مقایسه

تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی

کولر گازی کاربردی ترین سیستم خنک کننده برای منازل و محیط اداری است. طراحی گسترده و متفاوت کولرگازی و همچنین عملکرد بهتر نسبت به سایر سیستم های تهویه، باعث شده تا به یکی از  پرکاربردی ترین لوازم خانگی در منازل تبدیل شود. با روند روز افزون استفاده از کولر گازی و نیاز کاربران به قابلیت های بیشتر موجب شده تا تولید کنندگان هر روز ویژگی های جدید را به آن اضافه کنند. به عنوان مثال کولر گازی اینورتر که در چند سال اخیر معرفی شد به دلیل کارایی بهتر و مصرف انرژی کمتر مورد توجه کاربران واقع شده و طرفدار زیادی پیدا کرده است.

بیشتر کاربران تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی را نمی دانند به همین دلیل ما در آترین کالا تصمیم گرفتیم تا مقاله ای در این بابت ارائه دهیم و در آن 9 تا از مهمترین تفاوت های کولر گازی اینورتر با معمولی را توضیح دهیم.در ادامه این مقاله ما با بررسی تفاوت های میان این دو مدل به رایج ترین سوال کاربران مبنی بر اینکه کولر گازی اینورتر بهتر است یا معمولی؟ جواب می دهیم. در آخر نیز مزایا و معایب کولر گازی اینورتر و معمولی را به شما خواهیم گفت، با مطاله این مقاله می توانید به جواب تمامی سوالات خود در باره کولر گازی اینورتر برسید و اطلاعات کاملی در این خصوص کسب کنید.

1- نوع کمپرسور، اولین تفاوت در کولر گازی اینورتر با معمولی

در کولر گازی معمولی از کمپرسور دور  ثابت استفاده شده اما کمپرسور استفاده شده در کولر گازی اینورتر از نوع دور متغیر است. کمپرسور دور متغیر برخلاف نوع دور ثابت که با رسیدن دمای محیط به دمای انتخاب شده خاموش می شود، به تدریج دور و سرعت موتور را کاهش می دهد. به طور کلی می توان گفت کمپرسور  کولر گازی معمولی دارای دو حالت روشن و خاموش است اما نوع اینورتر از دور کم شروع می کند و به تدریج افزایش می یابد، در نتیجه دور موتور در یک اندازه ثابت نیست و با عملکرد سرمایشی یکنواختی که ارائه می دهد فضای اتاق به یک اندازه خنک می کند. این قابلیت یکی از برتری های مدل اینورتر بود و در ادامه سایر موارد را نیز توضیح می دهیم تا دلیل پیشنهاد به خرید کولر گازی نوع اینورتر از سوی بسیاری از کاربران را خواهید فهمید.

2- نوع گاز مصرفی در کولر گازی اینورتر و معمولی

یکی دیگر از تفاوت های کولر گازی اینوتر با معمولی در نوع گاز مصرفی آنها است. کولر گازی اینوتر به طور کلی از نوع گاز مبرد R410A برای خنک سازی محیط استفاده می کند اما کولر گازی های معمولی از گاز R22 بهره می برند که به نسبت R410A آلایندگی بیشتری دارد، نقطه جوش آن بالا است و سرمای کمتری را ارائه می دهد. از طرفی استفاده از این گاز در بسیاری از کشورها منع شده به همین دلیل دسرسی به آن نسبت به R410A سخت تر است.

ناگفته نماند بسیاری از تولید کنندگان کولر گازی از جمله گری، مدل های معمولی با گاز مصرفی R410A را عرضه می کنند که در صورت عدم خرید مدل اینورتر به هر دلیلی می توانید این کولر گازی را تهیه کنید. شما می توانید مشخصات و قیمت کولرگازی گری با نوع گاز مصرفی R410A را در فروشگاه آترین کالا مشاهده کنید.

تفاوت گاز R410A و R22

3- مصرف برق کمتر با کولر گازی اینورتر

برتری دیگری که کولرهای اینورتر نسبت به معمولی دارند مصرف انرژی کمتر است. در این گزینه ال جی به خوبی از پس کار برآمده و با ارائه مدل های دوال اینورتر مصرف برق در کولر گازی های خود را به حداقل رسانده است. ال جی کولر گازی هایی با کمترین میزان مصرف برق را تولید می کند که برای مناطق معتدل بسیار مناسب و کاربردی است، اگر ساکن همچین مناطقی هستید خرید کولر گازی ال جی بهترین انتخاب برای شما است.

4- میزان سرمایش و گرمایشی در کولر گازی معمولی

در کولر گازی های معمولی با رسیدن دمای اتاق به درجه انتخاب شده، موتور کولر به صورت خودکار خاموش می شود. این ویژگی برای مناطق گرم و خشک اصلا مناسب نیست و با خاموش شدن موتور بعد از چند لحظه دمای محیط دوباره افزایش یافته و کولر گازی نیز دوباره شروع به کار می کند. اما در کولر گازی اینورتر با یکی شدن دمای اتاق با دمای انتخاب شده، کمپرسور خاموش نمی شود بلکه سرعت آن کاهش میابد. بنابراین دمای یکنواختی را ایجاد می کند.

میزان سرمایش و گرمایشی در کولر گازی

5- طول عمر بیشتر کمپرسور با قابلیت اینورتر

از آنجا که موتور کولر گاری اینورتر عملکرد یکنواختی دارد و همانند مدل های معمولی مدام خاموش و روشن نمی شوند در نتیجه استهلاک آن نیز کاهش پیدا می کند. همین ویژگی نیز موجب افزایش طول عمر مفید کولر گازی اینورتر می شود. برای کسب اطلاعات بیشتری در مورد نوع عملکرد کمپرسور اینورتر پیشنهاد می کنیم مقاله کولر گازی اینورتر چیست؟ را مطالعه کرده و برگردید تا ادامه تفاوت های کولر گازی معمولی با اینوتر را را بررسی کنیم.

طول عمر بیشتر کمپرسور با قابلیت اینورتر

6- با کولر گازی اینورتر آلودگی صوتی را به حداقل برسانید

کمپرسور اینورتر با عملکرد دور متغیر نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش طول عمر می شود، بلکه به دلیل اینکه پی در پی خاموش و روشن نمی شود، میزان سر وصدای موتور نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین می توان گفت که کولر گازی اینورتر به نسبت معمولی آلودگی صوتی کمتری را ایجاد می کند و این قابلیت یک برتری دیگر برای این مدل به حساب می آید.

7- کولر گازی مناسب شرایط آب و هوایی مختلف

با توجه به توضیحاتی که ارائه دادیم، کمپرسور کولر گازی معمولی به صورت ثابت روشن نیست و مدام خاموش و روشن می شود که باعث وارد شدن شوک به موتور شده و در نتیجه دمای اتاق در یک درجه ثابت نیست. اما در مدل اینورتر به دلیل اینکه کمپرسور به صورت پیوسته روشن است و فقط سرعت دور موتور کم و یا زیاد می شود، در نتیجه فضای اتاق دمای یکسانی خواهد داشت. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که کولر گازی اینوتر برای هر شرایط آب و هوایی مناسب است.

کولر گازی مناسب شرایط آب و هوایی مختلف

شرایط آب و هوایی منطقه از جمله نکاتی است که باید در هنگام خرید کولر گازی به آن توجه شود و کولر متناسب با آن شرایط انتخاب شود. اگر در این مورد نیاز به مطالعه بیشتری دارید پیشنهاد می کنم مقاله راهنمای خرید کولر گازی را مطالعه کنید.

8- نوع خازن و سیم پیچی در کولر گازی

در کولر گازی معمولی به دلیل نیاز به قطع و وصل شدن مداوم نیا به استفاده از خازن و سیم پیچ استارت است، اما در کولر گازی اینورتر نیازی به خازن نیست و نوع سیم پیچی ستار نیز در آن به کار رفته است. عدم وجود خازن در کولر گازی اینورتر باعث می شود تا دور کمپرسور برای ثبات هوای محیط قابل تنظیم باشد که این قابلیت یک مزیت دیگر برای این نوع کولر گازی ها محسوب شود. در مقاله کولر گازی چیست در مورد اجزای کولر گازی توضیح داده شده که برای شناخت بیشتر می توانید به آن مراجعه کنید.

9- کولر گازی اینورتر یا معمولی، کدام یک ارزان تر است؟

هزینه خرید کولر گازی اینورتر به دلیل استفاده از تکنولوژی خاص در آن نسبت به کولرهای معمولی بیشتر است. به عنوان مثال اگر قصد خرید مدل اینورتر 18000 را داشته باشید باید هزینه خرید کولر گازی معمولی 24000 را بدهید. علاوه بر هزینه خرید بیشتر به دلیل اینکه تعمیر و قطعات کولرهای معمولی تخصصی تر است، هزینه نگهداری از کولر گازی نیز بیشتر است.

کولر گازی اینورتر یا معمولی، کدام یک ارزان تر است؟

مزایا و معایب کولر گازی معمولی و اینورتر

در این مقاله با ارائه 9 تا از تفاوت های کولر گازی معمولی با اینورتر به بررسی مزایا و معایب و همچنین برتری هرکدام بر دیگری پرداخته ایم. اگر به صورت کلی این موضوع را بیان کنیم می توان گفت که هزینه خرید، تعمیر و نگهداری و همچنین قیمت قطعات مدل اینوتر بالاتر است اما در بسیاری از جنبه های دیگر کولر گازی اینورتر نسبت به معمولی برتری دارد. با توجه به توضیحاتی که در این مقاله ارائه شده اگر سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، در قسمت نطرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. کاملا درسته. متاسفانه چون استادکار ها از سیستم اینورتر سر در نمیارند میگن کولر بدی هست. بشخصه بعنوان تعمیرکار میگم اگر پول دارید اینورتر بخرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا