روشن نشدن لپ تاپ چه دلیلی دارد؟ 8 راهکار عملی

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

روشن نشدن لپ تاپ در مواقعی که به آن نیاز دارید می تواند بسیار آزار دهنده باشد. برای انجام کاری به سراغ لپ تاپ خود می روید و با فشار دادن دکمه پاور، متوجه می شوید که لپ تاپ شما روشن نمی شود، این در حالی است که دفعه قبل که از آن استفاده کرده اید هیچ مشکلی نداشته است. اما علت روشن نشدن لپ تاپ چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

دلایل مختلفی برای روشن نشدن لپ تاپ وجود دارد از جمله مشکل در منبع تغذیه، مشکلات نرم افزاری و یا می تواند سخت افزاری باشد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. اگر لپ تاپ شما قدیمی باشد ممکن است به فکر تعویض آن با یک مدل نو و یا یک لپتاپ اپن باکس با قیمت مناسب باشید. اما قبل از اینکه به فکر تعویض لپ تاپ خود باشید بهتر است راه‌حل هایی که در ادامه این مقاله آورده شده اند را امتحان کنید.

مشکلات مربوط به منبع تغذیه

علت روشن نشدن لپ تاپ ایسوس و یا هر برند دیگری ممکن است از مشکلات مربوط به منبع تغذیه باشد. به همین دلیل نیز ما در ابتدا ساده ترین دلایل را بررسی می کنیم و اگر برای مثال یک لپ تاپ استوک ایسوس core i7 دارید، پیشنهاد می کنیم قبل از هر چیزی موارد مربوط به منبع تغذیه را بررسی کنید.

ورودی برق لپ تاپ

کابل برق را بررسی کنید

اگر از برق مستقیم استفاده می کنید، مطمئن شوید که کابل برق به طور کامل به لپ تاپ و پریز برق متصل شده باشد. همچنین از سالم بودن کابل برق و عدم پارگی یا قطعی آن نیز اطمینان حاصل کنید.

مطمئن شوید که آداپتور سالم است

ممکن است مشکل روشن نشدن لپ تاپ ایسوس و یا برندهای دیگر همچون اچ پی ناشی از آداپتور باشد. اگر کابل برق سالم بود اما همچنان با مشکل روشن نشدن لپ تاپ روبه رو هستید، آداپتور برق را بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. می توانید از یک آداپتور دیگر استفاده کنید اگر لپ تاپ روشن شد، مشکل از آداپتور شما است و باید یک مدل جدید تهیه کنید.

بررسی آداپتور لپ تاپ

خرید لپ تاپ hp pavilion 15 با بهترین قیمت در آترین کالا.

باتری لپ تاپ را بررسی کنید

اگر لپ تاپ شما در هنگام استفاده از باتری حتی با داشتن شارژ نیز روشن نمی شود، باتری را نیز بررسی کنید. اگر لپ تاپی با باتری قابل جابه‌جایی دارید، آن را خارج کرده و سپس دوباره نصب کنید و همچنین با روشن کردن لپ تاپ با برق مستقیم می توانید متوجه شوید که باتری خراب است یا خیر.

مشکلات نرم افزاری، علت روشن نشدن لپ تاپ

علت روشن نشدن لپ تاپ همچینن می تواند به دلیل مشکلات نرم افزاری باشد. برای مثال درایورهای قدیمی و خراب کارت گرافیک باعث مشکلات مختلفی از جمله روشن نشدن لپ تاپ می شود. بنابراین اگر شما مثلا یک لپ تاپ اچ پی core i7 گیمینگ دارید که با فشار دادن دکمه پاور متوجه می وید که لپ تاپ کار می کند اما صفحه نمایش هیچ تصویری نمایش نمی دهد ممکن است مشکل از درایور باشد.

همچنین اگر با خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ در هنگام کار روبه‌رو شدید، شاید بهتر باش درایورهای کارت گرافیک را به‌روزرسانی کنید. علاوه براین، وجود بدافزارها نیز می تواند عاملی برای ایجاد مشکل روشن نشدن لپ تاپ باشد. اگر هر چند وقت یک بار با مشکل روشن نشدن لپ تاپ روبه‌رو می شوید بهتر است سیستم خود را با یک آنتی ویروس مناسب اسکن کنید.

مشکلات نرم افزاری، علت روشن نشدن لپ تاپ

مشکلات مربوط به سخت افزار

اگر مشکل روشن نشدن لپ تاپ لنوو با بررسی منبع تغذیه و گزینه‌های نرم افزاری برطرف نشد، به احتمال زیاد مشکل مربوط به قسمت سخت افزاری آن است. در ادامه قصد داریم مشکل سخت افزاری روشن نشدن لپ تاپ را نیز بررسی کنیم و راه‌حل های مناسب برای رفع این مشکل را توضیح دهیم تا بتوانید بدون مراجعه به تعمیرکار آن را برطرف کنید.

مشکلات سخت افزاری لپ تاپ

بررسی رم لپ تاپ

حافظه رم یکی از قطعات سخت افزاری است که خراب شدن آن می تواند علت روشن نشدن لپ تاپ باشد. بررسی کنید رم به درستی روی مادربرد نصب شده باشد و همچنین از نظر عملکرد نیز آن را بررسی کنید. برای بررسی رم می توانید از ابزارهای تشخیص مادربرد و یا نرم افزارهای تست رم استفاده کنید.

هارد دیسک را بررسی کنید

هارد دیسک نیز یکی دیگر از قطعات سخت افزاری است که می تواند دلیل روشن نشدن لپ تاپ از آن باشد. اگر لپ تاپ در روشن شدن مشکل دارد می توانید با استفاده از ابزارهای تست هارد، سلامت آن را بررسی کنید و همچنین از طریق صدای صفحات نیز می توانید بفهمید که هارد کار می کند یا خیر.

در لپ تاپ های جدید که دارای ssd هستند امکان بررسی حافظه از طریق صدا وجود ندارد. بنابراین شما باید از ابزارهای تست ssd برای بررسی عملکرد آن استفاده کنید و یا ssd را جدا کرده و روی یک سیستم دیگر تست کنید. شایان ذکر است حافظه ssd عملکرد سریع‌تر و بهتری دارد و البته گرانتر نیز است، به طوری که قیمت لپ تاپ اچ پی core i5 با حافظه ssd از همان مدل با حافظه hdd گران‌تر است.

بررسی سلامت هارد دیسک

بررسی گرمای بیش از حد

گرمای بیش از حد می تواند باعث ایجاد مشکلاتی همچون روشن نشدن لپ تاپ شود. بنابراین اگر لپ تاپ شما بیش از حد داغ کند و سپس آن را خاموش کنید ممکن است برای روشن شدن دوباره دچار مشکل شوید. برای رفع این مشکل می توانید خنک کننده و دریچه های هوا را بررسی کنید و با رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ، مشکل روشن نشدن آن را نیز برطرف کنید.

چگونه مشکل روشن نشدن لپ تاپ را برطرف کنیم؟

در این مقاله علت روشن نشدن لپ تاپ را بررسی کردیم و راه‌حل هایی برای رفع این مشکل ارائه دادیم. توضیح دادیم که روشن نشدن لپ تاپ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، برای مثال اگر دستگاه روشن بود اما نمایشگر تصویری نشان نداد، مشکل از صفحه نمایش است. اگر صدایی شبیه بوق از مادربرد پخش می شود، مشکل از قطعات سخت افزاری است و همچنین اگر در هنگام کار، لپ تاپ ناگهان خاموش شد و دوباره روشن نشد به احتمال زیاد با شوک الکتریکی مواجه شده است.

اگر فکر می کنید مشکل از صفحه نمایش باشد می توانید با استفاده از یک نمایشگر خارجی آن را بررسی کنید. اگر بوق هایی از مادربر پخش شد می توانید از طریق تعداد و نوع بوق ها تشخیص دهید کدام قطعه مشکل دارد. همچنین در مورد شوک الکتریکی نیز می توانید با خارج کردن جریان داخل لپ تاپ، مشکل را برطرف کنید. برای اینکار باتری را خارج کرده و سیم برق را جدا کنید، سپس دکمه پاور را به مدت 30 ثانیه فشار و نگه دارید سپس سیم برق را وصل کرده و دوباره دکمه پاور را فشار دهید تا لپ تاپ روشن شود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *