تفاوت کارت گرافیک ماینینگ و گیمینگ

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

انتخاب و خرید کارت گرافیک به دلیل تولید مدل های متنوع برای کاربران و مخصوصا گیمرهای حرفه ای که می خواهند بهترین عملکرد را در اجرای بازی ها داشته باشند، دشوار شده است. مدل های زیادی از کارت گرافیک با برندهای مختلف در بازار موجود است که همین موضوع، انتخاب مدل مناسب برای مخاطبان را دشوار ساخته است؛ همچنین رشد روز افزون رمز ارز نیز، سختی خرید کارت گرافیک گیمینگ را به دلیل افزایش چشمگیر قیمت، دوچندان کرده است. به همین دلیل ما در آترین کالا تصمیم گرفتیم تا مقاله ای در این باره ارائه دهیم و به توضیح دو عبارت مهم LHR و HHR و همچنین به تفاوت کارت گرافیک ماینینگ و گیمینگ بپردازیم.

در ادامه این مقاله با مقایسه کردن کارت گرافیک های مخصوص بازی و ماینینگ از جنبه های مختلفی همچون قیمت کارت گرافیک، میزان هش ریت، نوع طراحی، پورتهای خروجی و موارد دیگر به شما خواهیم گفت که تفاوت کارت گرافیک ماینینگ و گیمینگ در چیست. با مطالعه دقیق و کامل این مقاله می توانید شناخت کاملی از کارت گرافیک های مخصوص ماینینگ و گیمینگ را پیدا کنید و تفاوت های آنها را بدانید.

کارت گرافیک LHR و HHR چیست؟

HHR مخفف عبارت High hash rate است که به معنای هش ریت بالا است و شامل همان مدل های معمولی NVIDIA می شود که امروزه به اشتباه مدل های HHR را به عنوان کارت گرافیک های مخصوص ماینینگ می شناسند.

LHR نیز مخفف کلمه Lite hash rate و عنوانی است که شرکت انویدیا برای کارت گرافیک های مخصوص بازی در سری RTX از آن استفاده می کند. کارت گرافیک LHR به گونه ای طراحی شده که استخراج ارز دیجیتال را سخت تر می کند بدون اینکه عملکرد بازی را کاهش دهد. تفاوت این کارت گرافیک با مدل های معمولی در میزان هش ریت است که سرعت آن برای حل مسائل ریاضی تقریبا 50 درصد کاهش پیدا می کند و عملا قابلیت استخراج را نخواهند داشت و یا به کمترین میزان خود می رسد که برای ماینرها به صرفه نخواهد بود.
به دنبال این اقدام انویدیا، تولید کنندگان کارت گرافیک رفرنس نیز نسخه های LHR خود را تولید و روانه بازار کردند. از میان آنها می توان به MSI اشاره کرد که در حال حاضر نسخه های LHR مدل های RTX 3060،  RTX 3070 و RTX 3080 را عرضه کرده است که شما می توانید کارت گرافیک MSI مخصوص بازی را به آسان تهیه کنید.

کارت گرافیک LHR و HHR چیست؟

عملکرد پردازشی، اصلی ترین تفاوت کارت گرافیک گیمینگ و ماینینگ

کارت های گیمینگ دارای واحدهای ممیز شناور بالاتر، سرعت ساعت و پهنای باند حافظه بیشتر و پهنای رابط بالاتر هستند. همچنین به دلیل عملکرد پردازشی بالاتری که دارند گرمای بیشتری را نیز تولید می کنند، در نتیجه سیستم خنک کننده قدرتمندی لازم است تا بدون آسیب رسیدن به واحدهای سیلیکونی، GPU بالاترین سطح عملکرد را داشته باشد.
کارت های گیمینگ قابیلت ماین را نیز دارند، اما کارت های مخصوص ماینینگ به دلیل نداشتن یک سری قابلیت ها (که در ادامه توضیح می دهیم) قابلیت استفاده در گیمینگ را ندارند. به عنوان مثال کارت گرافیک RTX 3060 که اقتصادی ترین مدل سری RTX30 است، می تواند بهترین عملکرد را در استخراج ارز را نیز داشته باشد.

تفاوت کارت گرافیک LHR و ماینینگ از نظر طراحی

کارت گرافیک هایی که مخصوص ماینینگ ارائه شده اند نسبت به مدل های گیمینگ دارای طراحی کوچک تر و سبک تری هستند و در قسمت پشتی نیز هیچگونه محافظی ندارند. از نظر ظاهری نیز مدل های ماینینگ فاقد نورپردازی های LED هستند و طراحی ساده ای در آنها به کار رفته است. بنابراین در اولین نگاه و از روی طراحی ظاهری می توانید بفهمید که چه تفاوتی میان آنها وجود دارد. البته این تفاوت تنها در مدل های ماینینگ به چشم می خورد و کارت های HHR از نظر طراحی هیچگونه تفاوتی با LHR ندارد.

تفاوت کارت گرافیک گیمینگ و ماینینگ از نظر طراحی

حذف کانکتور خروجی تصویر در کارت گرافیک ماینینگ

اکثر کارت گرافیک های ماینینگ دارای بایوس سفارشی هستند و خروجی تصویری را ندارند. این نوع کارت ها که مخصوص استخراج ارز طراحی شده اند هیچ یک از کانکتورهای HDMI یا DP و DVI را پشتیبانی نمی کنند و یا فقط یک خروجی دارند. بنابراین تفاوت دیگر کارت گرافیک گیمینگ با ماینینگ در کانکتورهای خروجی و پشتیبانی از اتصال نمایشگر است.
اگر شما یک گیمر هستید و قصد دارید تا در کنار استخراج ارز، از کارت گرافیک برای بازی نیز استفاده کنید بهتر است یک کارت گرافیک معمولی با قابلیت ماینینگ را تهیه کنید تا بعدا بتوانید برای بازی نیز از آن بهره ببرید. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می کنم مقاله بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ را مطالعه کنید.

هش ریت کارت گرافیک گیمینگ بیشتر است یا ماینینگ؟

هش ریت (Hashrate) میزان قدرت پردازشی است که هر کارت گرافیک برای ماینینگ در اختیار شما قرار می دهد. سرعت هش ریت رابطه مستقیمی با میزان بهره وری کارت گرافیک در استخراج ارز دارد، به این منظور که هرچه میزان هش ریت آن بیشتر باشد، سود دهی شما در ماین نیز افزایش پیدا می کند و در بازه زمانی کمتری به سود بیشتری خواهید رسید. هش ریت کارت گرافیک های LHR (گیمینگ) که برای گیمرها طراحی شده اند حدود 50 درصد کاهش یافته، بنابراین اگر بخواهید برای ماینینگ از آن استفاده کنید سود زیادی سهم شما نمی شود.

هش ریت کدام کارت گرافیک بیشتر است؟

مقایسه مصرف انرژی کارت گرافیک Mining و Gaming

اکثر کارت گرافیک های گیمینگ (LHR) و معمولی دو عدد کانکتور برق وجود دارد اما درمدل های مخصوص ماینینگ فقط یک کانکتور برق وجود دارد. از طرفی گیمرها می خواهند تا بالاترین سطح بازی را تجربه کنند به همین دلیل معمولا کارت های خود را اورکلاک می کنند و در هنگام خرید به دنبال بهترین کارت گرافیک برای گیمینگ هستند تا حداکثرعملکرد را داشته باشند. هرچه توان کاری GPU بیشتر باشد، میزان برق بیشتری را نیز مصرف می کند و با این وجود می توان گفت که کارت گرافیک ماینینگ با توجه به اینکه میزان هش ریت بیشتری دارد، برق بیشتری را نیز مصرف می کند و از طرفی بسیاری از ماینرها می خواهند تا در زمان کمتری به بالاتری سود ممکن برسند برای همین میزان مصرف برق را در نظر نمی گیرند.

کدام یک به صرفه تر است؟ کارت گرافیک LHR یا ماینینگ؟

کارت گرافیک های HHR نسبت به LHR دارای هش ریت بیشتر، قدرت پردازشی بالاتر و در نتیجه عملکرد قدرتمندتری را نیز ارائه می دهند. اگر هدف شما از خرید کارت گرافیک استخراج ارز است باید مدل معمولی (HHR) را انتخاب کنید که هش ریت بیشتری دارد، البته قیمت آن نیز تقریبا دوبرابر بیشتر از مدل LHR است. اما اگر کارت گرافیک را برای بازی می خواهید می توانید نسخه LHR را با قیمت بسیار کمتری تهیه کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *