DDR در کارت گرافیک چیست؟

زمان مطالعه مطلب: 4 دقیقه

DDR حافظه ای با دسترسی تصادفی دو برابر سریع تر است. این حافظه در واقع به عنوان جایگزین SDR معرفی شد که در هر کلاک پالس دو بیت را منتقل می کند و دو برابر سریع تر از مدل های نسل قبلی است. GDDR نیز که در سال 2000 معرفی شد، حافظه ای مخصوص کارت گرافیک است و به عنوان رم اصلی گرافیکی امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. حافظه GDDR از نظر فنی GDDR SDRAM است که جایگزین VRAM و WRAM می شود و تا به امروز نسخه های مختلفی از آن معرفی شده است.

هر نسل از GDDR با عددهایی مشخص می شود که هر اعداد بزرگتر نشان دهنده سریع تر بودن آن است و همچنین پیشرفت هایی نسبت به نسل قبلی دارند. در حال حاضر  GDDR6X آخرین نسل از حافظه کارت گرافیک کامپیوتر  است که در کارت های جدید انویدیا از آن استفاده می شود و نرخ انتقال حداکثری 21GT/s ارائه می دهد. در ادامه این مقاله نسل های مختلف رم کارت گرافیک را معرفی و آنها را از نظر سرعت و پهنای باند باهم مقایسه می کنیم. همچنین به این سوال که DDR در کارت گرافیک چیست و اینکه چه تفاوت هایی بین GDDR و DDR وجود دارد، پاسخ خواهیم داد.

DDR در کارت گرافیک چیست؟

کاربرد DDR در کارت گرافیک چیست؟

GPU یا واحد پردازش گرافیکی نیز همانند CPU برای اجرای عملیات به حافظه رم نیاز دارد و در ابتدا کارت گرافیک از همان حافظه ای که بر روی مادربرد نصب بود استفاده می کرد. با پیشرفت در نمایش بازی ها و برنامه های گرافیکی کاربران به سرعت اجرای بیشتر و پهنای باند بهتری نیاز پیدا کردند، بنابراین GDDR که رم کارت گرافیک است معرفی شد. GDDR همان حافظه رم با تکنولوژی DDR است با این تفاوت که برای کارت گرافیک طراحی شده و همچنین از نظر عددی نیز با DDR متفاوت است. به عنوان مثال GDDR3 بر اساس تراشه های DDR2 و GDDR5 بر اساس DDR3 طراحی شده است.

کاربرد DDR در کارت گرافیک چیست؟

حال که می دانید کاربرد DDR در کارت گرافیک چیست نوبت آن است که با نسخه های آن نیز آشنا شوید. GDDR در نسخه های مختلفی عرضه می شود که هر نسل نسبت به نسل قبلی دارای برتری هایی از جمله کلاک مموری بیشتر و نرخ انتقال سریع تر است. جدیدترین نسخه حافظه کارت گرافیک GDDR6X است که کارت های جدید و رده بالای انویدیا از آن بهره می برند، این سری که به عنوان سریع ترین GPU در جهان شناخته می شوند قدرت پردازشی بالا و سرعت اجرای فوق العاده ای دارند. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد این کارت ها پیشنهاد می کنم مقاله کارت گرافیک HHR چیست؟ را مطالعه کنید.

تفاوت DDR با GDDR

DDR برای پردازنده مرکزی یا CPU و GDDR نیز برای GPU استفاده می شود، اما جدایی از آن که نوع استفاده آنها باهم متفاوت است از نظر اندازه گذرگاه، تکنولوژی ساخت، ولتاژ، کلاک پالس و پهنای باند نیز باهم متفاوت هستند. پردازنده های گرافیکی برای پردازش مقادیر بیشتری از بارهای تکراری و ساده در نظر گرفته شده، به همین دلیل دارای گذرگاهی بزرگ تر نسبت به DDR است. مدت ها است که GDDR در کارت گرافیک مورد استفاده قرار می گیرد و با ارائه مدل های پیشرفته و جدید کارت گرافیک، نسخه های جدید GDDR نیز معرفی شده است.

تفاوت DDR با GDDR

به عنوان مثال در حال حاضر GDDR6X برای استفاده در جدیدترین کارت های انویدیا معرفی شده که دارای سرعت انتقال 19 تا 21 گیگاترانسفر در ثانیه (GT/s) است و همین موضوع نیز در تفاوت کارت گرافیک amd و nvidia به وضوح می توان دید. به طور کلی تکنولوژی ساخت GDDR نسبت به DDR گران تر است، اندازه گذرگاه GDDR بزرگ تر است و همچنین ولتاژ متفاوتی دارند.

مقایسه نسخه های مختلف GDDR

از زمان استفاده DDR در کارت گرافیک تا امروز نسخه های مختلفی از GDDR معرفی و مورد استفاده قرار گرفته است. با معرفی نسخه های جدید GDDR قابلیت ها و امکانات بیشتری به آن اضافه شده و قابلیت استفاده در کارت گرافیک های پیشرفته را فراهم کرده است. البته تولید کنندگان کارت گرافیک نیز همیشه در حال بروز رسانی هستند و هر قابلیت هایی به محصولات خود اضافه می کنند تا بهترین عملکرد را به کاربران ارائه دهند. به عنوان مثال انویدیا علاوه با معرفی کارت گرافیک Ti که در مقاله Ti در کارت گرافیک چیست؟ به صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم، سعی کرده تا عملکردی فراتر از انتظار را برای گیمرها فراهم کند.

در این جدول مشخصات سری های مختلف GDDR که تا امروز عرضه شده اند قرار گرفته است. این مشخصات شامل ماژول، کلاک مموری، سرعت و نرخ انتقال است. با مشاهده این جدول و مقایسه مشخصات آنها می توانید درک بهتری از پیشرفت حافظه گرافیکی در این چند سال گذشته را داشته باشید.

نرخ انتقال سرعت انتقال داده کلاک مموری تراشه نوع ماژول
16.0 GB/s 128 Gbit/s ؟ 500 MHz GDDR2 64 lanes
19.9 GB/s 159 Gbit/s 2.5 GT/s 625 MHz GDDR3 64 lanes
17.6 GB/s 140.8 Gbit/s 2.2 GT/s 275 MHz GDDR4 64 lanes
40–64 GB/s 320–512 Gbit/s 5–8 GT/s 625–1000 MHz GDDR5 64 lanes
80–112 GB/s 640–896 Gbit/s 10–12 GT/s 625–875 MHz GDDR5X 64 lanes
112–128 GB/s 896–1024 Gbit/s 14–16 GT/s 875–1000 MHz GDDR6 64 lanes

19-21 GT/s GDDR6X 64 lanes

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *