معرفی انواع پنل مانیتور | بررسی انواع پنل IPS، TN و VA

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

یکی از مهم ترین مواردی که معمولاً در هنگام خرید انواع مانیتور مورد توجه قرار می گیرد، نوع پنل است. چرا که این انواع پنل مانیتور است که سایر مشخصات دستگاه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. در حالت کلی اکثر مانیتورهایی که امروزه در بازار موجود هستند دارای نمایشگر های LCD با بک لایت LED  و یکی از پنل های VA، IPS و TN هستند. هر کدام از این پنل ها دارای خصوصیات خاص خود با نقاط ضعف و قوت متفاوتی هستند که موجب شده تا کاربری آنها نیز تحت تأثیر قرار دهد.
البته بسیاری از کاربران در کنار در نظر گرفتن نوع پنل، کیفیت تصویر را نیز در نظر می گیرند و سعی می کنند تا برترین کیفیت تصویر را در هنگام خرید مانیتور انتخاب کنند. با این حال می توان گفت شاید یکی از دلایلی که سبب شده تا فروش مانیتور 4k نسبت به سایر کیفیت تصویرهای طراحی شده برای مانیتور بیشتر شود همین موضوع باشد. اکنون با توجه به اهمیت انواع پنل مانیتور، در این مطلب ما شما را با انواع پنل IPS، TN و VA آشنا خواهیم کرد تا بتوانید با توجه به خصوصیات هر کدام بهترین کاربری را تجربه کنید.

بررسی پنل IPS از لحاظ کارایی

مانیتور ips چیست؟ IPS یکی از پنل های طراحی شده برای انواع مانیتور است که به نسبت دیگر پنل های عرضه شده از ویژگی ها و قیمت بالاتری برخوردار است. مهم ترین ویژگی که سبب شده تا کاربران بسیاری به خرید مانیتور با پنل IPS علاقه مند شوند، دقت رنگ و همچنین زاویه دید گسترده ای است که این نوع پنل مانیتور در مقایسه با سایر پنل ها ایجاد می کند. به طور معمول از پنل IPS برای مانیتورهایی استفاده می شود که در ابعاد بزرگتری تولید شده اند. با توجه به گستره رنگ و روشنایی بالایی که پنل IPS در هنگام پخش محتوای تصویری ایجاد می کند شما می توانید واقعی ترین تصاویر را در هنگام بازی ها و مشاهدات خود تجربه کنید. نا گفته نماند مانیتورهایی که دارای پنل IPS  هستند از نرخ تازه سازی پایین اما مدت زمان پاسخگویی بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل می توان گفت شما می توانید از دیگر پنل های مانیتور برای اجرای بازی های سنگین انتخاب خود را انجام دهید.
با توجه به اهمیت وضوح و شفافیت رنگ ها در هنگام اجرای بازی ها و فعالیت های روزمره خرید مانیتور با پنل IPS می تواند برای کاربران از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. البته آنجایی که بسیاری از کمپانی های تولید کننده لپ تاپ نیز از پنل IPS  در صفحه نمایش محصولات خود استفاده کرده اند؛ شما می توانید برای بازی ها و پروژه های کاری آنها را نیز در کنار انواع مانیتور در لیست انتخاب های خود قرار دهید. با توجه به بالا بودن قیمت لپ تاپ های آکبند در صورت تمایل می توانید با مناسب ترین قیمت لپ تاپ استوک را با پنل IPS انتخاب و خریداری کنید.

بررسی پنل IPS

TN از بهترین پنل ها برای مانیتور

TN یکی از قدیمی ترین نوع پنل مانیتور است که می توان گفت یکی از ارزانترین ها نیز در بین سایر پنل های موجود در بازار است. البته یکی از مهم ترین دلیلی که سبب شده تا کاربران بسیاری انتخاب مانیتور با پنل TN را ترجیح دهند، نرخ نوسازی بالای این پنل است. به طور معمول مانیتورهایی که دارای پنل TN هستند دارای ریفرش ریت 120 و 144هرتز هستند که می توانند تصاویر و صحنه های یک فیلم یا یازی را بسیار روان و با سرعت قابل ملاحظه ای به مشاهده کاربران برسانند و اجرایی کنند. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که وضوح و شفافیت رنگ ها از زاویه دیگر در پنل TN تغییر پیدا می کند، به طوری که از روشنایی و شفافیت رنگ ها کاسته می شود.
نرخ تازه سازی بالا و پاسخگویی پایین یکی از مهم ترین دلایلی است که سبب شده تا TN به یکی از بهترین پنل برای مانیتور گیمینگ تبدیل شود. با این حال اگر شما یک گیمر هستید انتخاب مانیتور با پنل TN می تواند یک برد واقعی را برای شما به ارمغان داشته باشد. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که نمایش رنگ ها در مانیتورهایی که دارای پنل TN هستند چندان روشن و واضح نیست. جدای از بحث گیم سرعت بالای پاسخگویی پنل TN موجب شده تا کاربرانی که به کار ترید کردن نیز مشغول هستند، انتخاب خود را از انواع مانیتور با پنل TN انجام دهند. البته اگر به دنبال انتخاب محصولی هستید که هم بتوانید کار ترید را به بهترین نحو انجام دهید و هم اینکه قابلیت حمل آن را داشته باشید، به نظر می آید که انتخاب از بهترین لپ تاپ استوک برای ترید برای شما گزینه مناسب تری باشد.

پنل tn مانیتور

پنل VA چیست؟

از دیگر پنل های طراحی شده برای مانیتور می توان اشاره کرد به پنل VA مانیتور. یکی از برترین تضاد بین پنل VA با سایر پنل های مانیتور نمایش رنگ مشکی است. این نوع از پنل ها با وضوح خارق العاده ای عمق رنگ مشکی را نمایش می دهند. به همین دلیل می توان گفت حتی در اتاق های تاریک نیز شما با کیفیت ایدئالی محتوای تصویری خود را مشاهده خواهید کرد. اگر بخواهیم پنل VA را از لحاظ زاویه دید با سایر پنل ها مقایسه کنیم باید گفت این نوع از پنل ها از زاویه دید وسیع تری به نسبت پنل های TN برخوردار هستند. اما باید در نظر داشته باشید که هر چه فاصله شما با مانیتور بیشتر شود به همان اندازه از شفافیت و وضوح رنگ های محتوا نیز کم می شود.
این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که نرخ نوسازی و پاسخ دهی پنل های VA در مقایسه با پنل TN و IPS محدود تر است. پس بهتر است از پنل va مانیتور بیشتر برای مشاهده فیلم و کارهای روزمره استفاده شود. البته اگر از آن دسته کاربران هستید که علاوه بر فعالیت های روزمره گیم و بازی را نیز برای اوقات استراحت خود در نظر گرفته اید، ما به شما خرید آیپد از نسخه پرو را پیشنهاد می کینم. زیرا شما می توانید با بهترین کیفیت رنگ فیلم ها و علاقه مندی های خود را در کنار اجرایی کردن گیم های جنجالی مشاهده کنید. اما باید در نظر داشته باشید که قیمت آی پد پرو در مقایسه با مانیتورها به گونه ای است که به صرف بودجه بیشتری نیاز خواهد داشت.

بررسی پنل va

خرید بهترین مانیتور با تضمین اصالت از آترین کالا

با توجه به اینکه امروزه مانیتورها با پنل های متفاوتی تولید و عرضه شده اند، کاربران می توانند متناسب با نوع کاربری و بودجه ای که دارند، خرید مانیتور را انجام دهند. با توجه به اینکه امروزه گیم ها و بازی های کامپیوتری به یکی از پر طرفدارترین سرگرمی ها در بین کاربران تبدیل شده است، ما نیز در فروشگاه آترین کالا مجموعه ای از بهترین مانیتور شیائومی 4k و دیگر برندهای اصلی و معتبر را برای مشاهده در اختیار مشتریان خود قرار داده ایم. در صورت تمایل به خرید شما نیز می توانید با مشاهده این محصولات و انتخاب آنها با تضمین اصالت و سلامت، گارانتی 18 ماهه، ارسال سریع و بهترین قیمت، ثبت سفارش خود را انجام دهید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *