تفاوت مانیتور lcd با led چیست؟

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

تفاوت مانیتورهای LCD و LED چیست؟ مانیتورهای مدرن انواع مختلفی دارند که LCD و LED جزو متداول ترین آنها هستند و در واقع بیشتر مانیتورهای موجود در بازار از این دو مدل هستند. مانیتورهای با کیفیت بالا می توانند تجربه نمایش بهتری را به شما بدهند، بنابراین در هنگام خرید مانیتور باید توجه داشته باشید که مدل مناسب با نیاز و کار خود را انتخاب کنید. اما آیا مانیتور LCD بهتر است یا LED کدام یکی را انتخاب کنیم؟ در ادامه به بررسی تفاوت مانیتور lcd با led می پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را مشخص خواهیم کرد.

تفاوت LCD با LED در نوع نور پس زمینه

قبل از هر چیزی باید متذکر شویم که تمامی مانیتورهای با نور پس زمینه LED از نوع LCD هستند، اما تمامی مانیتورهای LCD از فناوری LED برای روشن کردن صفحه استفاده نمی کنند. به این منظور که اصلی ترین تفاوت مانیتورهای LCD و LED در نوع نور پس زمینه است و برخلاف تصور عموم به دو مانیتور مجزا اشاره ندارند.

مانیتورهای LCD از لامپ های فلورسنت کاتد سرد یا CCFL برای روشنایی صفحه نمایش استفاده می کنند. این در حالی است که از دیودهای ساطع کننده نور LED برای روشنایی نمایشگر مانیتورهای LED استفاده می شود. مانیتورهای مدرند معمولا از فناوری LED استفاده می کنند و امروزه انواع مانیتور شیائومی، سامسونگ، سونی و دل از این مدل را می توانید در بازار مشاهده کنید.

تفاوت LCD با LED در نوع نور پس زمینه

مزایای استفاده از LED به جای CCFL

گفتیم که مهم ترین تفاوت مانیتور led و lcd در نوع نور پس زمینه است که در واقع این تفاوت باعث ایجاد تفاوت های دیگری نیز می شود. با بررسی مزایا و معایب مانیتورهای LED و LCD به تفاوت های کلی آنها پی خواهیم برد، به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه مزایا و معایب هر دوی آنها را بررسی کنیم.

خرید لپ تاپ استوک با مناسب ترین قمیت در آترین کالا

مصرف برق کمتر LED نسب به LCD

میزان مصرف برق مانیتورهای LED در مقایسه با مانیتورهای LCD تقریبا 50 درصد کمتر است. یکی از مواردی که مانیتورهای LED را از LCD متمایز کرده و در واقع به آن برتری بخشیده است، مصرف انرژی بهینه تر است. نکته قابل توجه هم در اینجا است که یک مانیتور LED نه تنها از یک مانیتور LCD با همان اندازه انرژی کمتری مصرف می کند بلکه سطح روشنایی یکسان و حتی بالاتری نیز دارد.

طول عمر بیشتر LED در مقایسه با LCD

طول عمر بیشتر LED در مقایسه با LCD

دیگر تفاوت مانیتور lcd با led در طول عمر و دوام آنها است. گفتنی است که عمر مفید LED حتی اگر روزی 10 ساعت نیز روشن باشد می تواند تا 100 هزار ساعت باشد. این یعنی اگر روزی 10 ساعت مانیتور LED روشن بماند، می توان به مدت 27 سال از آن استفاده کرد، این در حالی است که مانیتورهای LCD دارای عمر مفید 30 هزار تا 60 هزار هستند و 10 سال تا 20 سال دوام می آورند.

طراحی باریک و سبک تر LED

یکی دیگر از برتری های LED نسبت به LCD طراحی باریک و سبک آن است. نور پس زمینه LED از نیمه هادی های شبکه ای تشکیل شده است که هر شبکه یک نیمه هادی LED دارد و باعث مسطح شدن منبع نور روی نمایشگر می شود. بنابراین نه تنها در LED یکنواختی روشنایی به خوبی اعمال می شود بلکه ضخامت آن نیز کاهش پیدا می کند و به طور قابل توجهی باریک تر و سبک تر از لامپ های CCFL هستند.

نه تنها در مانیتورها بلکه حتی در صفحه نمایش لپ تاپ ها نیز این تغییر قابل مشاهده است. به این منظور که نمایشگر لپ تاپ های قدیمی که از صفحه نمایش LCD با نورپس زمینه CCFL استفاده می کردند ضخامت بیشتری از مدل های LED دارند. به همین دلیل قیمت لپ تاپ استوک hp و یا مدل های دیگر با نمایشگر LCD ارزان تر از مدل های استوک با نمایشگر LED هستند.

طراحی باریک و سبک تر LED

تولید گرمای کمتر LED نسبت به LCD

نمایشگرهای LED علاوه براینکه طراحی باریک و سبکی دارند، گرمای کمتری نیز تولید می کنند. صفحه نمایش، 100 درصد انرژی را به نور تبدیل نمی کنند و مقداری از آن به گرما تبدیل می شود اما این مقدار در مانیتورهای LED حدود 10 تا 20 درجه سانتی گراد است که نسبت به لامپ های CCFL کمتر است.

مانیتورهای LED کیفیت تصویر بهتری دارند

کیفیت تصویر در مانیتورهای LED بهتر از مانیتورهای LCD است. در LED تعادل رنگ سفید با نور پس زمینه قابل تنظیم است و مدیریت رنگ ها در زمان واقعی به خوبی انجام می شود، به همین دلیل معمولا کنتراست و دقت رنگ بهتری نسبت به LCD دارد. برای تصاویر متحرک نیز به دلیل اینکه لامپ های CCFL دارای سوسو زدن و فرکانس انتشار نور کم هستند عملکرد ضعیف تری دارند و در اجرای صحنه های پویا ممکن است باعث پرش صفحه شود.

کیفیت تصویر مانیتورهای LED

معایب مانیتورهای LED

مانیتور LED با تمامی ویژگی های مثبتی که دارد دارای یک سری معایب نیز است که شاید دوست داشته باشید آنها را بدانید. در اینجا برای درک بهتر از موضوع و اینکه بررسی مانیتورهای LED و LCD تکمیل شود، معایب استفاده از LED به جای CCFL را نیز خواهیم گفت.

مانیتور LED هزینه بیشتری دارد

بزرگ ترین ایراد مانیتورهای LED نسبت به مانیتورهای LCD قیمت بالای آن است. به این منظور که مانیتورهای LED معمولا از مانیتورهای LCD با همان اندازه گرانتر هستند و برای تهیه آن باید هزینه بیشتری بپردازید.

 مشکلات روشنایی

LED میزان روشنایی بیشتری نسبت به LCD ارائه می دهد و از آنجا که صفحه نمایش روشن است بنابراین میزان روشنایی شب مشابه روز است. از طرفی نیز برخی از مانیتورهای LED مشکلاتی مانند نوردهی موضعی و یا خونریزی نور داشته باشند که این نیز یک مشکل به حساب می آید و باعث آلودگی نوری می شود.

انواع سرفیس استوک را با قیمت مناسب در آترین کالا تهیه کنید.

نکاتی که قبل از خرید مانیتور باید در نظر داشته باشید

قبل از خرید مانیتور لازم است چند نکته مهم را به شما یادآوری کنیم تا بهتر تصمیم بگیرید و مانیتور مناسب با نوع استفاده خود را تهیه کنید. بسته به نوع استفاده خود نسبت به انتخاب مانیتور اقدام کنید، برای مثال اگر از مانیتور برای بازی یا تماشای فیلم استفاده می کنید، بهتر است مانیتوری با نرخ تازه‌سازی بالا را تهیه کنید. اندازه مانیتور نیز مورد مهمی است و شما باید در هنگام خرید به اندازه آن نیز توجه داشته باشید و بر اساس نیاز خود و همچنین فضای موجود، انتخاب کنید.

مورد دیگری که در هنگام خرید مانیتور باید به آن توجه شود رزولوشن تصویر است و باید به این نکته توجه کنید که رزولوشن بالاتر به معنی ارائه تصاویری واضح تر و دقیق تر است. علاوه براین، نوع پنل نیز در انتخاب مانیتور بسیار مهم است و باید در نظر داشته باشید که پنل های IPS زاویه دید گسترده تر و دقت رنگ بالاتری دارند و این در حالی است که پنل های TN از زمان پاسخگویی سریع تری برخوردار هستند.

نکاتی که قبل از خرید مانیتور باید در نظر داشته باشید

کدام یک برای من بهتر است؟ مانیتور LED یا LCD

با بررسی مزایا و معایب مانیتورهای LED و LCD می توانید متوجه برتری هر کدام نسبت به دیگری شوید و با توجه به آن خرید خود را انجام دهید. در نهایت، انتخاب نوع مانیتور به نیازها و بودجه شما بستگی دارد و اگر به دنبال مانیتوری با مصرف برق کم، طول عمر بالا، کیفیت تصویر خوب و قیمت مناسب هستید، مانیتور LED گزینه مناسبی برای شما است. اما اگر کیفیت نمایش و مصرف انرژی برای شما مهم نیست و فقط می خواهید یک مانیتور ارزان قیمت داشته باشید، LCD با نور پس زمینه CCFL گزینه مناسبی تری است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *