راهنمای پخش دو تصویر متفاوت در دو مانیتور و استفاده از کارت گرافیک مالتی مانیتور

زمان مطالعه مطلب: 4 دقیقه

استفاده از دو مانیتور برای برنامه نویسان، ادیتورها و همچنین گرافیست ها می تواند در بهره وری بیشتر کمک زیادی کند. اگر برنامه نویسی می کنید و یا مشغول ویرایش ویدیو هستید با استفاده از دو مانیتور همزمان می توانید بهره وری را افزایش دهید و فضای بیشتری برای کار کردن روی صفحه نمایش خود در اختیار داشته باشید. اما چگونه دو مانیتور را به یک لپ تاپ وصل کنیم یا در کامپیوتر رومیزی دو خروجی تصویر داشته باشیم و همچنین برای این کار به چه ابزاری نیاز داریم؟

برای پخش دو تصویر متفاوت در دو مانیتور شما باید تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز را نیز داشته باشید. برای اینکار همچنین یک سری تنظیمات نرم افزاری را باید انجام دهید که در ادامه تمامی این مراحل را به شما خواهیم گفت. بنابراین اگر می خواهید از دو مانیتور برای خروجی تصویر خود استفاده کنید ادامه این متن را با دقت مطالعه کنید.

برای پخش دو تصویر متفاوت در دو مانیتور به چه ابزاری نیاز داریم؟

برای پخش دو تصویر متفاوت در دو مانیتور شما به تجهیزات سخت افزاری و همچنین تنظیمات نرم افزاری نیاز دارید. برای اینکار شما به دو مانیتور و یک کارت گرافیک که از خروجی مانیتور دوگانه پشتیبانی می کند نیاز دارید که اگر گرافیک شما این قابلیت را داشته باشد عالی است. اما در غیر این صورت باید گرافیکی با قابلیت پشتیبانی از مانیتور دوگانه تهیه کنید که مدل های مختلفی با این قابلیت وجود دارد.

با توجه به اینکه قیمت کارت گرافیک در هر مدل متفاوت است شما می توانید با توجه به نیاز و بودجه خود یک مدل مناسب را انتخاب کنید. شایان ذکر است برای برقراری اتصال شما به کابل های مناسب نیز نیاز دارید که نوع آن به پورت های مانیتور و کامپیوتر شما بستگی دارد. علاوه براین، به دلیل اینکه در لپ شما پورت کافی برای اتصال دو مانیتور را ندارید باید از مبدل های USB به HDMI و یا USB-C به HDMI یا DisplayPort استفاده کنید.

پخش دو تصویر متفاوت در دو مانیتور

مشاهده قیمت rtx 3080 در فروشگاه آترین کالا

چگونه دو مانیتور را به یک لپ تاپ وصل کنیم

معمولا هر لپ تاپ دارای یک خروجی تصویر HDMI است که قابلیت اتصال به مانیتور را دارد. اما در لپ تاپ های مدرن که ضخامت کمی دارند پورت HDMI در دسترس نیست و پورت های Mini DisplayPort و یا USB-C جایگزین شده است که در این صورت باید از یک مبدل برای خروجی HDMI مانیتور استفاده کنید. به هر حال استفاده از دو مانیتور همزمان تا حدودی به اتصالات و کابل های موجود بستگی دارد.

شما می توانید با خرید 4070 و یا هر گرافیکی که دارای چندین خروجی تصویر است به آسانی چندین مانیتور را وصل کنید. اما در غیر این صورت باید از مبدل های USB به HDMI و یا DisplayPort استفاده کنید تا بتوانید دو مانیتور را به سیستم رومیزی و یا لپ تاپ خود وصل کنید. صرف نظر از نوع اتصالات شما در ادامه نحوه پخش دو تصویر متفاوت در دو مانیتور برای لپ تاپ توضیح داده شده است.

چگونه دو مانیتور را به یک لپ تاپ وصل کنیم

مراحل اتصال دو مانیتور به لپ تاپ

  • لپ تاپ را خاموش کنید.
  • یک سر کابل HDMI را به لپ تاپ و سر دیگر را به مانیتور اول وصل کنید.
  • لپ تاپ را روشن کنید و منتظر بمانید تا مانیتور اول را شناسایی کند.
  • سپس مراحل بالا را برای مانیتور دوم نیز تکرار کنید.

ممکن است مانیتور به طور خودکار توسط لپ تاپ شما شناسایی شود که به تنظیمات خود لپ تاپ بستگی دارد. در غیر این صورت باید تنظیمات را به صورت دستی تنظیم کنید که در ادامه نحوه انجام پیکربندی مانیتور به صورت دستی در ویندوز 10 آورده شده است.

خرید کارت گرافیک گیگابایت با کمترین قیمت در آترین کالا.

پیکربندی دستی مانیتورها در ویندوز 10

در صورت استفاده از دو مانیتور همزمان hdmi به صورت خودکار توسط سیستم عامل شناسایی می شود اما گاهی اوقات لازم است به صورت دستی تنظیمات را پیکربندی کنید. اگر از ویندوز 10 استفاده می کنید برای پیکربندی مانیتور به صورت دستی باید به تنظیمات نمایشگر بروید که به دو صورت قابل دسترس است. شما می توانید در صفحه دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینه Display settings را انتخاب کنید و یا مراحل زیر را دنبال کنید.

  • روی Start کلیک کرده و Settings را انتخاب کنید.
  • تنظیمات System را باز کنید و سپس در سمت راست روی Display کلیک کنید.
  • از منوی کشوی Multiple displays برای تنظیم حالت مشاهده استفاده کنید که به صورت زیر است.

پیکربندی دستی مانیتورها در ویندوز 10

  • Duplicate desktop : در هردو مانیتور یک دسکتاپ را نمایش می دهد (هر دو مانیتور یک تصویر خواهند داشت).
  • Extend these displays : دسکتاپ اصلی را روی مانیتور ثانویه نمایش می دهد.

گفتنی است که شما می توانید حالت های نمایش را با میانبر و با استفاده از کلید های ترکیبی Windows + P نیز تغییر دهید. استفاده از مانیتور دوم برای مواقعی که بودجه کمی دارید و امکان تهیه لپ تاپ جدید و با نمایشگر بزرگ را ندارید عالی است که می توانید با خرید لپ تاپ اپن باکس و تهیه یک مانیتور با کیفیت، به عملکرد مورد نظر برسید.

نکات مهم قبل از استفاده از دو مانیتور همزمان

تا اینجا پخش دو تصویر متفاوت در دو مانیتور را توضیح دادیم که با استفاده از آن به آسانی می توانید تصویر لپ تاپ خود را روی یک یا دو مانیتور دیگر نمایش دهید. اما قبل از اینکه شروع به کار کنید لازم است چند نکته مهم در مورد اینکه چگونه دو مانیتور را به یک لپ تاپ وصل کنیم بدانیم که در اینجا آورده شده است.

  • اگر از مانیتورهایی با وضوح مختلف استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد اندازه متن و آیکون ها را در هر مانیتور به طور جداگانه تنظیم کنید.
  • می توانید از مانیتورهای دوم برای گسترش فضای دسکتاپ خود، نمایش پنجره های جداگانه یا حتی آینه کردن صفحه نمایش لپ تاپ خود در مانیتور دوم استفاده کنید.
  • اگر در اتصال دو مانیتور به لپ تاپ خود مشکل دارید، به دفترچه راهنمای لپ تاپ یا وب سایت سازنده مراجعه کنید.
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *