تفاوت هارد NVME با SSD M2

زمان مطالعه مطلب: 4 دقیقه

حافظه ssd جدیدترین نسل از حافظه های ذخیره سازی در کامپیوتر است. مقاومت در برابر ضربه، عملکرد بدون صدا و بدون تاخیر  باعث شده تا کاربران خرید هارد SSD را به درایوهای قدیمی یعنی HDD ترجیح دهند و به عنوان حافظه اصلی از آن بهره ببرند. در این چند سال اخیر که حافظه های ssd وارد بازار شده اند پیشرفت های زیادی به خود دیده اند و انواع درایو اس اس دی با فرم فاکتورهای مختلف عرضه شده که ssd m.2 جدیدترین و سریع ترین آنها است که از سایر فاکتورها سبک تر و کوچک تر طراحی می شود.

اگر برای خرید SSD M2 به بازار مراجعه کنید بدون شک با مفهوم NVME برخورد خواهید کرد و ممکن است از خود بپرسید که NVME در SSD به چه معنا است، کدام مدل ها را شامل می شود و تفاوت nvme با ssd m2 در چیست؟ ssd m2 می تواند مبتنی بر SATA و PCIe با پشتیبانی از NVMe و یا حتی بدون پشتیبانی از NVMe باشد که در ادامه این مقاله در مورد آنها صحبت خواهیم کرد و همچنین به سوالات مربوطه نیز جواب صحیح خواهیم داد.

تفاوت nvme با ssd m2

حافظه SSD M2 چیست؟

M.2 یک فرم فاکتور جدید برای SSD است که به صورت مستقیم و بدون نیاز به کابل اضافی به مادربرد وصل می شود. هارد SSD M2 طراحی بسیار کوچکی دارد و کمترین فضا را اشغال می کند به همین دلیل نیز مورد توجه کاربران مخصوصا گیمرها واقع شده و به عنوان بهترین درایو SSD برای لپ تاپ نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع حافظه ها علاوه بر طراحی کوچک و سبکی که دارند از سایر SSD ها نیز سریع تر بوده و حتی با حداکثر 8 ترابایت به اندازه سایر درایوهای SSD قابلیت ذخیره سازی را دارند.

ssd m.2 در دو نوع مبتنی بر SATA و مبتنی بر PCIe با قابلیت پشتیبانی NVMe و یا بدون پشتیبانی از NVMe توسط تولید کنندگان عرضه می شود. SSD NVMe تا پنج برابر پهنای باند بیشتری نسبت به نوع SATA ارائه می دهد و همچنین در انتقال فایل، ویرایش ویدیو یا عکس و رمزگذاری عملکرد سریع تری دارد.

حافظه SSD M2 چیست؟

درایو NVMe SSD چیست؟

NVMe یا Non-Volatile Memory Express یک استاندارد باز است که به SSD های مدرن امکان می دهد تا به صورت مستقیم از طریق رابط PCIe با مادربرد ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر SSD های NVMe به جای استفاده از پهنای باند SATA به اسلات PCIe روی مادربرد متصل می شود و سرعت خواندن و نوشتن پایدار 3.5 گیگابایت بر ثانیه را در برابر 600 مگابایت بر ثانیه SATA ارائه می دهد.

آیا همه درایوهای NVME همان M.2 است؟

NVMe در واقع یک استاندارد بوده که رابطی سریع برای اتصال SSD به مادربرد را ایجاد می کند. اما M.2 تنها یک فرم فاکتور برای درایوهای SSD است و می تواند در نسخه های SATA و یا NVMe عرضه شود، همچنین SSD M.2 می تواند مبتنی بر PCIe بدون پشتیبانی از NVMe باشد. درایوهای M.2 در نسخه های مختلفی عرضه می شوند و در بازار موجود هستند که در میان آنها SSD NVMe سریع ترین و بهترین هارد SSD است و می تواند انتخابی مناسب برای کاربران حرفه ای و گیمرها باشد.

آیا همه درایوهای NVME همان M.2 است؟

کدام SSD برای استفاده بهتر است؟

در واقع تفاوت هارد معمولی با ssd در سرعت خواندن و نوشتن و اجرای برنامه ها است. به همین دلیل نیز برخی کاربران به منظور ارتقاء سیستم خود از ssd به جای هارد معمولی استفاده می کنند و در این مواقع به دنبال یک حافظه ssd با عملکرد و کارایی عالی هستند. اینکه کدام درایو ssd را برای سیستم خود انتخاب کنید به نوع استفاده شما و همچنین مشخصات کامپیوتر شما بستگی دارد که با فهمیدن تفاوت nvme با ssd m2 و نسخه های مختلف ssd m2 و همچنین سایر ssd های موجود در بازار می توانید انتخاب بهتری داشته باشید. البته باید در نظر گفت که ssd m.2 NVMe در کنار مزیت های عالی خود یک سری نقاط ضعف را نیز دارد که ممکن است عملکرد مناسب را برای شما نداشته باشد.

نقاط قوت درایو NVMe

  • سرعت خواندن و نوشتن بالا
  • برای حافظه های ssd با تکنولوژی Flash طراحی شده
  • از صف های فرمان 64K پشتیبانی می کند
  • ارسال 64K دستور در هر صف
  • دارای تأخیر در حدود 2.8 میکرو ثانیه است
  • ارتباط مستقیم با CPU

نقاط ضعف NVMe

  • ssd NVMe از سایر اس اس دی های استاندارد گرانتر است
  • سیستم کاربرد از NVMe در فرمت M.2 استفاده می کند که انتخاب درایو را در مقایسه با سایر راه حل های موجود محدود می کند
  • عدم پشتیبانی توسط سیستم های قدیمی
  • SSD های مبتنی بر NVMe برای ذخیره حجم زیاد داده مقرون به صرفه نیستند
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *