ریست کردن مک بوک | چگونه مک بوک را ریست کنیم؟

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

چگونه مک بوک را ریست کنیم؟ لگ و کندی مک بوک با یک ریست ساده برطرف می شود اما اگر بخواهید به طور کامل کل سیستم را ریست کنید موضوع جدا است. ممکن است قصد خرید مک بوک جدید را داشته باشید و بخواهید لپ تاپ دست دوم خود را بفروشید و قبل از واگذاری آن به کاربر جدید، تمامی اطلاعات داخل مک بوک قدیمی را پاک کنید.

با ریست فکتوری مک بوک شما می توانید تمامی اطلاعات شخصی خود را از حافظه لپ تاپ حذف کنید و آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید اما سوال اینجا است که چگونه مک بوک را ریست فکتوری کنیم؟ ریست کردن مک بوک به سادگی سایر گجت های دیگر اپل نیست و باید یک سری مراحل را طی کنید که در ادامه به صورت کامل آن را شرح می دهیم.

ریست ساده در مک بوک

این روش معمولا برای مواقعی مناسب است که مک بوک کند شده باشد و یا به طور موقت دچار مشکل شود. در این مواقع با Restart کردن مک بوک و یا بستن اجباری برنامه ها می توانید مشکل را بر طرف کنید. برای ریستارت کردن مک بوک می توانید در قسمت منوی Apple در گوشی بالا سمت چپ گزینه Restart را انتخاب کنید.

ریست ساده در مک بوک

نکاتی قبل از ریست فاکتوری مک بوک

قبل از اینکه نحوه ریست کردن مک بوک را توضیح دهیم ابتدا لازم است یک سری نکات را به شما بگوییم. اگر می خواهید اطلاعات موجود در لپ تاپ دست دوم اپل شما حذف نشود و بعدا بتوانید آنها را به مک بوک جدید انتقال دهید لازم است نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم را رعایت کنید.

بکاپ گرفتن قبل از ریست کردن مک بوک

اولین کاری که قبل از ریست کردن مک بوک باید انجام دهید، تهیه نسخه پشتیبان از فایل های موجود در حافظه دستگاه است. شما می توانید تمامی فایل ها و داده های خود را روی یک حافظه اکسترنال ذخیره کنید و یا اگر از فضای ابری استفاده می کنید مطمئن باشید داده های شما ذخیره شده باشند. توصیه ما این است که برای نسخه پشتیبان، از Time Machine و از یک درایو خارجی استفاده کنید که بعدا بتوانید در هنگام نصب macOS آنها را به مک بوک جدید انتقال دهید.

بکاپ گرفتن قبل از ریست کردن مک بوک

برای خرید لپ تاپ لنوو دست دوم با کمترین قیمت به فروشگاه آترین کالا مراجعه کنید.

از تمامی حساب های مک بوک خارج شوید

مورد دیگری که قبل از ریست کردن مک بوک باید انجام دهید، خارج شدن از حساب های مک بوک است. شما باید از برنامه های Music, books و TV خارج شوید که برای اینکار باید هر برنامه را به صورت جدا باز کرده و سپس مسیر زیر را طی کنید، در آخر نیز رمز اپل آیدی را وارد کنید.

Account > Authorizations > Deauthorize This Computer

علاوه بر این سه برنامه، شما باید از برنامه messages نیز خارج شوید که برای اینکار باید از منوی برنامه ها، messages را انتخاب کنید و سپس مسیر زیر را طی کنید.

Messages > Preferences > iMessage > Sign Out

خارج شدن از برنامه imessage

قبل از ریست کردن مک بوک، از iCloud خارج شوید

اگر از فضای ابری iCloud استفاده می کنید پیشنهاد می کنیم از سیستم iCloud خارج شوید و همچنین Find My Mac را نیز غیر فعال کنید. با این کار مطمئن می شوید که هیچ راهی برای پیوند دادن اپل آیدی شما به این سیستم وجود نخواهد داشت.

لغو اتصالات بلوتوث قبل از ریست کردن مک بوک پرو

اگر قصد فروش مک بوک کارکرده خود به دیگران هستید، این مورد اهمیت چندانی ندارد. اما اگر یکی از اعضای خانواده و یا هم اتاقی شما که قصد خرید لپ تاپ برنامه نویسی استوک را دارد و مک بوک قدیمی شما را انتخاب کرده است، باید اتصالات بلوتوث را لغو کنید. به این منظور که تمامی دیوایس ها همچون کیبورد، ماوس و یا هدست که از طریق بلوتوث به مک بوک وصل کرده اید را لغو کنید.

ریست کردن NVRAM قبل از ریست فاکتوری مک بوک

اگر مک بوک قدیی شما از پردازنده اینتل استفاده می کند بهتر است قبل از واگذاری آن، NVRAM را نیز ریست کنید. ریست کردن NVRAM بسیار ساده است و کافی است مراحل زیر را انجام دهید.

  • مک بوک خود را خاموش کنید
  • مک بوک را مجددا روشن کرده و کلیدهای Option, Command, P و R را همزمان فشار داده و نگه دارید.
  • بعد از حدود 20 ثانیه کلیدها را رها کنید.
  • با این روش NVRAM دستگاه شما ریست می شود.

قابل ذکر است که مک بوک هایی با پردازنده های سیلیکونی نیازی به ریست کردن NVRAM نخواهید داشت. مک بوک های سیلیکونی برای کارهای گرافیکی و سنگین مناسب هستند و اگر قصد خرید لپ تاپ کارکرده مناسب ترید هستید این سری انتخاب ایدئالی است.

ریست کردن NVRAM قبل از ریست فاکتوری مک بوک

ریست فکتوری (Factory Reset) مک بوک

حالا که از تمامی داده های خود بکاپ گرفته اید و از حساب های خود نیز خارج شده اید، می توانید با خیال راحت عملیات ریست کردن مک بوک را انجام دهید. با این کار درایو مک بوک به صورت کامل خالی می شود و  سیستم به تنظیمات کارخانه بازنشانی می شود. برای ریست کردن مک بوک مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در گوشه سمت چپ بالای صفحه روی نماد اپل کلیک کرده و Restart را انتخاب و سپس کلیک کنید.
  • به محض شنیدن صدای مک که نشان دهنده راه‌اندازی مجدد است، کلیدهای Command + R را همزمان نگه دارید تا لوگوی اپل ظاهر شود.
  • صبر کنید تا صفحه macOS Utilities ظاهر شود، سپس گزینه Disk Utility را انتخاب کرده و روی Continue کلیک کنید.
  • در این مرحله در قسمت Name نام درایو خود که معمولا Macintosh HD است را انتخاب کنید، سپس گزینه APFS را انتخاب کرده و روی Erase کلیک کنید.
  • منتظر بمانید تا قالب بندی کامل شود، بعد در قسمت Disk Utility روی Reinstall macOS کلیک کنید.
  • دستورات نصب را دنبال کنید و در آخر برای خاموش کردن مک، کلیدهای Command+Q را فشار دهید.
  • با انجام مراحل بالا حافظه مک بوک خالی می شود و سیستم عامل macOS به صورت پیش فرض، دوباره نصب می شود.

اگر گوشی شما شیائومی است پیشنهاد می کنیم مقاله معایب گوشی شیائومی را با دقت مطالعه کنید.

ریست فکتوری (Factory Reset) مک بوک

نکاتی برای ریست کردن مک بوک

  • در طول فرآیند ریست فکتوری، مک بوک شما به طور خودکار خاموش و روشن می‌شود.
  • فرآیند ریست فکتوری ممکن است چندین ساعت طول بکشد.
  • در صورت بروز مشکل در حین انجام ریست فکتوری، می‌توانید از پشتیبانی Apple کمک بگیرید.

خرید مک بوک استوک با قیمت مناسب در آترین کالا

اگر قصد خرید مک بوک جدید را دارید مدل هایی که پردازنده سیلیکونی دارند انتخاب ایدئالی هستند. اما باید در نظر داشته باشید که قیمت مک بوک نو و آکبند در رنج بالایی قرار دارد و ممکن است برای همه مقدور نباشد. فروشگاه اینترنتی آترین کالا مدل های مختلفی از مک بوک استوک و کارکرده را با بهترین قیمت، تضمین سلامت و 7 روز مهلت تست عرضه می کند که انتخاب مناسبی برای بودجه کم است. شما می توانید با مقایسه مشخصات و قیمت مدل های مک بوک در آترین کالا، بهترین مدل را مناسب با نیاز و بودجه خود انتخاب کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *