دمای مناسب cpu و کارت گرافیک چقدر است؟

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

داغ شدن CPU و کارت گرافیک یکی از معضلاتی است که برخی از کاربران هنگام فعالیت با سیستم کامپیوتری خود تجربه کرده اند. البته بالا رفتن دمای CPU و کارت گرافیک بیشتر در هنگام بازی و فعالیت های سنگین اتفاق می افتد. با توجه به اینکه دمای CPU و کارت گرافیک دو عامل مهم در عملکرد و پایداری سیستم کامپیوتری هستند حفظ دمای مناسب در کارایی و اجرایی کردن برنامه ها بسیار تأثیر گذار است.
با این حال شما برای حفظ دمای cpu و کارت گرافیک که بتوانند بهترین عملکرد و کارایی را داشته باشند لازم است تا یک سری نکات را رعایت کنید که ما در ادامه به توضیح مفصل آنها خواهیم پرداخت.

دمای ایدئال سی پی یو و کارت گرافیک

اگر دمای سی پی یو و دمای کارت گرافیک از محدوده در نظر گرفته شده بیشتر شود قطعاً مشکلاتی را برای سیستم شما به وجود خواهد آورد که در نهایت موجب کاهش عملکرد و حتی در برخی مواقع سبب آسیب به قطعات سیستم می شود. اما به طور کلی دمای CPU باید بین 30 تا 50 درجه سانتیگراد باشد. این در حالی است که این محدوده دمایی در هنگام اجرایی کردن بازی ها و فعالیت های سنگین بین 70 تا 80 درجه می تواند افزایش یابد.
اما اگر بخواهیم دمای مناسب برای کارت گرافیک را انتخاب کنیم قطعاً این محدوده بین 60 تا 80 درجه سانتیگراد خواهد بود که در هنگام فعالیت هایی همچون بازی های سنگین می تواند به 90 درجه هم برسد. با توجه به این موضوع اگر شما از لپ تاپ برای انجام بازی ها و فعالیت های خود استفاده می کنید و قصد ارتقاء کارت گرافیک آن را دارید پیشنهاد ما به شما خرید کارت گرافیک از نوع اکسترنال است. چرا که قیمت کارت گرافیک اکسترنال با توجه به قدرتی که دارند بسیار مناسب است.

مناس ترین دما برای cpu و gpu

عوامل موثر بر دمای CPU و دمای کارت گرافیک

بسیاری از کاربران بر این باور هستند که بالا رفتن دمای سی پی یو و دمای کارت گرافیک کاملاً طبیعی است. اما در واقع چنین نیست. چرا که اگر دما از یک محدوده عبور کند باعث بروز مشکلاتی در سیستم می شود. نا گفته نماند یک سری موارد موجود دارد که تا حدی دمای سی پی یو و کارت را تحت تأثیر قرار می دهد که اگر دقت کافی را به آنها داشته باشید قطعاً دما در سیستم شما چندان بالا نخواهد رفت.
در نظر داشته باشید شما می توانید برای عملکرد بهتر سیستم مخصوصاً در هنگام بازی از کارت گرافیک های RTX 4060 مدلی را انتخاب کنید. اما باید توجه داشته باشید که قیمت rtx 4060 ti در مقایسه با دیگر مدل ها کمی گرانتر است. از مهم ترین مواردی که در دمای سی پی یو و کارت گرافیک نقش دارند عبارتند از :

  • بالا رفتن دمای CPU و کارت گرافیک به نوع معماری و ساخت آن بستگی دارد.
  • به سیستم خنک کننده که شامل هیت، فن، سینک و خمیر سیلیکون سیستم بستگی دارد.
  • اگر گرد و غبار روی سی پی یو و کارت گرافیک قرار گیرد، سبب انسداد جریان هوا و در نتیجه گرم شدن بیش از حد این قطعات می شود.
  • در حالت اورکلاک، فرکانس و ولتاژ کارت گرافیک و CPU بالا می رود.

دمای کارت گرافیک و سی پی یو

بالا رفتن دمای CPU و کارت گرافیک سبب بروز چه مشکلاتی می شود؟

زمانی که دمای کارت گرافیک و سی پی یو بالا می رود عملکرد سیستم طبیعتاً با مشکلاتی مواجه می شود که می تواند در مواقعی که شما مشغول یک فعالیت تخصصی هستید بسیار نا خوشایند باشد. با این حال بسیاری از کاربران علیرغم بالا بودن قیمت rtx 4080 اقدام به خرید این مدل کارت گرافیک به منظور ارتقاء کارایی می کنند. البته بالا رفتن دمای سی پی یو و کارت گرافیک مشکلات بسیاری را ایجاد کند که مهم ترین آنها عبارتند از :

  • کاهش سرعت و عملکرد
  • هنگ کردن و خرابی برنامه ها
  • خاموش شدن ناگهانی سیستم
  • آسیب به GPU و CPU

بالا رفتن دمای cpu و gpu

روش های خنک نگه داشتن سی پی یو و کارت گرافیک

بی شک نگه داشتن دمای مناسب CPU و کارت گرافیک می تواند عملکرد و کارایی آن را تحت تأثیر قرار دهد. با در نظر گرفتن این موضوع شما می توانید با رعایت موارد زیر تا حد زیادی این قطعات را برای بهبود عملکرد خنک کنید.

  • استفاده از فن تهویه، هیت، سینک، تعویض خمیر سیلیکون در صورت نیاز و همچنین خنک هایی قوی.
  • سعی کنید از انجام برنامه ها و بازی های خیلی سنگین که سبب اورکلاک شدن سیستم می شود، خودداری کنید.
  • جلوگیری از انباشته شدن گرد و خاک
  • بستن و یا حذف نصب برنامه های غیر ضروری
  • استفاده از لپتاپ در محیط های خنک

البته اگر تمام این موارد را انجام داده اید اما باز هم دمای سی پی یو و جی پی یو در سیستم شما بالا می رود می توانید با خرید 3070 که یکی از مدل کارت گرافیک های قوی در رِنج قیمت مناسب است تا حدودی این مشکل را رفع کنید.

دمای مناسب gpu و cpu

بررسی دمای CPU و GPU با استفاده از نرم افزار

اگر می خواهید از دمای لپ تاپ در هنگام بازی و یا سایر فعالیت های سنگین آگاه شوید بهتر است از ابزارها و نرم افزارهایی که برای این کار طراحی شده اند، استفاده کنید. این نرم افزارها می توانند تمام مشخصات CPU و GPU، سرعت فن، دما و سایر موارد را که در کارایی و عملکرد سیستم کامپیوتری شما تأثیر گذار است را نشان دهند. از رایج ترین نرم افزارهایی که قابلیت بررسی دمای سی پی یو و جی پی یو را دارند CPU-Z، HWiNFO، Speccy است. در اینجا می توان گفت شما با خرید کارت گرافیک 16 گیگابایت می توانید سنگین ترین بازی ها و برنامه ها را اجرایی کنید. اما باید این نکته را نیز توجه داشته باشید که قیمت کارت گرافیک ۱۶ گیگ از برندهای معتبر به گونه ای است که به صرف بودجه بیشتری نیاز دارد.

دمای gpu و cpu

خرید جدیدترین مدل کارت گرافیک با تضمین اصالت از آترین کالا

با توجه به اینکه دمای مناسب سی پی یو و کارت گرافیک باعث افزایش راندمان و بهبود عملکرد سیستم کامپوتری شما می شود، نگه داشتن دمای ایدئال می تواند سبب سرعت بخشیدن به اجرایی کردن فعالیت های شما شود. با این وجود شما می توانید با بررسی دمای لپتاپ به نوعی سبب افزایش عمر cpu و gpu نیز شوید و یک عملکرد روان و لذت بخش را تجربه کنید.
با توجه به اینکه ظرفیت و مدل کارت گرافیک نیز به نوعی در کارایی سیستم می تواند تأثیر داشته باشد، ما نیز در فروشگاه آترین کالا بهترین مدل کارت گرافیک را از برندهای اصلی در کنار لیست قیمت لپ تاپ استوک و سایر محصولات در اختیار مشتریان خود قرار داده ایم تا در صورت تمایل به خرید بتوانند با تضمین اصالت و سلامت، ارسال سریع و بهترین قیمت، سفارش خود را نهایی کنند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *