تفاوت لپ تاپ و مک بوک

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

مک بوک بهتر است یا لپ تاپ ویندوزی؟ این سوال را تقریبا تمام کسانی که قصد خرید لپ تاپ دارند مطرح می کنند و عموما بسته به جوابی که از طرف فروشنده دریافت می کنند در مورد انتخاب لپ تاپ تصمیم می گیرند. این سوال که مک بوک بهتر است یا لپ تاپ های ویندوزی، سال ها مورد بحث کاربران بوده اما در چند سال اخیر با ورود تراشه های قدرتمند و پیشرفت فناوری ها، این بحث داغ تر شده و حتی لپ تاپ استوک و مدل های سطح پایه مک بوک نیز به اهدافی با عملکرد بالا تبدیل شده است.

به هر حال هر جوابی دریافت کنید در نهایت باید انتخاب خود را بر اساس نیاز و بودجه خود انجام دهید. در ادامه برای کمک به شما هر دو محصول را با هم مقایسه می کنیم و با بررسی تفاوت لپ تاپ و مک بوک به شما خواهیم گفت که برنده این بازی کدام یک است. اگر به تازگی قصد خرید لپ تاپ را دارید و یا دوست دارید در مورد تفاوت های آنها بیشتر بدانید مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

تفاوت لپ تاپ و مک بوک در طراحی و کیفیت ساخت

از نظر زیبایی شناختی، مک بوک ها با یک طراحی صنعتی مینیمالیستی واقعا فوق العاده هستند. از نظر کیفیت ساخت نیز، اپل به خوبی عمل کرده و از مواد با کیفیتی در ساخت محصولات خود استفاده کرده است که می توانید آن را در طراحی بدنه لپ تاپ، لولاها و همچنین صفحه کلید آن مشاهده کرد. در مورد لپ تاپ های ویندوزی نمی توان به طور قطعی گفت که کیفیت ساخت پایین تری دارند، به این دلیل که تنوع مدل در این سری بسیار زیاد است و از مدل هایی با طراحی ساده تا لپ تاپ های سطح بالا در بازار موجود هستند.

تفاوت لپ تاپ و مک بوک در طراحی و کیفیت ساخت

برای مثال نوت بوک های رده بالای hp، سورفیس های مایکروسافت و همچنین لپ تاپ های رده بالای سایر برندها کیفیت ساخت بالایی دارند. نکته ای دیگر در مورد لپ تاپ های ویندوزی این که دست شما برای انتخاب بازتر است و می توانید مدل هایی با کانفیگ های گوناگون و طراحی های مختلف تهیه کنید، این در حال است که خرید لپ تاپ مک بوک تنها به چند مدل محدود می شود.

فرق لپ تاپ با مک بوک در مشخصات سخت افزاری

مورد دیگری که در مقایسه لپ تاپ و مک بوک باید بررسی شوند مشخصات سخت افزاری است. در هنگام خرید لپ تاپ باید در نظر بگیرید که چه نوع مشخصاتی را می خواهید و در واقع نوع استفاده شما در این باره بسیار مهم است. لپ تاپ های مک بوک اپل تا قبل از سال 2020 از پردازنده های اینتل استفاده می کردند و عموما گرافیک مجزا داشتند، اما از سال 2020 به بعد اپل از تراشه اختصاصی خود استفاده کرده است. در تراشه های جدید اپل گرافیک و پردازش در یک جا با هم ترکیب شده اند که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شده و در نتیجه عمر باتری افزاریش پیدا می کند.

از طرفی نیز لپ تاپ های ویندوزی از پردازنده های اینتل یا AMD استفاده می کنند و عموما دارای کارت گرافیک انویدیا و یا AMD هستند. این یعنی انرژی بیشتری نسبت به تراشه های جدید اپل مصرف می شود و در نتیجه عمر باتری نیز کاهش پیدا می کند، بنابراین در مورد عمر باتری، لپ تاپ های اپل بهتر عمل می کنند. اما باید در نظر داشت که مک بوک های اپل محدودیت سخت افزاری دارند و نمی توانید آن را ارتقاء دهید. نکته ضعف دیگر این است که فقط سری پرو با کانفیگ بالا در دسترس است و لپ تاپ مک بوک ایر با سخت افزار ضعیف تر عرضه می شود که انتخاب را محدود می کند.

سیستم عامل، اصلی ترین تفاوت لپ تاپ با مک بوک

بزرگ ترین و اصلی ترین فرق لب تاپ و مک بوک در سیستم عامل است. لپ تاپ های ویندوزی بر روی سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت اجرا می شوند اما مک بوک های اپل بر روی macOS که توسط خود اپل توسعه داده شده اجرا می شوند. هر دو سیستم عامل ظاهر زیبایی دارند و عملکرد روانی را ارائه می دهند اما با این حال ویندوز گزینه های بهینه سازی بیشتری را به کاربران خود ارائه می دهد. همچنین ویندوز از برنامه ها و بازی های بیشتری پشتیبانی می کند، بنابراین مک بوک برای گیمینگ مناسب نیست و در واقع بهترین لپ تاپ برای گیمینگ از سیستم عامل ویندوز استفاده می کند.

دیگر تفاوت لپ تاپ و مک بوک در سیستم عامل این است که ویندوز انحصاری نیست و تمامی برندهای تولید کننده لپ تاپ می توانند از آن استفاده کنند اما macOS به صورت انحصاری و فقط توسط اپل استفاده می شود. این یعنی اگر بخواهید از سیستم عامل macOS استفاده کنید باید حتما یک لپ تاپ مک تهیه کنید اما برای ویندوز گزینه های زیادی از مدل و برند در پیش روی شما است. قابل ذکر است سیستم عامل مک به صورت پیش فرض بر روی مک بوک نصب شده است اما شما لپ تاپ های ویندوزی بدون سیستم عامل عرضه می شوند و نصب ویندوز توسط خود کاربر صورت می گیرد.

تفاوت سیستم عامل ویندوز و macOS

رابط کاربری لپ تاپ بهتره یا مک بوک؟

هم لپ تاپ های ویندوزی و هم مک بوک های اپل دارای اکوسیستم سالمی از برنامه های شخص اول مانند مرورگر، پخش کننده ویدیو و موزیک، نمایش تصاویر و مواردی از این قبیل هستند. در این مورد مک بوک بهتر عمل کرده است و برنامه های شخص اول macOS کارایی بهتری دارند، از طرفی نیز با استفاده از مک بوک به راحتی می توانید با سایر دیوایس های اپل همچون آیفون، آیپد، اپل واچ و ایرپاد ارتباط برقرار کنید.

اکوسیستم مک بوک با اینکه برای کاربران اپل بسیار کاربردی و مناسب است، اما در واقع محدودیتی نیز ایجاد می کند. این در حالی است که ویندوز وسیع تر است و به راحتی می تواند با انواع دیوایس ها ارتباط برقرار کند. علاوه براین، تمامی برنامه های کامپیوتر بر روی سیستم عامل ویندوز قابل اجرا هستند اما مک بوک از برنامه های کمتری پشتیبانی می کند و همچنین بازی های کمتری نیز قابلیت اجرا بر روی macOS را دارند.

رابط کاربری لپ تاپ بهتره یا مک بوک؟

کدام یک گرانتر است؟ لپ تاپ یا مک بوک

مورد دیگری که باعث ایجاد تفاوت لپ تاپ و مک بوک می شود، قیمت آنها است. محصولات اپل عموما کیفیت بالایی دارند و از این رو قیمت مک بوک بسیار بیشتر از یک لپ تاپ ویندوزی با کیفیت است. به این منظور که شما می توانید یک لپ تاپ را با تقریبا نصف قیمت یک مک بوک با همان مشخصات سخت افزاری تهیه کنید. از طرفی نیز هزینه تعمیر مک بوک بسیار بیشتر از لپ تاپ ویندوزی است.

مک بوک بخریم یا لپ تاپ؟

از نظر کیفیت ساخت و سیستم عامل، مک بوک واقعا عالی است و برای کاربران اپل نیز یک اکوسیستم راحت و بسیار خوب را ایجاد می کند. مک بوک با اینکه صفحه نمایش با کیفیتی دارد اما برای گیم مناسب نیست و همچنین عدم پشتیبانی کامل از برنامه ها و بازی ها نیز برای کاربران محدودیت ایجاد می کند. اگر بخواهید عملکرد روان، طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا و صفحه نمایش با وضوح فوق العاده مک بوک را داشته باشید باید از تنوع لوازم جانبی و برنامه ها و توانایی بازی واقعا چشم پوشی کنید. از طرفی نیز تنوع در مدل و بودجه لپ تاپ ویندوزی بسیار زیاد است و شما برای تهیه مک بوک باید هزینه بیشتری بپردزید و محدودیت انتخاب را نیز خواهید داشت.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *