گوشی سه دوربینه

زمان مطالعه مطلب: 10 دقیقه

روزانه شاهد انقلاب و تحول های بزرگی در زمینه ی ساخت گوشی های هوشمند هستیم که یکی از موضوعات و نکات مهم آن، دوربین های آنهاست که بسیار مورد توجه کاربران و مصرف کنندگان قرار می گیرد. در سال 2018، هواوی (huawei) به اولین شرکتی تبدیل شد که برای ساخت گوشی سه دوربینه اقدام کرد و توانست گوشی P20 PRO را به عنوان اولین گوشی سه دوربین جهان معرفی و به بازار عرضه کند. اما سوال اینجاست که 3 دوربین در گوشی چه کاربردی دارند و این لنزها در زمینه ی عکاسی چه کمکی به ما خواهند کرد؟ در ادامه این مقاله با جزئیات کامل به این موضوع خواهیم پرداخت و در پایان نیز برای خرید گوشی 3 دوربینه می توانید به فروشگاه آترین کالا مراجعه کنید.

گوشی سه دوربینه

در سال های گذشته ما شاهد رونمایی از دوربین های دوگانه در گوشی ها بودیم که توانست تحول بزرگی را در ساخت گوشی های هوشمند به وجود آورد. دوربین های دوگانه در گوشی های مختلف متفاوت عمل می کنند و این امر نیز به سبب لنز دومی است که در کنار دوربین اصلی قرار می گیرد و این لنز می تواند سنسور عمق، monochrome، سنسور فوق عریض یا Telephoto باشد که هر یک نیز عمل منحصربفرد خود را دارند.

به همین رو شرکت ها در جهت انتخاب لنز دوم برای قرارگیری در کنار دوربین اصلی گوشی، کار بسیار سختی داشته اند که این امر نیز سبب شد تا شرکت هواوی در سال 2018 برای ساخت گوشی 3 دوربینه اقدام نماید.

دو گوشی سه دوربینه هواوی در کنار هم

اولین گوشی ها با دوربین های سه گانه

گوشی هواوی P20 PRO اولین گوشی هوشمندی بود که به دوربین سه گانه مجهز شد و در کنار دوربین اصلی 40 مگاپیکسلی خود از لنز 20 مگاپیکسل monochrome و لنز 8 مگاپیکسل Telephoto بهره برد. هواوی همواره در گوشی های خود از لنز monochrome بهره برده و در این گوشی نیز با بهره وری از لنز تله فوتو 3x و لنز مونوکروم در کنار دوربین اصلی سبب شده تا کاربر را در جهت عکاسی از منظره یا سوژه هایی که در فاصله ی دور قرار گرفته اند یاری کند و امکان بزرگنمایی 3 برابری را از سوژه ی مدنظر خود داشته باشند.

اولین گوشی هواوی با دوربین های سه گانه

ال جی نیز دومین برندی بود که برای ساخت گوشی 3 دوربینه دست به کار شد و توانست V40 را به عنوان دومین گوشی سه دوربینه معرفی و به بازار عرضه کند. این گوشی در کنار دوربین اصلی 12 مگا پیکسل، دارای یک لنز Telephoto با قدرت بزرگنمایی 2x و لنز 16 مگا پیکسل اولترا واید است که کاربر را قادر می سازد تا در موقعیت های مختلف بتواند با شیوه های متفاوت از سوژه های مورد نظر خود عکاسی کند.

اولین گوشی سه دوربینه ال جی

کاربرد دوربین های سه گانه در گوشی

دوربین های سه گانه به این جهت ساخته شده اند که می توانند در کنار دوربین اصلی خود، در آن واحد دو لنز متفاوت را داشته باشند و ترکیب این لنزها در کنار یکدیگر می تواند عکس های حرفه ای تر و درخشان تری را به ثبت برساند.

همانطور که اشاره شد لنزهای به کار رفته در گوشی های مختلف از هم دیگر متمایز هستند به این معنی برخی گوشی ها در کنار دوربین اصلی به دو لنز سنسور عمق و سنسور فوق عریض (اولترا واید) مجهز شده اند و برخی گوشی های دیگر نیز از سنسور های monochrome و Telephoto بهره گرفته اند.

مقاله مرتبط: بهترین گوشی برای بازی پابجی

در کل می توان گفت گوشی های سه دوربینه با هم تفاوت دارند و در یک گوشی نمی توان تمامی لنزها را به کار برد، که همین امر سبب می شود تا شرکت های سازنده اجبارا در بین لنزها دست به انتخاب بزنند.

ثبت تصاویر با میدان دید گسترده تر در گوشی های سه دوربینه

امروزه اکثر گوشی هایی که با دوربین های سه گانه به بازار عرضه می شوند به لنز اولترا واید مجهز هستند و گوشی V40 نیز اولین گوشی بود که به این سنسور تجهیز شده بود. لنز فوق عریض (اولترا واید) یکی از محبوب ترین لنزها برای عکاسان است که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است و کاربر را قادر میسازد که در یک زاویه ی 120 درجه و با میدان دید گسترده تر برای عکاسی از سوژه ی مورد نظر خود در یک قاب بزرگ تر اقدام نماید.

ثبت تصاویر با میدان دید گسترده تر در گوشی های 3 دوربینه

سنسور تشخیص عمق میدان در گوشی 3 دوربینه

سنسور تشخیص عمق میدان یکی از لنزهایی است که در نزد عکاسان بسیار محبوب است چرا که این لنز به عکاسان در زمینه ی ثبت عکس هایی با حالت پرتره و اثر بوکه کمک خواهد کرد.

هر چند که گوشی های هوشمند از همان دوربین های دوگانه قابلیت عکاسی با حالت پرتره ی به آنها اضافه شده بود اما با اضافه شدن سنسور تشخیص عمق تصاویر، کاربر را در جهت گرفتن عکس های حرفه ای تر و با کیفیت تر یاری خواهد کرد.

دیافراگم متغیر در دوربین سه گانه
سنسور تشخیص عمق میدان در گوشی 3 دوربینه

زوم قدرتمند

لنز تله فوتو نیز یکی از کاربردی ترین و اساسی ترین سنسورهایی است که در عکاسی از اهمیت ویژه و والایی برخوردار است که به کاربر در جهت عکاسی از سوژه ها و مناظری که در فاصله ی دور قرار گرفته اند کمک میکند تا با بزرگنمایی بر روی سوژه ی مورد نظر خود عکس هایی با کیفیت را به ثبت برساند.

مقاله مرتبط: بهترین گوشی ها با باتری 5000 میلی آمپر

لنز تله فوتو 2x را میتوان در تمامی گوشی مشاهده کرد اما برای اولین بار لنز تله فوتو 3x در گوشی هواوی P20 PRO به کار گرفته شد و اخیرا شیاومی نیز در گوشی MI NOTE 10 خود از لنز تله فوتو 5x بهره برده است که کاربر را قادر می سازد که با زوم 5 برابری از مناظر و سوژه ها عکاسی کند.

دیافراگم متغیر

دیافراگم متغیر

دیافراگم یکی از 3 نکات مهم و حائز اهمیت برای عکاسی به حساب می آید که در ثبت عکس های هنری و حرفه ای به کاربر کمک شایانی خواهد کرد. اما منظور از دیافراگم متغیر چیست؟

دیافراگم در سیستم دوربین همانند مردمک چشم انسان عمل می کند به این معنی هنگامی که شما در یک محیط پر نور یا تاریک قرار گرفته باشید مردمک چشم شما گشاد یا تنگ میشود و در سیستم دوربین نیز دیافراگم همانند مردمک چشم باز و بسته می شود.

دیافراگم در تعیین میزان نوری که به سنسور می رسد نقش کلیدی را ایفا می کند به این معنی که هر قدر میزان نور دریافتی بیشتر باشد به همان میزان نیز عکس ها بدونِ نویز و با کیفیت خواهند بود. در واقع دیافراگم در گوشی سه دوربینه بر روی هر سه لنز طراحی شده و کاربر را قادر می سازد که در محیط های کم نور عکس های با کیفیت تر و هنرمندانه تری را به ثبت برساند.

برای مثال در گوشی A7 2018 سامسونگ در کنار دوربین اصلی از لنز فوق عریض و سنسور تشخیص عمق میدان بهره گرفته شده اما در گوشی P20 PRO از لنزهای تله فوتو و واید استفاده شده است و این امر پیام آور آن است که شما برای خرید گوشی های سه دوربینه، باید به لنز های به کار رفته در کنار دوربین اصلی دقت بیشتری داشته باشید تا بتوانید به گوشی ایدئال و مد نظر خود برسید.

بهترین گوشی های سه دوربینه

پیشرفت روز افزون دنیای تکنولوژی در زمینه ساخت دوربین های حرفه ای تر و باکیفیت تر، مخاطبان را برآن داشته تا شوق و اشتیاق بیشتری برای خرید گوشی های جدید روز دنیا داشته باشند. گوشی های سه دوربینه یکی از همان نوآوری های جذابی بود که توانست انگیزه های مخاطبان را برای استفاده از گوشی ها دو چندان کند.

حالا که در این مقاله با کاربرد دوربین های سه گانه آشنا شدید در ادامه این مطلب به معرفی بهترین گوشی های سه دوربینه جهان خواهیم پرداخت که می تواند برای افرادی که به دنبال خرید گوشی سه دوربینه هستند بسیار کاربردی باشد.

1- گوشی آیفون 11 پرو

بهترین گوشی سه دوربینه

اولین گوشی که می توان به عنوان بهترین گوشی سه دوربینه معرفی کرد، گوشی آیفون 11 پرو است. آیفون 11 پرو، اولین گوشی اپل بود که توانست به دوربین 3 گانه مجهز شود. این گوشی از سه لنز 12 مگاپیکسلی بهره می برد که با توجه به کمیت بسیار پایینی که از لحاظ عددی دارد، اما از نظر کیفیت در مقایسه با گوشی برتر جهان رقابت می کند. اپل در این گوشی خود از یک لنز اصلی wide در کنار دو لنز دیگر تله فوتو و اولترا واید بهره برده است. لنز اصلی این گوشی امکان عکاسی در حالت عادی را به شما می بخشد. اما لنز اولتراواید بسیار کاربردی است و به مخاطب در هنگام عکاسی این امکان را می بخشد تا بدون تغییر و گام برداشتن به عقب، با زوایه دید گسترده تری از سوژه ها عکاسی کند.

البته گوشی آیفون 11 عادی نیز به عنوان بهترین گوشی دوربین دوگانه شناخته می شود که در صورت فراهم نبودن بودجه کافی برای تهیه آیفون 11 پرو می توانید آیفون 11 عادی را جایگزین کنید.

2- گوشی سامسونگ NOTE20 Ultra

نوت 20 اولترا در میان بهترین گوشی سه دوربینه

گوشی نوت 20 اولترا یکی از مدل های پرچمدار سامسونگ می باشد که با ورود و عرضه آن به بازارهای جهانی، با استقبال گرم مخاطبان همراه بوده است. این گوشی سامسونگ پرچمدار، از سه لنز حرفه ای بهره برده است که به واسطه آن توانسته در بین برترین گوشی های 2020 و بهترین گوشی های سه دوربینه جهان قرار بگیرد. لنز اصلی 108 مگاپیکسل، نقطه عطف دوربین های این گوشی است که با دیافرگم f/1.8 امکان عکاسی حرفه ای از سوژه ها و با لرزشگیر قدرتمند OIS نیز امکان ضبط فیلم های بدون لرزش را فراهم آورده است.

لنز 12 مگاپیکسلی پریسکوپ تله فوتو، دیگر لنز به کار گرفته شده در کنار لنز اصلی است که از قابلیت های بسیار جذابی برخوردار است. این لنز قدرتمند، قابلیت زوم اپتیکال 5X و زوم هیبریدی 50X را دارد که زوم اپتیکال با حفظ کیفیت اصلی، امکان زوم بر روی سوژه ها را ایجاد می کند اما در زوم هیبریدی 50X شما شاهد تحلیل رفتن کیفیت خواهید بود.

لنز 12 مگاپیکسل اولترا واید، سومین لنز این گوشی پرچمدار سامسونگ است که در کنار دو لنز دیگر این گوشی به خوبی ایفای نقش می کند.

3- گوشی شیائومی MI 11 ULTRA

گوشی سه دوربینه MI 11 ULTRA

شیائومی در سال 2021 از جدیدترین پرچمدار گوشی های خود با نام MI 11 رونمایی کرد که شامل چند مدل بودند. یکی از مدل های MI11 که می توان آن را در بین برترین گوشی های سه دوربینه قرار داد، گوشی MI11 ULTRA است. اگر به قسمت دوربین های این گوشی شیائومی دقت کرده باشید، به معطوف شدن شیائومی بر روی دوربین های MI11 ULTRA  پی خواهید برد.

شیائومی برای طراحی دوربین می 11 اولترا، حدود یک سوم فضای پشت گوشی را به قرارگیری لنزها اختصاص داده است. شیائومی در این گوشی پرچمدار خود از لنز قدرتمند 50 مگاپیکسل با فناوری دوال پیکسل و لرزشگیر OIS بهره برده است. پریسکوپ تله فوتو، یکی از لنزهای بسیار مهمی است که در این گوشی شیائومی به کار گرفته شده است. رزولوشن این لنز، 48 مگاپیکسل است و از کیفیت بسیار بالایی در عکاسی از سوژه های فواصل دور برخوردار است.

شیائومی نیز سومین لنز گوشی را مطابق انتظار به لنز اولترا واید اختصاص داده است با این تفاوت که از رزولوشن قابل ملاحظه 48 مگاپیکسل بهره برده است. البته در مقاله بهترین گوشی شیائومی می توانید لیست کاملی را از مدل های برتر شیائومی مطالعه کنید.

4- گوشی سامسونگ S21

بهترین گوشی سه دوربینه | اس 21

S21، یکی از جدیدترین گوشی های پرچمدار سری S سامسونگ است که به دوربین سه گانه مجهز شده است. این گوشی سامسونگ فارغ از کیفیت بسیار بالای دوربین، به عنوان یک گوشی پرچمدار و باکیفیت شناخته می شود که می تواند از هر جنبه بهترین انتخاب برای مخاطبان باشد. دوربین گوشی سامسونگ S21 متشکل از سه لنز، عادی، تله فوتو و اولتراواید است که هریک به ترتیب از رزولوشن 12 مگاپیکسل، 64 مگاپیکسل و 12 مگاپیکسل برخوردار هستند. بهره گیری از فناوری دوال ال ای دی، لرزشگیر OIS و زوم اپتیکال 3X استفاده می کنند که تمامی این فناوری ها در کنار رزولوشن قابل ملاحظه لنزها، می تواند کیفیت بسیار بالایی را در عکاسی از سوژه ها برای مخاطبان به ارمغان داشته باشد.

5- گوشی هواوی میت 40 پرو

میت 40 پرو در میان بهترین گوشی های سه دوربینه

هواوی یکی از شرکت های موفق در زمینه تولید موبایل در پنج سال اخیر است که امروزه با چالش های مختلفی روبرو است. یکی از این چالش ها، عدم پشتیبانی از سرویس های خدماتی گوگل است که سبب اجتناب بخش عمده ای از مخاطبان از خرید گوشی های هواوی شده است. آخرین گوشی که می توانیم به عنوان یکی از بهترین گوشی های سه دوربینه و بهترین گوشی هواوی از آن نام ببریم، مدل هواوی میت 40 پرو است. این گوشی، همانند سایر نسخه های هواوی از خدمات گوگل پشتیبانی نمی کند اما عملکرد بینظیر آن در سایر بخش ها شاید تا حدود زیادی بتواند مخاطبان را به خرید وسوسه کند.

گوشی هواوی میت 40 پرو از یک ماژول دایره ای شکل برای قرارگیری لنزها استفاده کرده است که طراحی متفاوت و البته کاربرپسندی را به آن بخشیده است. این گوشی هواوی از لنز اصلی 50 مگاپیکسل برخوردار است که مجهز به فناوری فوکوس خودکار لیزر یا همان Laser AF می باشد. لنز دوم این گوشی همانند سایر گوشی های بالا رده، از لنز پریسکوپ تله فوتو است. رزولوشن این لنز 12 مگاپیکسل است و به لرزشگیر OIS و زوم اپتیکال قابل ملاحظه 5X مجهز است که عملکرد این گوشی را به طرز قابل توجه ای بالا برده است.

دیگر لنز این گوشی اولتراواید می باشد و رزولوشن آن برابر با 20 مگاپیکسل است که امکان عکاسی از سوژه هایی همانند ساختمان های عظیم و آسمان خراش که عکاسی از آنها دشوار است را فراهم می آورد.

سخن آخر

ساخت گوشی سه دوربینه نوآوری جدیدی بود که توسط شرکت هواوی ارائه شد و توانست توسط دیگر برندها بسط و توسعه پیدا کند و سبک و سیاق نوینی را در ساخت گوشی ها ایجاد کند. دوربین های سه گانه آمده اند تا به ما در جهت ثبت عکس های با کیفیت تر و با رزولوشن بالاتر کمک کنند و این موقعیت را فراهم آورند تا از منظرهای متفاوت تری به عکاسی از سوژه ها بپردازیم. البته ذکر این نکته ضروری است که این دوربین ها به سبب عملکرد خاص خود می توانند در گوشی های مختلف متفاوت باشند چرا که همه ی گوشی هایی که از دوربین سه گانه برخوردار هستند از نظر بهره وری در لنز ها یکسان نیستند و هر یک عملکرد منحصربفرد خود را دارند که باید به این نکته در هنگام خرید گوشی ها توجه کرد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

12 دیدگاه در “گوشی سه دوربینه

مقاله خوبی بود. واقعیتش من نمی دونستم گوشی سه دوربینه چی هست و اصلا چرا ۳دوربین و کاربردشون چیه.

خوشحالیم که مقاله گوشی سه دوربینه برای شما مفید بوده است.

لطفاً بگید که چطوری دوربین دوم و یا سوم گوشی رو فعال کنم؟؟ ویا چگونه با دوربین دوم و سوم میشه عکس گرفت؟؟؟

این دوربین ها خودشون فعال هستند و معمولا بسته به شرایط خودشون فعال میشن و کار خاصی شما نیاز نیست انجام بدین

دوستان فهمییدید اولین گوشیه سه دوربینه هواوی پی چهل بوده یاا هنوزمممم ادامه مقاله یع سی چهل بار دیگ تکرار کنههه..مرد حسابی بیسواد ک نیستیم یبار گفتی نهایتا دوبار کافیه دیگ

میگم ینی با اون دوربینا کار نمیکنه؟
من الان گوشی سه دوربینه دارم ولی فقط با یه دوربین فیلم میگیرع

عزیز شما تا حالا سایت در دست داشتید ؟ یا ادمین سایت بودید ؟ این کلمه گوشی سه دوربینه در واقع کلمه کلیدی این مقاله هستش ، در روز صد ها مقاله با عنوان گوشی سه دوربینه در سطح اینترنت گذاشته میشه داخل بارگذاری مطلب و مقاله بخشی هست به نام عنوان سئو و برای اینه که مقاله اولین مقاله ای باشه که به محض سرچ کردن کلمات و عنوان های مرتبط در دسترس شما قرار بگیره باید از تکرار های زیادی استفاده کنن تا مقاله همون اول سرچ کردن بیاد جلو روتون ?

اونها در واقع سنسور هستن و کار های بهبود کیفیت ، عمق ، و تشخیص چهره انجام میدن چون قرار دادن همه این ویژگی ها در یک لنز تا فعلا غیر ممکن هستش از چند دوربین استفاده میشه اما در واقع با همون دوربین اصلی تصاویر گرفته یا فیلم ها ضبط میشن و بقیه حالت کمکی به دوربین اصلی رو دارن

دوربین اصلی چجوری فعال میشه؟

ممنون از مقالتون.بنده یه تست انجام دادم گوشی روی سه پایه از سوژه عکس گرفتم.روی دوتا لنز کمکی رو پوشوندم دوباره با همون شرایط عکس گرفتم.تغیری در عکس.زاویه.میزان نور.فلو یا فوکوس بودن یا سایز فایل عکسها ایجاد نشد.یه توضیح میدین.حس کردم این دوربین ها جهت رقابت و جذب مشتری باشه و هیچ کارایی لنزها نذارن.نکته دیگه الان اکثر گوشی ها میزنن دوربین ۴۰یا۵۰ یا۱۰۰ مگا پیکسل.بعد با یه گوشی ۱۲ مگا پیکسل مقایسه میشه تغییر آنچنانی نیست حتی کمتر از۱۲ مگا پیکسل هست.فقط یک عدد هست.و یک دوربین عکاسی حرفه ای ارزان کیفیت عکس بالاتری از بهترین و گران ترین دوربین گوشی داره.مقایسه عکس هم باید روی یک ال سی دی مقایسه کرد چون کیفیت ال سی دی گوشی ها متفاوته و اون مقایسه کیفیت دوربین گوشی که مردم انجام میدن در اصل شفافیت و کیفیت صفحه نمایش گوشی هست.یه توضیح بدین.ممنون

الان ما چیجوری با دوربین دوم سوم عکس بگیرم یا هر سه تاشه فعال کنیم

سلام علیکم ممنون از اطلاعات علمی و فنی برامون مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *