مشخصات گرافیک کامپیوتر را از کجا بفهمیم؟ 6 راه برای شناسایی مدل کارت گرافیک

زمان مطالعه مطلب: 4 دقیقه

از کجا مشخصات کارت گرافیک را مشاهده کنیم؟ کارت گرافیک یک قطعه سخت افزاری است که داده های گرافیکی را رندر و با بالاترین کیفیت روی نمایشگر نشان می دهد. GPU یا واحد پردازش مرکزی حیاتی ترین قطعه سخت افزاری هر کامپیوتر برای گیمرها و کسانی که مشغول کارهای گرافیکی هستند و داشتن یک GPU قدرتمند برای داشتن عملکرد بالا ضروری است. اکثر کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ های مدرن دارای پردازنده های گرافیکی ساخته شده توسط انویدیا، اینتل و یا AMD هستند.

گرافیک های آنبرد که به صورت یکپارچه با پردازده اصلی طراحی می شوند، عملکرد ضعیف تری دارند اما گرافیک های مجزا برای کارهای سنگین طراحی شده اند و البته قیمت کارت گرافیک مجزا نیز گرانتر است. به هر حال از کجا بفهمیم کدام مدل را نصب کرده ایم و مشخصات گرافیک کامپیوتر را از کجا بفهمیم؟ روش های مختلفی برای مشاهده مشخصات کارت گرافیک از طریق سیستم عامل ویندوز وجود دارد که در این مقاله آنها را معرفی کرده ایم.

مشخص کردن مدل کارت گرافیک از طریق تنظیمات نمایشگر

آسان ترین روش برای مشاهده مدل و مشخصات کارت گرافیک، Display Adapter Properties است. اگر می خواهید با یک روش سریع بررسی کنید که آیا گرافیک سیستم شما قابلیت اجرای بازی های جدید را دارد، مشاهده مشخصات نمایشگر در قسمت Desktop بهترین گزینه است. نحوه مشاهده مدل کارت گرافیک از طریق مشخصات نمایشگر به صورت زیر است.

  • در قسمت Desktop کلیک راست کنید.
  • گزینه Display Settings را انتخاب کنید.
  • صفحه را به پایین اسکرول کنید.
  • در قسمت Related settings روی Advanced Display کلیک کنید.
  • در این قسمت می توانید مدل کارت گرافیک و همچنین مشخصات نمایشگر را تماشا کنید.

خرید کارت گرافیک 4060 با کمترین قیمت در فروشگاه آترین کالا.

مشخص کردن مدل کارت گرافیک از طریق تنظیمات نمایشگر

نحوه بررسی کارت گرافیک از طریق Task Manager

گرافیک کامپیوتر را از کجا بفهمیم؟ Task Manager نیز روشی دیگر برای مشخص کردن مشخصات کارت گرافیک است. در قسمت Task Manager علاوه بر مدل کارت گرافیک می توانید اطلاعات مختصری از گرافیک خود را نیز به دست آورید، برای مثال کارت گرافیک 4070 روی سیستم شما نصب است و در اینجا می توانید ظرفیت حافظه vram، نسخه درایو، نسخه DirectX و نوع اتصال گرافیک را نیز در قسمت پایین پنجره Task Manager مشاهده کنید.

برای مشاهده مشخصات کارت گرافیک در Task Manager از طریق زیر اقدام کنید.

  • کلیدهای Crt+Shift+Esc را همزمان فشار دهید تا Task Manager باز شود.
  • در قسمت سمت چپ روی Performance کلیک کنید.
  • سپس روی GPU کلیک کنید تا مشخصات مربوط به گرافیک را نمایش دهد.

نحوه بررسی کارت گرافیک از طریق Task Manager

مشاهده مشخصات GPU در System Information

اگر می خواهید اطلاعات کاملی از کارت گرافیک خود را به دست آورید، پنجره System Information این امکان را برای شما فراهم می کند. در پنجره System Information تقریبا هر اطلاعاتی که می خواهید در مورد سخت افزار کامپیوتر خود بدانید، قابل مشاهده است. نحوه بررسی کارت گرافیک از طریق اطلاعات سیستم به شرح زیر است.

  • روی Start کلیک و msinfo را سرچ کنید.
  • در قسمت سمت چپ منوی Components را باز کنید.
  • سپس روی Display کلیک کنید.
  • در سمت راست می توانید مدل کارت گرافیک را مشاهده کنید.

برای مشاهده کمترین قیمت کارت گرافیک rtx 4090 به فروشگاه آترین کالا مراجعه کنید.

مشاهده مشخصات GPU در System Information

مشاهده مشخصات کارت گرافیک در PowerShell

در ویندوز 10، گرافیک کامپیوتر را از کجا بفهمیم؟ اگر از ویندوز 10 یا ویندوز 11 استفاده می کنید می توانید از طریق PowerShell نیز مشخصات گرافیک خود را بررسی کنید. در منوی Start عبارت PowerShell را جستجو و روی PowerShell کلیک کنید و سپس عبارت Get-CimInstance win32_VideoController را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

مشاهده مشخصات کارت گرافیک در PowerShell

GPU خود را با DxDiag بررسی کنید

علاوه براین شما می توانید مشخصات کارت گرافیک خود را در DirectX Diagnostic Tool مشاهده کنید. DxDiag در نسخه های قدیمی ویندوز نیز قابل دسترس است و از این طریق شما می توانید اطلاعات تکمیلی از کارت گرافیک خود را به دست آورید. برای استفاده از DxDiag دکمه های Windows+R را همزمان فشار دهید تا پنجره Run باز شود و سپس در کادر Run عبارت dxdiag را تایپ کنید و Enter را فشار دهید. در پنجره DirectX Diagnostic Tool در تب Display می توانید مشخصات کارت گرافیک خود را مشاهده کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد GPU پیشنهاد می کنیم مقاله کارت گرافیک چیه را مطالعه کنید.

GPU خود را با DxDiag بررسی کنید

بررسی کارت گرافیک از طریق ابزارهای شخص ثالث

ابزارهای شخص ثالث متعددی مانند GPU-Z و Speccy وجود دارند که می توانید از آنها برای مشاهده اطلاعات دقیق تری از کارت گرافیک خود استفاده کنید. این ابزارها معمولاً اطلاعاتی مانند مدل، نوع حافظه، حافظه گرافیکی، سرعت کلاک، ولتاژ و دمای کارت گرافیک شما را ارائه می دهند.

مشاهده مشخصات کارت گرافیک از طریق برچسب فیزیکی

اگر قطعه gpu هنوز نصب نشده باشد از کجا بفهمیم کارت گرافیک لپ تاپ چند است؟ روش های مذکور در این مقاله برای زمانی مناسب است که لپ تاپ و یا سیستم ما روشن است، اما اگر قطعه کارت گرافیک هنوز نصب نشده باشد و یا اگر خودتان کامپیوتر را سرهم کرده باشید چی؟ در این مواقع شما می توانید مشخصات کارت گرافیک را روی برچسب فیزیکی آن که روی برد مدار چاپی کارت قرار دارد، مشاهده کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *