معرفی و بررسی

تلویزیون QLED چیست؟ تمام آنچه باید بدانید

ما سالانه شاهد ساخت فناوری های جدید و نمایشگر های حرفه ای تر در عرصه ی تلویزیون هستیم و ساخت این فناوری های جدید توانسته پیشرفت چشمگیری را به ساخت و کیفیت تلویزیون ها ببخشد. سامسونگ یکی از برندهای بسیار موفقی است که در زمینه های مختلف توانسته موفقیت های بسیاری را داشته باشد که از مهم ترین آنها ساخت تلویزیون می باشد که از محبوبیت ویژه ای به سبب تنوع بالای مدل هایی که دارد، برخوردار است. تلویزیون های سامسونگ از بُعد کیفیت تصویر بسیار رضایت بخش و در بخش طراحی نیز جذاب و چشم نواز هستند و از آن جهت که از قیمت های مناسبی نیز برخوردار هستند می توانند انتخابی مناسب برای عموم کاربران باشد. در ادامه به موضوع تلویزیون QLED چیست خواهیم پرداخت.

تلویزیون QLED چیست؟

تلویزیون QLED سامسونگ، مخفف کلمه ی Quantum Light-Emiting Diode یا Quantom Dot + LED است. نقطه عطف تلویزیون های QLED را باید بهره وری از فناوری کوانتوم دات دانست و همین فناوری کوانتوم دات است که سبب تفاوت بین تلویزیون QLED با تلویزیون های معمولی شده است. اما خب سوالی که اینجا پیش می آید فناوری کوانتوم دات چیست و چگونه عمل می کند؟

فناوری کوانتوم دات چیست؟

این همان سوالی است که به محض شنیدن کوانتوم دات به ذهن ما خواهد رسید. فناوری کوانتوم دات لایه ای از ذرات ریز هستند که بر روی نور پس زمینه LED قرار می گیرند و توانایی انعکاس بیش از یک میلیارد رنگ را دارا هستند و رنگ ها را غنی تر نمایش می دهند و همانطور که اشاره شد کوانتوم دات همان فناوری است که در میان تلویزیون های LCD و QLED تفاوت بسیاری را در سطوح نمایشگر ایجاد کرده است.

فناوری کوانتوم دات چیست؟

تفاوت و مقایسه تلویزیون QLED با OLED

تلویزیون QLED که هر سال به عنوان پرچمدار تلویزیون های سامسونگ معرفی می شود و بی شک کیفیت به مراتب بسیار بالاتری نسبت به تلویزیون های معمولی و میان رده ی خود دارد و از مزایای خاصی هم برخوردار است که توانسته در پاره ای از موارد، تلویزیون سامسونگ QLED را بر تلویزیون های OLED برتری دهد. در این بخش می خواهیم تلویزیون QLED را با تلویزیون OLED مقایسه کنیم و هر دوی آنها را از جنبه های مختلف با هم بررسی کنیم.

تفاوت و مقایسه تلویزیون QLED با OLED

سطوح سیاه رنگ و کنتراست

تلویزیون های OLED در نمایش سطوح سیاه رنگ عملکرد بسیار بهتری را به نسبت تلویزیون های QLED سامسونگ دارند چرا که در تلویزیون های OLED نور پس زمینه حذف شده و هر پیکسل به طور مستقل نور را از خود تولید و ساطع می کند به این معنی که در هنگام نمایش سطوح سیاه رنگ، پیکسل ها خاموش می شوند و هیچ گونه نوری را از خود منعکس نمی کنند و طبیعی است هنگامی که نور منعکس نشود سطوح سیاه رنگ و صحنه هایی همانند تاریکی شب واقع بینانه تر به نمایش در آیند.

مقاله مرتبط: بهترین تلویزیون سامسونگ 2020

اما در تلویزیون کیولد سامسونگ این داستان متفاوت است چرا که خبری از حذف نور پس زمینه نیست و از آنجا که به LED مجهز است باید نور ال ای دی ها را پایین بیاورد و از انعکاس حداکثری آنها جلوگیری کند که انجام این عمل بسیار دشوار است و نمی تواند از ورود نور در هنگام نمایش سطوح سیاه به طور کامل جلوگیری کند.

سطوح سیاه رنگ و کنتراست OLED VS QLED

روشنایی

در بخش روشنایی، نور پس زمینه نقش تعیین کننده ای را دارد چرا که تلویزیون هایی از روشنایی بالایی برخوردار هستند که به نور پس زمینه LED مجهز هستند. تلویزیون QLED سامسونگ در کنار نور پس زمینه به فناوری کوانتوم دات نیز مجهز است که این دو در کنار یک دیگر به تلویزیون را به 1500 تا 2000 نیت روشنایی می رسانند که این عدد دو برابر تلویزیون SUHD سال های گذشته سامسونگ است و تلویزیون های اولد نیز قادر به تولید 500 تا 1000 نیت روشنایی می باشند که این امر نشان دهنده ی برتری تلویزیون QLED سامسونگ در زمینه روشنایی است.

مقاله مرتبط: راهنما خرید تلویزیون 4k

تلویزیون های اولد به سبب پنل OLED خود و پیکسل هایی که به صورت مستقل عمل می کنند قادر نیستند که روشنایی بالایی را تولید کنند که این روشنایی در اتاق های تاریک کمتر به چشم می آید اما در اتاق های روشن و مکان هایی که نور در آن بسیار زیاد است قطعا نمی تواند نور لازمه را تولید کند و این عمل می تواند بر سطح تماشای بیننده اثر گذار باشد.

رنگ

از آنجا که تلویزیون های کیولد سامسونگ بیش از یک میلیارد رنگ را پشتیبانی می کنند در نمایش رنگ ها نیز عملکرد به نسبت و البته با اختلاف نه چندان زیاد به نسبت تلویزیون های اولد بهتر عمل می کنند.

نمایش رنگ های در تلویزیون QLED

زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی به مدت زمان لازم برای تغییر پیکسل از یک حالت به حالت دیگر گفته می شود یعنی هر چه مدت زمان پاسخ سریع تر باشد در واقع نرخ بروزرسانی تصاویر نیز بالاتر است. تلویزیون OLED در این بخش بر تلویزیون کیولد برتری دارد که این برتری در دید ما بسیار نا محسوس است و چشمان ما قادر به دیدن این تفاوت نیستند.

زمان پاسخگویی پیکسل های QLED بین 2 تا 8 میلی ثانیه به صورت متغیر است و این موصوع در تلویزیون اولد برابر با 0.1 میلی ثانیه است که در این بخش برتری از آن تلویزیون OLED است.

تاخیر ورودی

تاخیر ورودی به تاخیر بین انتقال یک دستور و اجرای آن بر روی نمایشگر گفته می شود. تاخیر ورودی یا لگ همان چیزی است که گیمرها به خوبی از آن مطلع هستند و با این مشکل در هنگام اجرای بازی ها دست و پنجه نرم کرده اند اما در هیچ یک از تلویزیون های کیولد و اولد شما شاهد لگ در اجرای بازی ها نخواهید بود.

زاویه دید گسترده

تلویزیون های OLED در زمینه ی ارائه ی زاویه دید گسترده تر پیشتاز بوده اند و تلویزیون های کیولد نیز به مرور زمان بهبود یافته اند. تلویزیون های اولد به نسبت تلویزیون های کیولد زاویه دید گسترده تری را برای تماشا ارائه می دهند.

سوختگی پیکسل

این بخش قطعا از تمامی بخش های دیگر مهم تر و حائز اهمیت تر است چرا که خریدارانی که قصد خرید تلویزیون های اولد یا کیولد را دارند باید بودجه ی بالایی را برای خرید آن در نظر بگیرند و انتخاب درست و هدفمندی داشته باشند.

مقاله مرتبط: مقایسه تلویزیون ال جی و سامسونگ

مدت زمان استفاده از تلویزیون های اولد 16000 ساعت تخمین زده شده و از آنها به عنوان تلویزیون هایی که در طولانی مدت دچار سوختگی پیکسل یا افت کیفیت می شوند نام برده می شود اما در نقطه مقابل تلویزیون های QLED سامسونگ است که مستعد سوختگی یا افت کیفیت به هیچ عنوان نیستند و از کیولد به عنوان تلویزیون هایی که ماندگاری بسیار بالایی دارند یاد می شوند. در این بخش با صراحت می توانیم بگوییم که کیولد به مراتب عملکرد بسییار بهتری را دارد.

سوختگی پیکسل در تلویزیون OLED

قیمت

قیمت نیز یکی از بخش های بسیار حائز اهمیتی است که خریدار به آن توجه ویژه ای دارد. تلویزیون های اولد توسط برندهای مختلفی تولید می شوند و رقابت بر سر آنها بسیار زیاد است و این امر سبب می شود تا تلویزیون های اولد با کاهش قیمت همراه باشند. اما این موضوع در تلویزیون کیولد سامسونگ خلاف آن است و QLED از آنجا که توسط شرکت سامسونگ تولید می شود و برندی دیگر آن را تولید نمی کند و باعث شده تا رقابتی در آن دیده نشود و با کاهش قیمت چشمگیری همراه نباشند. باید بدانید که تلویزیون های کیولد و اولد از نظر قیمت تفاوت بسیار زیادی با هم دیگر ندارند و حدودا در یک رنج قیمت قرار دارند و البته این موضوع در مدل های متفاوت متغیر است.

قابلیت های جذاب تلویزیون های QLED

اگر بخواهیم اشاره ی کوتاهی به چندتا از قابلیت های تلویزیون QLED سامسونگ داشته باشیم که می تواند برای کاربر بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد یکی از آن ویژگی ها حالت Ambient است. حالت Ambient ویژگی است که به تازگی به تلویزیون QLED سامسونگ اضافه شده که می تواند توجه و نظر هر کاربری را به خود جلب کند.

Ambient قابلیتی است که سبب می شود تا بتوانید تلویزیون خود را به یک قطعه ی هنری مبدل سازید و زیبایی و جذابیت دکوراسیون خانه ی خود را دو چندان کنید و همچنین می توانید آن را به گونه ای جلوه دهید که مخاطب در نگاه اول متوجه نشود که تلویزیونی در این بخش وجود دارد.

قابلیت های جذاب تلویزیون های QLED

دیگر قابلیت جذاب تلویزیون QLED سامسونگ بهره وری از فناوری اختصاصی Bixby می باشد که توسط شرکت سامسونگ توسعه داده شده است. بیکسبی فرمان صوتی است که کاربر با استفاده از آن می تواند دسترسی سریع تری به محتوای داخل تلویزیون و همچنین دنیای وب داشته باشد و از طریق آن نیز بتواند اطلاعات بیشتری را از محیط خود و سایر مناطق داشته باشد.

AirPlay دیگر قابلیتی است که در تلویزیون کیولد سامسونگ و سایر تلویزیون های 2019 که توسط شرکت سامسونگ تولید شده اند، به چشم می خورد. AirPlay قابلیتی است که به کاربران و کسانی که از IOS بهره می برند این امکان را می بخشد که بتوانند محتوای تصویری و صوتی خود را با تلویزیون به اشتراک بگذارند.

تلویزیون QLED سامسونگ

سامسونگ تلویزیون های خود را در مدل های متنوع پایین رده، میان رده و بالا رده به بازار عرضه می کند تا بتواند انتخابی مناسب و ایده آل برای اقشار مختلف جامعه باشد. سامسونگ برای جا نماندن از رقابت با تلویزیون های رده بالای سونی و ال جی که به نام OLED به بازار عرضه می شوند، اقدام به ساخت تلویزیون های QLED کرد که امروزه از جدی ترین رقبای تلویزیون اولد نیز به حساب می آیند. در ادامه مقاله برای کسانی که قصد خرید تلویزیون سامسونگ را دارند چند نمونه از تلویزیون های QLED سامسونگ را معرفی خواهیم کرد:

1- تلویزیون کیولد Q90R

کیفیت تصویر : 4K

خروجی صوتی : 60W

مدل سال : 2019

2- تلویزیون کیولد Q80R

کیفیت تصویر : 4K

خروجی صوتی : 40W

مدل سال : 2019

تلویزیون Q80R

3- تلویزیون کیولد Q70R

کیفیت تصویر : 4K

خروجی صوتی : 40W

مدل سال : 2019

تلویزیون سامسونگ Q70R 

4- تلویزیون کیولد Q60R

کیفیت تصویر : 4K

خروجی صوتی : 20W

مدل سال : 2019

تلویزیون سامسونگ کیولد Q60R

سخن آخر

در این مقاله (تلویزیون QLED چیست) سعی ما بر آن بود تا از جنبه های مختلف تلویزیون QLED را با تلویزیون OLED مقایسه کنیم چرا که کسانی که قصد خرید تلویزیون QLED را دارند می خواهند آن را با هم ترازهای خود بسنجند و ما نیز تمامی جنبه های این دو مدل تلویزیون رده بالا را با یک دیگر مورد بررسی قرار دادیم که هر یک از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود بودند. چنانچه شما به دنبال خرید تلویزیون QLED یا OLED هستید می توانید از فروشگاه اینترنتی آترین کالا برای خرید محصول مورد نظر خود اقدام نمایید. در پایان نیز چندتا مدل از تلویزیون QLED سامسونگ را معرفی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا