راهنمای خرید کیبورد گیمینگ | کیبرد گیمینگ چی بخریم؟

زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

بهترین کیبورد گیمینگ باید طراحی سبک، ارگونومیک و از همه مهم‌تر دکمه های نرمی داشته باشد. اگرچه داشتن یک کیبورد گیمینگ مناسب روی عملکرد گیمرها تاثیر زیادی دارد اما متاسفانه بیشتر مواقع صفحه کلید نادیده گرفته می شود و معمولا بیشترین تمرکز روی صفحه نمایش و خرید مانیتور کامپیوتر است. با این حال، خرید کیبورد گیمینگ برای هر گیمری ضروری است و اگر می خواهید بازی خود را به سطح بالایی برسانید باید یک صفحه کلید گیمینگ عالی نیز داشته باشید.

امروزه انواع کیبورد گیمینگ در طراحی ها و اندازه های مختلفی در بازار موجود است که می توانید با توجه به نیاز و بودجه خود نسبت به خرید کیبورد گیمینگ تصمیم بگیرید. اما خرید بدون دانش قبلی می تواند شما را به سمت یک انتخاب نادرست ببرد، به همین دلیل ما در این مقاله ویژگی های کیبورد گیمینگ مناسب را بررسی می کنیم تا با توجه به آنها بتوانید بهترین محصول را برای خود انتخاب کنید.

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

انتخاب کیبورد گیمینگ با اندازه و چیدمان مناسب

اولین مورد که در راهنمای خرید کیبورد گیمینگ به آن می پردازیم، اندازه و نوع چیدمان صفحه کلید است. در واقع این مورد کاملا به ترجیحات خود شما بستگی دارد و با توجه به نوع استفاده ای که از کیبورد می کنید و فضای کاری خود باید در انتخاب نوع کیبورد تصمیم بگیرید. برای مثال کیبورد را فقط برای گیم می خواهید و یا کارهای دیگر همچون تایپ و برنامه نویسی را نیز با آن انجام می دهید. در ادامه انواع اندازه و چیدمان کیبورد گیمینگ را بررسی می کینم.

کیبورد با اندازه کامل

منظور از کیبورد با اندازه کامل، همان صفحه کلید استانداردی است که علاوه بر کلیدهای عملکرد و جهت دار، در سمت راست کلیدهای اعداد را نیز دارد. معمولا بیشتر لپ تاپ های 15.6 اینچی و یا مدل های بزرگ تر نیز دارای کیبورد فول سایز هستند که این مورد بیشتر در لپ تاپ گیمینگ استوک برند اچ پی و مدل های قدیمی سایز برندهای دیگر به چشم می خورد.

نسخه Premium کیبوردهای فول سایز نیز وجود دارد که علاوه بر دکمه های مذکور دارای کلیدهای ماکرو و رسانه اختصاصی برای پخش موزیک نیز هستند. شایان ذکر است که کیبورد با اندازه کامل طراحی نبستا بزرگی دارد و برای کسانی که در کنار گیم کارهای دیگری مانند تایپ نیز انجام می دهند و فضای کافی دارند مناسب است.

به دنبال مانیتور ارزان قیمت هستید؟ خرید مانیتور شیائومی بهترین انتخاب است.

کیبورد با اندازه کامل

کیبورد TenKeyLess (TKL)

کیبورد گیمینگ TKL در مقایسه با مدل های فول سایز، عرض کمتری دارد و به طور کلی از ویژگی های ارگونومیکی بیشتری برخوردار است. در این کیبورد قسمت numpad حذف شده است و همچنین کلیدهای جهت دار و کلیدهایی مانند Insert، Delete و Home در یک ستون در سمت راست قرار گرفته اند که استفاده راحت تری دارند و به همین دلیل این سری در میان گیمرها محبوبیت بیشتری دارند. کیبورد TKL مناسب کسانی است که از صفحه کلید خود فقط برای گیم استفاده می کنند و ارگونومیک بودن برای آنها نیز مهم است.

کیبورد TenKeyLess (TKL)

کیبورد 75 درصد و کمتر

کیبورد 75 درصد طراحی فشرده تری نسبت به TKL دارد و تمامی کلیدهای کاربردی را در خود جای داده است. علاوه براین، کیبوردهایی با فشردگی بیشتری نیز وجود دارند که با طرح بندی 60 درصد طراحی می شوند. به این منظور که فاصله بین کلیدها به کلی از بین رفته و همچنین دکمه های جهت دار و عملکرد نیز در این صفحه کلید گیمینگ حذف شده اند.

کیبورد گیمینگ با طرح بندی 60 درصد به دلیل طراحی جمع و جوری که دارد در میان گیمرها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. با حذف کلیدهای اضافی ممکن است مشکلی ایجاد نشود و فضای اضافی روی میز را نیز بیشتر کند اما در آخر شما باید بسته به سبک بازی خود تصمیم بگیرید.

کیبورد 75 درصد و کمتر

بهترین نوع کیبورد گیمینگ کدام است؟

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید کیبورد گیمینگ باید به آن توجه شود نوع کیبورد است. وقتی صحبت از نوع کیبورد می شود منظور از نوع سوئیچ های کلیدی است که در زیر کلاهک ها قرار دارند. به طور کلی کیبورد گیمینگ در سه نوع سوئیچ های مکانیکی، سوئیچ های نوری و سوئیچ های غشایی عرضه می شوند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

مشاهده مشخصات و قیمت ایپد پرو در فروشگاه آترین کالا

سوئیچ های مکانیکی

سوئیچ های مکانیکی به دلیل واکنش پذیری بهتر، حس مکانیکی و صدایی که دارند در میان گیمرها جزو انتخاب های برتر هستند. البته این نوع صفحه کلیدها کیفیت ساخت و دوام بالایی نیز دارند که همین موضوع نیز باعث شده به عنوان بهترین کیبورد گیمینگ در میان گیمرها شناخته شوند. اما با این حال دارای معایبی همچون پر سر و صدا بودن و قیمت بالا هستند، بنابراین اگر در محیط اداری هستید این مورد می تواند کمی آزار دهنده باشد.

سوئیچ های مکانیکی

سوئیچ های نوری

کیبوردهای نوری در چند سال اخیر وارد بازار شده و محصولی نسبتا جدید است. طراحی این نوع صفحه کلید نیز مانند کیبورد مکانیکی است با این تفاوت که از نور مادون قرمز برای ثبت فشار استفاده می کند و تماس فیزیکی را از بین می برد. کیبورد گیمینگ نوری به دلیل نداشتن تماس فیزیکی دارای دوام بیشتر و زمان پاسخگویی سریع تر است اما نسبت به کیبوردهای معمولی بزرگ تر و البته قیمت بالاتری نیز دارد.

 سوئیچ های غشایی

نوع دیگری از کیبورد گیمینگ، غشایی است که برای ثبت فشار از یک لایه ممبران لاستیکی استفاده می کند. لایه ممبران باعث می شود کلیدهای کیبورد عملکرد نرم تری داشته باشند و در نتیجه سر و صدای کمتری نیز ایجاد می کنند. کیبوردهای غشایی بدون صدا هستند و قیمت بسیار کمتری نسبت به مدل های مکانیکی و نوری دارند از این رو در میان کاربران عمومی محبوبیت بیشتری دارند اما ممکن است برای گیمرها زیاد جالب نباشد.

کیبورد گیمینگ سیمی بهتر است یا بی سیم؟

مورد دیگری که در راهنمای خرید کیبورد گیمینگ به آن می پردازیم، بی سیم و سیمی بودن صفحه کلید است. فناوری بی سیم در چند سال اخیر پیشرفت های زیادی داشته و در بسیاری از دیوایس ها توانسته جای اتصال سیمی را بگیرد اما آیا در مورد کیبورد گیمینگ نیز به این صورت است؟ بزرگ ترین مزیت کیبورد بی سیم، انعطاف پذیری بیشتر است و اینکه به دلیل نداشتن سیم فضای کمتری را اشغال می کند اما از طرفی نیز دارای نرخ تاخیر بیشتر و قیمت بالاتری هستند و از همچنین مصرف باتری بالایی نیز دارند.

مزیت دیگر کیبوردهای بی سیم اتصال راحت به سایر گجت ها از جمله گوشی موبایل است. برای مثال اگر از گوشی آیفون برای گیم استفاده می کنید می توانید به آسانی کیبورد بی سیم خود را به گوشی وصل کنید. شایان ذکر است آیفون 15 از بهترین گوشی های گیمینگ است و با توجه به اینکه قیمت آیفون ۱۵ تفاوت چندانی با سری 14 ندارد می تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد.

کیبورد گیمینگ سیمی بهتر است یا بی سیم؟

ارگونومی کیبورد گیمینگ

در هنگام خرید کیبورد گیمینگ نباید ارگونومی را نادیده بگیرید. از آنجایی که کیبورد از ابزارهای پر استفاده برای گیمرها است، ارگونومیک نبودن آن می تواند باعث خستگی مچ دست و حتی آسیب رساندن به آن شود. بنابراین در هنگام خرید کیبورد دقت کنید که مدل انتخابی شما نه تنها چیدمان مناسبی داشته باشد بلکه دارای تکیه گاه‌هایی برای مچ دست نیز باشد که استفاده راحت تری را برای شما ممکن سازد.

طراحی ظاهری کیبورد گیمینگ

طراحی ظاهری کیبورد گیمینگ برای گیمرها اهمیت زیادی دارد مخصوصا اگر روی کار حساس باشند. کیبورد گیمینگ در انواع مدل با نور پس زمینه و بدون نور پس زمینه طراحی می شود، مدل هایی که دارای نور پس زمینه هستند خود دو نوع با نور ثابت و نور متغیر هستند. اگر دوست دارید فضای جذابی برای خود ایجاد کنید می توانید یک کیبورد گیمینگ با نور پس زمینه RGB انتخاب کنید، البته اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید.

کیبورد گیمینگ RGB علاوه براین که با داشتن نور پس زمینه امکان استفاده در فضای تاریک را فراهم می کند، امکان شخصی سازی نور دکمه را نیز به شما می دهد. از این رو صفحه کلیدهای RGB در میان گیمرها محبوبیت بیشتری نسبت به مدل های ساده و یا تک رنگ دارند.

طراحی ظاهری کیبورد گیمینگ

مهمترین ویژگی های بهترین کیبورد گیمینگ

در این مقاله که یک راهنمای خرید کیبورد گیمینگ است ویژگی های یک صفحه کلید بازی را بررسی کردیم که با توجه به موارد مذکورد می توانید بهترین کیبورد گیمینگ را برای خود انتخاب کنید. علاوه بر این، در اینجا لازم است چند نکته مهم را نیز به شما بگوییم تا انتخاب بهتری در خرید کیبورد گیمینگ داشته باشید. در اینجا چند ویژگی مهم بهترین کیبورد گیمینگ آورده شده است.

  • وجود کلیدهای ماکرو روی کیبورد گیمینگ می تواند به شما در عملکرد بهتر بازی کمک بیشتری بکند.
  • اگر سبک بازی شما به واکنش های سریع و مهارت های مختلف نیاز دارد، بررسی کنید که کیبورد انتخابی شما قابلیت Anti-Ghosting را داشته باشد.
  • کیبورد گیمینگ انتخابی شما باید ویژگی N-Key Rollover برای اجرای فرمان در صورت فشار دادن همزمان چندین دکمه را داشته باشد.
  • کیبورد گیمینگ انتخابی شما باید خوش دست باشد.
  • در صورت نیاز، کیبورد گیمینگ دارای پورت USB باشد.
  • اگر از کیبورد برای کارهای دیگر نیز استفاده می کنید بهتر است کیبورد FULL Size Premium باشد که استفاده و دسترسی سریع تر و بهتری به شما می دهد.
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *