تشخیص تعمیری بودن آیفون

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

خرید آیفون کارکرده و دست دوم هرچند به صرفه است اما می تواند یک ضرر جبران ناپذیر به دنبال داشته باشد. آیفون استوک و دست دوم با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، بسیار مقرون به صرفه است اما از طرفی این ترس در میان کاربران وجود دارد که شاید گوشی تهیه شده تعمیری یا قطعات آن تعویضی و فیک باشد. خوشبختانه اپل برای چنین مواردی راه حل هایی ارائه داده که با استفاده از آن می توانید در مورد تعمیری بودن گوشی آیفون و همچنین اصل بودن قطعات آن را تشخیص دهید.

در ادامه این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه یک آیفون تعمیری را قبل از خرید تشخیص دهید و همچنین نحوه تشخیص اصل بودن قطعات آیفون را نیز به شما خواهیم گفت. راه‌کارهای ارائه شده در این مقاله می تواند خرید مطمئنی را برای شما فراهم کند، بنابراین اگر قصد تهیه آیفون استوک و یا کارکرده را دارید قبل از هر چیزی ادامه این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

تشخیص تعمیری بودن آیفون

تشخیص تعمیری بودن آیفون از طریق بررسی بدنه گوشی

ساده ترین روش تشخیص تعمیری بودن آیفون بررسی بدنه گوشی است. حتی برای یک تعمیر کوچک نیز باید پیچ های قسمت پایین آیفون باز شود که در این صورت آثار خراشیدگی بر روی آنها باقی می ماند. بنابراین اگر با دقت به پیچ های طرفین نگاه کنید می توانید آثار پیچ گوشتی را بر روی آن ببینید، البته این کار نیازمند کمی دقت و توجه است و شاید با نگاه اول متوجه نشوید.

تشخیص تعمیری بودن آیفون از طریق بررسی بدنه گوشی

مورد دیگر اینکه اپل از آیفون 11 به بعد از نمایشگر OLED استفاده کرده و معمولا در هنگام تعمیر با LCD  های جعلی معاوضه می شود. بنابراین با کمی دقت مثلا با مشاهده درز نور پس زمینه از لبه های نمایشگر و یا کاهش عمق نمایش در رنگ مشکی می توانید متوجه شوید که صفحه گوشی با یک نسخه فیک تعویض شده است. نکته مهم اینکه این روش می تواند تا حدودی تعمیری بودن آیفون را نشان دهد اما شما تنها به این مورد اکتفا نکنید و حتما موارد دیگر را نیز بررسی کنید.

از کجا بفهمیم ال سی دی گوشی آیفون تعویض شده

کیفیت صفحه نمایش آیفون برای اپل بسیار مهم است و با استاندارد اپل برای بالاترین کیفیت و عملکرد آزمایش می شود. اگر ال سی دی آن با یک نسخه فیک تعویض شده باشد ممکن است با مشکلاتی همچون عدم پاسخگویی صحیح Multi-touch، خاموش و روشن شدن نمایشگر در هنگام برقراری تماس و یا سوسو کشیدن مواجه شوید. اگر هیچ کدام از این مشکلات را نداشت اما بازهم در مورد اصلی بودن LCD شک داشتید نگران نباشید چون راه های دیگری برای فهمیدن آن وجود دارد که در اینجا چند مورد از آن را به شما خواهیم گفت.

از کجا بفهمیم ال سی دی گوشی آیفون تعویض شده

یکی از راه های تشخیص اصلی بودن صفحه نمایش آیفون استفاده از یک تصویر سیاه است. ابتدا روشنایی صفحه را به حداکثر برسانید و سپس یک تصویر سیاه را باز کرده و روی آن زوم کنید تا کل صفحه را در بر گیرد. اگر روی صفحه نمایش هیچ گونه روشنایی را مشاهده نکردید، این یعنی LCD اصلی است اما اگر حتی کمترین رنگ خاکستری و یا سفید روی نمایشگر دیده می شد، صفحه نمایش تعویضی و فیک است.

روش دیگر برای تشخیص اصلی بودن صفحه نمایش آیفون تابیدن نور چراغ قوه روی نمایشگر است. نور چراغ قوه را بر روی صفحه بتابانید، اگر خطوط شبکه ای را مشاهده کردید بدون شک ال سی دی تعویضی است. همچنین کند بودن لمس صفحه، ظاهر شدن رنگ آبی یا زرد روی صفحه، از کار افتادن چند لمسی در برخی نقاط صفحه، نداشتن نور کافی نمایشگر و یا یکنواخت نبودن روشنایی صفحه از دیگر مواردی است که در صفحه نمایش های تقلبی ممکن است با آن برخورد کنید.

اما آسان ترین روش برای تشخیص اصلی بودن ال سی دی آیفون بررسی تاریخچه قطعات از طریق تنظیمات است. البته این روش در آیفون های قدیمی کاربردی ندارد اما در نسخه های 12، 13 و آیفون ۱۴ شما می توانید اطلاعات مربوط به صفحه نمایش را مشاهده کنید.

بررسی تاریخچه قطعات از طریق تنظیمات

یکی دیگر از راه‌های تشخیص اصل بودن قطعات آیفون، بررسی تاریخچه قطعات از طریق تنظیمات است. تاریخچه تعویض قطعات از IOS 15.2 و نسخه های بالاتر در دسترس است که اطلاعاتی مربوط به تعویض قطعات را به شما می دهد. در آیفون X و iPhone SE 2020 در این قسمت فقط اطلاعات مربوط به باتری را می توانید مشاهده کنید، اما در آیفون 11 علاوه بر باتری اطلاعات مربوط به دوربین را نیز می توانید مشاهده کنید. در آیفون های جدیدتر این قسمت بهبود بیشتری پیدا کرده است و علاوه بر باتری و دوربین، در مورد تعویضی بودن نمایشگر و دوربین نیز اطلاعاتی به شما می دهد.

برای استفاده از این قابلیت باید به قسمت تنظیمات عمومی گوشی خود رفته و در صفحه About به دنبال گزینه Parts and Service History بگردید (Settings > General > About). در این قسمت در مقابل هر قطعه سخت افزاری وضعیت آن با دو گزینه Genuine Apple Part و Unknown Part نشان داده می شود که گزینه اول به معنای اصلی بودن قطعه تعویضی است و گزینه دوم نیز اصلی نبودن قطعه را نشان می دهد. Unknown Part همچنین می تواند به معنی این باشد که قطعه دست دوم و برای یک آیفون دیگر است.

بررسی تاریخچه قطعات از طریق تنظیمات

برنامه تشخیص تعویض قطعات ایفون

اگر قصد خرید آیفون ۱۲ و یا نسخه های بالاتر را دارید، با استفاده از راه‌کارهای مذکور به آسانی می توانید تعمیری بودن گوشی را تشخیص دهید. اما اگر گوشی شما قدیمی است و با استفاده از راه‌کارهایی که ارائه دادیم بازهم نتوانستید قطعات تعمیری گوشی را مشخص کنید، برنامه 3uTools بهترین راه حل است. 3uTools یک نرم افزار مدیریت آیفون است که با استفاده از آن می توانید از وضعیت تمام قسمت های گوشی خود با خبر شوید و به عنوان بهترین برنامه تشخیص تعویض قطعات ایفون در میان کاربران شناخته می شود.

برای استفاده از نرم افزار 3uTools ابتدا باید آن را بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود نصب کرده و سپس گوشی آیفون را با استفاده از کابل به آن وصل کنید. در صورت اتصال صحیح آیفون، برنامه 3uTools به صورت خودکار گوشی را شناسایی می کند و یک پنجره که حاوی مشخصات آیفون شما است را نمایش می دهد. بر روی گزینه View Verification Report کلید کنید تا صفحه مورد نظر که لیستی از قطعات سخت افزارهای گوشی را نمایش می دهد برای شما باز شود.

در این صفحه می توانید از وضعیت تعویضی بودن قطعات آیفون و اینکه کدام یک تعویض شده، باخبر شوید. اگر در مقابل هر قطعه و در قسمت Test Result عبارت Normal با رنگ سبز را مشاهده کردید، به معنی فابریک بودن قطعه است، اما اگر با رنگ قرمز نام قطعه و عبارت may be changed نوشته شود، یعنی قطعه تعویضی است. برای مثال اگر باتری گوشی تعویش شده باشد در مقابل battery serial number عبارت Battery may be changed را مشاهده خواهید کرد.

برنامه تشخیص تعویض قطعات ایفون

از کجا آیفون اصلی بخریم؟

بزرگترین مشکل آیفون های استوک تعمیری بودن و استفاده از قطعات فیک در آن است. در این مقاله راه های مختلفی برای تشخیص تعمیری بودن آیفون را توضیح داده ایم و همچنین با استفاده از 3uTools که یک نرم افزار تشخیص تعمیر ایفون کاربردی به شمار می رود می توانید بفهمید که کدام قطعه تعویض شده است. روش های مذکور علاوه بر گوشی استوک برای مدل های جدید و آکبند و حتی برای جدیدترین گوشی اپل که ایفون ۱۵ است نیز کاربردی است و می توانید این تست ها را انجام دهید.

اما در واقع بهتری راه‌حل برای تهیه آیفون اصل، خرید از یک فروشگاه معتبر و قابل اطمینان است که مهلت تست بعد از خرید را به شما بدهد. فروشگاه اینترنتی آترین کالا تمامی گوشی های آیفون را قبل از فروش از نظر سلامت و اصالت چک می کند و همچنین با دادن 48 ساعت مهلت تست اصالت و سلامت بستر مناسبی برای یک خرید مطمئن را برای کاربران فراهم می کند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *