مقایسه آیفون 14 پرو و پرو مکس، کدام یک بهتر است؟

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

در تاریخ 7 سپتامبر 2022 شرکت apple آیفون 14 را به بازار عرضه کرد، که مثل سری قبلی در چهار مدل آیفون 14، آیفون 14 پرو، آیفون 14 پرومکس و آیفون 14 پلاس تولید شده است. به همین دلیل یکی از مشکلاتی که در هنگام خرید گوشی برند اپل پیش می آید، انتخاب یکی از این سری ها بر اساس اطلاعات درست و مشخصات مورد نیاز است، اکثر مردم در هنگام انتخاب آن به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، درباره‌ی مشخصات و کارایی هر کدام به مشکل می خورند. حال ما در اینجا تفاوت دو سری 14 پرو و 14 پرومکس را که یکی از خوش فروشترین مدل های موجود در بازار است برای کاربران توضیح می دهیم. اگر می خواهید در هنگام انتخاب گوشی های آیفون 14 پرو و پرومکس با اطمینان کامل خرید کنید با ما همراه باشید. همچنین برای تهیه کردن آیفون 14 نات اکتیو باید میزان بودجه را در نظر بگیرید که شاید برای بعضی از کاربران هزینه‌ی آن بالا باشد، پس در نتیجه می توانید سری آیفون استوک را تهیه کنید که در بخش دسته بندی آترین کالا موجود است.

تفاوت آیفون 14 پرو با آیفون 14 پرومکس

قیمت ایفون ۱۴ پرومکس خیلی بالاتر از 14 پرو است که با دیدن مشخصات کلی این دو سری متوجه دلیل تفاوت قیمت آن می شوید. مهمترین و واضح ترین تفاوت این دو سری که خیلی سریع هنگام دیدن آن متوجه می شوید، اندازه و ابعاد این دو مدل است. در بسیاری از نکات هر دو مدل ایفون 14 پرو و پرومکس با هم شباهت هایی دارند، تغیراتی هم در نحوه‌ی ساخت هر دو سری پرو باعث شده که با هم تفاوت داشته باشند که باید درباره‌ی آن اطلاعات کافی را پیدا کنید.

تفاوت آیفون 14 پرو با آیفون 14 پرومکس

اندازه، نحوه‌ی طراحی و کیفیت صفحه نمایش آیفون 14 پرو با پرو مکس

از لحاظ طراحی هر دو مدل 14 پرو و پرومکس مشابه یکدیگر هستند. در هر دو مدل فریم فولاد ضدزنگ و شیشه شیلد سرامیکی استفاده شده است که مانند گذشته بسیار مقاوم و بادوام هستند. آیفون 14 پرو جمع و جور تر از پرومکس است، اگر به نمایشگری کوچک و گوشی با اندازه‌ی متوسط نیاز دارید 14 پرو مخصوص شما است و اما شاید شما به نمایشگری بزرگ با صفحه نمایشی عالی نیاز داشته باشید که قطعا 14 پرو مکس بسیار عالی و دقیق طراحی شده است. اندازه صفحه نمایش گوشی آیفون 14 پرو 6.1 اینچ است و رزولوشن 2556 × 1179پیسکلی را در اختیار کاربران ارائه می دهد، اما نمایشگر بزرگتر آیفون 14 پرومکس 6.7 اینچ است و با رزولوشن 2796 × 1290 بهترین کیفیت صفحه نمایش را به اجرا در می آورد. هر دو نمایشگر سری پرو و پرومکس نرخ رفرش متغیر ۱ تا ۱۲۰ هرتزی دارند و اوج روشنایی شگفت‌ انگیز ۲۰۰۰ نیت را در صفحه‌ی خود دارند. نوع نمایشگر هر دو مدل LTPO Super Retina XDR OLED است که تکنولوژی اولد آن باعث صرفه جویی در مصرف باتری می شود. همچنین در هنگام استفاده از آن شما متوجه نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display) می شوید. همانند اندازه نمایشگر هر دو سری در وزن هم قاعدتا تفاوت دارند، وزن 14 پرو 204 گرم و پرومکس 240 گرم است.

اندازه، نحوه‌ی طراحی و کیفیت صفحه نمایش آیفون 14 پرو با پرو مکس

مشخصات سخت افزاری گوشی های آیفون 14 پرو با 14 پرو مکس

هر دو سری به جدیدترین چیپست اپل A16 Bionic با فرایند ساخت 4 نانومتری مجهز شده اند، در نتیجه هر دو سری پرو از نظر کارکرد و عملکرد فرق چندانی با هم ندارند. 6 هسته پردازنده‌ی مرکزی این دو سری شامل 2 هسته با عملکرد بالا و 4 هسته برای مصرف بهینه انرژی است. در کنار آن شما 6 گیگ رم که از نوع LPDDR5 است را در جزئیات آن مشاهده می کنید، با اطمینان کامل می توان گفت چیپست A16 Bionic یکی از قدرتمند ترین و سریع ترین مدل حال حاضر در دنیا است. چنین مشخصات سخت افزاری عملکرد و سرعت عمل بالایی را در نرم افزار و سیستم عامل IOS فراهم می کند. شرکت اپل گوشی های آیفون 14 پرو و 14 پرومکس خود را در حافظه‌ی داخلی ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و همچنین ۱ ترابایت برای طرفداران قابل انتخاب کرده است. شاید شما بودجه‌ی زیادی را برای تهیه آیفون 14 پرومکس نداشته باشید با اینحال شما می توانید ایفون ۱۴ پرو ۲۵۶ گیگ را که از نظر اندازه و قیمت مناسب است را تهیه کنید. پردازنده‌ی گرافیکی آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس Apple GPU است که با 5 هسته پردازشی بهترین و با کیفیت ترین صفحه نمایش را با گرافیکی بالا به نمایش در می آورد. سیستم عامل IOS مثل همیشه به دلیل امکانات بالایی که داشته است در جهان درخشیده است، وقتی صحبت از بروزرسانی نرم افزار سیستم عامل پیش می آید IOS حرف اول را می زند که هر سری آیفون 5 الی 7 سال بروزرسانی نرم افزار را دارد که این ویژگی باعث می شود از کارایی گوشی به مرور زمان کمتر نشود، برای نمونه آیفون 14 پرو و پرومکس تا سال 2028 قابل آپدیت هستند.

مشخصات سخت افزاری، پردازنده‌ی و حافظه‌ی گوشی های آیفون 14 پرو با 14 پرو مکس

دوربین گوشی 14 پرو با 14 پرومکس

کیفیت دوربین‌های این دو مدل کاملاً یکسان است. مثل همیشه شرکت اپل گوشی های خود را با بالاترین کوالیتی به بازار عرضه می کند که در سری 14 پرو و پرو مکس شما می توانید دوربین 3 گانه هر دو را ببینید. دوربین‌ پشتی آیفون 14 پرو و پرومکس با ماژول لنزهای سه گانه طراحی شده که دارای یک حسگر ۴۸ مگاپیکسلی 1/1.28 اینچی واید، همراه با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید و ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فتو با قدرت زوم سه برابری اپتیکال 1/3.5 است. دوربین سلفی هر دو مدل ۱۲ مگاپیکسلی بوده که واضح ترین عکس‌ها را از لحظه‌های مهم در هنگام عکاسی ثبت می‌کند. امکان عکاسی با کیفیت ۴۸ مگاپیکسلی و فرمت ProRAW نیز برای آیفون 14 وجود دارد. چنین قابلیتی برای عکاسان و تدوینگران حرفه ای خیلی مورد نیاز و کار آمد است. شما می توانید در دوربین اکثر گوشی های دیگر لرزش را به دلیل حرکت زیاد در هنگام فیلمبرداری مشاهده کنید که خوشبختانه با قابلیت Action mode این حالت خنثی می شود. با این قابلیت اکشن مود خروجی ویدیو های ضبط شده دقیق مانند دوربین های ورزشی و اکشن کمرا است. اگر شما بودجه کافی برای تهیه آیفون نو ندارید و می خواهید بدانید آیا خرید گوشی های آیفون دست دوم کیفیت دوربین عالی دارند و از عملکرد آن کم نشده است، پس به تجربه کسانی نیاز دارید که از آن استفاده کرده اند و همچنین با مطالعه مقاله راهنمای خرید آیفون دست دوم می توانید اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

دوربین گوشی 14 پرو با 14 پرومکس

پیشرفت در FACE ID

قبلا آیفون از قابلیت TOUCH ID استفاده می کرد که الان به دلیل پیشرفت زیادی که در فناوری فیس آیدی داشته است بیشتر کاربران فقط از فیس ایدی (قابلیت تشخیص چهره) استفاده می کنند و با استفاده از آن لاگین می کنند. در ایفون 14 – Dynamic Island که پیکسل‌های نمایشگر اطراف ناچ را در یک ناحیه قرص‌شکل جمع می‌کند، اضافه شده است. با اسفتاده از این قابلیت اندازه و شکل برنامه‌ها تغیر می‌کند تا انواع مختلف هشدارها، اعلان‌ها را در خود جای دهد و فیس آیدی با استفاده از داینامیک آیلند شکل می‌گیرد.

پیشرفت در FACE ID

باتری سری 14 پرو و پرومکس

یکی دیگر از ویژگی هایی که این دو گوشی را از هم متمایز می کند میزان شارژدهی و نگهداری شارژ آنهاست. آیفون ۱۴ پرو دارای باتری با ظرفیت 3200 میلی‌آمپر ساعت است و باتری پرومکس دارای ظرفیت 4323 میلی‌آمپر ساعت است. باتری مدل پرو در حالت پخش ویدیو تا 23 ساعت، پخش زنده ویدیو تا 20 ساعت و در حالت پخش موسیقی تا 75 ساعت شارژدهی دارد. در حالی که شارژ باتری مدل پرو مکس در حالت پخش ویدیو تا 29 ساعت، در حالت پخش ویدیو زنده 25 ساعت و در حالت پخش موسیقی تا 95 ساعت باقی می‌ماند. بررسی‌هایی انجام شده که بر اساس ادعای خود اپل، باتری آیفون 14 پرومکس در شارژدهی ماندگاری بیشتری نسبت به 14 پرو دارد. هر دو مدل پرو آیفون 14 با قابلیت شارژ سریع طراحی شده اند که در 30 دقیقه بیش از 50 درصد شارژ خواهند شد همچنین از شارژ بی‌سیم MagSafe نیز پشتیبانی می‌کنند.
باتری سری 14 پرو و پرومکس

آیفون 14 پرو بهتر است یا 14 پرومکس

خب تا الان باید فهمیده باشید که تفاوت عمده‌ی این دو سری چیست و از چه نظری باهم تفاوت و یا شباهت دارند، برای تصمیم‌گیری درباره این نکته که کدام یکی برای شما بهتر است باید مشخصات بالایی را که توضیح دادیم در نظر بگیرید. مهمترین نکته این است که همه چیز به سلیقه‌ی شما برمی‌گردد که شما چه چیزی می خواهید، اگر با صفحه نمایشی بزرگ و وزن بالا مشکل ندارید قطعا آیفون 14 پرومکس پیشنهاد می شود و همچنین با استفاده از آن شارژدهی بالاتری خواهید داشت. بسیاری از کاربران اندازه‌ا‌ی مناسب و خوش دست همراه با وزنی کم می خواهند که 14پرو اینشکلی طراحی است. در کل هر دو مدل تفاوت چندانی ندارند و در بیشتر نکات با هم شباهت هایی دارند که نباید از آن چشم پوشی کرد، سری آیفون ۱۵ پرو مکس هم که تازگی به بازار عرضه شده است دقیقا اینطوری با مدل 15 پرو خود تفاوت دارد که در بخش وبلاگ آترین کالا میتوان آن را مشاهده کرد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *