ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ، چگونه گرافیک لپ تاپ را ارتقا دهیم؟

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

ساده ترین راه برای ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ، خرید یک لپ تاپ جدید است. شاید با خواندن این جمله تعجب کنید اما این یک واقعیت است و تنها تعداد محدودی از لپ تاپ ها قابلیت ارتقاء گرافیک را دارند که آن هم به آسانی قابل انجام نیست. ارتقا گرافیک لپ تاپ به دلیل طراحی باریکی که دارد به آسانی دسکتاپ نیست و مورد دیگر اینکه حتی لپ تاپ های گیمینگ نیز با هدف ارتقاء لپ تاپ طراحی نمی شوند و این کار را برای شما دشوار می کند.

با این حال برخی کاربران که لپ تاپ استوک تهیه کرده اند و یا مدل فعلی آنها قدیمی است، مخصوصا گیمرها دوست دارند گرافیک لپ تاپ خود را ارتقاء دهند و این سوال آنها است که چگونه گرافیک لپ تاپ را ارتقا دهیم؟ به طور کلی دو نوع گرافیک لپ تاپ وجود دارد؛ یکپارچه و اختصاصی که در ادامه در مورد آنها توضیح خواهیم داد و به شما خواهیم گفت که چگونه گرافیک را ارتقا دهید.

ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ

کارت گرافیک یکپارچه، غیر قابل ارتقا

کارت گرافیک های یکپارچه در واقع با CPU ادغام شده اند و حافظه RAM سیستم را با پردازنده اصلی به اشتراک می گذارند. لپ تاپ های تجاری و سری جدید مک بوک های اپل از این نوع کارت گرافیک ها استفاده می کنند که ارتقا گرافیک در این لپ تاپ ها عملا امکان پذیر نیست. تنها راه برای ارتقا لپ تاپ با گرافیک یکپارچه تعویض مادربرد است که البته توجیه اقتصادی ندارد، مخصوصا اگر مک بوک داشته باشید و در این مورد تهیه یک مک بوک استوک پیشنهاد بهتری است.

کارت گرافیک یکپارچه

کارت گرافیک مجزا یا اختصاصی

موضوع کارت گرافیک های مجزا با مدل های یکپارچه متفاوت است و به صورت یک قطعه جداگانه روی مادربرد قرار می گیرند. این نوع کارت گرافیک های دارای حافظه اختصاصی و پردازنده گرافیکی مجزا است، به همین دلیل قدرت پردازشی بالایی دارند و برای کارهای سنگین همچون گیمینگ، طراحی های سه بعدی و رندرینگ استفاده می شوند. در این مورد ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ تاحدودی امکان پذیر است اما نیازمند تخصص کافی است و همچنین شرایطی نیز دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

کارت گرافیک مجزا یا اختصاصی

خرید لپ تاپ استوک مناسب برنامه نویسی با مناسب ترین قیمت در آترین کالا

لپ تاپ شما باید قابلیت ارتقا را داشته باشد

قبل از اینکه اقدام به ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ خود کنید باید بررسی کنید که آیا لپ تاپ شما دارای اسلات کارت اختصاصی است یانه. اکثر لپ تاپ ها کارت گرافیک یکپارچه دارند اما روی مادربرد لحیم شده اند که ارتقای لپ تاپ را غیر ممکن می کند با این حال برخی برندها همچون لنوو، اچ پی، MSI و یا دل لپ تاپ های ورک استیشن و گیمینگ را عرضه می کنند که دارای یک اسلات کارت گرافیک اختصاصی هستند و این قابلیت را ممکن می سازند. شما می توانید مشخصات و قیمت لپ تاپ لنوو دست دوم و سایر برندهای دیگر را در سایت آترین کالا مشاهده کنید.

لپ تاپ شما باید قابلیت ارتقا را داشته باشد

سازگاری کارت گرافیک جدید با لپ تاپ

وقتی مطمئن شدید که لپ تاپ شما دارای اسلات کارت گرافیک است، بررسی کنید که کارت گرافیک مورد نظر با لپ تاپ فعلی شما سازگاری داشته باشد. به این منظور که باید اطمینان حاصل کنید کارت گرافیک جدید با مادربرد و اسلات گرافیک سازگار باشد چون در غیر اینصورت ممکن است منجر به مشکلات عملکرد و آسیب سخت افزاری شود.

توان حرارتی لازم برای خنک کردن کارت گرافیک

مورد دیگری که در هنگام ارتقا گرافیک لپ تاپ باید به آن توجه کنید توان حرارتی لازم لپ تاپ برای خنک سازی کارت گرافیک است. کارت گرافیک های قدرتمند به دلیل داشتن قدرت پردازشی بالا، گرمای زیادی تولید می کنند که باعث آسیب رساندن به گرافیک و یا سایر قطعات سخت افزاری دیگر می شود.

نکاتی که باید قبل از ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ در نظر بگیرید

ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ کار ساده ای نیست و اگر در انجام آن سهل انگاری شود ممکن است به دستگاه آسیب بزنید. در اینجا نکاتی که قبل از ارتقاء کارت گرافیک لپ تاپ باید در نظر بگیرید بررسی شده اند، پیشنهاد می کنیم قبل از شروع ارتقا لپ تاپ این قسمت را مطالعه کنید. شایان ذکر است عموما لپ تاپ های گیمینگ و رندرینگ به ارتقا گرافیک نیاز دارند و اگر تریدر هستید می توانید بهترین لپ تاپ استوک برای ترید با قیمت مناسبی تهیه کنید و تا چندین سال از آن استفاده کنید.

  • قیمت کارت گرافیک های جدید، مخصوصا مدل های قدرتمند گران هستند، بنابراین ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ می تواند پرهزینه باشد.
  • ارتقا کارت گرافیک ممکن است گارانتی لپ تاپ شما را باطل کند.
  • ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ به مهارت فنی و ابزارهای خاص نیاز دارد. اگر تجربه کافی ندارید، بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید.

نکاتی که باید قبل از ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ در نظر بگیرید

راه حل های جایگزین ارتقا کارت گرافیک

با توجه به اینکه ارتقا گرافیک لپ تاپ امر پیچیده و پرخطری است به کاربران بی تجربه اصلا پیشنهاد نمی شود. برای کاربرانی که ترس آسیب رساندن به لپ تاپ را دارند و از طرفی نیز بودجه کافی برای خرید یک لپ تاپ با گرافیک قدرتمند را ندارند در این جا راه حل های جایگزین را آورده ایم که می تواند به صرفه تر باشد.

  • استفاده از یک کارت گرافیک خارجی: می توانید از یک کارت گرافیک خارجی (eGPU) استفاده کنید. این کارت ها به صورت یک دستگاه خارجی از طریق رابط Thunderbolt به لپ تاپ شما متصل می شوند و قدرت گرافیکی را به طور قابل توجهی افزایش می دهند.
  • اورکلاک کردن کارت گرافیک: اگر کارت گرافیک شما از قابلیت اورکلاک پشتیبانی می کند، می توانید با اورکلاک کردن آن، تا حدی عملکرد آن را افزایش دهید.
  • به روز رسانی درایورها: همیشه از جدیدترین درایورهای کارت گرافیک خود استفاده کنید تا از حداکثر عملکرد آن بهره ببرید.

راه حل های جایگزین ارتقا کارت گرافیک

برای مشاهده مشخصات و قیمت ایپد پرو به فروشگاه آترین کالا مراجعه کنید.

خرید لپ تاپ استوک و اپن باکس در آترین کالا

با توجه به نکات مذکور در این مقاله، ارتقا گرافیک لپ تاپ کاری دشوار است و از نظر اقتصادی زیاد به صرفه نیست. اما در نهایت، قبل از تصمیم به ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ خود، به دقت تمام جوانب را بررسی کنید و ببینید که آیا این کار برای شما توجیه اقتصادی و فنی دارد یا خیر. شایان ذکر است امروزه لپ تاپ های استوک و اپن باکس با قیمت بسیار کمتری نسبت به مدل نو عرضه می شوند که برای ارتقاء لپ تاپ بسیار ایدئال هستند فروشگاه اینترنتی آترین کالا مدل های مختلفی از لپ تاپ استوک و اپن باکس با کانفیگ های قوی را با قیمت بسیار مناسبی عرضه می کند، شما می توانید با مراجعه به سایت آترین کالا در میان مدل های موجود و با مقایسه آنها بهترین لپ تاپ را برای نیاز خود انتخاب کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *