تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی

زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

کدام یک بهتر است؟ لپ تاپ گیمینگ یا معمولی. ممکن است بخواهید یک لپ تاپ جدید تهیه کنید اما در انتخاب آن دچار سردرگمی شده اید و این سوال را از خود بپرسید که واقعا تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در چیست؟ دانستن تفاوت بین این دو به شما در تصمیم گیری بهتر برای خرید لپ تاپ کمک زیادی می کند و باعث می شود تا با آگاهی بیشتری انتخاب خود را انجام دهید.

اینکه آیا لپ تاپ مخصوص بازی تهیه کنید و یا معمولی به نوع استفاده شما بستگی دارد و در واقع نیاز شما مشخص می کند که کدام یک بهتر است. در ادامه این مقاله به مقایسه این دو لپ تاپ از جنبه های مختلف همچون پردازنده، رم، گرافیک، صفحه نمایش و تفاوت قیمت لپ تاپ گیمینگ با معمولی می پردازیم و تفاوت های میان آنها را بررسی می کنیم. پیشنهاد می کنیم ادامه این متن را با دقت مطالعه کنید و با توجه به مواردی که توضیح می دهیم و همچنین با در نطر گرفتن نوع کسب و کار خود، تصمیم به خرید لپ تاپ بگیرید.

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی

لپ تاپ گیمینگ چیست؟

لپ تاپ گیمینگ عمدتاً برای کارهایی نظیر بازی و یا ویرایش ویدیو که عملکرد بالایی دارند استفاده می شود. به همین دلیل نیز این نوع لپ تاپ ها معمولا دارای کارت گرافیک اختصاصی، حافظه رم بالا، پردازنده قدرتمند هستند. با توجه به اینکه این نوع لپ تاپ ها برای انجام کارهای سنگین طراحی شده اند در نتیجه گرمای بیشتری نیز تولید می کنند و به همین منظور نیز خنک کننده قدرتمندی برای آنها در نظر گرفته می شود.

سیستم های گیمینگ همچنین اندازه ای بزرگ با صفحه نمایش باکیفیت بالایی دارند و از نظر ظاهری نیز دارای جلوه ای زیبا با نورپردازی های LED روی پانل های بدنه و کیبورد هستند. معمولا قیمت لپ تاپ گیمینگ در مقایسه با مدل های معمولی بیشتر است که در این باره در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

لپ تاپ گیمینگ چیست؟

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی

حالا که فهمیدیم لپ تاپ گیمینگ چیست و چه ویژگی هایی دارد، نوبت آن است که در مورد تفاوت های موجود در میان آن با سیستک های معمولی نیز توضیحاتی ارائه دهیم. در ادامه این دو سری را از جنبه های مختلفی همچون طراحی، قیمت، مشخصات سخت افزاری و نوع نمایشگر با هم مقایسه خواهیم کرد به موارد مهم در تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی خواهیم پرداخت.

کدام یک پردازنده قدرتمندتری دارند؟ لپ تاپ گیمینگ یا معمولی

اولین تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در مورد پردازنده اصلی است. در واقع لپ تاپ های گیمینگ دارای پردازنده ای قدرتمند و با عملکرد بالا هستند که قابلیت پردازش سریع با حداقل بافر را دارند. به عنوان مثال سری OMEN که لپ تاپ گیمینگ HP را شامل می شود به جدیدترین پردازنده های اینتل یعنی Core i7 و i9 و یا پردازنده های Amd Ryzen 9 مجهز شده اند که قابلیت اجرای بازی های نسل آینده را نیز دارند.

کدام یک پردازنده قدرتمندتری دارند؟ لپ تاپ گیمینگ یا معمولی

گرافیک بهتر لپ تاپ گیمینگ نسبت به معمولی

به طور معمول لپ تاپ های مخصوص بازی از کارت گرافیک سطح بالا بهره می برند اما لپ تاپ های معمولی دارای گرافیک داخلی هستند. کارت گرافیک داخلی یا سرخود بر روی برد اصلی و در واحد پردازش مرکزی تعبیه شده است که قدرت پردازشی کمی دارد و قابلیت انجام کارهای گرافیکی فشرده را ندارد. لپ تاپ گیمینگ از نظر گرافیک قوی تر است و قدرت پردازشی بالاتری در اجرای بازی ها و برنامه های گرافیکی دارد، اما سیستم های معمولی دارای گرافیک ضعیف تری هستند که لپ تاپ دانشجویی با کاربری عمومی و نوت بوک ها در این دسته قرار می گیرند.

گرافیک بهتر لپ تاپ گیمینگ نسبت به معمولی

لپ تاپ گیمینگ با حافظه رم بیشتر

دیگر تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در میزان حافظه رم است. عموماً لپ تاپ های معمولی دارای 4 تا 8 گیگابایت حافظه رم هستند، اما سیستم های گیمینگ با حافظه رم 8 تا 16 گیگابایت و حتی در برخی مدل تا 64 گیگابایت نیز پیکربندی می شود. با این حال حتی بهترین لپ تاپ های میان رده که نیز از نظر حافظه رم از سیستم های گیمینگ رده پایین نیز ضعیف تر هستند.

نرخ رفرش بالاتر صفحه نمایش لپ تاپ های مخصوص بازی

یکی دیگر از تفاوت های میان لپ تاپ های گیمینگ با معمولی که در واقع برتری سیستم گیمینگ به شمار می رود، نرخ رفرش صفحه نمایش است. صفحه نمایش لپ تاپ های گیمینگ معمولا از کیفیت بالایی برخوردار هستند تا بتواند بهترین تصاویر را ایجاد کند، علاوه براین، نرخ رفرش نیز در نمایشگر این نوع لپ تاپ ها بالا است و معمولا بالا با نرخ رفرش 120 هرتز یا 144 و حتی بالاتر (در مدل های جدید) عرضه می شوند.

نرخ رفرش بالاتر صفحه نمایش لپ تاپ های مخصوص بازی

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در خنک کننده

لپ تاپ گیمینگ معمولا به صورت متوالی و طولانی مدت استفاده می شود و همچنین قدرت پردازشی بالایی دارد، به همین دلیل گرمای زیادی نیز تولید می کند. به همین دلیل تولید کنندگان لپ تاپ گیمینگ برای خنک نگه داشتن آن از خنک کننده قدرتمندی استفاده می کنند تا نهایت عملکرد را داشته باشد.

اما در لپ تاپ های معمولی فشار کاری کمتر بوده و در نتیجه خنک کننده آن نیز ضعیف تر است. به همین دلیل است که حتی بهترین لپ تاپ های معمولی نیز در برخی مواقع در هنگام استفاده بیش از حد و یا فشار کاری بالا داغ می کنند.

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در خنک کننده

طراحی متفاوت و زیبای کیبورد لپ تاپ گیمینگ

از دیگر تفاوت هایی که در میان لپ تاپ گیمینگ و معمولی زیاد به چشم می خورد، طراحی صفحه کلید است. لپ تاپ گیمینگ از صفحه کلیدی با طراحی محکم تر و با نور پس زمینه رنگی برخوردار است، اما معمولا در لپ تاپ های معمولی از کیبوردهایی با طراحی ظریف تر و بدون نور پس زمینه استفاده می شود.

طراحی متفاوت و زیبای کیبورد لپ تاپ گیمینگ

باتری لپ تاپ معمولی قوی تر است یا گیمینگ؟

لپ تاپ های مناسب بازی دستگاه های الکترونیکی قدرتمندی هستند، به همین دلیل نیز باتری بزرگ تری نسبت به مدل های معمولی دارند. این سری به دلیل توان کاری بالایی که در هنگام بازی و یا کارهای گرافیکی دارند حتی با وجود داشتن باتری بزرگ نیز در بهترین شرایط 6 تا 8 ساعت قابلیت شارژدهی دارند.

در مقابل، لپ تاپ های معمولی باتری کوچک تری نسبت به مدل های گیمینگ دارند. البته این نوع لپ تاپ ها به دلیل فشار کاری کمتر، انرژی کمتری نیز مصرف می کنند و حتی با وجود داشتن باتری کوچک تر، معمولا شارژ آنها تا 12 ساعت قابل استفاده است. بنابراین می توان گفت لپ تاپ معمولی از نظر میزان شارژدهی نسبت به گیمینگ کارآمدتر است.

تفاوت لپتاپ گیمینگ و معمولی از نظر طراحی

از نظر طراحی، لپ تاپ های معمولی که برای کارهای تجاری و روزمره استفاده می شوند معمولا باریک و سبک هستند. نمای بیرونی این نوع لپ تاپ ها ظاهری صاف دارند که مناسب محیط های اداری است و همچنین با طراحی سبکی که دارند قابلیت حمل آسانی دارند و به راحتی قابل جابه جایی هستند.

این درحالی است که لپ تاپ های مخصوص بازی دارای بدنه ای محکم و طراحی های رباتیک هستند که ظاهری جذاب و متفاوت را به آن بخشیده است. لپ تاپ گیمینگ همچنین به دلیل داشتن قطعات سخت افزاری قدرتمند در مقایسه با مدل های معمولی سبک تر هستند و برخی مدل ها برای زیبایی بیشتر با نورپردازی های LED RGB تزئین شده اند.

تفاوت لپتاپ گیمینگ و معمولی از نظر طراحی

لپ تاپ گیمینگ گرانتر است یا لپ تاپ معمولی

لپ تاپ های معمولی به طور کلی از مدل های گیمینگ ارزان تر هستند. اگر به مقایسه لپ تاپ گیمینگ و معمولی از نظر مشخصات سخت افزاری نگاه کنید متوجه خواهید شد که قطعات استفاده شده در مدل های گیمینگ گرانتر هستند و همین موضوع نیز باعث شده تا قیمت آن در مقایسه با لپ تاپ معمولی بیشتر باشد.

امروزه بازار لپ تاپ های استوک و اپن باکس به دلیل ارزان بودن بسیار داغ شده که در میان آنها می توانید مدل های گیمینگ را نیز مشاهده کنید. فروشگاه اینترنتی آترین کالا مدل های مختلفی از لپ تاپ گیمینگ استوک و اپن باکس را با قیمت بسیار کمتری نسبت به مدل های آکبند عرضه می کند که شما می توانید با بودجه کمتری یک لپ تاپ گیمیگ با کارایی بالا را از این فروشگاه تهیه کنید.

آیا لپ تاپ برای بازی مناسب است؟

لپ تاپ های گیمینگ روز به روز در حال پیشرفت هستند و امروزه می توانید مدل های قدرتمندی را در بازار مشاهده کنید که بهترین عملکرد را در گیم داشته باشند. بنابراین اگر قابلیت حمل بودن برای شما مهم است و می خواهید در بیرون از خانه نیز به بازی کردن ادامه دهید، لپ تاپ گیمینگ می تواند برای شما کار آمد باشد.

لپ تاپ گیمینگ بخریم یا معمولی؟

اینکه لپ تاپ گیمینگ بخرید یا معمولی بستگی به نوع استفاده شما دارد. به این منظور که اگر از لپ تاپ فقط برای امورات روزانه همچون چک کردن ایمیل، تماشای ویدیو، جستجو در وب و کار با برنامه های آفیس استفاده می کنید بهتر است مدل معمولی را انتخاب کنید. اما اگر از علاقه مندان به بازی هستید بهتر است بیشتر هزینه کنید و یک لپ تاپ گیمینگ تهیه کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *