تفاوت کارت گرافیک AMD و NVIDIA

زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

انویدیا و AMD دو غول سازنده کارت گرافیک های جهان هستند و با عرضه مدل های اقتصادی، میانرده و بالارده سعی در تسخیر بازار را داشته اند و در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کرده اند. این دو برند سالیان متمادی است که در رقابت با یک دیگر هستند و مدل های متنوع و باکیفیت را تولید می کنند و یک زمینه رقابتی بسیار سنگین را به وجود آورده اند به طوریکه هیچ شرکت دیگری مایل نبوده تا در زمینه تولید کارت گرافیک فعالیت کند و به رقابت با این دو برند جهانی بپردازد.

از آنجایی که امروزه قیمت کارت گرافیک هر روز در حال تغییر است و روند تصاعدی را در پیش دارد؛ از این رو کاربران باید در انتخاب و خرید کارت گرافیک دقت بیشتری را به خرج دهند. کارت گرافیک Nvidia و AMD صاحب مدل های متنوعی در بازار هستند که موجب سردرگمی مخاطبان در هنگام انتخاب و خرید کارت گرافیک می شود. به همین جهت ما در این مقاله قصد داریم تا تفاوت های شاخص و بسیار مهم میان این دو برند را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت کارت گرافیک AMD و NVIDIA

مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia

کدام برند بهتر است amd یا nvidia؟ مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia را می توان به شیوه های متعددی مورد بررسی قرار داد؛ یکی از این موارد، مقایسه دو کارت گرافیک هم رده است که برای مخاطبان نیز بسیار جالب توجه است اما از آنجایی که نتایج در هریک از آنها می تواند متفاوت از هم باشد، می تواند برخی از تفاوت ها و برتری ها کاذب باشند. به همین سبب در مقایسه کارت گرافیک انویدیا و amd از چندین مؤلفه بسیار مهم و برای تبیین تفاوت های این دو برند در محصولاتشان استفاده خواهیم کرد. در آخر هم برای شفافیت بیشتر مقاله، مدل های بالارده این هر دو برند را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ پس تا آخر مطلب با همراه باشید.

تفاوت کارت گرافیک AMD و Nvidia

قیمت؛ انویدیا به صرفه تر است یا AMD؟

بی شک یکی از فاحش ترین تفاوت کارت گرافیک AMD و Nvidia، قیمت است. امروزه با توجه به اینکه کارت گرافیک با قیمت تصاعدی چشمگیر روبرو بوده است، این موضوع بیش از پیش در نظر مخاطبان اهمیت پیدا کرده است و قیمت می تواند تاثیر بسزایی را در انتخاب مخاطبان داشته باشد.

شرکت AMD از آنجایی که به عنوان رقیب انویدیا پا به عرصه تولید کارت گرافیک گذاشته است، به همین دلیل نیز کارت گرافیک AMD با قیمت کمتری عرضه بازار می شود. اما انویدیا به سبب اینکه اولین برند در زمینه کارت گرافیک بوده و البته کیفیت بسیار بالایی که در مدل های خود به کار گرفته است، سبب شده تا قیمت کارت گرافیک های انویدیا در رنج بالاتری قرار داشته باشند. به طور کلی، AMD، کارت گرافیک های خود را با قیمت های مناسب تر و مقرون به صرفه تری ارائه و عرضه می کند. البته برندهای رفرنس نیز با فعالیت در این زمینه کمک کرده اند تا کارت گرافیک ها با قیمت های منصفانه تری عرضه بازار شوند.

معماری؛ برتری AMD بر انویدیا

کارت گرافیک دارای بخش های مختلفی است که برخی از آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. معماری یکی از بخش های بسیار مهم در کارت گرافیک به شمار می رود که در دو برند AMD و Nvidia متفاوت است. انویدیا در کارت گرافیک RTX 3060 و مدل های بالاتر از معماری Ampere بهره برده است که این معماری از 54 میلیارد ترانزیستور ساخته شده و بزرگترین تراشه 7 نانومتری در جهان شناخته می شود که از شش نوآوری کلیدی نیز برخوردار است.

شرکت AMD نیز در جدیدترین خود کارت گرافیک RX 6900 XT از معماری نوین RDNA 2 بهره برده است. معماری RDNA 2 از لیتوگرافی 7 نانومتر بهره مند است و عملکرد بسیار قدرتمندی را از خود ارائه می کند. اما کدام یک از این معماری ها عملکرد بهتری ارائه می کند؟ طی یک بررسی انجام شده، حافظه کش RDNA 2 از ظرفیت بسیار بالاتری برخوردار است و از طرفی نیز در مقایسه با Ampere از تاخیر کش بسیار پایین تری برخوردار است.

مقایسه معماری کارت گرافیک amd و انویدیا

 تفاوت ویژگی و نرم افزارهای AMD و NVIDIA

نرم افزارها را می توان یکی دیگر از بخش های بسیار مهم و تاثیر گذار در کارت گرافیک ها تلقی کرد که تاثیر چشمگیری را در عملکرد سیستم و اجرای بازی ها می گذارند و می توانند یکی از مؤلفه های جذاب برای مقایسه کارت گرافیک Nvidia و AMD باشند. دو شرکت nvidia و amd از دو نرم افزار قدرتمند GeForce Experience و Radeon بهره می برند که در ادامه به تشریح ویژگی های آنها خواهیم پرداخت.

یکی از ویژگی های شاخصی که NVIDIA در کارت گرافیک های خود تعبیه نموده و باعث برتری آن به نسبت کارت گرافیک های AMD شده، نرم افزار GeForce Experience است. این نرم افزار بازی ها را بهینه و درایورها را بروزرسانی می کند و این امکان را نیز به مخاطبان بخشیده است تا بتوانید بازی های خود را ضبط کنید و یا از آنها اسکرین شات بگیرید. علاوه براین کمک می کند تا پردازنده های گرافیکی قدرت کمتری را به کار بگیرند و در نهایت گرمای کمتری منتشر کنند.

تفاوت نرم افزارها و ویژگی های کارت گرافیک amd و nvidia

در طرف مقابل، AMD نیز در تلاش بوده قدرتی مشابه با انویدیا را به واسطه نرم افزار Radeon ارائه دهد که در این باره عملکرد درخشانی را ارائه کرده است. نرم افزار Radeon بر سه اصل مهم کارایی، ثبات و امکانات جدید طراحی شده است. در این نرم افزار از قابلیت Anti lag به منظور از بین بردن و یا کاهش لگ در اجرای بازی ها فراهم آمده است. افزایش مقیاس پذیری، تنظیم فریم ریت بازی و افزایش وضوح تصویر از ویژگی های شاخص این نرم افزار در مقایسه با Geforce Experience است که به طور کلی می توان اذعان داشت که انویدیا عملکرد بهتری را از نظر نرم افزاری ارائه می کند. AMD در بازی های 10580p و 1440p به خوبی عمل می کند اما انویدیا در بازی های 4K عملکرد بهتری دارد، بنابراین شما می توانید با خرید RX 6600 با قیمت کمتر نسبت به مدل مشابه انویدیا بهترین عملکرد را در بازی های 1080pو یا 1440p داشته باشید.

عملکرد انویدیا یا AMD؛ کدامیک قدرتمندتر است؟

بدون تردید برجسته ترین معیار برای مقایسه کارت گرافیک AMD و NVIDIA، عملکرد کارت گرافیک است که می تواند بخش زیادی از تفاوت های این دو برند را برای مخاطبان مشخص سازد. برای مقایسه این دو برند از نظر عملکرد دو کارت گرافیک RTX 3080 و RX 6800 XT این دو برند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

RTX 3080 یکی از مدل های سری 3000 شرکت انویدیا است که به عنوان یکی از قدرتمندترین کارت گرافیک های جهان شناخته می شود. کارت گرافیک RTX 3080، از نوین ترین معماری Ampere و بزرگترین تراشه 7 نانومتری جهان برده است و با استفاده از تعداد 8704 هسته کودا، به یکی از قدرتمندترین پردازنده های جهان مجهز شده است. حافظه ذخیره سازی این کارت گرافیک 10 گیگابایت است و از فرمت GDDR6X بهره برده است که سرعت آن حدود دو برابر مدل های پیشین خود است که از نوع GDDR6 بوده و سرعت انتقال داده ها را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده است. این کارت گرافیک انویدیا از نظر عملکرد، از قدرت چشمگیری برخوردار است و عالی ترین عملکرد را در اجرای بازی ها ارائه می کند. از نظر قیمت نیز، انویدیا مدل RTX 3080 را با 700 دلار قیمت گذاری کرده است که البته معادل این قیمت در بازارهای داخل کشور دست یافتنی نخواهد بود.

مقایسه عملکرد کارت گرافیک nvidia و amd

شرکت AMD نیز برای رقابت کردن با مدل های بالارده انویدیا، از کارت گرافیک های سری 6000 رونمایی کرده است که یکی از قدرتمندترین آنها RX 6800 XT است. AMD این کارت گرافیک را با معماری نوین RDNA 2.0 و تراشه 7 نانومتری طراحی کرده است که در ابتدای مقاله نیز به کیفیت بسیار بالای معماری RDNA 2.0 اشاره شده بود. 4608 هسته استریم در پردازنده این کارت گرافیک استفاده شده است. ظرفیت حافظه RX 6800 XT برابر با 16 گیگابایت و سرعت رم GDDR6 است که عملکردی به مراتب قدرتمندتر را به نسبت کارت گرافیک RTX 3080 ارائه خواهد کرد؛ چرا که کارت گرافیک حافظه 16 گیگابایت، فضای بسیار عالی را برای استفاده VRAM (ویدیو رم) ایجاد کرده است و کارت گرافیک مشکلی از بابت اجرای بازی های نسل آینده هم نخواهد داشت. یکی دیگر از مشخصه های قابل توجه در این کارت گرافیک، فرکانس پایه 1925 مگاهرتز و فرکانس بوست 2360 مگاهرتز است که امکان بهره وری از نهایت توان کارت گرافیک را فراهم خواهد آورد. کارت گرافیک RX 6800 XT با 650 دلار قیمت گذاری شده است که به نسبت RTX 3080 در محدوده قیمتی بسیار مناسب تری قرار دارد. لازم به ذکر است که هر دو کارت گرافیک ذکر شده از بهترین مدل ها برای ماینینگ به حساب می آیند.

برای مشاهده مدل های برتر AMD و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین کارت گرافیک AMD را مطالعه کنید.

کدامیک برای اجرای گیم بهتره؟

با مقایسه کارت گرافیک AMD و NVIDIA در مدل های مختلف می توان به این نتیجه رسید که انویدیا در بیشتر موارد بهتر عمل می کند، در مورد گیم با توجه به بنچمارک های GPU که موجود است می توان گفت که کارت گرافیک های AMD در بازی های 1080p و 1440p بهتر عمل می کنند و اگر می خواهید کمتر هزینه کنید و به بازی 4K علاقه ای ندارید، کارت گرافیک AMD بهترین گزینه انتخابی برای شما است. اما اگر می خواهید بهترین بازی ها را با کیفیت 4K اجرا کنید و تجربه نرخ رفرش بالای 60 فریم را داشته باشید، انویدیا انتخاب بهتری است و با تهیه بهترین کارت گرافیک NVIDIA یک تجربه عالی از بازی 4K و بازی های ray tracing داشته باشید.

کارت گرافیک انویدیا برای اجرای گیم بهتره است یا amd

AMD بهتر است یا NVIDIA؟

برای جمع بندی مقاله «مقایسه کارت گرافیک NVIDIA و AMD» می توان ادعا کرد که تفاوت های میان Nvidia و AMD آنطور که باید و شاید چشمگیر نیست اما تفاوت ریز و درشتی در میان کارت گرافیک های این دو برند به چشم می خورد که بر عملکرد کارت گرافیک نیز اثر گذار است. از نظر عملکرد، این دو برند بسیار بهم نزدیک هستند و عملکرد مشابه بهم را ارائه می کنند اما اگر بخواهیم دقیق تر به این قضیه نگاهی داشته باشیم، کارت گرافیک های انویدیا از نظر عملکرد قدرتمندتر هستند و مدل های AMD نیز بسیار مقرون به صرفه تر از مدل های انویدیا است و هر دو در راستای ارائه بهترین عملکرد فعالیت می کنند. برای تهیه و خرید کارت گرافیک های انویدیا و AMD هم می توانید به فروشگاه اینترنتی آترین کالا مراجعه کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

1 دیدگاه در “تفاوت کارت گرافیک AMD و NVIDIA

خیلی از مقالات مربوط به مقایسه کارت گرافیک انویدیا و ای ام دی رو خوندم ولی واقعا این همون مقایسه ای بود که میخواستم
خسته نباشید و به تبریک به تیم خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *