پاور کامپیوتر چیست؟

زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

منبع تغذیه از اجزای حیاتی یک کامپیوتر است اما معمولا توسط کاربران نادیده گرفته می شود. پاور کامپیوتر به عنوان وسیله ای برای تامین انرژی مورد نیاز کل سیستم نقش بسیار مهمی دارد و ارائه برق نامناسب ممکن است برای کاربر پر هزینه باشد و به سایر قطعات آسیب وارد کند. بنابراین در هنگام خرید پاور کامپیوتر باید دقت لازم را به کار ببرید و مدل مناسب با سایر قطعات موجود را انتخاب کنید تا بعدا دچار ضرر نشوید.

در انتخاب منبع تغذیه باید به چه نکاتی توجه کرد، آیا این درست است که پاور را بر اساس قیمت انتخاب کنیم؟ در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم و به شما خواهیم گفت که چرا داشتن PSU مناسب برای سیستم شما مهم است و اینکه نباید قیمت پاور کامپیوتر تنها گزینه نباشد و ارزان ترین گزینه بهترین راه حل نیست. همچنین توضیح خواهیم داده که پاور کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد، بنابراین اگر می خواهید بهترین پاور را برای سیستم جدید خود انتخاب کنید نکاتی که در ادامه به آن می پردازیم را با دقت مطالعه کنید.

پاور کامپیوتر چیست

تعریفی در مورد پاور کامپیوتر

پاور کامپیوتر یا منبع تغذیه دارای ظاهری ساده با بدنه ای فلزی است که انرژی مورد نیاز کل سیستم را بر عهده دارد. PSU معمولا از یک فن خنک کننده برای خنک سازی اجزای داخل آن بهره می برد و کانکتورهای خروجی که به سایر قطعات کامپیوتر وصل می شود. این قطعه همچنین با فرم فاکتور مختلف و با قابلیت های متفاوتی تولید و عرضه بازار می شود که همه آنها دارای یک وجه مشترک تامین و ارسال برق به تمامی قطعات موجود در یک سیستم.

کاربرد پاور در کامپیوتر چیست؟

منبع تغذیه ها که عموما به عنوان منبع تغذیه سوئیچینگ نیز شناخته می شوند برق جریان متناوب (AC) را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می کنند که انرژی مورد نیاز سایر قطعات کامپیوتر است. وقتی شما سیستم خود را روشن می کنید ابتدا برق وارد پاور می شود و سپس برق مورد نیاز سایر قطعات داخل کیس از طریق کانکتورهای خروجی تامین می شود و سیستم راه اندازی می شود.

امروزه تولید کنندگان انواع مختلف پارو را با قابلیت های متفاوتی عرضه بازار می کنند که هر کدام برای استفاده خاصی تولید می شوند. به عنوان مثال کولر مستر که از برندهای معروف به شمار می رود مدل های مختلفی را روانه بازار می کند و شما می توانید با تهیه پاور کولر مستر متناسب با نوع کسب و کار خود، عملکرد مورد انتظار را داشته باشید. گستردگی مدل در بازار ممکن است شما را دچار سردرگمی کند و در هنگام خرید پاور کامپیوتر نتوانید تصمیم درست را بگیرید، اما نگران نباشید با راهنمای خرید پاور کامپیوتر که در ادامه ارائه داده ایم می توانید انتخاب بهتری داشته باشید و بهترین پاور را تهیه کنید.

کاربرد پاور در کامپیوتر چیست؟

ولتاژ مورد نیاز پاور

اولین موردی که در راهنمای خرید پاور کامپیوتر به آن می پردازیم میزان ولتاژ مورد نیاز است. برای محاسبه وات مورد نیاز سیستم کافی است توان مصرفی قطعات سخت افزاری موجود در کیس را با هم جمع کنید تا به صورت تقریبی وات مورد نیاز سیستم را مشخص شود. به طور کلی سیستم های پیچیده تر به قدرت بیشتری نیاز دارند تا اجرا شوند، به عنوان مثال یک سیستم با مادربرد سطح بالا، دو پردازنده گرافیکی قدرتمند به منبع تغذیه ای با وات بیشتر نیاز دارد تا یک سیستم ساده تر.

ولتاژ مورد نیاز، مهمترین مورد در خرید پاور

برای انتخاب بهترین منبع تغذیه بهتر است بیشتر از وات مورد نیاز را در نظر بگیرید. به این منظور که اگر حداکثر وات مصرفی سیستم شما 500 وات است، پاور 600 یا 650 وات می تواند بهترین گزینه باشد زیرا به شما مقداری سربار بیشتر می دهد و همچنین در آینده امکان ارتقاء سیستم را برای شما فراهم می کند. علاوه براین اگر هدف شما از خرید منبع تغذیه برای استخراج ارز است و می خواهید بهترین پاور برای ماینینگ داشته باشید، باید پاور قوی تری تهیه کنید زیرا برای اینکه بیشترین سوددهی را داشته باشید باید PSU با دو برابر میزان مورد نیاز را تهیه کنید.

پشتیبانی منبع تغذیه از سیستم های حفاظتی

منبع تغذیه و مادربرد تنها قطعاتی هستند که با بیشتر اجزای داخلی سیستم ارتباط مستقیمی دارند به همین دلیل تاثیر زیادی در ایمنی سایر قطعات دارند. از طرفی به دلیل موقعیت منحصر به فرد PSU در چیدمان داخلی کیس و محل قرار گیری آن، اطمینان از اینکه دارای حفاظت داخلی است می تواند به ایمن نگه داشتن سایر اجزای کامپیوتر شما نیز کمک کند، بنابراین در هنگام خرید پاور کامپیوتر به این مورد که دارای سیستم های حفاظتی است یا نه باید توجه زیادی داشته باشید. با این توصیف بهترین پاور کامپیوتر باید قابلیت پشتیبانی از حفاظت داخلی همچون OVP و حفاظت از اتصال کوتاه را داشته باشد که OVP در صورت تشخیص ولتاژ بیش از حد منبع تغذیه را خاموش می کند و مانع از آسیب رسیدن به سایر قطعات می شود.

پشتیبانی منبع تغذیه از سیستم های حفاظتی

کارایی PSU را در نظر داشته باشید

مورد بعدی که در راهنمای خرید پاور جای بحث دارد راندمان PSU است. تحویل ناکارآمد منجر به هدر رفتن انرژی می شود و همچنین گرمای بیشتری نیز تولید می کند که در نتیجه آن طول عمر قطعات کامپیوتر کاهش پیدا می کند. بنابراین منبع تغذیه ای که تهیه کرده اید هرچقدر کارآمدتر باشد در مقابل انرژی کمتری مصرف می کند و همچنین گرمای کمتری نیز تولید می کندف با این توصیف برای دستیابی به راندمان بالا معمولا باید هزینه بیشتری نیز بپردازید.

منبع تغذیه هایی که حداقل 80 درصد کارایی را داشته باشند توسط تولید کنندگان با استفاده از 80 PLUS که معمولا در کنار یک فلز گرانبها ذکر می شود رده بندی می شوند، به این معنی که حداکثر 20 درصد از برق را به عنوان گرما از بین می رود. رده بندی پاورهای موجود در بازار شامل 80PLUS و 80PLUS برنز، 80PLUS نقره ای، 80PLUS طلا، 80PLUS پلاتین، 80PLUS تیتانیوم است.

کارایی PSU را در نظر داشته باشید

تعداد ریل های 12 ولتی در هر منبع تغذیه

در پاورهایی که دارای سیستم حفاظتی OCP هستند برق از طریق ریل ها به اجزای دیگر می رسد. انرژی مورد نیاز اجزای پرمصرف از طریق ریل های 12 ولتی تامین می شود به همین دلیل بیشترین تاثیر را دارند و مورد توجه بیشتر کاربران است. یک منبع تغذیه مدرن باید حداقل 18 آمپر روی ریل های 12+ ولت برای یک سیستم معمولی، بیش از 24 آمپر برای سیستمی با یک کارت گرافیک رده بالا و در کل حداقل 34 آمپر خروجی داشته باشد. پاور ها یا تک ریل هستند و یا بیش از یک ریل 12+ ولتی دارند که پاورهای تک ریل از یک سیستم حفاظتی OCP برخوردار هستند اما پاورهای چند ریلی سیستم حفاظتی بیشتری دارند.

تعداد ریل های 12 ولتی در هر منبع تغذیه

استفاده از یک ریل به این معنی است که برق مورد نیاز تمامی اجزا از طریق یک ریل 12 ولتی انتقال می شود، این نوع پاورها پیکربندی ساده تری دارند در نتیجه هیچ نگرانی در مورد تطبیق اجزا با ریل نخواهید داشت. استفاده از ریل های بیشتر در پاور نیاز به مراقبت بیشتری در تنظیم کارها نیز دارد، اما در مقابل تا حدودی امنیت را در برابر خرابی فاجعه بار بیشتر می کند.

فرم فاکتور، موردی مهم در انتخاب منبع تغذیه

فرم فاکتور دیگر موردی است که در هنگام خرید منبع تغذیه کامپیوتر باید به آن توجه شود، به این منظور که شما باید منبع تغذیه را با کیس و مادربرد خود مچ کنید و اندازه استاندارد را انتخاب کنید. پاور کامپیوتر در اندازه های استانداردی همچون ATX – ATX12V – EPS12V و SFX12V توسط تولید کنندگان عرضه می شود که فرم فاکتور ATX12V اندازه استاندارد برای بیشتر کیس ها است و می تواند انتخاب اصلی باشد.

فرم فاکتور، موردی مهم در انتخاب منبع تغذیه

کانکتورهای خروجی پاور کامپیوتر

یک منبع تغذیه خوب باید قابلیت اتصال به تمامی اجزای کامپیوتر را داشته باشد. به همین دلیل ذکر این مورد در راهنمای خرید منبع تغذیه کامپیوتر خالی از لطف نیست و باید در این باره اطلاعات لازم را بدانید. کانکتور اصلی مادربرد که در دو نوع 20 پین و 24 پین عرضه می شود اولین کانکتوری است که شما باید در نظر داشته باشید، چون که یک رابط اصلی بین تمامی اجزای کامپیوتر است و بیشتر قطعات بر روی آن نصب می شوند.

دومین کانکتور مهم کانکتور برق پردازنده است که در نسخه های 4 پین و 8 پین عرضه می شود و بعد از آن نیز کانکتور برق 4 پین Molex بیشترین کاربرد را دارد. از این کانکتور برای اتصال اجزای مختلفی همچون هارد دیسک، درایوهای نوری، فن ها و برخی دستگاه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

کانکتورهای خروجی پاور کامپیوتر

نویز فن و راحتی استفاده از کابل ها، آخرین نکته در خرید پاور

تا اینجا مهم ترین فاکتورها در انتخاب و خرید منبع تغذیه کامپیوتر را ارائه دادیم که با توجه به آن می توانید بهترین پاور با بیشترین میزان بهره وری را برای خود تهیه کنید. در اینجا لازم است چند نکته دیگر نیز در رابطه با خرید پاور بیان کنیم که البته به اندازه موارد بالا مهم نیست اما می تواند بر میزان لذت بخشی آن تاثیر گذار باشد و بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همانطور که می دانید منبع تغذیه در حین کار گرما تولید می کند و نیازمند خنک کننده ای است که آن را خنک نگه دارد، به همین دلیل تولید کنندگان از یک فن برای خنک سازی پاور استفاده می کنند.

اگر می خواهید عملکرد بدون صدایی را در محیطی آرام تجربه کنید لازم است قبل از خرید منبع تغذیه صدای فن را نیز بررسی کنید و محصولی انتخاب کنید که کمترین میزان نویز را از خود داشته باشد. معمولا در این موارد تولید کنندگان از فن هایی با طراحی بزرگ و صدای کم استفاده می کنند تا بهترین عملکرد را برای کاربر داشته باشند.

ماژولار و یا غیر ماژولار بودن نیز مورد بعدی است که می توانید در هنگام خرید پاور به آن توجه داشته باشید. منبع تغذیه ماژولار دارای کانکتورهایی هستند که به کاربر امکان می دهد تا در صورت نیاز کابل مربوطه را وصل کند اما غیر ماژولار به این منظور است که هر کانکتور به صورت مستقیم با منبع تغذیه در ارتباط است و به دلیل وجود تعداد زیادی سیم، فضای داخلی کیس بی نظم و شلوغ می شود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

3 دیدگاه در “پاور کامپیوتر چیست؟

سلام. با توجه به مطلب شما ینی باید توان پاور بیشتر از توان کل سیستم باشه، درسته؟

خیلی خوب بود

مچکریم بابت بازخورد مثبتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *