریت بالایی داشته باشد، خرید کارت گرافیک Ti بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *