تشخیص گوشی آیفون آب خورده

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

آب خوردگی گوشی آیفون مشکلی است که اکثر کاربران اپل با آن روبه رو هستند. این در حالی است که اکثر گوشی های جدید آیفون به صورت کامل ضد آب هستند و حتی در صورت افتادن داخل آب و خیس شدن کامل نیز آب به داخل گوشی نفوذ نمی کند. اما این قابلیت فقط در صورتی که گوشی سالم باشد و یا برای زمان و میزان آب معینی جواب می دهد، مثلا به مدت 30 دقیقه در عمق 6 متری زیر آب. به این منظور که اگر ایفون شما قبلا توسط تعمیرکار باز شده و یا LCD آن تعویض شده است مانند قبل در برابر نفوذ آب مقاوم نیست و یا اگر به مدت طولانی زیر آب بماند ممکن است دچار آب خوردگی شود.

در ادامه این مقاله به شما در نحوه تشخیص گوشی آیفون آب خورده کمک می کنیم و همچنین راه هایی برای رفع این مشکل را نیز به شما خواهیم گفت. بنابراین اگر به تازگی یک آیفون استوک تهیه کرده اید و می خواهید بفهمید که آیا قبلا دچار آبخوردگی شده یا نه و یا اینکه آیفون شما در آب افتاده و می خواهید آن را نجات دهید، این مقاله می تواند برای شما مفید باشد.

تشخیص گوشی آیفون آب خورده

اکثر دستگاه های آیفون و آیپد که بعد از سال 2006 ساخته شده اند دارای یک نشانگر تماس با مایع (LCI) هستند که از بیرون قابل مشاهده است. رنگ نشانگر LCI معمولا سفید و یا نقره ای است اما در هنگامی که با آب و یا مایعات تماس پیدا می کند به رنگ قرمز در می آید که با استفاده از آن و بدون اینکه گوشی را باز کنید بفمید که گوشی دچار آبخوردگی شده است. نشانگر LCI در لبه کناری گوشی قرار گرفته است، در تصویر زیر که مربوط به ایفون ۱۴ نسخه پرومکس است می توانید آن را مشاهده کنید که در قسمت اسلات سیم کارت قرار گرفته است.

تشخیص گوشی آیفون آب خورده

راه های نجات و حل مشکل آب خوردگی گوشی آیفون

بعد از شناسایی گوشی آیفون آب خورده، خشک کردن گوشی اولین کاری است که باید انجام دهید. در واقع اقدامات اولیه می تواند برای گوشی شما سرنوشت ساز باشد و با برداشتن قدم های صحیح می توانید مانع از آسیب دیدن آیفون شوید. روش های زیادی برای حل مشکل آب خوردگی گوشی آیفون و خارج کردن آب از داخل آن ارائه می شود که برخی از آنها حتی باعث ایجاد مشکلات بیشتر نیز می شوند. راه حل هایی که در ادامه به شما خواهیم گفت می توانند در خشک کردن سریع گوشی آیفون به شما کمک کنند.

راه های نجات و حل مشکل آب خوردگی گوشی آیفون

خاموش کردن گوشی، اولین راه‌حل

قبل از هر چیزی در مرحله اول گوشی خود را خاموش کنید. مدل های قدیمی گوشی های اپل قبل از ایفون 11 قابلیت ضد تابش را دارند اما در برابر نفوذ آب به داخل مقاوم نیستند، بنابراین در صورت افتادن در آب افتاده حتی اگر همچنان بدون مشکل کار می کند باید آن را خاموش کنید چون ممکن است آب هنوز به طور کامل به قسمت های داخلی نفوذ نکرده باشد. با خاموش کردن گوشی در واقع شما از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می کنید و مانع از آسیب رسیدن به برد اصلی خواهید شد.

قاب گوشی را جدا کنید

در مرحله بعد اگر گوشی آیفون قاب دارد آن را از قاب جدا کنید. ممکن است مقداری آب داخل قاب باشد که با جدا کردن آن مانع از ورود آب به داخل گوشی می شود و همچنین با این کار برای خشک کردن گوشی دسترسی بهتری خواهید داشت.

خارج کردن قاب گوشی آیفون

سیم کارت را از گوشی خارج کنید

بعد از جدا کردن قاب آیفون سعی کنید سیم کارت را نیز از گوشی خارج کنید، با استفاده از پین خود گوشی و یا یک گیره کاغذ سینی را بیرون آورده و سیم کارت را از داخل آن بردارید. حذف درگاه سیم کارت باعث می شود تا یک ورودی هوا به داخل آیفون باز شده و در صورت بخار شدن آب داخل گوشی از طریق آن خارج شود.

خارج کردن سیم کارت گوشی آیفون

با یک حوله سطح گوشی را کامل خشک کنید

از یک حوله یا پارچه ای که قابلیت جذب آب را داشته باشد برای خشک کردن سطح گوشی و قاب آن استفاده کنید. سعی کنید تمامی قسمت های گوشی و حتی درگاه های اتصال و درگاه سیم کارت را نیز به طور کامل خشک کنید. توجه داشته باشید برای خشک کردن گوشی آیفون به هیچ عنوان از دستمال کاغذی، سواپ پنبه ای و گوش پاک کن استفاده نکنید.

با یک حوله سطح گوشی را کامل خشک کنید

اگر می توانید باتری را نیز خارج کنید

برای خارج کردن باتری آیفون باید قاب گوشی را بردارید، اگر تخصص کافی برای این کار را ندارید پیشنهاد می کنیم این مورد را امتحان نکنید. به هر حال اگر می توانید قاب پشتی را باز کرده و باتری را خارج کنید چون با این کار جریان از مدار گوشی خارج می شود و مانع از آسیب رسیدن به قطعات سخت افزاری می شود. البته باید در نظر داشت که با باز کردن قاب گوشی، آیفون شما تعمیری به حساب می آید، بنابراین اگر گوشی زیاد در آب غوطه ور نشده و فقط سطحی خیس شده لازم نیست آن را باز کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله تشخیص تعمیری بودن آیفون را مطالعه کنید.

خارج کردن آب داخل گوشی آیفون

بعد از خشک کردن کامل قسمت خارجی آیفون حالا نوبت به آن است که آب داخل آن را نیز خارج کنید. برای خاج کردن آب داخل گوشی آیفون کافی است آن را در محیطی خشک و خنک نگه دارید و یا آیفون را در مقابل پنکه با سرعت کم یا باد کولر قرار دهید تا به طور کامل قسمت داخلی خشک شود. توصیه می کنیم برای خشک کردن گوشی آیفون به هیچ عنوان از برنج استفاده نکنید، چون ذرات موجود در برنج وارد گوشی شده و باعث آسیب رساندن به قطعات داخلی می شود.

خارج کردن آب داخل گوشی آیفون

به جای آن می توانید از بسته‌های سیلیکاژل استفاده کنید که تاثیر بهتری در جذب آب دارند و حاوی ذرات هم نیستند. همچنین از حرارت دادن گوشی نیز خودداری کنید و استفاده از وسایلی همچون هیتر و یا سشوار برای خشک کردن آیفون اصلا پیشنهاد نمی شود چون می تواند باعث از بین رفتن صفحه نمایش و یا قسمت های دیگر همچون باتری شود. البته از دمای خنک سشوار نیز می توانید استفاده کنید آن هم فقط روی دور کند. نکته دیگر اینکه گوشی آب خورده را زیاد تکان ندهید تا آب داخل آن پخش نشود.

خشک کردن آیفون بسته‌های سیلیکاژل

به مدت 24 تا 48 ساعت به آیفون استراحت بدهید

بعد از آنکه با استفاده از موارد مذکور آیفون خود را خشک کرده و مشکل آب خوردگی را بر طرف کردید گوشی را در همان حالت به مدت 24 تا 48 ساعت نگه دارید. بعد از خرج کردن آب داخل گوشی فورا آن را روشن نکنید چون ممکن است هنوز رطوبت آب داخل گوشی باقی مانده باشد که بعدا اثرات خود را نشان دهد، بنابراین تا 48 ساعت از گوشی استفاده نکرده و آن را روشن نکنید. بعد از اینکه تمامی مراحل را امتحان کردید گوشی را روشن کنید، اگر گوشی روشن نشد آن را به شارژ بزنید تا باتری شارژ شود و سپس آن را روشن کنید، اما اگر باز هم روشن نشد آن را پیش یک تعمیرکار ببرید.

در هنگام آب خوردگی گوشی آیفون چکار باید بکنیم؟

بعد از تشخیص آب خوردگی گوشی آیفون سریعاً مراحل مذکور در این مقاله را انجام دهید و سعی کنید در کمترین زمان آن را خشک کنید. گوشی غرق شده در آب را زیاد تکان ندهید، در هنگام قرار گرفتن در دست سعی کنید قسمت پورت لایتنینگ و بلندگوها در سمت پایین باشد تا راه خروج آب باز شود. قبل از هر چیزی گوشی را خاموش کنید، سیم کارت را در آورده و قاب و یا هر چیز دیگری که دارد را نیز از آن جدا کنید. سعی کنید با قرار دادن گوشی در مقابل هوای خنک (پنکه و یا هوای خنک سشوار با سرعت کم) آب داخل گوشی را خارج کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *