علت روشن نشدن لپ تاپ؟ 6 موردی که باید چِک کنید

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

روشن نشدن لپ تاپ یکی از بدترین مشکلاتی است که معمولاً هر کاربری ممکن است حداقل یک بار آن را تجربه کرده باشد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی لپ تاپ خود را روشن کرده باشید با روشن نشدن صفحه نمایش آن مواجه شده باشید. اکنون به نظر شما علت روشن نشدن لپ تاپ چیست؟ روشن نشدن لپ تاپ دلایل بسیاری می تواند داشته باشد که شاید بسیار ساده باشد و یا از یک مشکل سخت افزاری بسیار جدی باشد. در این مقاله ما دلایلی را که ممکن است علت روشن نشدن لپ تاپ شما باشد را توضیح داده ایم تا با چِک کردن این موارد بتوانید دلیل روشن نشدن لپ تاپ را پیدا و عیب یابی کنید.

1. مشکل در منبع تغذیه، می تونه دلیلی برای روشن نشدن لپ تاپ باشه؟

چرا لپ تاپ روشن نمیشه؟ قبل از هر کاری آداپتور برق را چِک کنید و از اتصال به سیستم و پریز برق مطمئن شوید. در صورت اطمینان از اتصال، اکنون کابل برق و آداپتور را نیز امتحان کنید، گاهی اوقات ممکن است آداپتور شما دچار سوختگی شده باشد و یا سیم های آن دچار قطع و وصلی شده باشند. لازم به ذکر است وجود مشکل در منبع تغذیه لپ تاپ در تمام برندها به یک صورت است. یعنی اگر شما یک لپ تاپ hp داشته باشید و علت روشن نشدن صفحه آن از وجود مشکل در آداپتور و منبع تغذیه باشد این مشکل می تواند علت روشن نشدن لپ تاپ لنوو نیز باشد.

2. خالی بودن باتری لپ تاپ، علت روشن نشدن لپ تاپ

گاهی اوقات ممکن است دلیل روشن نشدن لپ تاپ از آداپتور و منبع تغذیه لپ تاپ نباشد و مشکل از باتری لپ تاپ باشد. از آنجایی که باتری لپ تاپ یک قطعه اصلی در روشن شدن آن به حساب می آید، پس تست کردن بسیار مهم است. به عبارتی باید مطمئن شوید که باتری لپ تاپ شما خالی نیست، پس بهتر است چند دقیقه باتری را به پریز برق وصل کنید و دوباره لپ تاپ را روشن کنید تا از سلامت باتری مطمئن شوید. اما اگر لپ تاپ شما تنها در صورتی که به برق وصل باشد کار کند، احتمالاً باتری شما دچار خرابی شده است و یا اینکه سوکِت شارژ لپ تاپ نیاز به تعمیر دارد.
برخی از کاربران بر این باور هستند که لپ تاپ های گران قیمت دچار چنین مشکلاتی نمی شوند، اما باید متذکر شویم نوع لپ تاپ نمی تواند از بروز خرابی در باتری جلوگیری کند. اما در حالت کلی بهتر است از لپ تاپ های متناسب با حرفه خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر شغل شما برنامه نویسی است بهتر است از یک لپ تاپ با CPU نسل بالا، قطعات سخت افزاری قدرتمند و صفحه نمایش مناسب استفاده کنید تا مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. گفتنی است ما در مقاله بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی بیشتر این موضوع را توضیح داده ایم که مطالعه آن نمی تواند خالی از لطف باشد.

خرابی باتری لپ تاپ

3. وجود مشکل در قطعات سخت افزاری، علت روشن نشدن صفحه لپ تاپ

از دیگر مواردی که می تواند علت روشن نشدن لپ تاپ به حساب آید وجود نقص در قطعات سخت افزاری است. هارد، رم، کارت گرافیک و پاور از مهم ترین قطعاتی هستند که وجود خرابی و مشکل در یکی از آنها می تواند باعث روشن نشدن لپ تاپ باشد.
در اینجا باز هم باید متذکر شد که وجود مشکل در هر یک از این قطعات در تمام برندهای لپ تاپ سبب روشن نشدن صفحه لپ تاپ می شود. مثلاً اگر شما یک لپ تاپ ایسوس داشته باشید و در قسمت های سخت افزاری آن مشکل ایجاد شده باشد علت روشن نشدن لپ تاپ ایسوس ممکن است وجود خرابی در یکی از این قطعات باشد. این در حالی است که این مشکلات علت روشن نشدن لپ تاپ لنوو نیز می تواند باشد.

4. بررسی سیستم خنک کننده، راهی برای جلوگیری از روشن نشدن لپ تاپ

اگر علت روشن نشدن لپ تاپ وجود گرد و غبار در سیستم خنک کننده باشد شاید برای شما کمی دور از ذهن باشد. اما در واقع باید گفت بررسی سیستم خنک کننده یکی از مهم ترین مواردی است که ممکن است دلیل روشن نشدن لپ تاپ باشد، انسداد سوراخ های خنک کننده لپ تاپ توسط ذرات ریز گرد و غبار است. بنابراین حتماً از باز بودن دریچه های سیستم خنک کننده مطمئن شوید.
به طور معمول داخل لپ تاپ ها یک سری مدار برای اتصالات قرار گرفته است که در صورت داغ شدن بیش از حد سیستم اتصال برق لپ تاپ را دچار اختلال می کند. پس با این وجود سیستم تهویه کننده تأثیر زیادی در خنک کردن این قسمت خواهد داشت. با این وجود توصیه می شود از قرار دادن لپ تاپ بر روی فرش، بالش و یا هر سطحی که ممکن است گرد و خاک بیشتری را جذب کند خودداری کنید.
البته سیستم خنک کننده در هر مدل از لپ تاپ با هم متفاوت است یعنی بعضی از مدل ها از فن های قدرتمندی برخوردار هستند اما در برخی دیگر از دریچه های کوچکی برای تهویه استفاده شده است. به عنوان مثال سری Alienware از لب تاب دل دارای بهترین سیستم فن هستند که برای گیمرهای حرفه ای از گزینه های برتر به حساب می آیند. با این یکی از بهترین راه هایی که به واسطه آن لپ تاپ شما می تواند به بهترین شکل ممکن خنک کنندگی را تجربه کند، استفاده از پایه خنک کننده است که به نوعی برای تمام لپ تاپ ها کاربرد دارد.

خرابی سیستم خنک کننده لپ تاپ

5. چرا لپ تاپ روشن نمیشه؟ بررسی سیستم نرم افزاری و عیب یابی

اگر تمام موارد سخت افزاری را که دلیل روشن نشدن لپ تاپ به حساب می آیند را مورد بررسی قرار داده اید، اکنون نوبت بررسی سیستم نرم افزاری است. اگر می خواهید دلیل روشن نشدن لپ تاپ را از لحاظ نرم افزاری پیدا کنید قبل از هر چیز وارد تنظیمات ویندوز شوید. البته این برای زمانی است که لپ تاپ شما روشن شده و ویندوز بالا نمی اید. شما می توانید با وارد شدن به قسمت Safe Mode هر گونه مشکل را عیب یابی کنید. البته برای لپ تاپ های مک بوک می بایست به قسمت Recovery Mode در قسمت تنظیمات وارد شوید و نسبت به هر گونه عیب نرم افزاری اقدام کنید.

سری لپ تاپ hp envy پیشنهاد مناسبی برای دانشجویان، برنامه نویسی و حتی کاربران اداری و خانگی است. این سری از لپ تاپ ها از در کنار سی پی یو قدرتمندی که دارند از صفحه نمایش های نسبتاً بزرگ و در برخی مدل ها لمسی برخوردار هستند که کمتر دچار نقص در قسمت نرم افزاری می شوند.

6. تعمیر تخصصی، آخرین راه حل برای علت روشن نشدن صفحه لپ تاپ

اگر تمام راه حل های گفته شده را عملی کرده اید، اما باز هم با مشکل روشن نشدن لپ تاپ مواجه هستید، وقت آن رسیده که لپ تاپ خود را به دست تعمیر کاران تخصصی بسپارید. چرا که گاهی اوقات مشکل و عیب ایجاد شده توسط شخص قابل حل نیست و تنها یک تکنسین ماهر قادر به عیب یابی لپ تاپ شما خواهد بود. ناگفته نماند ما در مقاله خراب شدن باتری لپ تاپ بیشتر در این باره توضیح داده ایم.

تعمیر تخصصی لپ تاپ

خرید بهترین لپ تاپ از آترین کالا

ما در این مقاله تمام مواردی را که موجب می شود تا علت روشن نشدن لپ تاپ باشد را مورد بررسی قرار داده ایم تا کاربران بتوانند به راحتی مشکلات به وجود آمده را حل کنند. گفتنی است ما در فروشگاه آترین کالا مجموعه ای از بهترین برندهای لپ تاپ را برای مشاهده در اختیار کاربران قرار داده ایم تا در صورت تمایل به خرید بتوانند با تضمین اصالت و سلامت، بهترین قیمت و ارسال سریع، یک خرید تکرار نشدنی را برای خود رقم بزنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *