مک یا ویندوز؟ کدام سیستم عامل بهتر است؟

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

رقابت میان مک بوک و ویندوز همیشه وجود داشته و جزو بحث های داغ دنیای فناوری بوده است. اکثر کاربران فناوری در انتخاب نوع پلتفرم به شدت متعصب هستند و نوعی وفاداری در میان آنها دیده می شود. سیستم عامل ویندوز توسط مایکروسافت توسعه داده شده که امروزه پراستفاده ترین سیستم عامل در میان کاربران است و از لپ تاپ اپن باکس و استوک گرفته تا جدیدترین مدل های نوت بوک از این پلتفرم استفاده می کنند.

در مقابل، macOS نیز توسط اپل توسعه داده شده و به صورت اختصاصی توسط این شرکت در لپ تاپ های مک بوک مورد استفاده قرار می گیرد. به هر حال کدام سیستم عامل بهتر است؟ مک بوک یا ویندوز کدام یکی را انتخاب کنیم. در ادامه این مقاله به بررسی هردو سیستم عامل ویندوز و macOS می پردازیم و مزایا و معایب آنها را به شما خواهیم گفت.

سهولت استفاده و پشتیبانی در کدام سیستم عامل بیشتر است؟

کدام سیستم عامل پشتیبانی بیشتری دارد؟ مک یا ویندوز. ویندوز محبوب ترین سیستم عامل در میان کاربران است. اما دلیل این محبوبیت چیست؟ از آنجا که مایکروسافت مجوز استفاده از سیستم عامل ویندوز را به بسیاری از تولید کنندگان همچون HP، دل، ایسوس، MSI و لنوو می فروشد، بنابراین شما می توانید ویندوز را در لپ تاپ های برندهای مختلف مشاهده کنید.

ناگفته نماند مایکروسافت علاوه بر نرم افزار، لپ تاپ را نیز تولید می کند و امروزه سرفیس جزو محبوب ترین لپ تاپ های ویندوزی به شمار می رود، به طوری که در چند سال اخیر خرید سرفیس استوک نیز به دلیل قیمت مناسب توسط کاربران ایرانی رونق زیادی پیدا کرده است. این یعنی سیستم عامل ویندوز پشتیبانی گسترده ای از سخت افزار و نرم افزار را ارائه می دهد. اما در طرف دیگر مک بوک با سیستم عامل macOS که توسط خود اپل توسعه داده شده راه اندازی می شود و از آنجا که هم نرم افزار و هم سخت افزار توسط اپل ساخته می شود، بنابراین سازگاری بهتری باهم دارند.

macOS بیشتر بر روی کاربر پسند بودن تمرکز کرده است، به همین دلیل همه منوها ساختار یکسانی دارند و استفاده از آنها بسیار آسان است. در نتیجه یادگیری نحوه عملکرد برای کاربر آسان تر می شود اما این موارد فقط برای لپ تاپ های اپل است و شما نمی توانید macOS را در برند دیگری تجربه کنید.

مک یا ویندوز؟ کدام سیستم عامل بهتر است؟

دسترسی به برنامه در کدام یک آسانتر است؟ ویندوز یا مک

به دلیل محبوبیت ویندوز، نرم افزارهای زیادی توسط توسعه دهندگان برای این سیستم عامل ارائه می شود. لپ تاپ های ویندوزی دارای طیف گسترده ای از نرم افزارهای کاربردی هستند که باید جداگانه تهیه و نصب شوند، البته تعداد زیادی از برنامه ها نیز به صورت رایگان در دسترس هستند. علاوه براین، بازی ها عمدتا روی ویندوز توسعه داده می شوند و به همین دلیل نیز لپ تاپ های گیمینگ همگی از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند.

برای گیمرها، ویندوز بهترین سیستم عامل است و خوشبختانه حتی با یک لپ تاپ گیمینگ استوک و یا کارکرده نیز می توانید یک سیستم گیمینگ عالی برای خود داشته باشید. در مقابل نیز، Apple macOS همراه با تعداد زیادی از برنامه های رایگان که به صورت پیش فرض نصب شده اند، عرضه می شود. این یعنی اگر کاربر معمولی هستید نیازی به خرید برنامه های اضافی را نخواهید داشت و حتی می توانید از برنامه Office نیز در مک بوک خود استفاده کنید.

کدام یک امنیت بیشتری دارد؟ مک بوک یا ویندوز

ویندوز محبوبیت بالایی داردکه همین موضوع نیز باعث شده مورد هدف هکرها قرار گیرد. این یعنی سیستم عامل ویندوز نسبت به حملات مخرب حساس تر است و کاربران مجبور هستند که بیشتر با ویروس ها و بدافزارها دست و پنجه نرم کنند. اما شما در macOS امنیت بیشتری خواهید داشت و دلیل آن نیز در این است که تنظیمات استاندارد macOS بر محافظت از حریم خصوصی شما تمرکز دارد و ردیابی فعالیت آنلاین شما دشوارتر می شود.

مورد دیگر اینکه ویروس ها و بدافزارهای کمتری به macOS حمله می کنند، در نتیجه کاربران مک کمتر در خطر حملات ویروسی قرار می گیرند. البته باید در نظر داشته باشید که هکرها همیشه در حال بروزرسانی هستند و حتی macOS نیز به طور کامل در برابر ویروس ها ایمن نیست.

برای مشاهده قیمت لپ تاپ کارکرده های گرافیکی به آترین کالا مراجعه کنید.

کدام یک امنیت بیشتری دارد؟ مک بوک یا ویندوز

شخصی سازی رابط کاربری

هر دو سیستم عامل ویندوز و مک به شما آزادی عمل مناسبی برای شخصی سازی ظاهر سیستم را می دهند. برای مثال شما می توانید انتخاب هایی در زمینه های دسکتاپ، رنگ‌ها، اندازه آیتم های صفحه و محافظه صفحه داشته باشید. هر دو سیستم عامل دارای حالت تاریک هستند که macOS سازگاری بیشتری دارد، البته ویندوز 10 یک گزینه سفارشی دارد که به شما امکان می دهد تصمیم بگیرید حالت تاریک برای برنامه ها باشد یا برای عناصر سیستم و یا برای هردوی آنها. شما کدام سیستم عامل را می پسندید؟ مک بوک یا ویندوز؟

شخصی سازی رابط کاربری وینوز و مک

تجربه کاربری مک بهتر است یا ویندوز؟

مک یک طراحی بصری دارد که برای اکثر افراد آسان است و برای کسانی که قبلا با هیچ سیستمی کار نکرده اند macOS آسانتر خواهد بود. البته به این منظور نیست که ویندوز خیلی پیچیده باشد، مخصوصا ویندوز 11 که رابط کاربری بسیار آسانی دارد اما در مقایسه با مک، منوها و گزینه های بیشتری دارد. محیط کاربری macOS برای کارهای مهندسی ایدئال و مناسب است اما با توجه به اینکه مک بوک قیمت بالایی دارد حتی در مدل های استوک، امروزه محبوب ترین و بهترین لپ تاپ کارکرده مهندسی دارای سیستم عامل ویندوز است.

تجربه کاربری مک بهتر است یا ویندوز؟

کدام یک سازگاری بیشتری با گجت ها دارد؟

در مقایسه مک و ویندوز باید سازگاری با گجت ها را نیز بررسی کنیم. اپل علاوه بر سخت افزار، نرم افزار محصولات خود را نیز تولید می کند و از این جهت سازگاری بین محصولات اپل بسیار عالی است. به این منظور که یکپارچه سازی در میان دستگاه های اپل همچون iPhone، iPad، Apple Watch، MacBook، AirPods و Homepod آسان است و شما می توانید به خوبی با آنها کار کنید. به عنوان مثال اگر از آیپد به عنوان تبلت طراحی استفاده می کنید می توانید طراحی های خود را روی ایپد انجام دهید و نتیجه کار را روی مک بوک مشاهده کنید.

با توجه به اینکه دستگاه های ویندوزی توسط برندهای مختلفی تولید می شوند، ویندوز از سطح تعاملی مشابه با اکوسیستم اپل برخوردار نیست. اما ویندوز با دیوایس های اندرویدی سازگاری خوبی دارد و به آسانی می توانید گوشی اندرویدی خود را از طریق برنامه هایی همچون Phone Link و Microsoft Launch با سیستم ویندوزی مچ کنید. این برنامه ها به شما امکان می دهند کارهایی نظیر تماس تلفنی، ارسال پیام، انتقال فایل و صفحات وب را انجام دهید و حتی برخی برنامه های Android را روی صفحه ویندوز اجرا کنید.

به روزرسانی نرم افزاری و امنیتی

کدام یک به روزرسانی بیشتری دارد؟ ویندوز یا مک؟ ویندوز به‎‌روزرسانی های بیشتری نسبت به macOS دریافت می کند، مخصوصا به‌روزرسانی های امنیتی. اگرچه به‌روزرسانی های امنیتی می تواند امنیت ویندوز را افزایش دهد، اما انتشار چند بار در ماه خسته کننده خواهد بود و از طرفی نیز برخی آپدیت ها می تواند باعث ایجاد یک سری مشکلات باشد.

به‌روزرسانی‌های macOS برعکس ویندوز چندان زیاد نیست و در هر مرحله از آپدیت مشکلات، به خوبی رفع می شوند. به طور کلی اپل و مایکروسافت سالانه نسخه جدیدی از به‌روزرسانی های نرم افزاری را منتشر می کنند که ویژگی های جدیدی را معرفی می کنند.

به روزرسانی نرم افزاری و امنیتی در ویندوز و مک

مک یا ویندوز، کدام سیستم عامل برای شما بهتر است؟

ویندوز و macOS دو سیستم عامل قدرتمند هستند که هر کدام یک سری نقاط قوت و ضعف را دارند. ویندوز آزادی بیشتری از نظر سفارشی سازی سخت افزار به شما ارائه می دهد و برای دستگاه های زیادی در دسترس است. اما macOS فقط در لپ تاپ های اپل قابل دسترس است اما رابط کاربری دقیق تری دارند و استفاده از آن بسیار آسان است.

مک بوک های اپل برای کارهایی نظیر ویرایش ویدیو و صدا عالی هستند و همچنین ادغام یکپارچه macOS با سایر دستگاه های اپل بسیار آسان است و البته ویژگی های امنیتی و حریم خصوصی بیشتری نیز دارد. اما اگر به بازی های کامپیوتری علاقه دارید، مایکروسافت ویندوز به دلیل پشتیبانی از توسعه‌دهندگان و ناشران مختلف بازی انتخاب بهتری است. در نهایت انتخاب به ترجیحات و نوع استفاده شما از لپ تاپ بستگی دارد. شما کدام سیستم عامل را می پسندید، مک یا ویندوز؟

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *