راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

زمان مطالعه مطلب: 9 دقیقه

انتخاب شما برای بازی های کامپیوتری چیست؟ آیا بهترین مانیتور های گیمینگ می توانند نتیجه بازی را برای شما تغییر دهند؟ قطعاً اگر شما یک گیمر باشید ارجحیت شما برای بازی انتخاب بهترین مانیتور گیمینگ خواهد بود. چرا که انتخاب مانیتور مناسب برای بازی مسلماً در نمایش و اجرایی کردن صحنه های بازی بی تأثیر نخواهد بود. یک مانیتور رده بالا بهترین انتخاب برای گیمرهای حرفه ای است اما از آنجایی که قیمت مانیتور کامپیوتر رده بالا گران است، تهیه آن برای همه امکان پذیر نیست و از این جهت ما با راهنمای خریدی که ارائه می دهیم به شما کمک می کنیم به صرفه ترین محصول را تهیه کنید. از مهم ترین پارامترهایی که در انتخاب و بررسی مانیتور گیمینگ باید به آنها توجه کرد عبارتند از نوع پنل، رزولوشن و کیفیت تصویر، نرخ تازه سازی، اندازه صفحه نمایش و سایر موارد است. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله ما تمام نکاتی را که باید در یک راهنمای خرید مانیتور گیمینگ در نظر گرفته شود را برای شما توضیح خواهیم داد.

بررسی بهترین مانیتور گیمینگ از لحاظ نوع پنل

یکی از مهم ترین مواردی که باید در بررسی مانیتور گیمینگ مورد توجه قرار گیرد پنل نمایشگر است که نه تنها در زاویه دید کاربر تأثیر دارد بلکه سبب می شود تا رنگ های موجود در محتوای تصویری شما با شفافیت و دقت رنگ بیشتری نمایش داده شوند. البته بسیاری از کاربران به دلیل کارایی بیشتر لپ تاپ ها برای انجام بازی ها، پروژه های دانشجویی و سایر فعالیت ها ترجیح می دهند تا به جای مانیتور از لپ تاپ های دست دوم اروپایی برای کارهای شخصی خود استفاده کنند.
با این وجود اگر شما نیز به جای خرید مانیتور گیمینگ، تمایل به لپ تاپ های مخصوص گیم دارید، از مراکز فروش لپ تاپ دست دوم می توانید بهترین مدل لپ تاپ های استوک را خریداری کنید. اما اگر تصمیم نهایی شما برای اجرایی کردن بازی ها، مانیتور است حتماً باید پنل مانیتور را برای عملکزد بهتر در نظر بگیرید. با این حال بهترین پنل ها برای مانیتور گیمینگ عبارتند از :

انواع پنل صفحه نمایش مانیتور گیمینگ

پنل TN

رایج ترین و پر استفاده ترین نوع پنل که بیشتر برای لپ تاپ های میان رده در نظر گرفته شده است پنل TN است. مانیتورهایی که با این نوع از پنل ها عرضه می شوند در مقایسه با دیگر مانیتور ها که از پنل های جدیدتری برخوردار هستند در رِنج قیمت ارزان تری عرضه می شوند. به همین دلیل می توان گفت برای بسیاری از کاربران که به دنبال خرید مانیتور گیمینگ با قیمت مناسب هستند یک گزینه برتر به حساب می آیند. این نوع از پنل ها بیشتر با رفرش ریت 60 هرتز و بالاتر عرضه می شوند که می توانند به خوبی از پس بازی های نیمه سنگین برآیند. اما به دلیل زاویه دید محدود و همچنین دقت رنگ کمتری که دارند برای گیمرهای حرفه ای نمی توانند انتخاب مناسبی باشند.

پنل IP

نوع دیگری از پنل ها که برای برخی از مدل مانیتورهای مخصوص گیم طراحی شده IPS است. این نوع از پنل ها دارای زاویه دید گسترده ای هستند که به کاربران این امکان را می دهند تا در هر زاویه ای که باشند محتوای بازی را با همان کیفیت اصلی مشاهده کنند و لذت ببرند. مانیتورهایی که دارای پنل IPS هستند طیف گسترده تری از رنگ ها را با روشنایی ایدئالی نمایش می دهند. به طوری که کاربران می توانند در هنگام اجرایی کردن بازی با دنیایی از رنگ های متنوع و شفاف مواجه شوند.
البته اپل نیز در برخی از مدل لپ تاپ های مک بوک خود از پنل IPS  بهره برده است که شما می توانید در صورت تمایل به خرید از لپ تاپ استوک مک بوک ایر اپل انتخاب خود را انجام دهید و بازی های مورد علاقه خود را اجرایی کنید.

پنل VA

اگر مانیتور گیمینگ شما دارای صفحه نمایش OLED  یا QLED است بی شک دارای پنل VA است. این نوع از پنل ها به دلیل کنتراست بالا و نمایش دقیق تر عمق رنگ مشکی می توانند جلوه های جذاب تری از بازی را ارائه دهند. با توجه به اینکه پنل های VA زاویه دید وسیعی را حتی در بهترین برند مانیتور گیمینگ نمی توانند ایجاد کنند، هنگام بازی در صورتی که از کنار مشغول بازی باشید محتوای بازی را تیره تر مشاهده خواهید کرد.
با این وجود چنانچه قصد خرید محصولی را دارید که هم بتوانید از آن برای گیم و اینکه فعالیت های شخصی یا سنگین کاری را نیز با آن انجام دهید که در رِنج قیمت مناسبی هم باشد ما به شما لپ تاپ ایسوس استوک را پیشنهاد می کنیم. زیرا قیمت لپ تاپ دست دوم ایسوس به تناسب مشخصاتی که دارند از مناسب ترین قیمت در مقایسه با بهترین مانیتور های گیمینگ برخوردار هستند.

چه رزولوشنی برای مانیتور گیمینگ مناسب است؟

در یک راهنمای خرید مانیتور گیمینگ بررسی رزولوشن می تواند در انتخاب بسیار تأثیر گذار باشد. چرا که رزولوشن میزان وضوح و کیفیت صحنه های بازی را برای شما مشخص می کند. به طوری که هر چه رزولوشن مانیتور شما بیشتر باشد، و ضوح و نمایش محتوا در آن بسیار واقعی تر خواهد بود. البته رزولوشون بالا تنها برای مانیتورهای گیمینگ از اهمیت برخوردار نیست بلکه حتی در هنگام انتخاب بهترین لپ تاپ استوک دانشجویی که شاید کار خاصی را با آن انجام ندهید هم مهم است. بنابراین سعی کنید انتخاب خود را برای کارایی بهتر از صفحه نمایش هایی انجام دهید که دارای رزولوشن بالایی هستند.
اما در حالت کلی صفحه نمایش بهترین مانیتور های گیمینگ بیشتر با کیفیت تصویر Full HD ( 1920 × 1080 )، Quad HD (2560 × 1440 ) و Ultra HD ( 3840 × 2160 ) عرضه شده اند که هر کدام به تناسب مشخصات و اندازه مانیتور کیفیت تصویر را نمایش می دهند.

چه رزولوشنی برای مانیتور گیمینگ مناسب است؟

بررسی مانیتور گیمینگ با رزولوشون 1920× 1080 (Full HD)

اگر از ما برای مشاوره خرید مانیتور گیمینگ از لحاظ رزولوشن و کیفیت تصویر سؤال کنید، باید بگوییم رزولوشن 1920 × 1080 با توجه به وضوحی که در هنگام بازی با مانیتور گیمینگ برای شما ایجاد می کند یک برد واقعی را برای شما به ارمغان خواهد داشت. چرا که صحنه های بازی به صورت طبیعی و با رنگ های ایدئالی برای شما به نمایش در خواهند آمد. بسیاری از گیمرها برای بازی های رقابتی نمایشگرهایی را که دارای کیفیت فول اچی دی هستند را به دلیل سرعت روان و نرخ تازه سازی بالایی که دارند انتخاب می کنند.
البته از آنجایی که ارزانترین لپ تاپ استوک های لمسی نیز بیشتر با کیفیت Full hd در بازار موجود هستند، شما می توانید برای بازی های معمولی و فعالیت های شخصی خود از آنها مدل مَد نظر را انتخاب کنید.

مشاهده ریزترین جزئیات با رزولوشن 1440 × 2560 (Quad HD)

کیفیت تصویر QHD یا همان رزولوشون 2560 × 1440 می تواند جزئیات بیشتری از محتوا را در هنگام بازی برای شما نمایش دهد. به طوری که شما می توانید وضوح بهتری را حتی بدون استفاده از کارت گرافیک های قدرتمند مشاهده کنید. گیمرهایی که به اجرای صحنه های بازی با رنگ های شفاف و کریستالی علاقه مند هستند بیشتر انتخاب مانیتور گیمینگ خود را با این کیفیت تصویر انجام می دهند. البته اگر شما یک گیمر نیستید و تنها برای اوقات استراحت و بیکاری قصد بازی کردن را دارید ما به شما تبلت ویندوزی را که از لحاظ کیفیت تصویر و وضوح در سطح بالایی هستند را پیشنهاد می کنیم.

نمایش تصاویر در رزولوشن 1440 × 2560

وضوح خیره کننده با رزولوشن 2160 × 3840 (Ultra HD)

یکی دیگر از رزولوشن هایی که معمولاً بهترین مانیتور گیمینگ از آن بهره مند است رزولوشن 2160 × 3840 است. کیفیت تصویری که این تراکم پیکسل ایجاد می کند بسیار واقعی و خیره کننده است. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت تصویر 4K برای نمایش محتوای تصویری به کارت گرافیک های قدرتمند نیاز دارند. بنابراین باید گفت پردازنده گرافیکی در نمایش صحنه های بازی با مانیتور های گیمینگ که دارای این میزان رزولوشن هستد باید بسیار قوی باشد تا بتواند در نرخ فریم بالا محتوای بازی شما را نمایش دهد. رزولوشن 4k بهترین کیفیت تصویر را به شما ارائه می دهد اما هزینه زیادی نیز برای شما خواهد داشت و رزولوشن QHD از نظر بودجه به صرفه تر است، اگر محدودیت بودجه دارید می توانید با خرید مانیتور گیمینگ شیائومی 34 اینچ WQHD یک نمایش بی نظیر و به صرفه برای خود داشته باشید.

بررسی نرخ نوسازی بهترین مانیتور های گیمینگ

نرخ تازه سازی به تعداد دفعاتی گفته می شود که یک صفحه تصویر را در ثانیه به روز می کند. نرخ تازه سازی به طور معمول در مانیتورهای گیمینگ با نرخ 60، 144، 240 عرضه شده اند. با توجه به این موضوع نرخ تازه سازی برای یک مانیتور گیمینگ استاندار و ایدئال برابر است با 60 هر تز. یعنی نمایشگر در هر ثانیه 60 بار صحنه را نوسازی می کند. مانیتورهای گیمینگی که با نرخ 144 هرتز موجود هستند بازی روان تر با سرعت مناسب تر و بدون تاری دید صحنه های بازی را اجرایی می کنند. این در حالی است که نرخ تازه سازی در مانیتورهای با 240 هرتز برای بازی های حرفه ای و eSports مناسب هستند. البته زمان پاسخگویی در مانیتورهای گیمینگ که دارای نرخ تازه سازی 144 و 240 هرتز هستند بسیار کمتر از مانیتورهای با رفرش ریت 60 هرتز هستند.

بررسی نرخ نوسازی بهترین مانیتور های گیمینگ

فناوری های همگام سازی در بهترین مانیتور گیمینگ

G-sync و FreeSync فناوری های همگام سازی برای جلوگیری از پارگی تصویر هستند. G-sync یک فناوری همگام سازی است که توسط شرکت انویدیا طراحی شده است و می تواند یک بازی روان را برای شما به ارمغان داشته باشد. این در حالی است که FreeSync توسط شرکت AMD پشتیبانی می شود و عملکردی مشابه G-Sync دارد. این دو فناوری هر دو نرخ فریم را با نرخ فریم گرافیک مانیتور همگام سازی می کنند که در نهایت یک بازی روان، سریع و بدون لگ را برای گیمرها به دنبال خواهند داشت.
با این وجود حتماً در هنگام خرید مانیتور گیمینگ در نظر داشته باشید که از بهترین برند مانیتور گیمینگ مدل خود را انتخاب کنید تا یکی از این فناوری ها را برای تجربه لذت بخش تر یک بُرد واقعی در بازی داشته باشد.

فناوری های همگام سازی در مانیتور گیمینگ

بهترین سایز برای مانیتور گیمینگ چقدر است؟

بسیاری از کاربران بر این باور هستد که هر چه ابعاد مانیتور بزرگ تر باشد محتوای بازی را بهتر مشاهده خواهند کرد. اما در واقع چنین نیست. انتخاب سایز مانیتور گیمینگ به سلیقه شما و همچنین ابعاد محیط شما بستگی دارد. اما به طور معمول بهترین مانیتور گیمینگ در سایزهای 24، 27، 32 و 34 اینچ موجود هستند که هر کدام با وضوح و کیفیت ایدئالی صحنه های بازی را برای گیمرها اجرایی می کنند. با توجه به این موضوع اگر از آن دسته افراد هستید که تمایل دارید به صفحه مانیتور در هنگام بازی نزدیک شوید مانیتورهای 24 اینچ یک گزینه بسیار مناسب هستند. اما اگر فاصله را رعایت می کنید و تمایل دارید بازی را تمام صفحه مشاهده کنید مانیتور های 27 اینچ گزینه بهتری خواهند بود
اما در مقابل مانیتورهای گیمینگ با سایز 32 و 34 تصاویر بزرگتری را با جزئیات بیشتر ارائه می دهند که می توانند بهترین پیشنهاد برای اجرایی کردن بازی های جنگی و مشاهده فیلم های اکشن باشند.

بررسی سایر ویژگی های مانیتور گیمینگ

علاوه بر تمام مواردی که در این راهنمای خرید مانیتور گیمینگ عنوان شد، در نظر گرفتن فناوری های تعبیه شده برای ارتقاء کیفیت تصویر همچون پشتیبانی از فرمت HDR بسیار ضروری است. این فناوری با نمایش عمق رنگ مشکی و همچنین ریزترین جزئیات در تاریک ترین و روشن ترین نقاط صحنه سبب می شود تا شما درک واقع بینانه تری در هنگام اجرای بازی داشته باشید.
از دیگر مواردی که در بررسی مانیتور گیمینگ لازم است به آن بپردازید توجه به تعداد پورت های مانیتور است تا از یک طرف برای ارتقاء کیفیت تصویر و صوت بتوانید از کابل HDMI استفاده کنید و از طرفی هم بتوانید کارت گرافیک های سازگار با مانیتور گیمینگ خود را متصل کنید. ارگونومی بودن پایه ها از دیگر پارامترهایی است که در این مطلب ( راهنای خرید مانیتور گیمینگ ) باید آن را بررسی کرد. چرا که اگر پایه های مانیتور قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشند گیمرها می توانند متناسب با زاویه دید خود نمایشگر را تنظیم ارتفاع کنند.

مشخصات برتر مانیتور گیمینگ

خرید بهترین مانیتور گیمینگ با تضمین اصالت از آترین کالا

انتخاب بهترین مانیتور گیمینگ به سلیقه، نیازها و همچنین بودجه شما بستگی دارد. اما در حالت کلی سعی کنید نظرات کاربرانی که تجربه خرید مانیتور گیمینگ را داشته اند را قبل از انتخاب حتماً در نظر بگیرید. همچنین دستگاه را از لحاظ تمام امکاناتی که یک مانیتور ایدئال می تواند داشته باشد حتماً تست کنید تا بتوانید عملکرد بهتری را در هنگام بازی مشاهده کنید. با توجه به اینکه امروزه مراکز بسیاری اقدام به فروش مانیتور گیمینگ می کنند، سعی کنید از فروشگاه های معتبر همچون آترین کالا که با تضمین اصالت و سلامت، گارانتی 18 ماه، ارسال سریع و بهترین قیمت، در مدل های متنوعی عرضه مانیتور های معمولی و گیمینگ را انجام می دهد خرید خود را انجام دهید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *