کارت گرافیک oc چیست؟ چگونه کارت گرافیک را اورکلاک کنیم؟

زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

OverClock به معنی بالا بردن سرعت ساعت است. برخی قطعات سخت افزاری نظیر کارت گرافیک قابلیت اورکلاکینگ را دارند و کاربر می تواند عملکرد آن را به بیش از مقدار معین شده برساند. کارت گرافیک دارای فرکانس موثر مشخصی است که توسط شرکت تولید کننده آن محصول تعیین شده و دستگاه در محدوده معینی شروع به فعالیت می کند. برخی کاربران نیاز به عملکرد بیشتری دارند و می خواهند با افزایش فرکانس کارت گرافیک، کارکرد بهینه تری داشته باشند به همین دلیل GPU خود را OverClock می کنند.

اورکلاک کردن کارت گرافیک باید با دقت انجام شود چون با این کار محصول از گارانتی خارج می شود و همچنین باید در نظر داشت که هر کارتی را نباید اورکلاک کرد. با افزایش سرعت ساعت کارت گرافیک، دمای بیشتری نیز تولید می شود که در کارت گرافیک OC به دلیل مجهز بودن به سیستم خنک کننده قدرتمند قابلیت اورکلاک کردن آسان تر است. در ادامه این مقاله به صورت کلی به موضوع اورکلاک کردن خواهیم پرداخت و در مورد کارت گرافیک OC و همچنین نکات مهم و روش انجام صحیح اورکلاک را توضیح خواهیم داد.

کارت گرافیک OC

اورکلاک کردن به چه معنا است؟

هنگامی که تولید کنندگان کارت گرافیک محصولی را تولید می کنند، محدودیتی برای آن ایجاد می کنند تا در محدوده فرکانس تعیین شده فعالیت کند اما در حقیقت توانایی بیشتری دارد. برخی کاربران مخصوصا گیمرها می خواهند تا از حداکثر توانایی کارت گرافیک استفاده کنند و با کنار گذاشتن محدودیت و یا به طور کلی اورکلاک کردن آن، عملکرد سیستم خود را افزایش دهند. با اورکلاک کردن نه تنها عملکرد CPU و GPU بهبود پیدا می کند، بلکه باعث افزایش کارایی رم و DDR کارت گرافیک در اجرای بهتر بازی نیز می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد DDR پیشنهاد می کنیم مقاله DDR کارت گرافیک چیست؟ را مطالعه کنید.

اورکلاک کردن به چه معنا است؟

در هنگام اورکلاک کردن کارت گرافیک باید یه سری نکات را در نظر گرفت تا دچار ضرر نشوید و به عملکرد مورد نظر برسید. اول از همه باید مطمئن شوید که کارتی که می خواهید اورکلاک کنید سیستم خنک کننده مناسبی داشته باشد چون با افزایش سرعت ساعت کارت گرافیک دمای آن نیز افزایش پیدا می کند و همچنین انرژی بیشتری را نیز مصرف می کند. با این توضیح اگر همچنان قصد اورکلاک کردن کارت گرافیک خود را دارید ادامه مقاله را مطالعه کنید و با مفهوم اورکلاک کارت گرافیک بیشتر آشنا شوید.

آیا اورکلاک بی خطر است؟

کارت گرافیک نیز همانند هر وسیله دیگری اگر بیش از محدوده فرکانسی که برای GPU تعیین شده از آن کار بکشید به آن فشار وارد می شود. اورکلاک کارت گرافیک باعث افزایش دما و فشار بر روی GPU می شود که ممکن است به پردازنده گرافیکی صدمه وارد شود. اما نگران نباشید در کارت های جدید با بالا رفتن دما و فشار مکانیسم های ایمن آن فعال می شود و بدترین اتفاقی که ممکن است روی دهد سیاه شدن صفحه است که در این صورت با کاهش ساعت کلاک مشکل برطرف می شود.

آیا اورکلاک بی خطر است؟

جدایی از خطراتی که ممن است در اثر اورکلاک کارت گرافیک روی دهد، با بالابردن عملکرد GPU می توانید به سطح بهتری از کارکرد دسترسی پیدا کنید. گیمرها و یا کسانی که به کارت گرافیک مناسب برای رندرینگ نیاز دارند و می خواهند کارایی بهینه تری داشته باشند می توانند با این روش به نتیجه مورد نظر در بازی و برنامه های گرافیکی و چندرسانه ای برسند.

مزایا و معایب اورکلاک کارت گرافیک

در این مقاله در مورد کارت گرافیک OC و مفهوم اورکلاک کردن توضیحات لازم را ارائه دادیم حالا باید شما مزایا و معایب OverClocking را نیز بدانید. اورکلاک کردن باعث افزایش عملکرد سیستم و اجرای سریع تر برنامه ها مخصوصا برنامه های گرافیکی و بازی ها می شود و همچنین باعث صرفه جویی در هزینه نیز نیز می شود، به این معنی که با اورکلاک کردن GPU می توانید به فرکانس بیشتری دسترسی پیدا کنید بدون اینکه هزینه ای بابت خرید کارت گرافیک قویتر بپردازید.

اورکلاک کارت گرافیک در کنار مزیت هایی که ارائه می دهد دارای معایبی نیز است که لازم است قبل از انجام این فرایند از آنها با خبر شوید. افزایش دمای GPU، افزایش مصرف انرژی و همچنین کاهش طول عمر سیستم از معایب اورکلاک کردن کارت گرافیک به شمار می روند. البته کاهش طول عمر سیستم یک تئوری است که ممکن است از طرف اورکلاک ناپایدار روی دهد و هنوز هیچ آمار قابل توجهی در این باره مشاهده نشده است.

مزایا و معایب اورکلاک کارت گرافیک

ابزارهای مورد نیاز برای اورکلاک کردن کارت گرافیک

ابزارهای زیادی برای اورکلاک کردن وجود دارد اما بهترین آنها MSI Afterburner است. استفاده از این ابزار بسیار آسان است و به راحتی می توانید هر کارت گرافیکی که قابلیت اورکلاک داشته باشد را ارتقاء دهید. MSI Afterburner دارای یک رابط قابل تنظیم است و با به روز رسانی های دائمی جدیدترین پردازنده های گرافیکی از مدل های معمولی تا جدیدترین مدل های کارت گرافیک Ti را پشتیبانی می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کارت گرافیک ها مقاله TI در کارت گرافیک چیست؟ را مطالعه کنید.

شما می توانید نرم افزار MSI Afterburner را از سایت رسمی ام اس آی دانلود کنید و بعد از نصب و راه اندازی آن می توانید با گزینه هایی که در اختیار شما قرار می دهد کارت گرافیک خود را به فرکانس مورد نظر تغییر دهید. لازم به ذکر است که در بالا بردن سرعت ساعت GPU دقت کنید چرا که ممکن است با به حداکثر رساندن آن دمای پرداشگر گرافیکی افزایش یافته و آسیب ببیند. همچنین شما به یک ابزار بنچمارک نیز نیاز دارید که وضعیت قبل و بعد از اورکلاک را مقایسه کنید.به عنوان مثال می توانید از نرم افزار GPU-Z برای محک زدن کارت گرافیک خود استفاده کنید که نتایج را دقیق نشان می دهد و در صورت وجود تغییرات ولتاژ و ساعت را در حین تست نشان می دهد.

ابزارهای مورد نیاز برای اورکلاک کردن کارت گرافیک

چگونه کارت گرافیک را اورکلاک کنیم؟

در اینجا قصد داریم توضیح دهیم که چگونه GPU را اورکلاک کنیم تا عملکرد بازی و چندرسانه ای را افزایش دهیم. اگر یک سیستم گیمینگ معمولی دارید می توانید با این روش که در ادامه توضیح می دهیم، کارت خود را ارتقاء داده و به بهترین کارت گرافیک میان رده موجود برای گیمینگ تبدیل کنید. اورکلاک یک رویکرد سخت افزاری برای بهینه سازی کامپیوتر است به همین دلیل زمانی ارزشمند است که سیستم در سطح نرم افزاری بهینه شده باشد. به فرض این که کارت گرافیک OC دارید و از نظر سخت افزاری قابلیت OverClock را دارد، شما باید ابتدا نرم افزار سیستم خود را بهینه کنید و سپس با استفاده از نرم افزار MSI Afterburner شروع به اورکلاک کردن کارت گرافیک کنید.

چگونه کارت گرافیک را اورکلاک کنیم؟

اورکلاک کارت گرافیک با استفاده از برنامه MSI Afterburner

برنامه MSI Afterburner با تمامی مدل های کارت گرافیک nvidia و amd سازگاری دارد و شما می توانید به آسانی با استفاده از آن و بدون نیاز به تنظیمات BIOS کارت گرافیک را اورکلاک کنید. برای شروع ابتدا با استفاده از نرم افزارهای بنچمارک یک تست بنچمارک انجام دهید تا از وضعیت عملکرد کارت گرافیک خود باخبر شوید سپس نرم افزار MSI Afterburner را که از سایت MSI دانلود کرده اید نصب و سپس برای ادامه فعالیت اجرا کنید.

بعد از اینکه مراحل نصب برنامه تمام شد، برنامه را اجرا کنید تا صفحه پایین برای شما نمایش داده شود. در این صفحه شما می توانید تنظیمات اولیه را مشاهده کنید، پیشنهاد می کنیم قبل از شروع اورکلاک از این قسمت نوت برداری کنید تا هرزمان که خواستید تنظیمات را به حالت اولیه بازگردانید.

اورکلاک کارت گرافیک با استفاده از برنامه MSI Afterburner
این برنامه دارای دو گزینه Power Limit و Temprature Limit که به ترتیب حداکثر توان و دمای GPU را مشخص می کند و با استفاده از آنها می توانید حداکثر دما و توان را مشخص کنید. حال نوبت به افزایش فرکانس کاری می رسد که در قسمت Core Clock قابل تغییر است، در این قسمت شما می توانید با کشیدن نوار به سمت راست فرکانس کاری را به مقدار مورد نظر افزایش دهید و بعد از آن با کلیک بر روی گزینه تایید(تیک) در پایین برنامه، تنظیمات را اعمال کنید.

اورکلاک کردن کارت گرافیک با MSI Afterburner

لازم به ذکر است که شما باید فرکانس کاری را به صورت چند مرحله ای و هر بار به میزان 10 الی 20 مگاهرتز افزایش دهید سپس آن را اعمال کنید و با استفاده از برنامه بنچمارک از اعمال شدن تنظیمات مطمئن شوید و اگر روند کار بدون مشکل پیش رفت می توانید فرکانس کاری را به تدریج افزایش دهید. توجه داشته باشید که با افزایش Core Clock، دمای GPU نیز افزایش پیدا می کند و شما نباید اجازه دهید تا دمای دستگاه زیاد افزایش یابد تا آسیبی به GPU وارد نشود.

هر بار که فرکانس کاری را افزایش دادید دمای GPU را چک کرده و با سیستم خود کمی بازی کنید. در صورتی که کرش رخ نداد و بازی بدون مشکل اجرا شد می توانید به بالابردن فرکانس کارت گرافیک ادامه دهید. در نرم افزار MSI Afterburner زبانه دیگری با عنوان FAN SPEED وجود دارد که با کشیدن آن به سمت راست می توانید سرعت فن را زیاد کنید و در نتیجه دمای GPU را نیز کاهش می دهد.

چند نکته که باید در مورد اورکلاک کردن بدانید این است که بعد از OverClock کارت گرافیک ممکن است در برخی بازی ها مشکل کلش روی دهد در این صورت باید فرکانس را کاهش دهید تا مشکل برطرف شود. نکته دیگر اینکه با افزایش فرکانس GPU، دمای کارت گرافیک نیز افزایش پیدا می کند و در صورتی که فن قابلیت خنک سازی را نداشته باشد، اورکلاک کردن می تواند به کارت گرافیک آسیب وارد کند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

3 دیدگاه در “کارت گرافیک oc چیست؟ چگونه کارت گرافیک را اورکلاک کنیم؟

وقت بخیر. عذرخواهی میکنم آیا تعداد فن روی اورکلاک کارت گرافیک تأثیر داره؟

سلام وقت شما هم بخیر
بله برای خنک سازی کارت گرافیک تاثیر داره چون هنگام اورکلاک کردن، دمای کارت گرافیک بیشتر میشه

وقت بخیر ببخشید تفاوت های نسخه oc با top edition چیه و کدوم بهتره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *