رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و روشن نشدن آن

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

در حال کارکردن با لپ تاپ و یا کامپیوتر رومیزی خود هستید که ناگهان خاموش می شود و نمی توانید دوباره آن را روشن کنید. خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و روشن نشدن آن می تواند بسیار نگران کننده باشد مخصوصا اینکه در حال حاضر حتی برای خرید لپ تاپ اپن باکس و یا کارکرده نیز باید هزینه زیادی بپردازیم. دلایل زیادی از جمله مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری برای خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر وجود دارد که در ادامه قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم و همچنین راه‌حل هایی برای رفع این مشکل ارائه دهیم.

 دلایل نرم افزاری خاموش شدن لپ تاپ

گاهی اوقات علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ ناشی از مشکلات نرم افزاری است و به آسانی می توانیم آن را برطرف کنیم. در اینجا به چند نمونه رایج از مشکلات نرم افزاری که باعث خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ می شود اشاره می کنیم که با رفع آنها می توانید مشکل را برطرف کنید.

 دلایل نرم افزاری خاموش شدن لپ تاپ

نرم افزارهای ناسازگار و خراب

نصب نرم افزارهای ناسازگار گاهی اوقات باعث ایجاد مشکلاتی در ویندوز می شود که منجر به خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شما می شود. برای مثال با خرید لپتاپ لمسی می خواهید به طراحی و یا نقاشی بپردازید که بعد از نصب چند برنامه متوجه می شوید لپ تاپ شما ناگهان خاموش می شود، در این صورت می توانید با حذف برنامه های مشکوک، این مشکل را برطرف کنید.

وجود درایورهای قدیمی

اگر مدت زمان زیادی است درایورهای خود را آپدیت نکرده اید، باید بدانید که درایورهای قدیمی نیز می تواند باعث خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و روشن نشدن آن شود. برای بررسی صحت این موضوع به Device Manager در تنظیمات ویندوز بروید، اگر در کنار درایوری یک علامت هشدار را مشاهده کردید به این معنی است که خراب و قدیمی است و باید آن را آپدیت کنید.

وجود درایورهای قدیمی

مشکل در سیستم عامل

گاهی اوقات ممکن است دلیل خاموش شدن لپ تاپ از خود سیستم عامل باشد. برای رفع مشکل سیستم عامل به قسمت تنظیمات و آپدیت ویندوز بروید و سیستم عامل خود را آپدیت کنید.

 تنظیمات اورکلاک

اورکلاک کردن نیز می تواند باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شود. این مورد بیشتر برای گیمرها ممکن است رخ دهد که پردازنده و یا کارت گرافیک خود را اورکلاک می کنند، اگر شما نیز از این افراد هستید می توانید با بازنشانی تنظیمات اورکلات به حالت پیش‌فرض مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ خود را برطرف کنید.

 تنظیمات اورکلاک

بهترین قیمت لپ تاپ اچ پی پاویلیون 15 در آترین کالا.

مشکلات سخت افزاری خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر

ممکن است مشکل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و روشن نشدن آن به همین سادگی نباشد و ناشی از مشکلات سخت افزاری باشد. برای مثال خراب شدن یک قطعه سخت افزاری و یا شل شدن آن باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و یا کامپیوتر شما شده باشد. در صورت خراب شدن قطعه ای باید فورا آن را با یک مدل نو تعویض و جایگزین کنید تا باعث خراب شدن سایر قطعات لپ تاپ نشود و مجبور به خرید یک لپ تاپ جدید نباشید.

با توجه به قیمت لپ تاپ اگر نمی خواهید هزینه بیشتری بپردازید بهتر است هرچه سریع‌تر به بررسی و رفع مشکل بپردازید. در ادامه به بررسی مشکلات سخت افزاری و قطعاتی که باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می شود می پردازیم که بهتر بتوانید این مشکل را برطرف کنید. قابل ذکر است که قیمت لپ تاپ اچ پی core i7 در رنج مناسبی قرار دارد و اگر مایل به خرید لپ تاپ استوک هستید می توانید با کمترین قیمت آن را از آترین کالا تهیه کنید.

مشکلات منبع تغذیه

مشکلات منبع تغذیه

از جمله مشکلات سخت افزاری که باعث خاموش شدن لپ تاپ و کامپیوتر شما می شود، منبع تغذیه است. قبل از هر چیزی پاور کامپیوتر را بررسی کنید، اگر از منبع تغذیه معیوب استفاده می کنید، به احتمال زیاد مشکل خاموش شدن کامپیوتر نیز همین باشد. می توانید منبع تغذیه را تست کنید و در صورت داشتن مشکل، آن را برطرف و یا تعویض کنید.

شایان ذکر است در بیشتر مواقع علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ مربوط به منبع تغذیه نیست و بلکه مشکل ناشی از کابل برق آن است. این مورد مربوط به کامپیوترهای رومیزی است که ممکن است کابل برق به دلیل سایش و یا پارگی آسیب دیده باشد و در نتیجه باعث ایجاد نوسانات برق شود. اگر کابل برق اضافی دارید می توانید با جایگزین کردن آن بررسی کنید که آیا تغییر کابل مشکل برطرف می شود یانه.

اگر برنامه نویس هستید، برای مشاهده قیمت لپ تاپ برای برنامه نویسی به آترین کالا مراجعه کنید.

خراب شدن رم، از دلایل خاموش شدن لپ تاپ

رم معیوب و خراب نیز می تواند باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شود. شل بودن و یا خراب شدن گاهی اوقات باعث ایجاد صفحه مرگ آبی یا BSOD شود و همچنین می تواند بدون نشان دادن پیغامی لپ تاپ را خاموش کند. رم لپ تاپ خود را چک کنید اگر شل بودن آن را سفت کنید اما اگر درست نصب شده بود آن را با استفاده از ابزارهای تست حافظه مانند MemTest86 بررسی کنید.

خراب شدن رم، از دلایل خاموش شدن لپ تاپ

خرابی یا از کار افتادن هار دیسک

هارد دیسک خراب نیز می تواند باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شما شود، پس گام بعدی بررسی HDD است. برای بررسی هارد می توانید از ابزارهای داخلی ویندوز و یا برنامه های شخص ثالت استفاده کنید.

خرابی یا از کار افتادن هار دیسک

خراب بودن مادربرد

از دیگر مواردی که باعث خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر می شود خرابی مادربرد است. اگر قطعاتی همچون رم، هارد دیسک یا SSD و منبع تغذیه را جداگانه بررسی کردید و مشکلی مشاهده نشد بهتر است مادربرد را نیز بررسی کنید. اگر مادربرد دچار مشکل شده باشد باعث از کار افتادن سایر قطعات سخت افزاری دیگر نیز می شود.

اگر به دنبال لپ تاپی برای کارهای معمولی و یا مهندسی هستید، thinkpad لنوو انتخاب مناسبی است که می توانید با بهترین قیمت لپ تاپ تینک پد را از آترین کالا تهیه کنید.

گرمای بیش از حد می تواند باعث خاموش شدن لپ تاپ شود

گرمای بیش از حد نیز یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ است. انسداد دریچه‌های تهویه، خراب شدن فن‌ها و کثیفی خنک کننده باعث داغ شدن قسمت های داخلی لپ تاپ می شود که در نتیجه آن مشکلاتی همچون خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ را به دنبال خواهد داشت. می توانید از نرم افزارهای مانیتورینگ دما برای بررسی دمای CPU و GPU خود استفاده کنید، اگر دمای آنها بیش ازحد گرم بود سعی کنید دریچه‌های تهویه و سیستم خنک کننده را بررسی و تمیز کنید.

گرمای بیش از حد می تواند باعث خاموش شدن لپ تاپ شود

راه حل های عملی رفع خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

  • از فن های خنک کننده، دریچه های تهویه تمیز و بدون انسداد و خمیر سیلیکون سالم برای خنک نگه داشتن کامپیوتر خود استفاده کنید.
  • اگر کامپیوتر رومیزی دارید از منبع تغذیه با ولتاژ و آمپر مناسب برای کامپیوتر خود استفاده کنید.
  • رم خود را با استفاده از ابزارهای تست حافظه مانند MemTest86 بررسی کنید و همچنین از سلامت هارد دیسک و یا ssd خود نیز مطمئن شوید.
  • نرم افزارهای ناسازگار ومشکوک را حذف نصب کنید.
  • درایورهای خود، مخصوصا درایورهای کارت گرافیک را به روز رسانی کنید.
  • ویندوز را به روز رسانی کرده و از عدم وجود بدافزار مطمئن شوید.
  • اگر لپ تاپ و یا کامپیوتر رومیزی خود را اورکلاک کرده اید، تنظیمات اورکلاک را به حالت پیش فرض بازنشانی کنید.
  • اگر با وجود امتحان کردن همه این راه حل ها، هنوز مشکل خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن کامپیوتر شما حل نشد، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

در اکثر مواقع با استفاده از راه‌حل های بالا مشکل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر برطرف می شود. اما برای اینکه دوباره این مشکل برای شما پیش نیاد باید نکات مهم در نگهداری صحیح لپ تاپ را نیز رعایت کنید. برای مثال از خاموش کردن ناگهانی کامپیوتر خود بدون خاموش کردن صحیح آن خودداری کنید و همچنین با استفاده از محافظ برق مناسب از لپ تاپ خود در برابر نوسانات برق در خانه یا محل کار خود محافظت کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *