دلایل داغ شدن لپ تاپ + راهکار عملی جلوگیری از Over heat لپ تاپ

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

علت داغ کردن لپ تاپ چیست؟ گرم شدن لپ تاپ در هنگام استفاده طولانی مدت طبیعی است، اما اگر دمای آن بیش از حد بالا باشد، یک مشکل اساسی است و باید برطرف شود. وابستگی روزافزون به لپ تاپ‌ها برای کارهای مختلف باعث شده تا داغ شدن لپ تاپ یک مشکل رایج در میان کاربران مختلف باشد و هر کسی ممکن است با آن روبه‌رو شود. بنابراین فرقی نمی کند شما یک لپتاپ اپن باکس و کارکرده دارید یا یک مدل مدرن، در صورت استفاده مداوم، داغ می شود.

گرمای بیش از حد لپ تاپ نه تنها عملکرد آن را مختل می کند، بلکه برای اجزای داخلی آن نیز خطراتی ایجاد می کند و ممکن است باعث آسیب رساندن به قطعات سخت افزاری شود. دلایل مختلفی برای داغ کردن لپ تاپ وجود دارد که در ادامه برخی از شایع‌ترین دلایل را بررسی می کنیم و همچنین راه‌کارهایی برای رفع این مشکل را نیز به شما خواهیم گفت.

دلایل داغ شدن لپ تاپ

بهترین قیمت لپ تاپ hp pavilion 15 core i5 در آترین کالا

وجود گرد و غبار و آلودگی، علت داغ شدن لپ تاپ

مسدود شدن جریان هوای داخل لپ تاپ به دلیل تجمع گرد و غبار و آلودگی در منافذ تهویه از دلایل گرم شدن بیش از حد لپ تاپ است. فن های داخلی لپ تاپ گرمای ایجاد شده توسط CPU را از طریق دریچه هایی که در لبه های کناری و یا زیر دستگاه قرار دارند به بیرون هدایت می کنند. این دریچه ها و منافذ ممکن است با گذشت زمان و بر اثر گرد و غبار مسدود شوند که در نتیجه آن گرمای ایجاد شده در داخل لپ تاپ پخش می شود و باعث داغ شدن بیش از حد آن می شود.

لازم به ذکر است در لپ تاپ های با طراحی باریک و کوچک که فاقد سیستم خنک کننده هستند، این دریچه های هوا به خنک سازی لپ تاپ نیز کمک می کنند. البته خرید لپ تاپ استوک ۱۳ اینچی و یا 14 اینچی معمولا به منظور استفاده معمولی و اجرای برنامه های سبک انجام می شود و به همین دلیل در صورت استفاده در کارهای سنگین زود داغ می کنند.

وجود گرد و غبار و آلودگی، علت داغ شدن لپ تاپ

استفاده از لپ‌ تاپ روی سطوح نرم

از دیگر دلایل داغ کردن لپ تاپ، استفاده نادرست از آن است. استفاده از لپ تاپ روی سطوح نرم مانند پتو یا فرش باعث مسدود شدن منافذ تهویه می شود که در نتیجه آن داغ شدن لپ تاپ را به دنبال خواهد داشت. علاوه براین، قرار دادن لپ تاپ روی پا و یا صندلی نیز باعث داغ شدن بیش از حد آن می شود که این کار بیشتر توسط دانشجویان و دانش آموزش صورت می گیرد.

گفتنی است مک بوک های اپل به دلیل بهره گیری از سیستم عامل macOS و پردازنده های قدرتمند، کمتر داغ می کنند که در این شرایط بازدهی بهتری خواهند داشت. البته باید بدانید که لپ تاپ های اپل قیمت بالایی دارند و اگر بودجه کافی در اختیار ندارید می توانید با خرید مک بوک استوک در بوجه خود صرفه جویی کنید.

استفاده از لپ‌ تاپ روی سطوح نرم

اجرای برنامه های سنگین باعث داغ شدن لپ تاپ می شود

اجرای برنامه‌های سنگین و پرمصرف نیز از دیگر علت داغ کردن لپ تاپ است. بازی ها و یا برنامه های ادیت ویدیو و عکس، سخت افزار لپ تاپ مخصوصا پردازنده اصلی و کارت گرافیک را تحت فشار زیادی قرار می دهد که در نتیجه آن باعث داغ شدن لپ تاپ می شود. امروزه شرکت هایی همچون hp و دل لپ تاپ هایی مخصوص رندرینگ و گیمینگ را روانه بازار می کنند که با بهره گیری از سخت افزارهای پیشرفته قابلیت استفاده در شرایط سخت را دارند.

اما این لپ تاپ ها قیمت بالایی دارند و خرید آنها برای همه مقدور نیست و در نتیجه بیشتر کاربران به خرید مدل های میانرده همچون zbook core i7 روی می آورند. از آنجا که قیمت لپ تاپ hp zbook i7 در رنج مناسبی قرار دارد و عملکرد خوبی نیز ارائه می دهد، در میان کاربران طرفداران بیشتری دارد.

اجرای برنامه های سنگین باعث داغ شدن لپ تاپ می شود

پر شدن حافظه داخلی از دیگر علت داغ کردن لپ تاپ

پر شدن حافظه ذخیره سازی نیز از دیگر دلایل داغ شدن لپ تاپ است. اگر حافظه داخلی لپ تاپ پر شود و یا فضای رم کم باشد، عملکرد لپ تاپ کند می شود و همچنین دمای آن نیز بالا می رود. اگر حافظه لپ تاپ شما پر شده می توانید با حذف موارد غیر ضروری و یا ارتقا حافظه این مشکل را برطرف کنید.

داغ کردن لپ تاپ به دلیل مشکلات سخت افزاری

گاهی اوقات علت داغ کردن لپ تاپ ناشی از مشکلات سخت افزاری است و در واقع خرابی یک قطعه سخت افزاری باعث چنین مشکلی می شود. برای مثال خرابی فن و یا عملکرد کند خنک کننده باعث بالا رفتن دمای داخلی لپ تاپ می شود و همچنین خشک شدن خمیر حرارتی نیز می تواند باعث داغ شدن لپ تاپ شود. خمیر حرارتی یک ترکیب شیمیایی است که از آن برای به حداکثر رساندن اتلاف گرما استفاده می شود و معمولا در بین هیت سینک و پردازنده یا سایر منابع حرارتی مانند کارت گرافیک قرار می گیرد که با مرور زمان و در طول استفاده خشک می شود.

داغ کردن لپ تاپ به دلیل مشکلات سخت افزاری

برای اتصال گوشی به لپ تاپ، مقاله چگونه گوشی را به لپ تاپ وصل کنیم بدون کابل را مطالعه کنید.

راهکارهای عملی برای جلوگیری از داغ شدن لپ‌تاپ

در این مقاله برخی از شایع ترین دلایل داغ شدن لپ تاپ را بررسی کردیم که به راحتی می توانید از روی توضیحات ذکر شده علت داغ کردن لپ تاپ خود را بدانید. اما در این مواقع چگونه مشکل داغ کردن لپ تاپ را برطرف کنیم؟ در اینجا چند راه‌کار کاربردی و عملی را به شما خواهیم گفت که با انجام آنها می توانید مشکل داغ شدن لپ تاپ را برطرف کنید و یا از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

  • پیشنهاد می کنیم به طور مرتب لپ‌تاپ خود را از گرد و غبار و آلودگی پاک کنید. برای این کار می‌توانید از یک برس نرم یا پارچه مرطوب استفاده کنید.
  • از پایه خنک کننده استفاده کنید، پایه خنک کننده جریان هوا به زیر لپ‌تاپ را افزایش می دهد و به خنک شدن آن کمک می کند.
  • هنگام کار با برنامه‌های سنگین، برنامه‌های غیرضروری را که در پس زمینه اجرا می‌شوند، ببندید.
  • تنظیمات مصرف برق را در ویندوز یا macOS به حالت “Power Saver” تغییر دهید.
  • لپ‌تاپ خود را در محیطی خنک و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • از استفاده از لپ تاپ در محیط های گرم پرهیز کنید.
  • هر چند وقت یک بار خمیر حرارتی را تعویض کنید.
  • از شارژر مخصوص خود لپ تاپ برای شارژ کردن آن استفاده کنید.
  • رم و حافظه ذخیره سازی را ارتقا دهید.
  • اگر از لپ تاپ برای کارهای سنگین مانند بازی و یا رندر استفاده می کنید، یک پد خنک کننده زیر لپ تاپ قرار دهید.
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *