علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ چیست؟ 6 راهکار عملی

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ چیست؟ سیاه شدن صفحه لپ تاپ یا صفحه سیاه مرگ یک خطای سیستمی است که باعث می شود صفحه نمایش لپ تاپ در عین حال که روشن است اما به صورت کامل سیاه باشد و هیچ چیزی را نمایش ندهد. سیاه شدن صفحه لپ تاپ ممکن است برای هر کاربری و با هر مدل لپ تاپی اتفاق افتد، بنابراین تصور اینکه با خرید لپ تاپ استوک و یا استوک با این مشکل روبه رو شوید اشتباه است.

علت بالا نیامدن ویندوز و صفحه سیاه می تواند ناشی از مشکلات سخت افزاری باشد و یا یک اختلال در نرم افزار و سیستم عامل باعث بروز چنین مشکلی بشود. به هر حال، دلیل سیاه شدن صفحه لپ تاپ هر چیزی که باشد بسیار آزار دهنده است و باید سریع مشکل را بر طرف کنید. در ادامه دلایل بالا نیامدن ویندوز و صفحه سیاه را بررسی می کنیم و راه‌کارهایی برای رفع این مشکل را نیز به شما خواهیم گفت، پس تا آخر همراه ما بمانید.

علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ

مشکل سیستم عامل، علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ

دلیل سیاه شدن صفحه لپ تاپ می تواند از خود سیستم عامل ویندوز باشد. برای مثال به‌روزرسانی های معیوب ویندوز باعث می شود نمایشگر لپ تاپ یک صفحه سیاه را نشان دهد و یا فایل های سیستمی خراب و حذف شده نیز می توانند دلیلی برای سیاهی صفحه باشد. این مورد بیشتر در لپ تاپ های قدیمی و استوک به چشم می خورد که برای مثال با خرید لپ تاپ استوک hp در صورت آپدین نبودن ممکن است با مشکل سیاه شدن صفحه لپ تاپ روبه رو شوید.

قدیمی بودن درایورها از دیگر دلایل صفحه سیاه

برنامه ها و درایورهای قدیمی نیز از دیگر دلیل سیاه شدن صفحه لپ تاپ است. به عنوان مثال درایورهای گرافیکی در این مورد می تواند بسیار تاثر گذار باشد و در صورت آپدیت نبودن ممکن است در خروجی نمایش اختلال ایجاد کند.

خرید hp pavilion 15 با کمترین قیمت در آترین کالا.

برنامه های ناسازگار از دیگر دلایل صفحه سیاه

نصب برنامه های ناسازگار

یکی دیگر از مشکلات نرم افزاری که باعث سیاه شدن صفحه لپ تاپ می شود، نصب برنام های ناسازگار و خراب است. برنامه های ناسازگار و خراب می توانند باعث مشکلاتی در عملکرد لپ تاپ شما شوند و حتی در نمایش تصویر نیز اختلال ایجاد کنند.

داغ شدن بیش از حد، از دلایل سیاه شدن صفحه لپ تاپ

چرا صفحه لپ تاپ سیاه می شود؟ علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ ممکن است نرم افزاری نباشد و مشکل ناشی از موراد دیگری همچون داغ شدن بیش از حد قطعات داخلی لپ تاپ شما باشد. گرمای زیاد، عملکرد لپ تاپ را کند می کند و باعث خاموش شدن آن می شود و یا ممکن است با قطع جریان برق GPU، فقط نمایشگر را خاموش کند و سیاه شدن صفحه لپ تاپ را به دنبال داشته باشد.

تجمع گرد و غبار روی فن ها و دریچه های حرارتی یا هیت سینک موجب داغ شدن لپ تاپ می شود. مخصوصا در لپ تاپ های با طراحی باریک که سیستم خنک کننده قدرتمندی ندارند این اتفاق ممکن است بیشتر رخ دهد، بنابراین اگر قصد خرید لپ تاپ استوک 13 اینچی دارید این مورد را نیز در نظر داشته باشید.

علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ، مشکلات سخت افزاری

گاهی مواقع علت بالا نیامدن ویندوز و صفحه سیاه لپ تاپ به صورت نرم افزاری نیست و ممکن است به دلیل مشکلات سخت افزاری باشد. به این منظور که خراب شدن یک قطعه سخت افزاری و یا قطع ارتباط صفحه نمایش با مادربرد باعث سیاه شدن صفحه لپ تاپ می شود. در ادامه برخی از خرابی های سخت افزاری که ممکن است دلیل سیاه شدن صفحه لپ تاپ ناشی از آنها باشد را بررسی می کنیم.

سیاه شدن صفحه لپ تاپ به دلیل مشکلات سخت افزاری

اتصال صفحه نمایش به مادربرد

اتصال نمایشگر به مادربرد باید برقرار باشد تا بتواند محتوایی را به نمایش بگذارد. قطع اتصال صفحه نمایش به مادربرد نیز از دیگر دلیل سیاه شدن صفحه لپ تاپ است که البته این مورد بیشتر برای کامپیوترهای رومیزی اتفاق می افتد اما در لپ تاپ نیز ممکن است با چنین مشکلی روبه‌رو شوید.

خراب شدن کارت گرافیک

کارت گرافیک وظیفه رندر کردن محتوای گرافیکی و نمایش آن روی صفحه نمایش را برعهده دارد، بنابراین ایجاد مشکل در کارت گرافیک نیز می تواند باعث سیاه شدن صفحه لپ تاپ شود. لپ تاپ هایی که از کارت گرافیک مجزا استفاده می کنند در صورتی که دچار مشکل شوند می توانید با تعویض به یک مدل جدید این مشکل را برطرف کنید اما در لپ تاپ هایی با گرافیک یکپارچه این امکان وجود ندارد.

برای مثال در لپ تاپ های باریک و مک بوک های سری جدید که گرافیک با پردازنده اصلی ادغام شده تعمیر GPU دشوار است. البته در مدل های قدیمی و مک بوک استوک نیز حتی با اینکه گرافیک به صورت تراشه روی مادربرد نصب می شد اما به دلیل طراحی باریکی که دارند تعمیر کردن آنها نیز کمی دشوار است.

خراب شدن کارت گرافیک

خراب شدن LCD باعث سیاه شدن صفحه نمایش می شود

ممکن است علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ از خود نمایشگر باشد و خراب شدن LCD باعث ایجاد چنین مشکلی شود. همچنین این امکان وجود دارد که اینورتر برق LCD دچار مشکل شده باشد و یا backlight خراب شده باشد که در این صورت باید لپ تاپ را پیش یک تعمیرکار حرفه ای ببرید.

رفع مشکل سیاه شدن صفحه در ویندوز

هرکسی ممکن است با مشکل بالا نیامدن ویندوز 7 صفحه سیاه و یا ویندوز های بالاتر روبه‌رو شود که این مشکل در هر مدل لپ تاپی وجود دارد. بنابراین حتی اگر بهترین لپ تاپ core i9 دست دوم و یا نو را نیز داشته باشید باز هم ممکن است با مشکل بالا نیامدن ویندوز و صفحه سیاه روبه‌رو شوید که می تواند ناشی از دلایلی باشد که در اینجا ذکر شده اند. اما برای رفع سیاه شدن صفحه لپ تاپ چکار کنیم و چگونه آن را برطرف کنیم؟ در ادامه چند راهکار برای رفع این مشکل آورده شده است که می تواند به شما کمک کند.

  • لپ تاپ را ریستارت کنید، ساده ترین راه حل، ریستارت کردن لپ تاپ شما است.
  • اگر می توانید به ویندوز وارد شوید، سعی کنید به حالت Safe Mode بوت کنید. اگر مشکل در حالت Safe Mode وجود نداشت، به احتمال زیاد مشکل از نرم افزار است
  • اگر به تازگی برنامه ای نصب کرده اید که ناسازگاری دارد بهتر است آن را حذف کنید.
  • درایورها و برنامه های ویندوز را به آخرین نسخه آپدیت کنید.
  • اگر هیچ یک از راه‌حل های دیگر کار نکرد، می توانید لپ تاپ خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید. البته توجه داشته باشید که این کار تمام اطلاعات شما را از روی لپ تاپ پاک می کند، بنابراین قبل از انجام آن از اطلاعات خود بکاپ بگیرید.
  • اگر با وجود امتحان کردن تمامی راه حل ها، هنوز سیاه شدن صفحه لپ تاپ شما حل نشد، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *