بنچمارک کارت گرافیک چیست؟

زمان مطالعه مطلب: 4 دقیقه

بنچمارک کارت گرافیک به شما کمک می کند بهترین GPU را برای خود انتخاب کنید. گیمرها با انتخاب بهترین کارت گرافیک می توانند عملکرد بهتری داشته باشند، به همین دلیل باید قبل از خرید، در مورد مدل انتخابی تحقیق کنید. اما از کجا بفهمیم که کارت گرافیک انتخابی ما بهترین مدل موجود است و مدل های بهتر از آن در همان رنج قیمت وجود ندارد؟

معمولا با معرفی کارت گرافیک جدید، بسیاری از علاقه مندان به این حوزه دوست دارند در مورد این محصول جدید اطلاعات به دست آورند و آن را با مدل های دیگر مقایسه کنند. در واقع این کار با بنچمارک کارت گرافیک انجام می شود که در ادامه در مورد آن توضیح می دهیم و همچنین بهترین ابزارهای تست بنچمارک کارت گرافیک را نیز معرفی خواهیم کرد.

منظور از بنچمارک کارت گرافیک چیست؟

بنچمارک کارت گرافیک، فرایند مقایسه عملکرد یک GPU در برابر یک استاندارد یا یک GPU دیگر است. ساده‌تر اگر توضیح دهیم، بنچمارک کارت گرافیک، آزمایشی است که برای سنجش عملکرد کارت گرافیک شما در انجام وظایف مختلف گرافیکی مانند اجرای بازی ها، رندرینگ ویدیو و ویرایش عکس انجام می شود. برای مثال شما برای کامپیوتر جدید خود خرید کارت گرافیک ایسوس را انتخاب کرده اید و می خواهید قبل از خرید در مورد نحوه عملکرد محصول انتخابی خود اطلاعاتی کسب کنید. در ادامه سایر مزیت های بنچمارک کارت گرافیک را نیز بررسی می کنیم.

منظور از بنچمارک کارت گرافیک چیست؟

از بنچمارک کارت گرافیک برای چه اهدافی استفاده می شود؟

با استفاده از تست بنچمارک کارت گرافیک می توانید عملکرد گرافیکی لپ تاپ و یا کامپیوتر رومیزی خود را بسنجید. بنابراین اگر یک لپ تاپ گیمینگ رندرینگ دارید و می خواهید بدانید که آیا برای اجرای بازی های ویدیویی و یا رندر مناسب است، بهترین راه بنچمارک کارت گرافیک لپ تاپ است. از آنجا که کارت گرافیک هایی همچون rtx 3080 قیمت نسبتا زیادی دارند انجام تست بنچمارک کارت گرافیک برای شما ضروری است.

  • با انجام بنچمارک کارت گرافیک، می توانید عملکرد پردازنده گرافیکی خود را با کارت گرافیک های دیگر مقایسه کنید و بررسی کنید که آیا گرافیک شما در مقایسه با آنها چگونه عمل می کند.
  • نتایج بنچمارک می تواند به شما کمک کند تا بهترین کارت گرافیک را برای نیازهای خود انتخاب کنید.
  • از بنچمارک کارت گرافیک می توانید برای بررسی تاثیر اورکلاک بر عملکرد کارت گرافیک نیز استفاده کرد.

کاربرد بنچمارک کارت گرافیک

انواع بنچمارک کارت گرافیک

توضیح دادیم که بنچمارک کارت گرافیک چیست و از آن برای چه اهدافی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه نیز قصد داریم بهترین ابزارهای تست بنچمارک کارت گرافیک را معرفی کنیم اما قبل از آن لازم است با انواع بنچمار کارت گرافیک آشنا شوید. در ادامه انواع بنچمارک کارت گرافیک لپ تاپ و دسکتاپ آورده شده است.

بنچمارک های مصنوعی

بنچمارک مصنوعی یکی از انواع بنچ مارک ها است که برای محک زدن کارت گرافیک خود می توانید از آن استفاده کنید. این نوع بنچمارک ها شرایط غیر واقعی را ایجاد می کنند تا حداکثر توان پردازش گرافیکی کارت گرافیک را بسنجند. در بنچمارک مصنوعی صرفا عملکرد یکی از بخش های سیستم بررسی می شود و شرایط سایر بخش های دیگر در نظر گرفته نمی شود و برای اینکه به نتیجه برسید باید بررسی کنید که بنچمارک شما چه عواملی را در نظر می گیرد.

خرید کارت گرافیک گیگابایت با کمترین قمیت از آترین کالا.

بنچمارک کارت گرافیک

بنچمارک های بازی

نوع دیگری از بنچمارک ها برای تست کارت گرافیک، بنچمارک بازی است. این نوع بنچمارک ها از موتورهای بازی واقعی برای تست عملکرد کارت گرافیک در حین اجرای بازی استفاده می کنند که برای سیستم های گیمینگ می تواند عالی باشد. در ادامه محبوب ترین بنچمارک ها آورده شده اند.

3DMARK – PassMark PerformanceTest – Heaven UNIGINE – FurMark – GFXBench

بنچمارک بازی در 3DMARK

نکاتی  که باید قبل از انجام بنچمارک کارت گرافیک در نظر بگیرید

با استفاده از بنچمارک کارت گرافیک لپ تاپ، می توانید عملکرد دستگاه خود را بررسی کنید و تعیین کنید که آیا گرافیکی که انتخاب کرده اید قابلیت اجرای چه نوع بازی‌هایی را دارد. همچنین اگر مشغول ادیت ویدیو یا رندرینگ هستید و قصد خرید لپ تاپ استوک را دارید، می توانید با استفاده از بنچمارک های کارت گرافیک مشخص کنید که آیا می توانید از لپ تاپ خود برای رندرینگ سخت استفاده کنید یا نه؟

به هر حال اگر می خواهید از کارت گرافیک خود تست بگیرید می توانید با استفاده از برنامه بنچمارک کارت گرافیک این کار را انجام دهید که در این مقاله چند مورد از آنها را معرفی کرده ایم. اما قبل از اینکه بنچمارک کارت گرافیک را شروع کنید لازم است چند نکته مهم را در نظر بگیرید که در اینجا آورده شده اند.

  • قبل از انجام بنچمارک کارت گرافیک، مطمئن شوید که از آخرین درایورهای GPU خود استفاده می کنید.
  • برنامه های غیر ضروری را از خدمات پس زمینه غیرفعال کنید تا تمام منابع سیستم شما برای بنچمارک در دسترس باشد.
  • در نظر داشته باشید که کارت گرافیک خود را اورکلاک نکنید، اورکلاک می تواند باعث ثبات سیستم شما شود و نتایج بنچمارک را دقیق نکند.
  • نتایج بنچمارک فقط یک راهنمای کلی برای مقایسه عملکرد کارت های گرافیک هستند. عوامل دیگری مانند رزولوشن صفحه نمایش، تنظیمات گرافیکی و پردازنده شما نیز می تواند بر عملکرد بازی تاثیر بگذارد.

خرید کارت گرافیک کامپیوتر با کمترین قیمت از آترین کالا

حالا که با مفهوم بنچمارک کارت گرافیک آشنایی کامل دارید، می توانید از طریق برنامه هایی که در این مقاله معرفی کردیم این فرایند را انجام دهید. اگر با تست بنچمارک کارت گرافیک به این نتیجه رسیدید که گرافیک شما قابلیت اجرای برنامه ها و بازی های مورد نظر را دارد می توانید با خیال راحت برنامه مورد نظر را نصب کنید. در غیر اینصورت باید کارت گرافیک خود را ارتقا دهید که شما می توانید با مراجعه به فروشگاه آترین کالا و مقایسه مدل های موجود، بهترین مدل را بسته به نیاز خود انتخاب و با کمترین قیمت تهیه کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *