دسته‌بندی نشده

7 تا از علائم و علت سوختن موتور کولر گازی

موتور یا کمپرسور به عنوان اصلی ترین قطعه در کولر گازی به حساب می آید که وظیفه اصلی آن کنترل و تنظیم سایر بخش های دستگاه به موجب ایجاد خنک سازی است. موتور کولر گازی همانند دیگر دستگاه های دیگر ممکن است با مشکلاتی همچون سوختن مواجه شود.
ما در این مطلب با ارائه توضیحاتی درباره علائم و علت سوختن موتور کولر گازی این امکان را برای شما ایجاد می کنیم تا در صورت مشاهده چنین مواردی سریعاً عیب پیش آمده را حل کنید و از سوختن کولر گازی خود جلوگیری کنید تا مشمول صرف هزینه برای تعمیر نشوید. نکته جالب توجه این است که علیرغم هزینه زیادی که ممکن است خرابی موتور کولر گازی روی دست افراد بگذارد هنوز هم کاربران خرید اسپلیت را به نسبت دیگر دستگاه های سرمایشی ترجیح می دهند.

نشانه و علائم سوختن کولر گازی

زمانی که موتور کولر گازی شما سوخته می شود قبل از آن علائمی را از خود نشان می دهد که در صورت آشنایی می توانید سریعاً به رفع آنها اقدام کنید و از سوختن موتور کولر گازی خود جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که افراد خرابی کولر گازی اینورتر را به دلیل متغیر بودن دور موتور آن به نسبت کولرهای معمولی زودتر احساس خواهند کرد، چرا که دور موتور این نوع از کولر گازی ها با توجه به دمای محیط تغییر می کند که در صورت ثابت ماندن و سرد نشدن محیط شما متوجه مشکلی در موتور دستگاه خواهید شد. برای اطلاع بیشتر از علت کلی سوختن کولر گازی می توانید در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

کولر گازی

1. روشن نشدن کمپرسور، از علائم سوختن کولر گازی

گاهی اوقات کولر گازی توان و قدرت لازم را برای فرایند سرمایشی نخواهد داشت به طوری که دمای محیط همچنان گرم و نا خوشایند خواهد بود. در چنین مواقعی یونیت داخلی مشکلی نخواهد داشت اما با بررسی یونیت بیرونی متوجه خواهید شد که کمپرسور از کار افتاده است. با در نظر این موضوع شما می توانید قبل از هر کاری دستگاه را روشن و خاموش کنید و سپس با متخصصین در این امر تماس بگیرید و از سوخته شدن موتور اسپلیت خود جلوگیری کنید.

2. پخش باد گرم نشانه ای برای سوختن کمپرسور کولر گازی

اگر کمپرسور شما معیوب شده باشد چرخه خنک کنندگی به شدت کاهش می باید به نحوی که فضای محیط شما به طور مداوم گرم خواهد بود. بدون شک چنین وضعیتی ناشی از نشت مبرد و یا بیرون رفتن گاز فریون است که به موتور دستگاه فشار می آورد و موجب آسیب به قطعه می شود. توجه داشته باشید که نشانه های خرابی موتور کولر گازی در تمام مدل ها به یک صورت است. به عنوان مثال علائمی که خرابی موتور کولر گازی ایستاده دارد با مدل پنجره ای به یک شیوه است. به عبارتی شما می توانید در صورت آشنایی کلی با علایم از خرابی موتور کولر گازی خود از هر نوعی که باشد مطلع شوید.

گرم شدن باد کولر گازی

3. پریدن مکرر فیوز از دیگر علل خرابی موتور کولرهای گازی

یکی دیگر از علائم سوختن کمپرسور کولر گازی پریدن فیوز دستگاه در دفعات بسیار است. که این موضوع بیانگر آن است که دستگاه شما برای جلوگیری از خطر آتش سوزی و یا سوختن موتور مدام فیوز خود را قطع می کند. این در حالی است که موتور کولر گازی شما بیش از حد داغ شده باشد و برای ادامه روند خنک سازی به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد. پس در صورت قطع پی در پی فیوز می توانید فوراً دستگاه را خاموش کنید و با تکنسین مربوطه تماس بگیرید.

4. تکان خوردن یونیت بیرونی در حین فعالیت خطری برای موتور کولر گازی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حین روشن کردن کولر گازی یونیت بیرونی دچار لرزش و تکان شود. در صورت مشاهده چنین حالتی شک نداشته باشید که موتور اسپلیت شما با مشکل مواجه شده است. پس می بایست حتماً موتور دستگاه را توسط یک استادکار ماهر مورد بررسی و تعمیر قرار دهید.

تکان خوردن یونیت بیرونی

5. سر و صدای زیاد یونیت بیرونی، مهم ترین علامت برای سوختن موتور کولر

در صورتی که کولر گازی خود را روشن کرده اید و با صدای نا هنجار و آزار دهنده ای در قسمت یونیت بیرونی مواجه شدید احتمال اینکه موتور کولر گازی دچار سوختگی شود بالا است. اکنون شما می توانید برای جلوگیری از وارد شدن آسیب جدی به دستگاه فوراً در صدد حل مشکل باشید.

6. نشت در اطراف یونیت بیرونی؛ نشانی برای احتمال سوخته شدن کمپرسور

یکی دیگر از نشانه های سوختن کمپرسور کولر گازی نشت رطوبت است. در صورت مشاهده چاله آب در زیر یونیت بیرونی کولر گازی حتماً دستگاه خود را از لحاظ سلامتی موتور چِک کنید. چرا که این مسئله به معنی آن است که لوله کولر گازی اسپلیت شما دیگر توانایی خالی کردن آب را ندارد. به طوری که ممکن است در طولانی مدت به یک مشکل بزرگ تر تبدیل شود، یعنی به عبارتی سبب زنگ زدگی، کپک زدگی و یا سوختن موتور شود.

نشت آب یونیت بیرونی

7. افزایش ناگهانی هزینه قبض برق، برترین علامت مشکل کمپرسور کولر گازی

مدل های جدید کولر گازی بسیار کم مصرف هستند به طوری که کاربران هنگام دریافت رسیدهای دریافتی اصلاً افزایش قیمت را احساس نخواهند کرد. اما در صورتی که قبض دریافتی شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند یعنی موتور کولر گازی شما دچار افت عملکرد شده است. البته ما در مقاله تفاوت کولر گازی اکسنت با اسفورماتیک بیشتر در مورد کمپرسور و مصرف انرژی اسپلیت ها صحبت کرده ایم که مطالعه آن نمی تواند خالی از لطف باشد.

علت سوختن کمپرسور کولر گازی

کولر گازی از کنار هم قرار دادن مجموعه ای پیچیده ای از قطعات تشکیل شده است که در نهایت می توانند یک خنک سازی بی عیب و نقص را برای افراد به دنبال داشته باشند. لازم به ذکر است در صورت بروز هر گونه مشکل در هر کدام از این قطعات، بدون شک عملکرد دستگاه شما را دچار اختلال می کند. حال اگر خرابی از قسمت موتور باشد، قطعاً باید مشکل را خیلی سریع پیدا کنید، زیرا که در صورت ادامه مشکل ممکن است موتور کولر گازی شما دچار سوختگی و صرف هزینه شود. پس اگر با دلایل و علت سوختن موتور کولر گازی آگاه باشید به طور حتم می توانید از دستگاه خود بهره بیشتری را ببرید.

1. سوختن خازن کولر گازی، از دلایل سوخته شدن موتور اسپلیت

یکی از مهم ترین دلایلی که موتور کولر گازی را دچار عیب و احتمال سوخته شدن می کند، مشکل در خازن کولر گازی است که از روشن و خاموش شدن دستگاه جلوگیری می کند. با توجه به این موضوع اگر موتور کولر گازی شما روشن نشد به احتمال زیاد خازن دستگاه دچار خرابی یا سوختن شده باشد که می بایست حتماً آن را تعویض کنید. قابل تذکر است که نوسانات برق نیز می تواند باعث خرابی این قطعه و سوخته شدن کمپرسور شود.

خازن کولر گازی

2. مشکل در کنتاکتور، علتی برای سوختن کمپرسور اسپلیت

کنتاکتور قطعاتی در قسمت سیستم برق کولر گازی هستند که جریان برق ورودی به یونیت را کنترل می کنند. این قطعه با کمک گرفتن از یک رله با برق پایین اجازه ورود جریان اضافه به موتور کولر گازی را نمی دهد. در صورتی که این رله دچار عیب شود جریان اضافه برق به داخل موتور وارد می شود و به موتور اسپلیت فشار می آورد که در این حالت ممکن است کولر گازی شما با خطر سوخته شدن موتور رو به رو شود.

3. سوختن موتور در صورت خرابی موتور فن کنداسور

سوخته شدن فن کنداسور از دیگر علت سوختن کمپرسور کولر گازی است. اگر خازن موتور دچار مشکل شود فن نیز به مراتب دچار سوختن می شود که در نهایت منجر به داغ شدن کمپرسور و سوختن آن می شود. لازم به ذکر است در صورت خرابی فن، دستگاه شما دچار سر و صدای زیادی می شود که مزید بر علت فشار آمدن به موتور است.

فن کولر گازی

4. کثیف بودن یونیت داخلی میتونه باعث سوختن موتور کولر گازی بشه ؟

کثیف بودن یونیت داخلی، کویل های کنداسور و مسدود بودن لوله های کولر گازی می تواند باعث سوختن موتور شود. زمانی که کویل های کنداسور و همچنین لوله های دستگاه جرم گرفته باشند موتور دستگاه قادر نخواهد بود که گرمای گاز را تخلیه کند و سبب افزایش فشار گاز می شود. به وجود آمدن این مشکل نه تنها مصرف انرژی را بالا می برد بلکه آمپر دستگاه را نیز افزایش داده و در آخر سوخته شدن موتور را به دنبال خواهد داشت.

5. مسدود بودن لوله های کولر گازی، یکی از علل سوختن کمپرسور

علت سوختن موتور کولر گازی موارد بسیاری می تواند باشد که یکی از آنها ورود رطوبت به لوله های مویی کولر و مسدود شدن آنها است. این معضل می تواند از چرخش گاز در عملکرد دستگاه تأثیر بدی داشته باشد و به نوعی موجب گرم شدن موتور اسپلیت و در نتیجه سوختن آن شود.

مسدود بودن لوله های کولر گاازی

6. مشکل در شارژ گاز ، مهم ترین دلیل سوختن موتور اسپلیت

یکی از مواردی که کارایی و عملکرد کولر گازی را تحت تأثیر قرار می دهد میزان گاز شارژ شده داخل دستگاه است. به عبارتی یعنی اگر گاز مبرد در هر صورت کم یا زیاد باشد کارکرد موتور را دچار اختلال می کند. کم بودن گاز مبرد داخل کولر گازی موجب کاهش سرمایش، افزایش مصرف برق، تولید سر و صدای زیاد در یونیت بیرونی می شود. هر کدام از این علت ها می توانند روند موتور را دچار مشکل کنند و به سوختن آن منجر شوند. همچنین افزایش ناگهانی برق، گرم شدن موتور، خفه بودن هوای محیط از عوارض زیاد بودن گاز است که این موارد نیز به خودی خود سوختن موتور را در طولانی مدت سبب می شوند.

7. جلوگیری از سوختن موتور کولر گازی با تمیز نگه داشتن روغن کمپرسور

از آنجایی که کار اصلی روغن در کمپرسور روان کردن قطعات و افزایش بازدهی است در مواقعی که روغن داخل یونیت با گرد غبار موجود در هوا ترکیب می شود دچار کثیفی شده و دیگر قادر نیست تا با گاز داخل کولر به گردش درآید. لازم به ذکر است که خشک شدن قطعات داخل یونیت، زنگ زدگی آنها را در پی خواهد داشت که در آخر می تواند یکی از علت سوختن کمپرسور کولر گازی اسپلیت باشد.

روغن موتور کمپرسور

کولر گازی اصل رو از کجا بخریم ؟

سوختن موتور کولر گازی علل و علائم مختلفی داشته باشد. اما توجه داشته باشید که اصل بودن برند نیز می تواند به نوعی کارایی موتور کولر گازی را در مدت زمان طولانی تضمین کند و از سوختن زودهنگام آن جلوگیری کند. حال اگر قصد کولر گازی با موتور اصلی را دارید، فروشگاه آترین پلاس مجموعه ای از بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیر را از برند های اصلی و در ظرفیت های مختلف برای مشاهده در اختیار مشتریان قرار داده است تا در صورت تمایل بتوانند با ضمانت اصل بودن، تضمین برگشت، تسویه در محل، ارسال سریع و بهترین قیمت، ثبت سفارش خود را انجام دهند. اکنون اگر مطالعه این مطلب توانسته پاسخ سؤالات شما را در خصوص علت و علائم سوختن موتور کولر گازی داده باشد، با درج کامنت می توانید رضایت خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا